Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Grinde 820 Bluf

Grinde 820 Bluf 19 mrt 2023 09:14 #1467134

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
freek1970 schreef :
klopt! takel van nachtvlinder kan (zowat) nooit mis gaan.

Freek

Freek, van harte met je Grinde.
Ik zie je Kolibri te koop staan, heb er een collega op geattendeerd. Ik zie ook prachtige nieuwe boten van deze werf waar ik zelf wel wat voor voel.

Hang nooit een dergelijk zwaar gewicht aan je balk, chemisch verankerd of niet.
Dit kan alleen veilig als je de bouten door en door kunt aanbrengen met een flinke ring onder de moer of als je de last kunt verdelen over meerdere balken. Dus bv een draagbalk dwars over de balken die, neem ik aan in de breedte lopen, monteren en aan die draagbalk dan een oog maken.
De oplossing die Nachtvlinder aandraagt lijkt mij de simpelste en de beste.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 09:16 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 mrt 2023 11:01 #1467158

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
H700 klopt! Die pluggen of ankers lijkt een no go!
Top dat je de Kolibri hebt aanbevolen! Het is echt een fijn zeilertje, echter lijkt dat ik aan iets anders toe ben. Dit is nog wel echt een opknap boot maar wel heerlijk ruim. Ook fijn!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 mrt 2023 19:47 #1467252

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dag van problemen. Schone motorruimte en de andere Bukh motor met BW7 keerkoppeling maar naar binnen geschoven. Maar ik kan er niks mee. Hoe ik ook pas ik kom niet uit op mijn fundatie. Er moet een stukje uit de fundatie weg gekapt of gevijld om het vliegwiel ruimte te geven want de motor zakt een stukje omdat de uitgaande as van de BW7 14 mm hoger ligt dan bij de BW6. Dat is nog wel op te lossen maar de gaten komen niet uit. De afstand tussen voor en achter steunen is ongeveer twee centimeter minder dan bij de oude motor en dat werkt niet. Gebruik ik de gaten achter kom ik voor uit maar staat de motor te ver naar achter en gebruik ik de gaten voor staat ie te ver naar voren, vliegwiel nog net een halve centimeter van de voorkant van de motorkast af, das niet fijn en krap! Staat ie juist, komt ie voor net op het spant van de fundatie uit met de gaten van de steunen. Uiteindelijk de hele motor er weer uit en de boel onderzocht. Blijkt er een “offset” in de gaten in de voorste tegen de motor aangeboute steunen te zijn. Links gaat naar rechts, rechts gaat naar links, gelukkig wil dit makkelijk los. Ineens is de afstand van de gaten gelijk aan die bij de oude motor. Ik heb nu de keuze om de mahonie houten latten die eronder zaten door een vandiktebank te laten halen en acht mm terug te brengen, of extra gaten in de rvs strippen te (laten) boren en dit op te dikken met enkele dikke ringen. De motor moet in dat geval van de platen juist ongeveer 8 mm omhoog.

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 19:48 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 mrt 2023 20:36 #1467259

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1304
Past de keerkoppeling van de oude motor op de nieuwe? Dan zou de offset denk ik weer moeten kloppen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 mrt 2023 20:54 #1467265

Dat lijkt mij de beste optie inderdaad; aangezien de uitgaande assen van de BW6 als BW7 parallel aan de krukas zijn, moet de gehele motor 14 mm zakken. Niet alleen aan de vliegwielkant.

Forensisch onderzoek: mijn oude fundatie, vóór de aanpassingen voor verstelbare steunen afgelopen winter… Lijkt aan de voorkant ook een stuk afgevijld te zijn in de haakse overgang: wanddikte is daar dunner dan in de rest van het laminaat. Wellicht is er in mijn Grinde ook eerder een andere DV10 met andere KK ingekomen!?

Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 21:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 20 mrt 2023 15:23 #1467434

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Dat lijkt mij de beste optie inderdaad; aangezien de uitgaande assen van de BW6 als BW7 parallel aan de krukas zijn, moet de gehele motor 14 mm zakken. Niet alleen aan de vliegwielkant.

Forensisch onderzoek: mijn oude fundatie, vóór de aanpassingen voor verstelbare steunen afgelopen winter… Lijkt aan de voorkant ook een stuk afgevijld te zijn in de haakse overgang: wanddikte is daar dunner dan in de rest van het laminaat. Wellicht is er in mijn Grinde ook eerder een andere DV10 met andere KK ingekomen!?

Klopt (en ik denk dat er bij jou dan ook i.d.d. een keer een Bukh DV10ME met een BW6 KK is omgewisseld met een Bukh DV10 ME met een BW7 KK, die BW7 KK is een heel ander soort KK dan de BW6 BW7 is moderner. BW 6 werkt met twee in elkaar draaiende conische bloempotten)

Echter er zijn 2 verschillende dingen

1) Hoogteverschil: Motor zakt in zijn geheel, dus voor en achter 14 mm door vervangen van mahonie latten van ongeveer 22 mm dik door de 8 mm dikke rvs strippen die met de motor van Menno mee kwamen.
2) Lengteverschil: Motor Menno paste niet op mijn gaten/fundatie doordat de voetjes aan de motor net andersom zaten gemonteerd aan de motor dan als aan mijn motor zie de afbeelding van het voetje in mijn vorige post dan zie je dat er een offset zit tussen het gat voor de motorsteun en de gaten waarmee het voetje op de motor zit. Wissel je dan de voetjes om dan word de afstand tussen de voetjes en dus de motorsteunen groter of kleiner, dit heeft dus niks met de hoogte van de motor te maken.

Resulterende actie: Vier extra gaten van 8,5 of 9 mm laten boren (heb zelf geen goede kolomboormachine) in de 8 mm rvs strippen die met de motor van Menno mee kwamen zodat de gaten overeenkomen met de hoe de voetjes nu onder de motor zitten, feitelijk komen de acht gaten dan net zo te zitten als in de houten latten van de oude Bukh en dan past alles op de oude gaten van mijn fundatie en zit het goed qua plek qua afstand voor en achter en niet tegen spantjes met de bouten voor de motorsteunen, nadat ik dat stukje voor bij het vliegwiel heb weg gekapt/geraspt zo op mijn fundatie.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2023 15:30 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 20 mrt 2023 16:54 #1467457

freek1970 schreef :
Resulterende actie: Vier extra gaten van 8,5 of 9 mm laten boren (heb zelf geen goede kolomboormachine) in de 8 mm rvs strippen die met de motor van Menno mee kwamen zodat de gaten overeenkomen met de hoe de voetjes nu onder de motor zitten, feitelijk komen de acht gaten dan net zo te zitten als in de houten latten van de oude Bukh en dan past alles op de oude gaten van mijn fundatie en zit het goed qua plek qua afstand voor en achter en niet tegen spantjes met de bouten voor de motorsteunen, nadat ik dat stukje voor bij het vliegwiel heb weg gekapt/geraspt zo op mijn fundatie.Freek

Freek :laugh: ,

Damn, wat een situatie :silly: . Deze bovenstaande oplossing voel ik persoonlijk het meest voor. Dan houdt je de aanpassingen relatief simpel, en niet al te gek qua 'schade'.

Alternatief:
- Je kunt ook deze motorsteun namaken met de juiste gaten en dikte, zodat je de juiste 'spacing' hebt voor de motor. Dit is een vrij simpele 90 graden hoekprofiel van 1CM dik staal, verstevigd met een hoek. Voor een lasser erg simpel. Maar je moet dan wel heul goed de juiste maten doorgeven.



Het voordeel is dan dat je geen staal op RVS gaat monteren, dat is hard vs zacht, en staal gaat het altijd winnen (over tijd).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 20 mrt 2023 18:07 #1467482

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1029
Passen de oude motorsteunen niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 20 mrt 2023 19:16 #1467500

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Alles past enkel de rvs strippen niet, maar met paar extra gaten passen ze wel.
Aan de rode voetjes van zon motor moet je niet rommelen ook niet willen vervangen das dom naar mijn idee. In die rode voetjes zit ook nog eens inwendige draad je draait door het voetje in een gat met inwendige draad in de motor, kortom hoort bij de motor. Spacing probleem heb ik opgelost schrijf ik dus das allemaal in orde na het draaien van de voetjes. Aan die voetjes zitten die ronde gegalvaniseerde motorsteunen. Die komen op de roestvrijstalen strippen.
Oplossing twee zou kunnen zijn om bijv 8 mm van mijn eigen mahoniehouten latten af te laten halen met een vlakvandiktebank, je houd dan nog 14 mm over en volgens mij heb ik gek genoeg aan acht mm zakken genoeg. Ik heb de motor ook op de 8 mm dikke rvs strippen voor de schroefas gehad dan sta ik zon 8 mm te laag…

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 20 mrt 2023 19:32 #1467503

Heb je maattekeningen van jóuw motor met jóuw steunen (daar is niet aan “gehobbied” toch?) en jóuw KK? Dan zou je een mal kunnen maken, dat scheelt geschuif met de motor zelf; ook zou je zelfs al de hoogte van de shims per steun kunnen bepalen indien je de mal uitlijnt tegen de flens op de schroefas.

Heul precies uitgezaagd en met smeltlijm aan elkaar gezet. Het kruis dat de flens aan KK-zijde voorstelt is van beide kanten ingelaten zodat dit haaks in elkaar klemt.

‘t Is maar een idee…

Laatst bewerkt: 20 mrt 2023 19:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 22 mrt 2023 12:00 #1467923

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder,

Je vind inderdaad "technical data" op basis waarvan je een mal kan maken.



Ik denk echter dat die "technical data" uit gaat van voetjes zoals die nu op mijn motor en nu na wijzigen ook op de motor van Menno zitten (ik ga dit nog even nameten voor de zekerheid).
Ze geven de tweede optie met omgedraaide voetjes waardoor de maat 292 mm veranderd niet op.

Feitelijk heb ik aan de plankjes die onder mijn motor zaten al iets van een mal, ik wil de gaten in het RVS aanpassen zodat die gelijk zijn. de gaten op de motor van Menno zitten nu zo dat ze overeenkomen met de gaten in de mahonie plankjes die onder mijn motor zaten (ik mat 380 mm tot de uiteinden van de gaten). De sheet geeft op 292 + 2 x 38,1 = 368,2 maar dat zal tot de midden van die 8 mm gaten zijn.
Van wat ik zie kom ik achter bij de schroefas goed uit (die kan ook ietsje liefst niet te veel in en uitschuiven). Ik heb het idee, ook uit het passen met de motor dat BW6 en BW7 even lang zijn ik kan die maten nergens vinden. Er is wel een hoogte verschil in de uitgaande as: ZF BW6 (early DV10 & DV20) = 76m
ZF BW7 (early DV24 & DV36, later DV20) = 62mm.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2023 12:01 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 mrt 2023 17:16 #1468716

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Gisteren de 8 mm rvs strippen aan laten passen door Micro Harderwijk bij zelf gebrek aan een goede kolimboormachine.Zij hebben de gaten in het RVS overeenkomstig gemaakt aan de gaten van het mahoniehout dat onder de vorige Bukh zat. Vandaag met de stofzuiger en een nieuwe houtrasp naar de boot geweest en polyester van de fundatie weggeraspt waar het vliegwiel van de motor zit. En met de stofzuiger de sneeuw opgezogen. Ondertussen verloor ik bijna mijn luik. Die vangen veel wind bij een Grinde en het waaide hard. Er is een scheur in gekomen. Ik denk dat ik met de oude beslagen en nieuw hout en plexiglas een nieuwe moet maken. Maar hij is nog bruikbaar tot die tijd. Toen weer gepast en ik kon de motor nu definitief plaatsen. De bouten zitten er al in. Maar hij moet nog helemaal uitgelijnd en aangesloten.

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 mrt 2023 18:34 #1468728

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1654
Zit er geen beschermkap over de V-snaar en de poulies? Kun je zo je vinger in steken.
Het ziet er wel imposant uit !
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2023 18:35 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 mrt 2023 18:39 #1468730

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Reed schreef
Zit er geen beschermkap over de V-snaar en de poulies? Kun je zo je vinger in steken.
Het ziet er wel imposant uit !

Nee, dit zit bij alle Grindes die nog een Bukh motor hebben op deze manier. De motor hoort achter de trap te zitten die schermt dit af. Het vliegwiel zelf kan ook iets grijpen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 mrt 2023 19:07 #1468731

Ziet er netjes uit, je maakt goede voortgang!

Heb je er wel genoeg weggeraspt van de fundatie? Het is lastig te zien op de foto, maar er moet genoeg ruimte rond het vliegwiel zijn om ervoor te zorgen dat het vliegwiel niks raakt, ook niet als de motor wat schudt.




Succes met verder uitlijnen, mooi dat de motor er weer in zit…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 mrt 2023 21:16 #1468751

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sjoerd,

Hij draait vrij en het goede nieuws is dat hij nog zon acht mm omhoog mag dus, opvullen met ringen en shims om uitgelijnd te geraken met de schroefas. Dus ik denk als ik hem eenmaal dat stukje omhoog heb het geen probleem is. Ik heb eerst erover gedacht de mahonie latten dunner te laten maken op een vlakvandiktebank en die te gebruiken omdat ik hiermee een aardig stukje te laag uitkom. Echter de Grinde van Maarten heeft een probleem met de fundatie en in Lelystad ligt ook een die een probleem met de fundatie heeft. Die strippen zijn sterk en beter in staat de krachten te verdelen dan de latten zeker afgeschaaft op geringe dikte gaan die meer doorveren dan die 8 mm dikke rvs strippen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2023 21:17 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 mrt 2023 23:16 #1468769

Oh, als tie nog 8mm extra omhoog moet met uitlijnen zal het wel goedkomen… die RVS strippen verdelen de krachten inderdaad een stuk beter dan dunne houten latten. Ziet er netjes uit hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 26 mrt 2023 10:56 #1468826

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1654
freek1970 schreef :
Reed schreef
Zit er geen beschermkap over de V-snaar en de poulies? Kun je zo je vinger in steken.
Het ziet er wel imposant uit !

Nee, dit zit bij alle Grindes die nog een Bukh motor hebben op deze manier. De motor hoort achter de trap te zitten die schermt dit af. Het vliegwiel zelf kan ook iets grijpen.

Freek

Toch Freek, is dit een potentieel gevaarlijke situatie, sprak ooit iemand die vertelde dat hij zijn motor even wilde checken tijdens aan lange tocht op de motor. Het regende en hij had zijn regenpak aan.
Met een zaklampje keek hij even of alles goed was toen het touwtje van zijn capuchon werd gegrepen door de V-snaar. Het liep gelukkig goed af het touwtje brak. Maar de blik in de ogen van die man toen hij dat vertelde, is altijd in mijn achterhoofd blijven hangen, elke keer wanneer ik die klep van de motor open. Ciao Jeroen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 26 mrt 2023 12:04 #1468838

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2392
Jeroen, je hebt natuurlijk gelijk dat dit een potentieel gevaar is. Maar alle oudere motoren hadden dergelijke beschermkappen niet. Mijn Vetus Mitsubishi ook niet. Was vroeger gewoon geen issue.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 26 mrt 2023 18:59 #1468947

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ja klopt kan iets grijpen, maar das bij veel van de nieuwe motoren die in de Grinde gebruikt zijn volgens mij ook zo. Een Nanni 2.14 en een Beta 16, prima motoren maar geen kap. Yanmar YM2-15 wel, dan heb je ook gelijk het duurste blokje te pakken denk ik. Volvo D1-13 wordt ook wel gebruikt.

Vandaag de motor vast gekregen en al enigszins uitgelijnd. Echter veel werk je kan lastig bij de moertjes van de motorsteun. Het vliegwiel draait nu ruimschoots vrij. Met de slinger krijg ik deze motor niet door de compressie, dat lukte met de vorige wel. Dat lijkt dus goed.

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Grinde 820 Bluf 26 mrt 2023 21:15 #1468987

Goed bezig!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 01 apr 2023 09:47 #1470453

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Helaas afgelopen maandagavond geveld door het buikgriepje dat momenteel rondgaat.
Nu wel weer redelijk hersteld maar nog niet sterk genoeg om aan het motor project te werken, word volgende week weer.
Wel goed nieuws ik heb die tijd nu ook want het blijkt dat er onverwachts een plek is vrijgekomen bij de WV Lelystad waar ik nu lig. Ik heb het ook met Ketelhaven op kunnen lossen. Om kort te gaan de boot kan dus in Lelystad bij de WV blijven, waar ik het ook al erg leuk vond om te liggen dus eigenlijk heel goed nieuws. Zodra ik weer fit ben ga ik de boel verder aanpakken en kijken of ik de motor draaiend en de boot schoon en zeilend kan krijgen. Dat betekend niet "af" want ze kan vooral optisch nog de nodige aandacht gebruiken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 01 apr 2023 17:14 #1470527

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1654
Ik zou de ontluchting van je schroefasafdichting omhoog laten lopen zodat eventueel lucht "naar boven" kan ontsnappen. Wanneer het een sper-water-leiding is, zou het geen probleem zijn, maar ik ken dat systeem niet. Nou beterschap kerel en houd moed!
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 01 apr 2023 19:27 #1470557

Bluf heeft een oliegesmeerde afdichting. In dat slangetje staat een meter oliedruk; daar mag geen zak in zitten inderdaad.

zeilersforum.nl/index.php/foru...chting-kleur#1460939
Laatst bewerkt: 01 apr 2023 19:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 02 apr 2023 15:57 #1470675

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1654
Oja! Idd even netjes ophangen
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl