Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Midget 15 / Oostzeejol

Refit Midget 15 / Oostzeejol 11 okt 2024 14:15 #1590665

Waterblok schreef :
Of een bilgepomp met vlotterschakelaar?

Ja, die komt er uiteindelijk wel, maar nu nog geen stroom in het bootje…

Wil dat trouwens allemaal heel simpel houden.
Er komt wel een 48 lifepo4 accu voor de epropulsion epod motor.

En misschien een klein accuutje (12 volt) voor navigatie verlichting, marifoon enzo.

Moet nog wel bedenken hoe ik makkelijk van die 48 volt een 12 volt accuutje kan bijladen. Kleine dc-dc omvormer misschien…

Binnenverlichting (lampje) liefst op batterijen. Om het zo simpel mogelijk te houden…

Navigatieverlichting is op zo’n klein notedopje wel belangrijk. Wordt een aquasignal 3 kleuren in lamp/ankerlicht in de mast denk ik.

Voor op de motor worden het denk ik iets op batterijen (heb goede ervaring de met navisafe lampjes). Op de hekstoel gecombineerd boordlichten-lampje. En 1 rondom schijnend wit licht.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 11 okt 2024 14:24 #1590669

De midget ligt nog steeds in de loods binnen. Officieel had ie al buiten moeten staan, maar de sloep die op mijn plek komt is er denk ik nog niet…

Dus ff gebruik van gemaakt om het onderwaterschip nog wat te schuren met P600 nu ik nog stroom heb…



Dat is dus ook gereed om in het water te gaan…

Volgende stap is om de gaten in het dek voor de genua rail groter op te boren, en te vullen met epoxy, en ze met de juiste maat te boren. Rail is nu geschroefd, heb een hekel aan in het dek geschroefde zaken (hier er daar is er multiplex ingelamineerd, wil voorkomen dat dit nat wordt met alle ellende daarna…)
Die rail ga ik dus terugmonteren met boutjes, door het dek heen.

En bouwzeil is weer van de boot af…
Laatst bewerkt: 11 okt 2024 14:30 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 09 nov 2024 09:14 #1595581

Hoe heb je alle barstjes bij de stootrand gerepareerd? Alles weggefreesd en opnieuw opgebouwd? Ik lees ook repareren met verdunde poly-primer. Heb deze vraag omdat ik nu zelf aan mijn m15 begin. Veel barstjes , maar ook gaatjes in het dek. Die frees ik uit en vul ik opnieuw maar de hele rand weg frezen is wel wat veel denk ik.

Groet
Hans
Bijlagen:
M15 Jolly Jumper
Laatst bewerkt: 09 nov 2024 09:17 door M15-JollyJumper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 09 nov 2024 10:20 #1595597

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
sjoerd1981 schreef :
Waterblok schreef :
Of een bilgepomp met vlotterschakelaar?
nu nog geen stroom in het bootje…
Wil dat trouwens allemaal heel simpel houden.
En misschien een klein accuutje (12 volt) voor navigatie verlichting, marifoon enzo.
Wanneer je het echt simpel wilt houden, kun je navigatieverlichting achterwege laten. Die is namelijk niet verplicht om te hebben maar slechts om te voeren wanneer dat nodig is en ik denk niet dat je 's-nachts gaat varen. Marifoon is ook niet verplicht maar uiteraard zeer aanbevelenswaardig.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 09 nov 2024 13:17 #1595611

  • Thea
  • Thea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Jolly Jumper, mijn Midget ziet er ook zo uit, misschien wel erger. De randen van de buikdenning zijn zeker nog slechter. Ik frees alles wat ook maar een beetje los zit uit. Als er veel glas bloot komt te liggen sop ik het eerst even in met hars. Goed laten uitharden, opschuren enz. Dan vul ik het met epoxy plamuur.
De buikdenning veert mij nu teveel door, die ga ik daarbij verstevigen door aan de onderkant rillen in te lamineren.

Ik vaar best vaak in het donker, dus ik wil echt goede navigatie verlichting. Dat wordt nu een klein 'vlaggemastje' dat ik kan hijsen, zoals ouderwetse wimpeltjes wel waren. Daar klik ik zo'n rondschijnend witte lamp op batterijen op (magneet). Als ik dat hijs steekt hij boven de mast uit en ben ik echt rondom en op flinke afstand duidelijk zichtbaar.

Maar eerst moet mijn romp aangepakt worden en daarvoor neem ik de tijd..
Wordt vervolgd.
The smaller the boat, the bigger the fun!
Laatst bewerkt: 09 nov 2024 13:18 door Thea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 24 nov 2024 09:15 #1598188

M15-JollyJumper schreef :
Hoe heb je alle barstjes bij de stootrand gerepareerd? Alles weggefreesd en opnieuw opgebouwd? Ik lees ook repareren met verdunde poly-primer. Heb deze vraag omdat ik nu zelf aan mijn m15 begin. Veel barstjes , maar ook gaatjes in het dek. Die frees ik uit en vul ik opnieuw maar de hele rand weg frezen is wel wat veel denk ik.

Groet
Hans

Die barstjes waren bij mij (en vermoed bij jou ook) alleen scheurtjes in de gelcoat.
Wat ik heb gedaan is het geheel goed ontvet, geschuurd en weer ontvet (aceton). Daarna met epoxy “geschilderd”. Laagje zf primer erop daarna, en daarna 2 lagen dd lak.
Mijn plan is om er een kurken dekje op te leggen, heb dus niet alles helemaal strak geplamuurd want je ziet er toch niks meer van straks.
Als het wel zichtwerk blijft bij jou dan zou ik grote scheurtjes/gaten wel strak plamuren, schuren, en dan 2 lagen ZF primer om de fijne (haar) scheurtjes te vullen.

Verder zorgen dat de krachten uit de bakstagen direct in de romp geleid worden, en de dek-romp flens (die gepopnageld is) ontziet.

Succes! En ben benieuwd naar je scheepje, je mag best een foto in dit project topic posten hoor, zolang het over een midget 15 gaat is het helemaal prima!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 24 nov 2024 09:33 #1598192

Thea schreef :

Ik vaar best vaak in het donker, dus ik wil echt goede navigatie verlichting. Dat wordt nu een klein 'vlaggemastje' dat ik kan hijsen, zoals ouderwetse wimpeltjes wel waren. Daar klik ik zo'n rondschijnend witte lamp op batterijen op (magneet). Als ik dat hijs steekt hij boven de mast uit en ben ik echt rondom en op flinke afstand duidelijk zichtbaar.

Voor een Midget 15 werkt de Navisafe echt heel goed is mijn ervaring.
Gegarandeerd waterdicht, goede kwaliteit. Ik heb hem zelf al jaren, regelmatig gebruikt.
Verder op 3 AAA batterijen, makkelijk te vervangen.
Let wel op dat je goede oplaadbare batterijen gebruikt die niet vanzelf leeglopen. Heb zelf heel goede ervaringen met Panasonic Eneloop. Zelfs na een jaar niet gebruikt houden die hun lading.

www.kajak.nl/toplicht-rondschi...cht-met-magneet.html

Zelf overweeg ik om in de mast een aquasignal led driekleurenlicht te installeren.

Maar met gestreken mastje houd ik het ook bij batterij verlichting. Net als het ankerlampje, daar ga ik die navisafe voor gebruiken.
Lekker simpel allemaal, niet een heel boordnet en kabelgoten door het bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 24 nov 2024 09:43 #1598195

  • Thea
  • Thea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Bedankt voor de tip!
Vanwege mijn slechte ervaringen met oplaadbaar, gebruik ik nu gewone batterijen. Maar een jaar lang de lading houden, dat klinkt goed!
The smaller the boat, the bigger the fun!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 24 nov 2024 12:26 #1598217

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Voor ca €60 heb je een drainman bilgepomp. In je landvast knopen en de beweging houdt de boot droog. Zonder stroom :D

(geen ervaring mee overigens)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 24 nov 2024 12:27 #1598218

Ja, Panasonic Eneloops zijn echt top.

Ik bewaar ze in een batterij-houder:





Heeft 2 voordelen:
1- ze raken niet kwijt.
2- lege batterijen stop ik er omgekeerd in. Zo zie je snel in 1 oogopslag welke vol zijn en welke je moet opladen.

