Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: De giek voor Fram

De giek voor Fram 30 dec 2021 15:59 #1354293

Afgesplitst uit het mast draadje.




Nog een leuke puzzel om de lockdown dagen mee door te komen ;)

De beslagen voor de mast moeten één dezer dagen besteld en/of gemaakt worden. Masttop, mastvoet en extra zalingbeslag naar bestaand model zijn gereed. De anodisatie cq. coating van deze onderdelen wacht ik nog ff mee tot alles klaar is.



Behalve de diverse stag bevestigingen en val uitgangen moet ook het lummelbeslag nog gemaakt worden.

Doordat de mast kan draaien geeft dat kwa routing van de diverse lijnen problemen. Een rolgrootzeil in de giek lost een aantal problemen op. Na mijn vooroordelen over zo’n systeem overwonnen te hebben heb ik contact gezocht met een leverancier van zo’n rolgiek. Al vrij direct kwam daarbij het extra gewicht van zo’n giek aan de orde. Zomaar + 60kg. Of nog meer. Te veel naar mijn zin. Volgens mij is zo’n giek extra zwaar uitgevoerd en kan dat best wat lichter door er sparingen in aan te brengen.

Bij de leverancier ging echter het licht uit toen ik dat voorstelde. Gaten in zijn mooie giek, wellicht had ik het wat voorzichtiger moeten brengen. :ohmy: Geen rolgiek dus.

De giek die bij de mast zit die ik in Zuid Frankrijk heb gekocht stond bij de F40 catamaran aan dek, of liever gezegd op de beam. Alhoewel ik die giek voor mijn gebruik eigenlijk al had afgeschreven, denk ik nu dat ik die wel geschikt kan maken voor mijn boot. Daarbij is dan ook weer mijn oorspronkelijke plan komen bovendrijven om de giek aan dek en tegen de achterkant van de zwaardkast te zetten. Dus niet aan de mast. Met zo'n laag lummelbeslag is de stapelhoogte van de grootzeilkarren te overzien en handelbaar. Nadeel is wellicht minder ruimte voor de hoogte van de buiskap. Bij het strijken van het grootzeil moet ook de onderlijkstrekker ruimte krijgen.

Daar tegenover staat minder gedoe door de mast rotatie en het geeft weer de mogelijkheid om de grootschoot naar voren te leiden. De aanvankelijke aantrekkelijkheid van de oceaanschoot zeilersforum.nl/index.php/foru...nschoot-of-zeeschoot is hiermee vervallen zodat de grootschoot overloop weer in beeld is. Overigens heb ik bij de bouw al een voorziening in het achterdek getroffen voor een gebogen overloop.



Ik heb een schetsje gemaakt voor het lummelbeslag aan dek, te maken uit 10 en 15mm. aluminium plaat. Ik laat de bodemplaat doorlopen tot onder de mastvoet. Daarmee tevens een basis voor enkele dekogen voor lijnen uit de mast die vanuit de kuip worden aangetrokken maar aan de mast zelf worden gezekerd. Het draaien van de mast heeft dan geen invloed meer op die lijnen. Daarbij gaat het om de tacklijnen van het bindrif, de Cunningham en de Gennaker val. Voor die laatste is de mast al voorzien van een mooie geïntegreerde valstopper.

De overige vier vallen in de mast komen via de mastvoet naar buiten. Daar heeft het draaien van de mast geen invloed op. Dat zijn grootzeilval, kraanlijn, code# val en werkfok val. De laatste is nog optioneel, aangezien de HA op een structural furler zit en geen val door de mast heeft.



Voor als het plaatje te klein is, www.fram.nl/ZF/dekplanlopendwant.jpg
Mijn uitgangspunt bij het ontwerp van het lopende want is dat ik zoveel mogelijk vanuit de kuip wil kunnen trimmen, shorthanded of singlehanded. Om die reden wil ik de schoten van het grootzeil en de zelfkerende HA fok zowel beschut onder de buiskap als achter het stuurwiel kunnen bedienen. Vandaar een soort van “German sheeting” systeem, maar net even anders.

Een neerhouder werkt niet op een draaibare mast. Vandaar dat er een bulletalie naar de drijver wordt geschoot om de twist van het uitgevierde grootzeil te kunnen regelen. Als het nodig is kan met barberhaulers naar de drijver de HA verder naar buiten geschoot worden. De positie van de kar op de overloop wordt in principe met een enkele lijn vanuit het midden geregeld. De overloop is alleen in het horizontale vlak gebogen.

Doordat de giek op dek staat en niet met de mast meedraait, kunnen de grootschoot, onderlijkstrekker en smeerrepen zonder frictie problemen naar de kuip worden teruggeleid. Op het kajuitdak komt alles samen in een blok met Chinese vingerklemmen. Dit conform het concept zoals we eerder hebben bedacht tijdens de Chinese trekproeven.

Weet iemand nog een goed adres waar ik die aluminium onderdelen kan laten snijden ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 14:05 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 30 dec 2021 17:45 #1354315

Wat is de draaihoek van de mast?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 30 dec 2021 19:03 #1354333

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
Misschien overbodige vraag, maar is het dek/dak waar de giek
bevestigd wordt berekend op dat krachtenspel?

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 30 dec 2021 19:21 #1354338

Erikdejong schreef :
Wat is de draaihoek van de mast?

60 graden naar beide kanten, dus 120 totaal.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 30 dec 2021 19:22 #1354339

AdB schreef :
Misschien overbodige vraag, maar is het dek/dak waar de giek
bevestigd wordt berekend op dat krachtenspel?

A

Niet berekend maar sterk zat. Staat en steunt bovenop de zwaardkast met HD Corecell (200kg/m3) ter plaatse in het dek.

Hier een foto tijdens de bouw van de uitsparing voor het HD schuim.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 dec 2021 20:07 door Noballast. Reden: foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 30 dec 2021 20:45 #1354358

Het naar beneden brengen (mits constructie onder mast stevig genoeg is) van de giek & lummelbeslag vind ik wel slim. Zo hou je het drukpunt van je grootzeil lekker laag. Lijkt me fijn, ook bij een multihull. Moet je wel je giek voldoende omhoog laten lopen, anders wordt het zo bukken ;) .
Laatst bewerkt: 30 dec 2021 20:45 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 11 mrt 2022 14:35 #1375042



Forumlid Sunday heeft mijn basale ontwerpschetsjes voor het lummelbeslag aan dek omgezet in een mooi 3D model :)

Weet iemand een goed en betaalbaar adres waar ik deze onderdelen kan laten uitsnijden / waterstraalsnijden ?
Bijlagen:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 14:05 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 11 mrt 2022 15:20 #1375051

  • Goose
  • Goose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Je hebt een PB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 11 mrt 2022 17:47 #1375082

Ik heb een aantal keer iets laten snijden bij www.metaal-speciaal.nl
Goede ervaringen mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 11 mrt 2022 20:41 #1375143

Je kan hier eens proberen stainlessproducts.nl/
Ik heb hier mijn spullen laten maken maar was toen nog van een vriend maar heeft het inmiddels verkocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 11 mrt 2022 21:03 #1375148

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Ik heb RVS delen laten lasersnijden en zetten bij laseropmaat.nl
Zelf dxf bestanden aanleveren, prima maatvast werk geleverd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 10:31 #1375246

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
M'n app Shapr3D kan sinds kort mooie metaalkleur met glans tonen. Het ding gaat er straks zo uit zien:



Laatst bewerkt: 12 mrt 2022 10:35 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 11:06 #1375254

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Uiteindelijk is een slim carbon draaipunt wel veel mooier,... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 11:09 #1375255

holtere schreef :
Uiteindelijk is een slim carbon draaipunt wel veel mooier,... :whistle:

Daar heb ik uiteraard over nagedacht. Daarbij was mijn conclusie dat carbon constructief en praktisch gezien in relatie tot de gewenste afmetingen voor deze constructie niet het geeigende materiaal is.

Maar Sunday kan er vast wel een carbon look van maken ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 mrt 2022 11:15 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 11:31 #1375263

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 11:36 #1375265

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Voor je zijwieltjes heb je ook van die mooie scharniertjes gemaakt.
Soms moet je ook een schopje hebben :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 11:59 #1375274

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Of van eikenhout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 12:29 #1375283

holtere schreef :
Voor je zijwieltjes heb je ook van die mooie scharniertjes gemaakt.
Soms moet je ook een schopje hebben :)

Niet vergelijkbaar. Aan die scharniertjes zitten 30cm lange netjes ingeplakte flenzen. Overigens mijn roer draait ook op carbon scharnieren, niets onbekend aan voor mij.
Overigens geen schopje nodig want ik zou het aanvankelijk ook in carbon maken. Heb er zelfs tekeningen voor gemaakt. Wijsheid deed mij andere inzichten krijgen. Het is geen WC bril hè ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 mrt 2022 12:32 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 12:31 #1375284

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Sunday schreef :
M'n app Shapr3D kan sinds kort mooie metaalkleur met glans tonen. Het ding gaat er straks zo uit zien:


Ik heb hier gisteravond even rustig naar zitten kijken en vraag me af:
  • Wat is de functie van die enorm dikke (15 mm) achterplaat?
  • Wat is de slag die het lummelbeslag kan maken, als je je bedenkt dat er ook nog een vorkvormige gaffel omheen komt? (die ergens in de clinch komt met die geperforeerde strip)

PS Oh ja, de basisschets laat rondom lassen zien. Hoe is dat bedacht met de steundriehoek strak op de rand van de bodemplaat?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 mrt 2022 12:32 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 12:41 #1375287

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
70 graden:

Gaffel vraagt misschien wel aandacht:
Laatst bewerkt: 12 mrt 2022 12:45 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 12:44 #1375289

JotM schreef :
Sunday schreef :
M'n app Shapr3D kan sinds kort mooie metaalkleur met glans tonen. Het ding gaat er straks zo uit zien:


Ik heb hier gisteravond even rustig naar zitten kijken en vraag me af:
  • Wat is de functie van die enorm dikke (15 mm) achterplaat?
  • Wat is de slag die het lummelbeslag kan maken, als je je bedenkt dat er ook nog een vorkvormige gaffel omheen komt? (die ergens in de clinch komt met die geperforeerde strip)

PS Oh ja, de basisschets laat rondom lassen zien. Hoe is dat bedacht met de steundriehoek strak op de rand van de bodemplaat?

De slag is 70 à 80 graden. Weet het niet meer precies, maar ga ik nog wat aanpassen. De dikke achterplaat komt nog een groot gat in (60mm) Dimensionering van het alu is een kopie van het originele beslag op de F40 catamaran. Materiaal dikten komt op mij niet vreemd over. Ook de mastvoet is in 12 en 15mm. conform constructeur uitgevoerd. Dat lassen op de rand is inderdaad nog een ding. Goede opmerking, ik zal het nog 5mm op schuiven.

Edit: Sunday was me voor.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 mrt 2022 12:46 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 12:56 #1375290

Sunday schreef :
Gaffel vraagt misschien wel aandacht:

Hart gaffelpin tot voorzijde = 43mm. Op 45 houden, HIJ vergroten van 80 naar ? en gat nog 5mm. naar achteren. HIJ ook verbreden van 100 naar 110 ivm lassen op de rand, ook transferplate 5mm. naar achteren verschuiven en baseplate verlengen. En we hebben de sparing voor de daggerboardlijnen nog vergeten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 12 mrt 2022 13:01 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 12:58 #1375291

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Komt de giek niet op een gegeven moment tegen het hoofdwant ? Veel meer dan 70 graden kan mijn giek zeker niet maken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 13:00 #1375295

3Noreen schreef :
Komt de giek niet op een gegeven moment tegen het hoofdwant ? Veel meer dan 70 graden kan mijn giek zeker niet maken.

Je bent mij voor, dat had ik je willen vragen dus.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 12 mrt 2022 14:59 #1375322

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
holtere schreef :
Voor je zijwieltjes heb je ook van die mooie scharniertjes gemaakt.
Soms moet je ook een schopje hebben :)

Sommige dingen moet je ook niet zelf willen maken :whistle:

Ik ken niet anders dan koolstof goosenecks, maar dat is dan ook op koolstof masten. Iets laten snijden en lassen wat vervolgens vrijwel plug en play is, lijkt me ook wel wat waard in plaats van weer 100 uur in een paar honderd gram gewichtsbesparing steken.

70 graden lijkt me al vrij veel op op een multihull? Denk niet dat je vaak zoveel uitslag gebruikt, farriers staan niet bepaald bekend als langzame trimarans....
Laatst bewerkt: 12 mrt 2022 15:00 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl