Zo, vandaag een 'consult' voor mn bootje om te kijken wat er aan de zeiltjes getweaked kan worden.
De conclusie was duidelijk: de boot is niet klaar voor nieuwe zeiltjes.
Eerst moet de basis goed zitten. Dan eens lekker varen en kijken wat de wensen precies zijn.
Ik schreef in t 200myls topic al dat ik een aantal zaken tegen kwam:
- traag - ik schraapte bij de Markerwadden met een bezem mossels van t onderwaterschip... er zitten er vast (veel) meer. -> Deze winter de bodem kaal halen, glad maken en in verse AF zetten. (ben heel benieuwd hoe t er uit ziet bij t hijsen, ik hoop eigenlijk 'niet zo goed', da's dan wel veel werk, maar ook veel winst)
- De loefgierigheid. Daar had ik t lek nog niet van boven.
Voor dat laatste heb ik nu een haakje: de mast rake is behoorlijk: 40cm.
Mast meer naar achter = meer loefgierigheid.
Dus goede kans dat dit gaat helpen.
Aan de bovenkant de voorstag een stukje inkorten, mag tot 4cm boven de roller, dus hopelijk is dat net genoeg
Nog wel even checken met de leverancier\rigger hoe dat gaat werken met mn mast kantel voet, als de mast iets rechter op komt te staan. Want dat staat redelijk ingeklemd.
Daarnaast nog eens serieus kijken naar mogelijkheden voor de performance kiel (190 ipv 125) voor meer lift en draaipunt. Als ik dat wil doen, dan beter 'nu'.
Naast de bovenstaande basis nog een heel aantal (potentiele) tweaks en tunes op de lijst er bij...
- de achterstag splitsen aanpassen zodat er meer 'slag' is en dus meer aangetrokken kan worden. Wat t nu doet geeft overigens prima effect!
- kijken naar een waterstag als potentiele code-0 voorbereiding, door de ankerbak afvoer te spiegelen aan de SB zijde zodat er een lijn doorheen kan.
- de rail voor het voorlijk van de HA begint op 1.40m. Dat zorgt dus voor een 'zak' onderin. Heb nu een extra lijntje en vaar 'strakker' om eea te ondervangen. De standaard lengte is max 1,05m, dus kijken of hier wat te doen is (als we toch met de voorstag bezig zijn).
- nu er een achterstag is, minder spanning op de wanten zodat de voorstag meer door kan zakken (of niet natuurlijk)
- de boegspriet bekijken qua constructie als code-0 voorbereiding
- kijken naar de beste oplossing om een heavy weather zeil te hijsen op t oog voor de solent. De val is dubbel vertraagd, vliegend hijsen kan, of die val gebruiken om een dyneema stag te hijsen en dan een leuver fok; dan moet er wel gekeken worden hoe die dan te hijsen, de gennaker vallen zijn niet optimaal want boven de voorstag.
- van de winter de zeilen na laten lopen (de leuvers zitten niet lekker vast).
- voor t rif is, naast het bijplaatsen van stoppers voor t dubbel lijn reefsysteem, ook een simpele optie om gewoon 1 lijn te doen en aan de mast een kort dynema lijntje met snapshackle voor aan t reefoog te doen.
Was dus een zeer productieve sessie met goede input voor de winter, om dan in de lente een stuk beter voor de dag te kunnen komen en mijltjes te maken, ervaren, tweaken, tunen, en dan kijken naar de zeiltjes.