Nachtvlinder schreef
Dat lijkt mij de beste optie inderdaad; aangezien de uitgaande assen van de BW6 als BW7 parallel aan de krukas zijn, moet de gehele motor 14 mm zakken. Niet alleen aan de vliegwielkant.
Forensisch onderzoek: mijn oude fundatie, vóór de aanpassingen voor verstelbare steunen afgelopen winter… Lijkt aan de voorkant ook een stuk afgevijld te zijn in de haakse overgang: wanddikte is daar dunner dan in de rest van het laminaat. Wellicht is er in mijn Grinde ook eerder een andere DV10 met andere KK ingekomen!?
Klopt (en ik denk dat er bij jou dan ook i.d.d. een keer een Bukh DV10ME met een BW6 KK is omgewisseld met een Bukh DV10 ME met een BW7 KK, die BW7 KK is een heel ander soort KK dan de BW6 BW7 is moderner. BW 6 werkt met twee in elkaar draaiende conische bloempotten)
Echter er zijn 2 verschillende dingen
1) Hoogteverschil: Motor zakt in zijn geheel, dus voor en achter 14 mm door vervangen van mahonie latten van ongeveer 22 mm dik door de 8 mm dikke rvs strippen die met de motor van Menno mee kwamen.
2) Lengteverschil: Motor Menno paste niet op mijn gaten/fundatie doordat de voetjes aan de motor net andersom zaten gemonteerd aan de motor dan als aan mijn motor zie de afbeelding van het voetje in mijn vorige post dan zie je dat er een offset zit tussen het gat voor de motorsteun en de gaten waarmee het voetje op de motor zit. Wissel je dan de voetjes om dan word de afstand tussen de voetjes en dus de motorsteunen groter of kleiner, dit heeft dus niks met de hoogte van de motor te maken.
Resulterende actie: Vier extra gaten van 8,5 of 9 mm laten boren (heb zelf geen goede kolomboormachine) in de 8 mm rvs strippen die met de motor van Menno mee kwamen zodat de gaten overeenkomen met de hoe de voetjes nu onder de motor zitten, feitelijk komen de acht gaten dan net zo te zitten als in de houten latten van de oude Bukh en dan past alles op de oude gaten van mijn fundatie en zit het goed qua plek qua afstand voor en achter en niet tegen spantjes met de bouten voor de motorsteunen, nadat ik dat stukje voor bij het vliegwiel heb weg gekapt/geraspt zo op mijn fundatie.
Freek