Je kan ze hier kopen:
deherrieboerderij.nl/webshop/s...2x-aaa-battery-case/

Verder zijn batterij-lampjes heel praktisch voor kleine zeilbootjes…
Vol gaat ie makkelijk een hele nacht mee, en zo vaak vaar je ook niet een hele nacht met een klein bootje… Ankerlicht is elke dag 3 batterijtjes vervangen, maar met een klein bootje meer dan 1 nacht achter elkaar ankeren zal ook niet vaak voorkomen. Voor geval dat, gewoon wat extra AAA eneloop batterijen mee..

Door het modulair te houden kan je het makkelijk vervangen, of ergens anders gebruiken…

De navisafe gebruik ik bijvoorbeeld ook bij kamperen. Net zoals onze waeco 12volt compressor koelbox. Gebruik ik in de Midget, op onze iets grotere Beneteau Baaroudeur, maar de koelbox gaat ook mee als we gaan kamperen…

Verder zijn er ook leuke batterijlampjes bij bijvoorbeeld IKEA om als binnenverlichting te gebruiken.

Zoals deze:

www.ikea.com/nl/nl/p/tagvirke-...baar-zwart-00542413/

Warm wit licht, en traploos te dimmen…
Bevallen ons ook heel goed.

Voor een klein bootje lekker simpel…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 06 dec 2024 19:53 #1600578

Zo, na een drukke zomer hebben we afgelopen herfst ff wat rustiger gedaan met de re-fit van de Black Pearl. Ze staat rustig achterin een hoekje van de haven, geduldig wachtend op het voorjaar…
Ook op ZF wat minder actief.

Maar deze week begon het toch weer te kriebelen, weer zin om verder de gaan met de laatste klussen.
Op het lijstje staat nog:

- bun-deksel opknappen
- motor installeren
- nieuwe rvs mastkoker maken
- kurken dekje prefab maken (thuis, met behulp van mallen)
- het kajuitje binnen opknappen (schilderen)

Begin april gaat ze het water in, rest me nog 3 maanden om de resterende klussen te doen. Lijkt veel tijd, maar sommige klussen kosten ook best wat tijd, dus nu weer begonnen…
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 20:24 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 06 dec 2024 20:23 #1600583

Begonnen met het opknappen van het deksel van de bun:

Zat vol met gaten, waarschijnlijk om extra lucht te geven aan een benzine bbm. Die wordt hopelijk electrisch, dus gaten kunnen dicht.






Eerst maar eens onvetten met aceton en daarna schuren. Bij de grote rechthoekige gaten de randen schuin schuren, met een verhouding van ongeveer 1 op 7. Rond gaten met een verzink boortje opboren.









Daarna afplakken. Buitenkant met tape, binnenkant wat cellofaan op geplakt. Aan de buitenkant ook wat stukken isolatieplaat geplakt om het laminaat te ondersteunen tijdens het uitharden.
Had tape en plaat toevallig liggen…








Daarna weefsel (200 gram) in stukken geknipt (had nog wat weefsel op band liggen)





En daarna met de hand gelamineerd met epoxy:








Daarna randje gezaagd, geschuurd en een laag epoxy plamuur erop:











Nu uit laten harden, morgen gladschuren en dan de rand in de dd lak schilderen (creme). Op het vlak komt uiteindelijk een kurken dekje, die schilder ik nu dus niet…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 06 dec 2024 20:33 #1600586

Mooi hoor Sjoerd. Ik blijf dit draadje graag volgen?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 06 dec 2024 20:45 #1600589

Ook verder nagedacht over de hulpmotor.

De bun is prima voor een kleine benzine bbm. 2,5 pk yamaha of 2.3 honda gaat prima. Maar dan heb je geen achteruit (is toch wel handig). 4pk yamaha viertakt past er net in. Maar eigenlijk teveel vermogen en wat zwaar.
Grootste nadeel is de herrie. Dat vond ik echt storend, en zo’n bun echt goed isoleren is lastig, er moet voldoende lucht in voor de verbranding….

Dus tijdje geleden al besloten dat het electrisch moet worden.

Ideale kandidaat is de e-propulsion spirit evo. Echter kost de pod drive 1kw bijna €1900… (met zijbedieningshandel en schermpje)
Qua 48 volt accu was ik erg gecharmeerd van Epoch. Die hebben een mooie waterdichte lifepo4 van 48v 50ah. Maar kost ook weer €1300,-
Bij elkaar dus €3200,-… dat is helaas meer dan het budget toestaat…

Nu vond ik in een youtube filmpje een review van die epoch. Er zitten dus EVE cellen in, en in de video zag je ook welke BMS er op gemonteerd zit…
Hmm, bij NKON verkopen ze dus ook lossen EVE cellen, importeren ze direct bij de EVE fabriek. BMS kan ik ook los bestellen. Wel weer extra werk, maar ik kan dan aardig besparen op een accu… alleen die 48 volt, dat zijn 16 cellen… dat is al snel een heel grote accu…

Ondertussen heb ik ook een tweedehands motor gevonden. Een nederlandse motor zelfs, het is een Combi 700. Dit type wordt veel in giethoorn gebruikt, als verhuur sloepje voor de toeristen…
Ding is zeer stevig gebouwd (beetje lomp), maar verder in prima staat. Helemaal van aluminium.
En 24 volt! Dat scheelt, heb ik maar 8 cellen nodig voor de zelfbouw accu… mocht hem voor een prikkie overnemen…


Motor kan wel een schilderbeurtje gebruiken. Wordt dus onvetten, schuren en dan 2 lagen ZF primer met daarna 3 lagen HB epoxy coating van de Ijssel.

En ondertussen de EVE cellen gaan bestellen. Wordt een 24 volt 280 ah accu denk ik, zo heb ik een actieradius van ongeveer 10 uur varen, dus ongeveer 40 mijl. Lijkt me genoeg.





Morgen maar eens gaan meten bij het bootje hoe e.e.a. te monteren…
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 20:46 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 06 dec 2024 22:09 #1600602

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
In verband met diefstal kan je motoren eigenlijk niet lelijk genoeg laten zijn. Er zijn zelfs mensen die hun gloednieuwe buitenboordmotor 'verouderen' door er een verweerde oude kap op te zetten of iets vergelijkbaars. Nu zit die van jou in een bun dus niet zo zichtbaar, maar juit ook om die reden is het de vraag of je de motor visueel niet beter kunt laten zoals hij is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 07 dec 2024 13:04 #1600681

ilCigno schreef :
In verband met diefstal kan je motoren eigenlijk niet lelijk genoeg laten zijn. Er zijn zelfs mensen die hun gloednieuwe buitenboordmotor 'verouderen' door er een verweerde oude kap op te zetten of iets vergelijkbaars. Nu zit die van jou in een bun dus niet zo zichtbaar, maar juit ook om die reden is het de vraag of je de motor visueel niet beter kunt laten zoals hij is.

Ja, die truc van “verouderen” heb ik ook al eens gehoord.

Al werkt het beste een heel goed slot en wat geluk.
In deze Midget is ook al eens een 6pk Mercury gestolen uit de bun. Die motor had een kap vol met gaten, en de motor was enorm aangepast om in de bun te passen (handel eraf, zelfgemaakte afstandsbediening erop) overal gaten. Eigenlijk onbruikbaar om snel te verkopen. Toch gestolen. Want geen supergoed slot.

Ergste is eigenlijk de schade die dieven maken, de bundeksel hadden ze in het water gesmeten (waarom denk je dan, leg hem gewoon in de kuip…)
Gelukkig door dreggen zelf teruggevonden….

Ik vermoed trouwens dat deze motor niet te verwijderen gaat zijn zonder veel schade te maken.
Zal passen en meten worden om hem te plaatsen…
Motor is ook totaal onbekend bij het dievengilde. Is weinig aan particulieren verkocht, ff snel op Marktplaats verpatsen zoals een standaard 4pk yamaha is veel lastiger..

Overigens gaat het schilderen bij mij vooral om de motor die onderwater zit. Het aluminium onderwater heb ik liever beschermd met een meerlaags epoxy systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 08 dec 2024 21:19 #1600963

Vandaag de bundeksel geschuurd. Die is nu prima, klaar voor een DD lak als de temperatuur weer wat hoger is…

Ook vandaag het motortje wat beter bekeken.
Constructie is heel eenvoudig. Geen electronica. Gasgeven gaat door het verdraaien met de gashandel waarmee je een 5 standen schakelaar bedient. 2 standen vooruit, “uit” en 2 standen achteruit.
Hoe de 2 snelheden wijzigen met de schakeling precies werkt weet ik niet, maar heb Combi een mail gestuurd met de vraag of er meer info verkrijgbaar is (schakelschema)

Naast de eenvoud is het ding echt enorm robuust gemaakt. Heb zelf weleens met een minn kota of torqueedo gevaren. Mooie motortjes, maar ook veel kwetsbaar plastic en electronica.
Dit ding is zo eenvoudig en robuust, geeft een industrieel heavy duty gevoel. Blijkbaar helemaal in nederland gemaakt (inclusief electromotor).

Maar goed, heb bij de boot gemeten, hij moet wel passen (met een klein hapje zagen in het roer), maar kan hem niet van bovenaf erin laten zakken denk ik (electromotor met schroef is te groot voor het gat in de bun…
Dus thuis ff gekeken of de kap/handel loskan, zodat ik hem van onderen door het gat in de bun kan plaatsen.
Dat blijken 8 boutjes te zijn, dus komt goed. 4 boutjes om de !aluminium! kap eraf te halen.
Nog 4 boutjes en dan is de hele bovenkant eraf. Alleen moet de kabels ff los dan, maar dat is geen probleem.

Kabels ga ik ff wat nieuwe connectoren op krimpen, en sealen met lijmende krimpkous.
Verder een nieuwe pakking voor de kap maken, en wat rubbers in de ophangbeugel vervangen (zijn uitgedroogd/gescheurd)

Daarna mag m’n dochtertje van 8 de kap mooi schilderen als diefstalpreventie. En de staart/motor in epoxy HB coating en antifouling als de temperatuur wat hoger is…













De schroef is wel bijzonder gemonteerd. Lijkt een veer te zitten tussen de eindmoer en de schroef. Reden waarom die daar zit kan ik niet bedenken…





Informatie over deze motors is bijna niet te vinden, aangezien ze bijna niet aan particulieren zijn verkocht…

Maar goed, 24 volt, dus ondertussen spulletjes gaan uitzoeken voor de accu (8x EVE lifpo4 accucel, bms, stevige koffer om de accu in te plaatsen etc etc)
Dat zal ik in een ander draadje beschrijven, want heeft niet direct met de Midget 15 te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 14 dec 2024 08:10 #1601917

Ondertussen heb ik de informatie van de motor gekregen van de fabrikant (Combi).

Er prettig contact, men reageert vriendelijke en vlot per email.

Hoewel dit type al een tijdje niet meer gemaakt wordt heeft hij nog wel reserve onderdelen liggen (lagers/ koolborstels/ o-ringen) als dat nodig mocht zijn. Fijn zo’n nederlands bedrijf!

Ook heb ik wat informatie gekregen (data sheet).

Blijkt dat stand 1 een stroomverbruik vraagt van 16Ah, en stand 2 verbruikt hij 30Ah.
Na een beetje gereken met de spoed enzo verwacht ik 3 knopen met stand 1 te varen, en iets meer dan 4 knopen bij stand 2 (is ook de rompsnelheid van onze midget).
Lijkt dus aardig te passen.

Nu kan ik het accupakket gaan matchen.
Bij 8x EVE 314 Ah kan ik dan 10 uur op rompsnelheid, of bijna 20 uur ietsje rustiger. Dus een actieradius van 40 mijl, of economische stand 1 60 mijl. Lijkt me meer dan genoeg om lekker een weekendje stil te kunnen varen zonder zorgen over stroom… (lijkt me ook leuk om een weekendje in de Biesbosch te varen)





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 14 dec 2024 14:34 #1602000

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
Ik heb net met veel plezier je hele Midget topic eens goed doorgelezen en vervolgens ook nog die over de Baroudeur. ERG leuk hoe je alles aanpakt en deze oude bootjes een nieuw leven geeft....en het enthousiastme straalt er vanaf !

Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ik vind het allebei karakter"scheepjes" . Ik heb zelf een jaar of 18 geleden een stokoude Kerlouan (kleine zusje Baroudeur) opgeknapt, gaffeltuig opgezet en als "klassiekertje" paar jaar gevaren in Biesbosch t/m rondje Zeeland-Oosterschelde.

Ik werk zeker niet zo netjes als jij werkt, maar er is eigenlijk niks leuker dan zo'n oud "wrak" met karakter weer leven inblazen en er iets "eigens" van maken......dan maken een knoopje meer of minder of 5-10 graden hoogte eigenlijk helemaal niet zo veel uit. Wel dat ze lekker stabiel liggen en relaxed in de golven meebewegen.

Zo'n Midget project kriebelt eigenlijk wel ( past gewoon in mijn schuur :blush: ) en jouw gaffeltuig idee zie ik ook wel zitten eigenlijk: Vrijheid tuigje erop zou maarzo goed kunnen passen en kost tweedehands niet veel.

Ik zou persoonlijk niet zoveel geld aan E-propulsion uitgeven, maar hem als tweede bootje met een goedkope BBM gewoon lekker op de trailer naar een ander plekje rijden. In de tijd dat je van Leiden naar Zeeland vaart, lig je er ook mee in Denemarken of Bretagne B)

Blijf vooral posten !
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 14 dec 2024 14:35 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 14 dec 2024 16:43 #1602019

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
24 volt en 30 A (niet Ah!!) is 720 watt.
Je zegt dat je dan hoopt rompsnelheid te varen.

Ik betwijfel dat een beetje.
Ik heb bij ons woonschip een stalen vletje van 3 meter 72 bij 1 meter 46. Het is een Belgische schippersvlet van de werf "Thoen". Het bootje is van ongeveer 1925, geklonken en alle platen zijn wáánzinnig rond geklopt. Het bootje is niet zwaar, geschat een kilo of 400 en loopt heel licht door het water.

Achter dat vletje, we noemen het "Eend", hangt een Minn Kota van 55 lbs duwkracht. Volgens opgaaf trekt de motor ongeveer 600 watt in de hoogste stand.
Onze Eend loopt met het motortje op volle gang en weinig mensen er in dan zo'n 5 a 6 km/u op vlak water, een km/u of 2.5 minder dan de rompsnelheid.

De Oostzeejol is wel langer, en misschien ietsje ronder, maar heel eerlijk gezegd verwacht ik dus bij jouw Oostzeejol ook zeker geen rompsnelheid, die een zo'n 9 a 9.5 km/u zou kunnen zijn.

Ik vind het verder wel een heel leuk project, dat moet gezegd!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 14 dec 2024 16:43 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 15 dec 2024 11:50 #1602083

daan1508 schreef :
24 volt en 30 A (niet Ah!!) is 720 watt.
Je zegt dat je dan hoopt rompsnelheid te varen.

Ik betwijfel dat een beetje.

Ja, je hebt gelijk. Ik verwacht ongeveer 4 knopen te kunnen varen met 30A. Als mijn rompsnelheid 5knopen is: dat wordt het niet met 700 Watt.
Voor 5 knopen is ongeveer 1000 watt nodig, zo heeft iemand al eens uitgetest met een epropulsion en midget15: (snapshot van YouTube filmpje)



daan1508 schreef :

Ik vind het verder wel een heel leuk project, dat moet gezegd!

Bedankt! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 16 dec 2024 09:44 #1602212

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Ha, dat filmpje klopt heel aardig met mijn ervaringen!
Nou, dat wordt een fijn geheel dan :)
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 16 dec 2024 14:16 #1602244

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
sjoerd1981 schreef :
De schroef is wel bijzonder gemonteerd. Lijkt een veer te zitten tussen de eindmoer en de schroef. Reden waarom die daar zit kan ik niet bedenken
Je schreef eerder dat deze motor uit een huurvloot kwam. Is de veer niet een soort slipkoppeling om de schroef en de motor te beschermen als er iets in de schroef komt?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Midget 15 / Oostzeejol 20 dec 2024 20:41 #1602964

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Onze oude Seagull (in mijn jeugd) had ook zo'n veer om klappen op te vangen, ook bij vrij naar vooruit schakelen ving die klappen op. (Achteruit was motor omdraaien)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.227 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl