De ankerlier had een hoop werk nodig. Oorspronkelijk ben ik uit Nederland vertrokken zonder ankerlier vanwege het gebrek aan financiele middelen daarvoor. Eenmaal in Canada een ankerlier gekocht, maar door zeer slecht weer in de weken voor het vertrek moest montage uitgesteld worden tot ik in Groenland aankwam. De montage was niet zoals gebruikelijk omdat ik de kettingpijp niet onder de lier wilde hebben met ook op het waterdicht af kunnen sluiten. Het gat waar de ketting normaal doorheen zou verdwijnen zat dus vreselijk in de weg en heeft best wat schade aan de verf veroorzaakt omdat de ketting soms toch in het gat verdwijnd.
Ik heb geen goede foto van hoe de ketting over het dek loopt, dus maar een uitvergroting van een andere foto waar het een beejte zichtbaar op is.
Vanaf de boegrol loopt de ketting naar achteren waar de lier bijna bij de mast staat. Die plek stond vast omdat de motor van de lier door het dek heen steekt en niet zomaar overal in de voorhut kon hangen. De lokatie van de ketting pijp stond ook vast omdat die in de kiel verdwijnd en door een waterdicht schot heen moest om ver genoeg voor de vallieren te komen. De ketting moest van de lier naar de ketting pijp, maar er stond een babystag in de weg. Jarenlang heb ik dus gevaren met de reserve/tweede boegrol op het voordek om de ketting voldoende bij de babystag vandaan te houden (jawel 3Noreen, daar is de tweede boegrol, nog helemaal heel en ongeschonden) Dit leide er echter ook toe dat de ketting op de verkeerde plek van de lier af kwam en dus over een rand getrokken moest worden. Dan was er ook nog de montage van de lier, die zit doormiddel van 4 bouten van onderaf door de motor heen op het dek geklemt. Door de dikke isolatie van de boot en wat spanten die in de wegzitten, kon ik nauwlijks bij de bouten komen, laat staan een goede positie vinden om er een sleutel op te zetten. de 4e en laatste bout kon ik helemaal niet bij en die heeft er dus ook nooit in gezeten. Tot overmaat van ramp waren de meegeleverde bouten ongeschikt en daar kwam ik pas in Groenland achter toen ik de boel wilde vastzetten. In groenland kon ik alleen gegalvaniseerde bouten van de juiste maat krijgen, dus 'tijdelijk' maar met deze vastgezet. Nu 13 jaar later zaten die tijdelijke bouten er nog steeds in, vastgeroest en wel en nauwlijks toegang en nu dus ook bouten die echt vastzitten.
Naast het normale onderhoud van de lier, zoals het vervangen van lagers en keerringen moest er dus het volgende gebeuren:
- Nieuwe montage methode bedenken,
- Ketting gat in de lierbehuizing dicht maken,
- De wang van de lier waar de ketting eraf komt verlagen.
De lier van het dek krijgen is echt een gevecht geweest. Ik heb van alles geprobeerd. uiteraard eerst met kruipolie ingespoten, dagje laten intrekken, en dat meerdere keren herhalen. Daarna een dop onder een hoek afgeslepen en daar een handel aan gelast omdat een gewone ratel niet paste. Dit werkte net met de eerste bout, en die kwam met wat gevloek er toch uit. Nee toch niet, de bout was lang geleden al afgebroken en het restandje van de bout zat er nog in. Gek genoeg was het niet afgebroken waar je verwacht, maar diep in het bout gat. De tweede bout had een veel langere handel nodig en had niet voldoende beweeg ruimte voor de handel om met een normale zes kant dop te kunnen werken. Dus een ringsleutel gepakt de handel er afgeslepen en er een nieuwe langere handel aan gelast. De tweede bout wilde niet bewegen. Uiteindelijk met veel geweld toch een kwart slag kunnen draaien. De bout steel bleef echter zitten waar die zat en het was de kop van de bout die ik er aan het afdraaien was. Door gaan maar, als de kop er af is kan ik in ieder geval de lier van dek krijgen. Dan de laatste, dat blijkt vereweg de hardnekkigste te zijn. Uiteindelijk heb ik met een dremeltje de zeskant kop van de M10 bout weg moeten schuren. Met het periodiek laten afkoelen van de dremel meegeteld is dat twee dagen werk geweest, maar uiteindelijk de lier er af gekregen. Dat moet echt beter.
Dus aan het werk gegeaan. Eerst de afgebroken en afgeslepen bouten uit de basis verwijderen.
Met de haakseslijper en een snijschijf slijp ik de bouten glad af met de onderkant van de lier. Daarna stel ik deze op in de freesbank. Die heeft digitale uitlezing en ik kan dus precies de coordinaten van de boutgaten terugwerken.
De nieuwe bevestiging maak ik van dek bereikbaar met de boutkoppen naar boven dus. Ik boor de bout restanten uit met een 8mm boor en daarna ga ik helemaal door de fundatie plaat heen met een 12mm boor om er later M12 bouten in te kunnen zetten. Ik gebruik RVS bouten met een verzonken kop die glad moet komen met de bovenkant van de lier. De nestenschijf moet er immers overheen kunnen draaien.