Vandaag de bundeksel geschuurd. Die is nu prima, klaar voor een DD lak als de temperatuur weer wat hoger is…
Ook vandaag het motortje wat beter bekeken.
Constructie is heel eenvoudig. Geen electronica. Gasgeven gaat door het verdraaien met de gashandel waarmee je een 5 standen schakelaar bedient. 2 standen vooruit, “uit” en 2 standen achteruit.
Hoe de 2 snelheden wijzigen met de schakeling precies werkt weet ik niet, maar heb Combi een mail gestuurd met de vraag of er meer info verkrijgbaar is (schakelschema)
Naast de eenvoud is het ding echt enorm robuust gemaakt. Heb zelf weleens met een minn kota of torqueedo gevaren. Mooie motortjes, maar ook veel kwetsbaar plastic en electronica.
Dit ding is zo eenvoudig en robuust, geeft een industrieel heavy duty gevoel. Blijkbaar helemaal in nederland gemaakt (inclusief electromotor).
Maar goed, heb bij de boot gemeten, hij moet wel passen (met een klein hapje zagen in het roer), maar kan hem niet van bovenaf erin laten zakken denk ik (electromotor met schroef is te groot voor het gat in de bun…
Dus thuis ff gekeken of de kap/handel loskan, zodat ik hem van onderen door het gat in de bun kan plaatsen.
Dat blijken 8 boutjes te zijn, dus komt goed. 4 boutjes om de !aluminium! kap eraf te halen.
Nog 4 boutjes en dan is de hele bovenkant eraf. Alleen moet de kabels ff los dan, maar dat is geen probleem.
Kabels ga ik ff wat nieuwe connectoren op krimpen, en sealen met lijmende krimpkous.
Verder een nieuwe pakking voor de kap maken, en wat rubbers in de ophangbeugel vervangen (zijn uitgedroogd/gescheurd)
Daarna mag m’n dochtertje van 8 de kap mooi schilderen als diefstalpreventie. En de staart/motor in epoxy HB coating en antifouling als de temperatuur wat hoger is…
De schroef is wel bijzonder gemonteerd. Lijkt een veer te zitten tussen de eindmoer en de schroef. Reden waarom die daar zit kan ik niet bedenken…
Informatie over deze motors is bijna niet te vinden, aangezien ze bijna niet aan particulieren zijn verkocht…
Maar goed, 24 volt, dus ondertussen spulletjes gaan uitzoeken voor de accu (8x EVE lifpo4 accucel, bms, stevige koffer om de accu in te plaatsen etc etc)
Dat zal ik in een ander draadje beschrijven, want heeft niet direct met de Midget 15 te maken.