In deel 1 had ik een beschrijving gemaakt van het opknappen van de buitenkant van het casco, mocht je dat gemist hebben dan is de link hier:
zeilersforum.nl/index.php/foru...derhoud-deel-1-casco
Deel 2 is voor alles wat aan dek zit, dit zijn de zaken die het hardst lijken te slijten en hard aan honderhoud nodig zijn.
Beginnen met de zelfgemaakte dekluiken.
Deze zijn van aluminium, oorspronkelijk een stalen knevel (RVS uitvoering was toen onbetaalbaar) en aangelaste aluminium scharnieren. De luiken werken perfect, nog nooit is er een druppel water binnen gekomen, ook als er een anker of buitenboord motor op valt is er geen schade.
Voor ik treadmaster op dek had gelegd stond het zeilnummer ook op het dek geschilderd, vandaar die zwarte rand, dat was 'vroeger' nummer 1. De ankerlier staat aan de voet van de mast en de ketting trekt daardoor over dek. De groef die je in het luik ziet is waar de ketting een slijtspoor achter laat.
De stalen knevels is altijd de grootste bron van roest geweest aanboord. Nog maar eens geinformeerd naar de RVS uitvoering en die waten tot mijn verassing enorm in prijs gedaald. Dus gelijk een rits knevels besteld en allemaal vervangen.
Door ongelukkige positionering van de ankerlier ging de ankerketting precies over een scharnier van het middelste dekluik. Dat was dus behoorlijk uitgesleten omdat aluminium nu eenmaal veel zachter is als de ankerketting die er overheen gaat. Het mooie van het materiaal is dat het gewoon opgelast kan worden.
Aluminium lassen hecht niet aan staal of rvs. Om het gat dus mooi rond te houden kun je gewoon de rvs scharnier pen erin plaatsen en het dan oplassen. Daarna even schuren en vijlen en dan is het na een half uurtje werk net of er nooit iets gebeurt is.
De oorspronkelijke poedercoat laag die er op de luiken zat was niet erg kleu vast, het verschil na 15 jaar in weer en wind is best schokkend.
De luik rubbers zijn strippen rechthoekig rubber van 10x25mm. die liggen in een goot. Die rubbers drukken tegen een opstaande rand die aan de afwateringsgoten van het luik zitten. Deze rubbers worden over de jaren ingedrukt en die draai ik dus om de paar jaar om.
Er zijn in totaal drie dek luiken van dit ontwerp, en na een behandeling met verf ziet het er weer allemaal spiffy uit.
Om uitslijten van het treadmaster en het luik scharnier te voorkomen in de toekomst, plaats ik een strook 12cm breed Acetal op dek. Dat betekend het treadmaster weg steken op de plek waar dit moet komen.
Dat gaat prima met een bijtel.
Daarna netjes opschuren en het is klaar. Het acetal komt met boutjes in het luik te zitten. Het mooie van metaal is dat je er een gaatje in boort en dan draad tapt. het is gelijk waterdicht en je hoeft er aan de onderkant niet bij om moertjes te plaatsen.
Ik kom alleen net tot de ontdekking dat ik geen foto heb gemaakt van de slijtstrip op dek
Van de week maar even doen.