Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 12 sept 2024 18:36 #1585027

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Wat een werk nog om de LTO 100% af te maken....

Anyway: de balancer is nu bedraad, de trekstangen iets ingekort omdat ik pas later het idee kreeg om dopmoeren te gebruiken. Ze waren net wel / net niet te lang.
In bovenplaat 29mm gat gemaakt waar de draden doorheenlopen, maar waardoor de connector met draden aangesloten precies doorheen kunnen: kan de deksel worden gelicht om met een schroevendraaier bij de 6 schroeven te komen waarmee de onderplaat wordt bevestigd "aan de boot", de + en de - kunnen worden aangesloten.

A real pain in the ass is de irritante hoge piep die het ding produceerd ook al doet ie niets.
Zelfplakkend dempend schuim, warmte geleidend geplakt: volgens mij een stuk beter, maar nog steeds hoorbaar.

Voordeel van de balancer aan de bovenkant dat ie snel los te koppelen is. Ik vermoed dat het uiteindelijk niet meer hoorbaar is als ie geplaatst is. Denk ook dat ie waarschijnlijk niet constant aangesloten hoeft te zijn. Af en toe ff is denk ik genoeg.

Nou ja, dit was weer een goed projectje om de vaardigheden op pijl te houden.
Vijlen, RVS zagen met de hand, messing bouten inkorten, messing kop afdraaien op de draaibank, hardpapier zo nauwkeuring mogelijk zagen, alle hoeken van het hardpapier afronden met de onderfrees, gaten boren in hardpapier, inclusief groot gat met een Forstner boor, en nog meer.
Had alles buiten de specifieke LTO spullen in huis, moet alleen nog voor 6 stuks 4,8 mm aan 25mm RVS plaatschroeven kopen voor bevestiging in de accubak.
Ik had eigenlijk gepland met de constructie van de LFP accu te beginnen, maar dacht dit maak ik eerst "even" af...







Laatst bewerkt: 12 sept 2024 18:38 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 12 sept 2024 18:48 #1585030

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Is dat nou een buisvoltmeter?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 12 sept 2024 19:35 #1585035

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
@Airgead ziet er goed uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 12 sept 2024 19:57 #1585036

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Calidris schreef :
Is dat nou een buisvoltmeter?

De legendarische HP 428B stroomtang DC meter. Volle schaal 1 m.a. (hij reageert dan op het aardmagnetisch veld) tot 10A. (in hogere bereiken moet je de probe wel even degaussen op de ingebouwde degausser (is dat een woord?) van de meter.
Fraaie spiegelschaal.
Laatst bewerkt: 12 sept 2024 20:01 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 12 sept 2024 19:59 #1585037

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Seep schreef :
@Airgead ziet er goed uit!

Dank je!
Net even gewogen: 21,3 KG. Zo ongeveer, iets meer dan een equivalent in lood, wel groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 13 sept 2024 10:59 #1585099

Seep schreef :
@Airgead ziet er goed uit!
+1
Ik volge je draadje, erg leerzaam en inspirerend!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 13 sept 2024 21:04 #1585171

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Dank!

Vandaag de kast voor de 8 cellen LiFePo4 gemaakt.
Pfff... genoeg werk er weer aan gehad.
Gelukkig had ik alles in huis.

Cellen zijn geheel (dat wil zeggen per cel) in EPDM rubber omvat.
De behuizing past als een schoen.
Aan de voorkant zie je een kleine spleet: dit is bewust, de cellen staan nu onder relatief lichte compressie. Genoeg echter dat ze geen mm verschuiven, en ook op de kop vallen ze er ook niet uit... de compressie valt te regelen door de schroeven aan de voorkant,

Houtwerk is uit 2cm dik bamboeplaat gezaagd.

Hoe het te vervoeren naar de boot?
We bouwen eerst alles volledig op, breken het daarna weer af (cellen er uit), en plaatsen op de boot cel voor cel weer in de behuizing en bedraden alles weer.



Op de houten panelen 3mm EPD rubber en tussen de twee rijen. Tussen elke cel op de lange zijde 2mm vrij soepel EPDM.

Weer flenzen van 4mm breed voor montage in de accubak.
Morgen misschien de zaak afmaken met bekabeling, BMS en 1 zware massa strip.
Laatst bewerkt: 13 sept 2024 21:15 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 13 sept 2024 23:02 #1585177

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ha! Een probleem gevonden.
De acculader moet rechtstreeks naar de LiFePo4 laden, en niet naar de LTO.

Onder andere de functionaliteit van de lader om de stroom zo goed mogelijk op 0 te houden door de shunt zal hij meer of minder stroom leveren.(We liggen als de lader werkt natuurlijk aan de walstroom en we gaan van float uit)
Dit gaat dus inderdaad niet werken als de stroom niet rechtstreeks naar de LFP accu gaat die tenslotte de verbruikers voedt, maar naar de LTO.

Bij de alternator, zonnepanelen, Watt & Sea mocht u deze bezitten, bestaat dit probleem niet. Je wilt altijd de maximaal mogelijk stroom benutten: deze gaan dus allen wel naar de LTO.

Wordt in mijn geval alleen maar simpeler: moest nog de + draad van de accullader opsporen en anders aansluiten: dat hoeft dus niet meer. Die van de alternator is al gevonden, en dat wordt bloody simple.
Laatst bewerkt: 13 sept 2024 23:07 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 08:01 #1585191

Airgead schreef :
@ Boarderbas: je haalt LTO en LFP in je verhaal door elkaar. Meestal als je LFP zegt, gaat het over LTO.

Nope
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 10:23 #1585200

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Er is melding dat de orion XS stoort op marifoon.

Tekst:

DC-DC acculader

Victron
Artikelnummer: ORI121217040

Let op!: De Orion XS DC-DC converter kan storing veroorzaken op de VHF-frequentie banden. Mogelijk wordt VHF communicatie kanaal 16 hierdoor volledig onbruikbaar. Wij adviseren gebruikers die werken met VHF-frequenties te kiezen voor de TS 400/800/1600of de Orion-Tr Smart serie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 10:33 #1585201

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Calidris schreef :
Er is melding dat de orion XS stoort op marifoon.

Tekst:

DC-DC acculader

Victron
Artikelnummer: ORI121217040

Let op!: De Orion XS DC-DC converter kan storing veroorzaken op de VHF-frequentie banden. Mogelijk wordt VHF communicatie kanaal 16 hierdoor volledig onbruikbaar. Wij adviseren gebruikers die werken met VHF-frequenties te kiezen voor de TS 400/800/1600of de Orion-Tr Smart serie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Calidris bedankt.
Ik kreeg ook al een mail van een viendelijke forumganger die me erop wees.
Dang it!!!
Weet iemand sinds wanneer deze waarschuwing is toegevoegd?
Leuk voor in de camper, maar niet in de boot.
Moet erover nadeken wat te gaan doen.
Proberen te retourneren? Alleen kort getest, verpakking niet meer aanwezig.
Zelf proberen te onstoren? Dat gaat wat ver.
De XS met nu eindelijk wel een hogere stroom capaciteit en hoog rendement en de LTO waren de hoekstenen van het idee.
EDIT: nu ik erover nadenk ga ik proberen de 2 stuks Orion XS proberen te retourneren: Victron geeft aan dat ze aan een oplossing werken.
Ik ga ondertussen gewoon door met de LFP accu

Uiteindelijk wil je natuurlijk een niet storend goed product.
Laatst bewerkt: 14 sept 2024 10:39 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 10:44 #1585203

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
stroomwinkel.nl/victron-orion-...dc-dc-acculader.html

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 10:48 #1585204

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Aangezien de 100A accu lader dus (achteraf gezien) toch rechtstreeks op de LFP moet worden aangesloten, blijft in mijn boot alleen de alternator over die "via de LTO loopt"
De 80AH LTO capacteit wordt zo goed als volledig benut tussen 12V en 14,4V.

De LTO ontlaad tot 12V zolang de de LFP accu nog geladen kan worden.
Voor nood kan de motor een uurtje draaien, alle stroom wordt dan wel opgeslagen door de LTO, en weer langzaam met de goedkoopste Orion (niet XS) geleverd aan de LFP.

Deze Orion kan ik later weer tweedehands verkopen, en ik kan me er nu uitstekend mee redden, en geen stress wanneer Victron nu eindelijk met de verbeterde versie komt.

O.K. Ik ga proberen de beide Orion XS weer te retourneren.
Laatst bewerkt: 14 sept 2024 11:34 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 13:45 #1585214

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
1 stuks Orion XS gaat in ieder geval retour.
Plastic zak gevonden in de plastic container, verpakking intact gevonden bij het oud papier.
(De tweede verpakking is beschadigd maar wel aanwezig)
Minder dan 14 dagen geleden aangeshaft.

Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen.

Volgens de laatste inzichten loopt nu alleen de stroom van de alternator via de XS.
1 stuks Orion XS is in feite dan al voldoende.
Ik heb de laadstroom van de alternator nooit boven 80A zien komen, ook al is ie 140A.
De eerste 2,5 uur motoren kan er 50A via de XS naar de LFP accu, en 30A naar de LTO. Daarna kan "slechts" 50A worden geladen via de XS naar de LFP accubank.
Goed genoeg lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 16:07 #1585220

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Ik (wij) bewaren altijd de verpakking geduurende de garantie periode.

Helaas voort gekomen uit eerder behaalde resultaten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 19:17 #1585241

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 652
Lijkt me wettelijk geen vereiste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 19:56 #1585245

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Yep schreef :
Lijkt me wettelijk geen vereiste.

klopt
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 20:00 #1585247

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 652
Waarbij ik bedoel:
Wanneer een koopovereenkomst ongedaan wordt gemaakt, kan een leverancier niet eisen dat de verpakking wordt mee geretourneerd. :)
Laatst bewerkt: 14 sept 2024 20:00 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 20:44 #1585254

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Vandaag de bedrading van de LFP accu.
Dikke kabel = 35 mm2, dunne is 6 mm2
Voorlopig in proefopstelling nog niet met de bijgeleverde gekartelde M6 moeren.
Die komen er pas op bij installatie op de boot.

De cellen staan zo muurvast dat je in de verleiding komt gewoon de bijgeleverde strips te gebruiken, maar met jumpers van soepel kabel, die op deze lengte niet zo super soepel meer lijken te zijn, is het beter.




Voorkant links de - aansluiting rechts de +.
Bedrading naar buiten wordt ook dubbel genomen.

Configuratie is dus 2 cellen parallel, en van die duo's 4 in serie.
Laatst bewerkt: 14 sept 2024 20:50 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 20:48 #1585255

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Yep schreef :
Waarbij ik bedoel:
Wanneer een koopovereenkomst ongedaan wordt gemaakt, kan een leverancier niet eisen dat de verpakking wordt mee geretourneerd. :)

Is dat echt zo? Ondanks dat de verkoper dit wel als eis stelt om de 14 dagen retourrecht te gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 20:59 #1585258

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Yep schreef :
Waarbij ik bedoel:
Wanneer een koopovereenkomst ongedaan wordt gemaakt, kan een leverancier niet eisen dat de verpakking wordt mee geretourneerd. :)

Wel als het binnen de wettelijke 2-4 weken na retour periode na aankoop is.
Niet als het later voor garantie retour moet.

On topic maar weer!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 21:02 #1585260

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Airgead schreef :
Vandaag de bedrading van de LFP accu.
Dikke kabel = 35 mm2, dunne is 6 mm2
Voorlopig in proefopstelling nog niet met de bijgeleverde gekartelde M6 moeren.
Die komen er pas op bij installatie op de boot.

De cellen staan zo muurvast dat je in de verleiding komt gewoon de bijgeleverde strips te gebruiken, maar met jumpers van soepel kabel, die op deze lengte niet zo super soepel meer lijken te zijn, is het beter.




Voorkant links de - aansluiting rechts de +.
Bedrading naar buiten wordt ook dubbel genomen.

Configuratie is dus 2 cellen parallel, en van die duo's 4 in serie.

Waarom de gekartelde moeren???
Ik heb gewoon veerringen met moeren, voor de boring heb ik daar meer feducie in.

De moer zelf maakt geen deel uit van de geleiding, dat doet alleen de oppervlakte onder het oog op de pool. In feite is de moer alleen maar een mechanisch hulpmiddel om voldoende vlaktedruk te creëren tussen oog en pool waardoor de overgangsweerstand laag wordt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 sept 2024 21:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 21:35 #1585268

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Calidris schreef :
Airgead schreef :
Vandaag de bedrading van de LFP accu.
Dikke kabel = 35 mm2, dunne is 6 mm2
Voorlopig in proefopstelling nog niet met de bijgeleverde gekartelde M6 moeren.
Die komen er pas op bij installatie op de boot.

De cellen staan zo muurvast dat je in de verleiding komt gewoon de bijgeleverde strips te gebruiken, maar met jumpers van soepel kabel, die op deze lengte niet zo super soepel meer lijken te zijn, is het beter.




Voorkant links de - aansluiting rechts de +.
Bedrading naar buiten wordt ook dubbel genomen.

Configuratie is dus 2 cellen parallel, en van die duo's 4 in serie.

Waarom de gekartelde moeren???
Ik heb gewoon veerringen met moeren, voor de boring heb ik daar meer feducie in.

De moer zelf maakt geen deel uit van de geleiding, dat doet alleen de oppervlakte onder het oog op de pool. In feite is de moer alleen maar een mechanisch hulpmiddel om voldoende vlaktedruk te creëren tussen oog en pool waardoor de overgangsweerstand laag wordt.

Ik zat inderdaad al dezelfde richting op de denken: ga inderdaad nu gewone moeren met een veerring gebruiken: lijkt me inderdaad beter. Bedankt voor de input maar weer.

EDIT: ik bedacht me net dat de gekartelde moeren ALLEEN werken met de bijgeleverde strips (bars), en natuurlijk nooit met de jumpers die ik gebruik!
Laatst bewerkt: 15 sept 2024 00:13 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 21:41 #1585269

M6 studs in aluminium dacht ik? Met welk moment heb je de moeren vastgezet? De studs tegengehouden neem ik aan?
Laatst bewerkt: 14 sept 2024 21:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 14 sept 2024 22:28 #1585273

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Nachtvlinder schreef :
M6 studs in aluminium dacht ik? Met welk moment heb je de moeren vastgezet? De studs tegengehouden neem ik aan?

Heb op het gevoel aangedraaid. Weet nu ongeveer wat ze kunnen hebben, en het is nog een proefopstelling, dus geen maximaal moment.

Na plaatsing in de boot zal ik wel mijn momentsleutek gebruiken.
Volgens mij is het niet nodig om de studs vast te houden hierbij. Ik heb nog niet gemerkt dat ze meedraaien.

EDIT: nu ik erover nadenk: de opwaartse kracht op inwendige schroefdraad van de ALU posts is natuurlijk de som van de kracht ontstaan door het vastdraaien van de studs + die van de kracht die wordt uitgeoefend door de moer. Beter inderdaad om de eerste op 0 te houden aangezien deze geen meerwaarde heeft voor de verbinding.
Laatst bewerkt: 15 sept 2024 00:17 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl