Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 04 okt 2024 08:04 #1589101

Ga je dat hout nog beschermen tegen vocht? Anders valt het binnen twee jaar uitmekaar..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 04 okt 2024 10:22 #1589148

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Hogerwaller schreef :
Ga je dat hout nog beschermen tegen vocht? Anders valt het binnen twee jaar uitmekaar..

Dat zal wel meevallen. Precies hetzelfde hout in de vorm van een blok waar de startaccu mee vast zat zat al vele jaren in dezelfde accubak en is er nu uit: helemaal niets mee aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 04 okt 2024 10:57 #1589158

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Hogerwaller schreef :
Ga je dat hout nog beschermen tegen vocht? Anders valt het binnen twee jaar uitmekaar..

heb jij zoveel vocht in je schip dan?
Het kost enige tijd en moeite, maar onder tussen letterlijk een kurkdroog schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 okt 2024 10:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 06 okt 2024 14:18 #1589512

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
De laatste loodjes wegen het zwaarst...

Na eergisteren 6 uur op de boot te hebben gewerkt, en gisteren 3 uur, waarin die 3 uur slechts de LFP accu weer is opgebouwd met verbindingen inclusief naar zekering en shunt, werd de rest van de tijd in beslag genomen van verbinding van de "uitgang van de" shunt naar een massastrip.
70mm2 bleek echt teveel van het goede en 2 keer 35mm2 was uiteindelijk een mooie oplossing.
De Mastervolt shunt is gelukkig geschikt om twee persaankijpogen back-to-back aan te sluiten. (waardoor ze in dezelfde richting kunnen lopen)

Ik zag erg op tegen het werk om op de bovenplaat van de LPF accu een indeling te maken voor zekeringen en contactstrips, ook al wist ik hoe de opstelling moest worden.
Uiteindelijk van de onderdelen met behulp van de freesbank de gatafstanden opgemeten, gebruikmakend van de DRO.
In Autocad de plaat getekend en de onderdelen aangemaakt, wat gesleept, op A3 uitgeprint, uitgesneden, op de plaat geplakt, met kraspen de gaten gemerkt, gaten geboord, gaten getapt, klaar! Was dat nu alles? In feite niet erg veel werk. Ook de gaten geboord en getapt voor de geplande uitbreiding in de toekomst.

Ook nog de laatste montageplaat voor 2 stuks PG wartels gemaakt.

Op het monteren van de PG wartels na, is nu het mechanische werk wel zo'n beetje klaar.
De wartel en de montageplaat voor de 2 stuks Orion DC-DC converter is al gemonteerd in de boot met uitstekend resultaat.




Laatst bewerkt: 06 okt 2024 14:23 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 06 okt 2024 16:15 #1589532

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Het algehele beeld, wat ook overeen komt met mijn ervaringen, is dat de materie van LFP en LTO op zich niet ingewikkeld is, maar de praktische uitvoering en installatie vééééél meer werk is dan voorzien.

Dat was in ieder geval wat mij opviel na de installatie van LFP en ik hier ook weer zie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 17:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 06 okt 2024 16:41 #1589537

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Calidris schreef :
Het algehele beeld, wat ook overeen komt met mijn ervaringen, is dat de materie van LFP en LTO op zich niet ingewikkeld is, maar de praktische uitvoering en installatie vééééél meer werk is dat voorzien.

Dat was in ieder geval wat mij opviel na de installatie van LFP en ik hier ook weer zie.

Uit mijn hart gegrepen! Dat is ook de reden dat ik op mijn tandvlees de installatie aan het afmaken ben. Niet normaal hoeveel werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 06 okt 2024 17:04 #1589542

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16754
Wacht nu maar af tot die kerncentrale aan het werk is en je vergeet dat je ooit krap zat met sap ;)
Wel veel werk idd maar met nieuw spul toch ook leuk als je zoiets moois kunt maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 06 okt 2024 17:13 #1589544

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 658
Soms bekroop me wel eens de gedachte dat de aanschaf van kant en klaar 1120 Ah bij 24 volt misschien wel een beetje erg duur is geweest en wellicht anders had gekund.
Maar sinds het volgen van dit onderwerp is deze gedachte geheel verdwenen.

Hulde voor zoveel inzet, volharding en precisie!!!
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 17:24 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 06 okt 2024 17:56 #1589553

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Dank voor de lovende woorden.
Als iemand hetzelfde van plan is zal ik het hargrondig afraden.
Zelfs met de juiste ervaring, kennis, en gereedschap is het zeer lastige en tijdverslindende klus.
In feite ben ik al zo'n maand zo goed als continu ermee bezig sinds het idee ontstond.

Lastig vanwege alle details die moeten kloppen in de opbouw.

Ben nu een testopstelling voor de BMS aan het maken. Wat ik hoopte dat zou werken, een paar grote elco's en parallel laagohmige weerstanden als vervanging van Li cellen werkt niet. In de opstartcyclus slaat de BMS op hol.
Met de scope te zien dat de elco's bij de start flink gemoduleerd worden, daar is de 33.000 mu niet groot genoeg voor blijkbaar. Ben bezig met een toevoeging en dan maar weer kijken...
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 18:00 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 06 okt 2024 20:40 #1589591

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
De REC BMS heeft twee opto coupler uitgangen(?) met een zo'n beetje chinees wat er over wordt gezegd in de manual hoe je ze met een klein stel "commando's" kunt instellen, zoals in een terminal.
Wat ik ook heb geprobeerd: de uitgangen geven geen sjoege.
Dus maar de relais geprobeerd: 1 voor de charge en 1 voor de discharge.
Werken perfect volgens de hoofdinstellingen.
Temperatuursensor met ijsblokken: (akoustisch) alarm en charge wordt uitgeschakeld, zoals het hoort.
Laagste spanning zo ingesteld dat net 1 cel te weinig spanning heeft: alarm en discharge wordt uitgeschakeld.
Alleen als de ingestelde laagste spanning wordt verlaagd met meer dan de hysteresis spingt discharge weer aan, en gaat het alarm weer uit.
Ik had graag de opto coupler uitgangen (?) geprobeerd: heb een zwak voor open collector uitgangen, maar dat is denk ik een afwijking.
De coefficient van de REC BMS aanpassen aan de R waarde van de gebruikte shunt was even een dingetje. Moest een nieuwere handleiding van de REC 16S erbij hebben om eruit te komen.
REC heeft een gave om onbegrijpelijk te zijn.

Nog 1 keer door de ingestelde waardes lopen, en nog een testje voor de zekerheid hoe de REC de Orion XS aan en uitschakelt, en we zijn klaar aan het laatste gedeelte van de montage te beginnen en nu het volle systeem in werking te zetten.

Ik heb by the way voor de lol de boegschroef getest met de LTO accu: nog nooit zo'n krachtige boegschroef gehad haha!
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 20:42 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 06 okt 2024 20:47 #1589595

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Airgead schreef :
Dank voor de lovende woorden.
Als iemand hetzelfde van plan is zal ik het hargrondig afraden.
Zelfs met de juiste ervaring, kennis, en gereedschap is het zeer lastige en tijdverslindende klus.

Dát dus...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 07:37 #1589637

Tsja, bijna alle “electrisch systeem upgrade” draadjes hebben dit als één van de conclusies, maar blijkbaar leest niemand deze draadjes of denkt men “zal wel mee vallen”.

Maar erg mooi aangelegd en goed doordacht systeem geworden: dat neemt niemand je meer af :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 09:06 #1589664

Calidris schreef :
Het algehele beeld, wat ook overeen komt met mijn ervaringen, is dat de materie van LFP en LTO op zich niet ingewikkeld is, maar de praktische uitvoering en installatie vééééél meer werk is dan voorzien.

Dat was in ieder geval wat mij opviel na de installatie van LFP en ik hier ook weer zie.

Dat komt omdat het zo vreselijk moeilijk gemaakt word.

Je bent geen LiFePo4 systeem aan het bouwen, maar een eenvoudige installatie aan het upgraden naar een concessieloos ontwerp. Of je dat nou met lood of lithium doet maakt niet veel uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 09:19 #1589668

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
boarderbas schreef :
Dat komt omdat het zo vreselijk moeilijk gemaakt word.

Een buitengewoon diep en verstrekkend inzicht. Al jaren ben ik die mening toegedaan, met betrekking tot veel technische verhalen op ZF, maar nu begint het ineens school te maken, geloof ik.

Het woord 'legendarisch' heeft wel een hele nieuwe bijklank gekregen.
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 09:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 10:05 #1589677

Wadloper schreef :
Het woord 'legendarisch' heeft wel een hele nieuwe bijklank gekregen.

Wat ís dat toch, om een inspirerent projectdraadje na afloop, vanaf de zijlijn te diskwalificeren!

Dit ontwerp (waarin TS bewuste keuzes heeft gemaakt - electronica en compromisloze audio is zijn passie) netjes bouwen kost veel aan materiaal en tijd.

Ook iemand die een een eenvoudiger ontwerp netjes implementeert zal hetzelfde ervaren: je kunt de omvang van je bepaalde delen van zo’n project goed voorstellen, en andere delen minder; die ben je (van nature is mijn ervaring) geneigd te onderschatten.

Doel en randvoorwaarden waar TS mee van start is gegaan in dit (zijn…) projectdraadje lijken mij zeker gehaald! Ik vind het mooi te lezen hoeveel energie en passie hier gedeeld wordt - ook voor iets dat eenvoudiger kan of zelfs helemaal niet “nodig is”.

Het zou jammer zijn wanneer mensen door dit soort “doe maar normaal” dooddoeners dit soort initiatieven hier niet meer delen.

Airgead schreef :
Als ik eerlijk ben: dit is vooral bedoeld om de installatie "Hallberg Rassy waardig" te maken.
Het origineel ziet er zo ongelofelijk strak uit en technisch uitmuntend, dus ook met betrekking tot de waarde van de boot bij verkoop, en ik probeer de veiligheid van de installatie op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen.

De elektrische en electronische refit die ik eerder deed is ook op die manier gedaan.
Ziet er gewoon super profi uit, als vanuit de werf zelf gedaan.
(sorry, gewoon de waarheid)
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 10:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 10:39 #1589688

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Nachtvlinder schreef :
Wadloper schreef :
Het woord 'legendarisch' heeft wel een hele nieuwe bijklank gekregen.

Wat ís dat toch, om een inspirerent projectdraadje na afloop, vanaf de zijlijn te diskwalificeren!

Ja, wat is dat toch; dat ik bij voorbaat al wist dat jij degene zou zijn die op zo'n pots direct aanslaat? "Diskwalificeren" blijft in dit verband trouwens voor jouw rekening. Ik zou het liever relativeren noemen.
Dit ontwerp (waarin TS bewuste keuzes heeft gemaakt - electronica en compromisloze audio is zijn passie) netjes bouwen kost veel aan materiaal en tijd.

Mja, Dat van die compromisloze passie is dus precies mijn punt. Temeer omdat TS zelf schrijft: "Als iemand hetzelfde van plan is zal ik het hartgrondig afraden". Waarmee hij dan tevens de vraag oproept wat het nut van dit draadje voor de gemiddelde ZF-er is geweest.
Het zou jammer zijn wanneer mensen door dit soort “doe maar normaal” dooddoeners dit soort initiatieven hier niet meer delen.

Dat risico lijkt mij totaal niet aanwezig. De mensen die streven naar uiterste perfectie zullen zich ècht niet laten weerhouden door een relativerende opmerking van mijn kant.
Maar misschien kan mijn opmerking stimuleren dat hulpvaardige ZF-ers, die de vragen van argeloze andere ZF-ers van een antwoord willen voorzien, het in eerste instantie zo eenvoudig mogelijk houden.
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 10:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 10:45 #1589692

Gezien dit je enige bemoeienis in dit project is geweest en je je post daarmee afsluit, leest dat wel als een eindoordeel, wat mij betreft.

Verder eens met “zo eenvoudig mogelijk, zo complex als nodig”. Maar netjes bouwen moet je altijd doen, ook bij eenvoudige installaties. Dat kost tijd en geld (maar minder dan bij een uitgebreidere installatie uiteraard).
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 10:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 11:31 #1589701

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16754
Misschien kunnen de mods wat reacties opschonen. Het is een projectdraadje per slot van rekening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 11:37 #1589702

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
zie andere topics
WL heeft weer eens niets zinnigs te doen...

ja, deze mag ook weg Henny
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 19:32 #1589809

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
O.K. ik weet wat hier aan de hand is.
Te weinig plaatjes!
Dit zal ze zoet houden!












Laatst bewerkt: 07 okt 2024 19:35 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 19:51 #1589817

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
is die kist waterdicht? of zijn die wartels alleen maar voor de leuk?

Ziet er wel knap uit, dat wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 19:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 20:03 #1589822

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Calidris schreef :
is die kist waterdicht? of zijn die wartels alleen maar voor de leuk?

Ziet er wel knap uit, dat wel.

Ik neem aan dat de afdichting, die voorheen in ieder geval aardig goed voor elkaar was, te maken heeft met de beluchting van de kist voor afvoer gassen van de reuze verzameling lood accu's.

De startaccu, die nu even niet op de plaatjes staat want tijdelijk weer weggehaald om beter aan de pruttel te kunnen werken, is een gesloten type, de rest is Li.x

Toch wilde ik de accubak niet degraderen dus ga ik maar door met PG wartels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 20:15 #1589828

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Nog maar wat plaatjes.

Vandaag zo'n 4 uur op de boot gewerkt.

Een tuinslang van een aardekabel moest van buiten in de bakskist worden gevoerd.
Dit ten behoeve van de juiste boekhouding van de LTO shunt. De verbinding van de "uitgangen" van de shunts zijn nu aan elkaar geknoopt zoals het hoort, en vormen wat ik noem "ground" of gnd.

Ten overvloede in mantelbuis om deze aarde gedaan omdat ie in de buurt komt van de hier nog ongezekerde + van de LTO accu. 70 mm2 kabel beweegt natuurlijk niet zomaar, maar ik vond het hier wel passend en nodig.

Zo! De draden van de BMS zijn op de accuccellen aangesloten. Het eerste plan qua kabelvoering werd helemaal niets, het tweede was een enorme verbetering, zeer tevreden en slechts een paar kabelbinders in de prullenbak.

Alle moeren met 4N en een beetje aangedraaid, en de hapa plaat is nu zoals ik mag aannemen nu definitief gemonteerd.

Het mechanische werk is nu volgens mij helemaal achter de rug qua verspanende arbeid.

Op de eerste foto zie linksboven de doorvoer voor de draden van de nog te plaatsen Orions, en zie je nog net de top van de hapa plaat waarop ze worden gemonteerd. Precies een fijn plekje voor ze.





Laatst bewerkt: 07 okt 2024 20:18 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 07 okt 2024 20:22 #1589830

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Nog even een rant over de Mastervolt smartshunt.

Er zitten een soort glijmoeren M8 zo aan vier stuks waar de - en de + bekabeling met de M8 imbus bout moet worden vastgezet.
De eerste shunt heb ik verticaal gemonteerd in zeer lastige omstandigheden,
Die moest dus 2 keer los om de weggezakte moer weer terug op zijn plaats te krijgen.

Ook bij de getoonde montage waar de moeren alleen horizontaal kunnen bewegen moest ik tot een paar keer toe de moer weer op zijn plaats pulken.

Dit kost dus echt tijd alleen door een onbegrijpelijke stomme ontwerpfout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 08 okt 2024 09:47 #1589879

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
ziet er goed uit Airgead!!

Heb een zelfde installatie gemaakt ook met de REC-BMS maar 4S. (werkt goed)

Mijn ervaring is ook om even aan te sluiten thuis gaat snel maar het op een nette manier aan boord installeren is van een andere orde en kostte bij mij ook vele uren/dagen. Ik ben nu weer bezig om het toch weer wat beter/netter te doen. (zoiets als voortschrijdend inzicht.)

Waar ga je de over- en onder spannings relais plaatsen? en welk type gebruik je daarvoor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl