Het vorige project was de bouw van een jolletje naar een ontwerp van SelwayFisher, de Westray 9.
Dat bootje heb ik in het voorjaar verkocht en vaart nu ergens in Noordholland.
Deze winter laat ik mijn Victoire25 in het water van de haven van De Braassemer liggen en zal er van klussen weinig komen. Tijd over om weer te gaan bouwen dus. De lijnen en de eigenschappen van de Westray zijn zo in de smaak gevallen dat ik een overnaads jolletje ga bouwen op basis van de lijnen van de Westray. Ik gebruik dus niet de bouwdetails die Selway Fisher aangaf, maar zal de meeste zelf moeten bedenken. Eerder gebruikte ik daar het boek van Greg Rössel: Building Small Boats voor.
Overnaadse bouw kan even goed met epoxy omdat de huidgangen elkaar 1,5 cm overlappen en niet met klinknagels, maar met epoxyfillets worden verbonden. Voor het uitslaan van de huidgangen maak ik gebruik van een methode die al eeuwen wordt gebruikt en waarbij een lat over de mallen wordt gelegd en waarop de breedte van de huidgang om de 15 a 20 cm wordt afgetekend. Ik zal dat later wel eens laten zien.
Anders dan bij de bouw van de Westray moeten hier eerst bouwmallen op een bouwraam worden gesteld.
De eerlijkheid gebiedt te vermelden dat op een van de tekeningen van de Westray ook de maten van mallen zijn gegeven, voor het geval iemand de boot zou willen bouwen met brede overnaadse huidgangen.
Nadat de mallen zijn gesteld moest er ook een massieve steven komen. Deze is gemaakt door 3 lagen multiplex te verlijmen en daarna te schaven.
De achtersteven is gelijk aan de laatste mal.
Dit bootje moet ook een kielbalk hebben. Deze heb ik gemaakt van Meranti 18x55 mm met daar een sleuf voor het zwaard in gefreesd.
Volgende stap zal zijn het aftekenen en frezen van de rabbetlijn, dat is de groef waar de huidgangen in gaan uitlopen.
Als alles past worden de stevens en de kielbalk aan elkaar gelijmd en komt de huid er aan.