Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Koelkast

Koelkast 08 jan 2023 21:01 #1450913

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Redshift krijgt een nieuwe koelkast deze winter, ten minste dat is de bedoeling.

Afgelopen zomer kwamen we er achter dat hoewel de koelbast (box) het nog prima doet, hij toch wel aardig wat stroom verbruikt en vooral lang aan blijft, waarbij hij herrie maakt. Gevolg: we zetten 'm steeds uit 's nachts. Dat is op zich prima, maar het zou handiger zijn als dat niet hoeft.

De oude koelkast was een Vibocold koelbox met een compressor er direct achter, en dat geheel zit gemonteerd in/op de houten lade die bij een dragonfly 920 standaard onder de kuip schuift. Om bij de koelkast te komen trek je dus de lade de kajuit in (wieltjes), en de koelbox deksel klapt met de voorste helft omhoog. Daarvoor moet wel even de traptrede opzij die met een schuifje vastgezet kan worden. Op zich een prima systeem en het voldeed, met dus bovengenoemde nadeel.

Na 4 maanden door Zweden toeren hebben we besloten deze winter niet alleen de capaciteit aan te pakken (LiFePo accu komt er aan), maar ook het verbruik door de koelkast te vernieuwen met betere isolatie.

In dit draadje zal ik het project(je?) proberen te documenteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 08 jan 2023 21:10 #1450914

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Het begint met demonteren. Oude compressorkoelbox eruit.







15 jaar troep van onder de koelkast weggepoetst en verder maar weer.
Overigens, als iemand interesse heeft, stuur even een PB. De oude koelbox is te koop tegen een schappelijk bedrag.

Vervolgens moet het gat in de achterwand dicht, want de nieuwe (isotherm) losse compressor moet er achterop gemonteerd worden. De oude heeft de compressor vast aan de achterzijde van de koelbox.

Helaas blijkt dat degene die de modificatie van de lade gedaan heeft zeker niet de scheepstimmerman van Quorning boats was. Nadeel: ik krijg dit nooit meer zo mooi als het origineel was. Voordeel: ik hoef me niet te schamen als ik het uiteindelijk niet zo mooi krijg.

Na het verslaafd raken aan Samson Boat youtube videos heb ik de randen onder 45 graden afgeschuind met een davidschaaf, spookschaaf en een beitel. Ik ben niet ontevreden! Moet nog glad geschuurd worden, maar ik denk dat ik hier wel netjes een plaatje multiplex ingelijmd ga krijgen.

Laatst bewerkt: 08 jan 2023 21:16 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 09 jan 2023 07:26 #1450940

Kijk eens aan, wat een flink ding zeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 10 jan 2023 20:49 #1451344

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Dat oogt wat misleidend op de foto - ik heb daar tijdelijk een tussenschot verwijderd. De voorste ca 30 cm van de bak blijft leeg voor opslag van etenswaar. Maar inderdaad, die hele houten bak is flink!
Toch blijft het totale volume nog wel beperkt als je de isolatie (7 en 8 cm) meerekent.

De buitenmaten van de koelkast worden ongeveer 62 x 47 x 37 cm.
Laatst bewerkt: 10 jan 2023 20:49 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 10 jan 2023 20:53 #1451345

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Het gat is dicht, en de plank is in de epoxy gezet.
Verlijmd met verdikte epoxy (met houtstof van Helmsman 38 :-)).

Zoals verwacht zijn mijn beitel- en schaafvaardigheden nog niet op niveau om een nette naad te bereiken (dus geen Sampson Boat werk nog), maar gelukkig valt dit allemaal buiten zicht straks. Stevig is het zeker wel geworden. En er is (bijna) niks zo lekker als houtkrullen maken...









Laatst bewerkt: 10 jan 2023 20:54 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 10 jan 2023 22:11 #1451360

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17612
Leuk, ga ik volgen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 13 jan 2023 22:04 #1451912

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Eerste plaat PIR schuim uitgesneden en op maat gemaakt voor de bodem (7cm).
Meer past helaas niet omdat we in de hoogte nogal beperkt zijn (het is een lade onder de kuipvloer). Maar dit lijkt al heel wat. Kleine uitsparingen nodig voor de houten latjes in de hoek van de lade.

De bedoeling is om straks de wanden van 8 cm PIR te maken, en een deksel in 2 delen (1 vast, 1 scharnierend). De binnenkant wordt bekleed met kunststof plaat die ik van It Paradyske heb overgenomen. De buitenkant boven ga ik waarschijnlijk met glasweefsel bekleden.

Koelkast rubber besteld (dat is nog lastig te vinden in niet kant-en-klare vorm!). Even wachten tot dat binnen is voordat ik verder ga, want de dikte van het rubber wordt kritisch voor de maatgeving van de zijwanden.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 16 jan 2023 10:35 #1452417

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Heb je een linkje voor dat koelkastrubber?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 16 jan 2023 22:39 #1452575

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
www.vanhattemhoreca.nl/polar-d...326964004144303234ad

Ik zal laten weten of 't wat is als ie binnenkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 17 jan 2023 00:05 #1452594

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17612
Waarom moet dat speciaal ‘koelkastrubber’ zijn? Kan EPDM tochtprofielband (P of D profiel) of celband niet net zo goed?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 jan 2023 00:06 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 18 jan 2023 20:06 #1452962

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Dat kan waarschijnlijk prima en is mijn backup. Vanwege de etenswaren heb ik net iets liever rubber afdichtband, want dat kan je redelijk ongestraft boenen.

Ik heb 'm ondertussen binnen - rubber van een ENORME koelkastdeur van zo'n 200x55 cm. Mooi, en licht magnetisch. Ik ga nog even puzzelen of me dat zo 100% bevalt (met name voor het scharnierende deel van de deksel is dat even "tricky"), maar ik denk dat ik dit zo in kan zetten.

Helaas is de korte kant van het rubber _net_ te groot voor mijn toepassing, dus ik zal het tenminste 1 keer moeten snijden en sealen. Maar ook dat komt wel goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 20 jan 2023 21:46 #1453405

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Eindelijk weer wat tijd gevonden om verder te gaan met de koelkast.

De rubber strip is fraai, en heeft een magnetische strip erin verwerkt. Als ik dit goed krijg is het waarschijnlijk de moeite. want dan blijft de deksel mooi (lucht)dicht. Nadeel is dat er uitgegaan wordt van een groef in de deur waar een soort uitstekende "ril" van de strip ingeduwd moet worden. Een eerste experiment met een stukje strip en PIR schuim toont tot mijn verbazing dat dit prima lijkt te lukken.



Met die kennis in het achterhoofd kan ik de maat van de andere panelen bepalen en verder gaan.
De zijpanelen hebben een stapje om ruimte te creeren voor de dikte van de rubber strip en verdere (glasweefsel) afwerking. Het is de bedoeling de binnenkant van de doos af te werken met plastic plaat, maar de randen van de PIR platen en de buitenkant worden in glasweefsel ingepakt.

Je hoeft maar naar zo'n plaat te kijken of er zit al een deuk in, dus die afwerking wordt broodnodig, zeker aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant waar de etenswaren komen te staan.



Er blijft verdacht weinig over van die grote bak ... waarschijnlijk had ik beter 7 cm en 6 cm plaat kunnen nemen ipv 8 en 7! We gaan het zien.
Laatst bewerkt: 20 jan 2023 21:48 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 20 jan 2023 22:00 #1453412

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17612
Dat magnetische stripje vraagt natuurlijk wel een ijzeren strip om tegenaan te kleven. Dat is bij een koelkast niet zo'n probleem maar aan boord moet je veel moeite doen om te voorkomen dat het gaat roesten. En meestal is het gewicht van het deksel voldoende om het dicht te houden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 20 jan 2023 22:04 #1453413

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Ja, dat klopt. Ik heb al een strip op het oog, mocht dat 'm niet worden kan ik een ijzeren strip nog in het schuim lamineren vlak onder het oppervlak. Ik ga dat nog even bezien.
Deze deksel gaat van zichzelf vrijwel niks wegen, dus het zou fijn zijn als het gaat werken. Zo niet dan komt er een of andere klemsluiting op.
Laatst bewerkt: 20 jan 2023 22:05 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 21 jan 2023 21:48 #1453616

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Zijwanden zijn verlijmd. Gat in de achterwand gemaakt, en een (tijdelijk) blok schuim verwijderd om de koelleidingen door te kunnen voeren naar de compressor. Doorvoeren van de spiraal kost de nodige moeite maar het lukt. Volgende stap wordt het bekleden van de binnenbak, want daar kom ik straks met de verdamper op zijn plek niet meer goed bij.

De verdamper is helaas te groot (of mijn isolatie te dik, zeg het maar) waardoor deze met zijn flenzen in het isolatiemateriaal steekt. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat handig is (montage is triviaal) of een doodzonde (condens in je PIR schuim). Ik ben van plan de plaatsen waar dat het geval is met epoxy te sealen, maar dat gaat waarschijnlijk niet 100% lukken.

Laatst bewerkt: 21 jan 2023 21:51 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 21 jan 2023 21:56 #1453617

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
ilCigno schreef :
Dat magnetische stripje vraagt natuurlijk wel een ijzeren strip om tegenaan te kleven. Dat is bij een koelkast niet zo'n probleem maar aan boord moet je veel moeite doen om te voorkomen dat het gaat roesten. En meestal is het gewicht van het deksel voldoende om het dicht te houden.

Ik heb deze besteld, hopelijk voldoende roestbestendig.

www.magneetgigant.nl/Staalband...m-met-premium-klever
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 21 jan 2023 22:16 #1453620

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1566
redshift schreef :
Zijwanden zijn verlijmd. Gat in de achterwand gemaakt, en een (tijdelijk) blok schuim verwijderd om de koelleidingen door te kunnen voeren naar de compressor. Doorvoeren van de spiraal kost de nodige moeite maar het lukt. Volgende stap wordt het bekleden van de binnenbak, want daar kom ik straks met de verdamper op zijn plek niet meer goed bij.

De verdamper is helaas te groot (of mijn isolatie te dik, zeg het maar) waardoor deze met zijn flenzen in het isolatiemateriaal steekt. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat handig is (montage is triviaal) of een doodzonde (condens in je PIR schuim). Ik ben van plan de plaatsen waar dat het geval is met epoxy te sealen, maar dat gaat waarschijnlijk niet 100% lukken.


Kun je de verdamper niet 90 graden draaien?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 22 jan 2023 05:41 #1453643

Als je de compressor voldoende groot hebt gekozen kun je hier mee diepvriezen! IJsjes en voor een heel seizoen aan vers ingevroren voedsel aan boord :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 22 jan 2023 09:34 #1453663

Ik ben heel benieuwd naar dit project!

Afgelopen voorjaar kochten wij een catamaran. Er waren geen accu's gasfornuis+leiding onveilig en oud en de koelkast deed het matig en trok toch te veel stroom.

Ik heb nu ook LiFePo4 Accu's en heb meteen een multiplus omvormer. Het is energie efficiënter om een 230v koelkast op een omvormer te draaien dan direct op 12v. Ik weet niet of je de compressor al hebt besteld, maar je zou dit kunnen overwegen. Voordeel van permanent 230v aan boord zijn er ook wel.

Voor nu heb ik een gewone koelkast geplaatst maar oorspronkelijk zit de koelkast bij ons onder een bed met een lade. Uiteindelijk wil ik hier de koelkast ook gaan plaatsen dus ik volg je project met grote interesse. Ben ook benieuwd naar het energieverbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 22 jan 2023 09:42 #1453667

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 25928
Pieter Oskam schreef :
Het is energie efficiënter om een 230v koelkast op een omvormer te draaien dan direct op 12v.

Dat vraagt om nadere uitleg, lijkt mij. Niet alleen maar omdat een 230 V koelkast doodgewoon niet draait op 12 V zonder een omvormer ertussen.

Ik heb altijd begrepen dat een omvormer verliezen geeft.
Als je stroomt krijgt van zonnepanelen en je hebt een 12 of 24 V systeem en een koelkast-compressor die op 12 V draait, dan zijn die verliezen er niet. Als je walstroom (230 V) omzet in 12 V zijn er mogelijk ook verliezen, maar minder groot dan van laag voltage naar een hoger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 22 jan 2023 10:06 #1453675

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Als collega Sampson Boat Co-junk en bezitter van een lawaaiige koelkast ga ik dit mooie project nauwgezet volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 22 jan 2023 10:19 #1453677

Wadloper schreef :
Pieter Oskam schreef :
Het is energie efficiënter om een 230v koelkast op een omvormer te draaien dan direct op 12v.

Dat vraagt om nadere uitleg, lijkt mij. Niet alleen maar omdat een 230 V koelkast doodgewoon niet draait op 12 V zonder een omvormer ertussen.

Soms is lezen een kunst, en soms duidelijk schrijven ook. In jouw Quote over mij staat toch ook het woord omvormer?

De 230V compressoren zijn efficiënter of dat komt door doorontwikkeling / massa product weet ik niet. Mijn omvormer gebruikt 4W standby omdat hij dan in Power Search modus staat. Hij geeft een hele rare Sinus waarop de meeste apparaten prima standby functioneren. Als een zuivere Sinus nodig is, dan schakelt hij over.

Je hebt gelijk over omvormingsverliezen, maar je moet naar het hele plaatje kijken qua energie systeem maar ook kosten. De besparing van 850 euro op een koelkast kon ik in accu's steken en een omvormer. Omdat mijn gasfornuis + leidingen vervangen moesten worden heb ik nu geen 500 euro aan gasfornuis uitgegeven maar 130 euro aan een inductieplaat. Verder is stroom inbegrepen bij de haven, en die gasflessen niet. Ik heb geen gas meer aan boord wat veiliger is en ook nog wat gewicht en ruimte bespaart. de koelkast is 0.5kWh per dag en koken 0.5-1.5 kWh per dag. Een koelkast gebruikt wel veel stroom wanneer je er allemaal nieuwe/warme dingen inlegt, maar dan liggen wij meestal in de haven :).

Hieronder een filmpje. En ik kan het bevestigen aan de hand van mijn praktijk ervaring. Mijn omvormer is nog efficiënter dan diegene in het filmpje.



Maar we dwalen af. Ik wilde de Topic starter een mogelijk tip geven mits het nog kan. Verder wil ik het draadje volgen over de installatie aangezien ik wellicht ook nog een koelkast op een andere plek wil bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 22 jan 2023 11:01 #1453687

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 25928
Pieter Oskam schreef :
Wadloper schreef :
Pieter Oskam schreef :
Het is energie efficiënter om een 230v koelkast op een omvormer te draaien dan direct op 12v.

Dat vraagt om nadere uitleg, lijkt mij. Niet alleen maar omdat een 230 V koelkast doodgewoon niet draait op 12 V zonder een omvormer ertussen.

Soms is lezen een kunst, en soms duidelijk schrijven ook. In jouw Quote over mij staat toch ook het woord omvormer?

Goed dat je zowel lezen als schrijven noemt. De geciteerde zin suggereert dat een 230 V koelkast op 12 V zou kunnen draaien, maar dat het met een omvormer ertussen efficiënter werkt. Inderdaad een kwestie van beter opschrijven als je dat expliciet niet bedoelt.

Voor het overige gaat je verhaal uit van jouw situatie, met jouw uitgangpunten. Dat stroom in de prijs van ligplaats zit, geldt als je ook inderdaad aan de walstroom hangt. Dat is bij jou kennelijk altijd het geval als koelkast en inductiekookplaat worden gebruikt.

Voor wie graag achter het anker overnacht, of op een rustige plek waar geen walstroom is, en dat graag dagen aan een stuk wil volhouden, lijkt me je verhaal niet zo relevant. Met name een inductiekookplaat vergt wel èrg veel capaciteit aan zonnepanelen en accu's om hem gedurende langere tijd los van walstroom te kunnen gebruiken.
Laatst bewerkt: 22 jan 2023 12:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 22 jan 2023 11:26 #1453693

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15984
Onze Victron omvormer pakt al ruim 1 A per uur in standby.
Dan moet je 230 V koelkast toch wel heel wat efficiënter zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast 22 jan 2023 14:42 #1453732

holtere schreef :
Onze Victron omvormer pakt al ruim 1 A per uur in standby.
Dan moet je 230 V koelkast toch wel heel wat efficiënter zijn?

12W is de no load verbruik.
Je zou AES of Power search moeten activeren mits je die optie hebt. Het staat standaard uit. AES is 0.5A en Power search is 0.25 A. Ikzelf heb AES aanstaan omdat anders de nespresso en inductie niet aanslaat. Voor alleen een koelkast werkt powersearch wel maar dan moet hij wel met een bi-metaal geschakeld worden en niet elektronisch.

Voor wat betreft de efficiëntie, ja kijk maar naar het youtube filmpje wat ik eerder postte. Fabrieksopgaven van dit soort apparatuur is veelal misleidend.

Wij kunnen 8 dagen op anker verblijven maar heb dan ook vrij veel accu's. Je moet denken aan 300 euro aan Lithium accu's per nacht dat je zonder walstroom zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.526 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl