Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 09 sept 2024 15:33 #1584267

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ calidris: de accubank van de LTO (6 cellen in serie) kan heeft een bruikbaar gebied van 10V tot 17,4V.
Maar ik heb verhalen gelezen van mensen die ver over deze grenzen heen zijn gegaan, bijvoorbeeld ontladen tot 0V en opladen tot behoorlijk hogere spanning: ze overleven het allemaal.

Hoe hoog kan de spanning van een alternator oplopen als de regelaar defect is?
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 15:34 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 09 sept 2024 15:38 #1584268

Altijd erg leuk dit soort draadjes, ga ik zeker volgen! Heb al enige tijd zin om wat met LTO-cellen te spelen maar nog geen tijd gevonden, dus tof dat je het deelt!

Snap ik goed dat het centrale probleem wat je wilt oplossen is dat een lifepo4 met bms de deur naar de dynamo te abrupt dichtsmijt waardoor deze z'n diodes sneuvelen?
En daarom zet je een LTO pakket in wat een bredere voltage range heeft dan de dynamo en het daarbij horende BMS later ingrijpt en dus de dynamo zelf eerder terug regelt?

In die lijn zou je dan ook kunnen denken aan een lifepo4 startaccu met 5 ipv 4 cellen en dan het BMS weglaten... toch?

Dat van de dynamo die op temperatuur terug regelt is nog wel een dingetje wat bij deze oplossing niet direct getackeld wordt. Daarom zitten er nu vaak DC-DC laders zoals de orion tussen zodat de magische rook niet uit de dynamo ontsnapt.. Heb je op voorhand duidelijk dat je dynamo dat in zich heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 09 sept 2024 15:42 #1584269

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Airgead schreef :
@ calidris: de accubank van de LTO (6 cellen in serie) kan heeft een bruikbaar gebied van 10V tot 17,4V.
Maar ik heb verhalen gelezen van mensen die ver over deze grenzen heen zijn gegaan, bijvoorbeeld ontladen tot 0V en opladen tot behoorlijk hogere spanning: ze overleven het allemaal.

Hoe hoog kan de spanning van een alternator oplopen als de regelaar defect is?

Een 24 volt dynamo haalt met gemak 40 volt zonder belasting.
Mooie werkbare spanning range, maar wat is vol en wat is leeg en wat is het spanningsverloop over de hele ladingrange. Voor startaccu's niet echt van belang.

Overigens kan je LFP ook tot 0 volt ontladen, die krijg je dan met enige voorzichtigheid weer terug op 100% capaciteit (done it), maar dat terzijde
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 09 sept 2024 16:05 #1584275

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
De Instellingen in de Orion XS gezet: wat is dat eenvoudig!
Instellingen Victron Orion XS
Function: Charger
Charger enabled YES
Input current 50A
Output current 50A
Battery settings:
Smart lithium (LiFePo4)
Absorption voltage 13,6V
Float voltage 13,4V
Storage voltage 13,2V
Temperature compensation: disabled
Low temperature cut-off 5C

Engine shutdown detection enabled off. (later met BMS on)
Input voltage lock-out 12,0V
Restart value 12,1V
Product info: Bluetooth disabled.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 09 sept 2024 16:08 #1584276

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Calidris: Heb ik al geschreven: im het gebied van 12V tot 14,4V zit zo'n beetje de gehele capaciteit. SOC af te lezen aan de spanning.

Oef: 40V!! Dat is niet best. Een akoestisch alarm als de LTO accu boven de 15V komt is misschien geen slecht idee....
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 16:10 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 09 sept 2024 16:24 #1584279

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
"vroeger" had je de crowbar thyristor overspanning beveiliging voor dynamo's en voedingen.
Beetje lomp, maar wekte wel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 09 sept 2024 16:36 #1584280

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Calidris schreef :
"vroeger" had je de crowbar thyristor overspanning beveiliging voor dynamo's en voedingen.
Beetje lomp, maar wekte wel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Een crowbar passeerde ook al mijn gedachte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 09 sept 2024 17:28 #1584289

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Airgead schreef :
Calidris schreef :
"vroeger" had je de crowbar thyristor overspanning beveiliging voor dynamo's en voedingen.
Beetje lomp, maar wekte wel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Een crowbar passeerde ook al mijn gedachte.

Dan mag je wel goed zekeren en een dikke thyristor. Ik heb nog wel een 350A type liggen denk ik? (nieuw & gratis, als ik hem weer vindt)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 09 sept 2024 19:44 #1584327

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Daar zeg ik geen nee tegen! :)
Ik heb deze gekocht: www.omvormer.nu/hoogvermogens-...houder-tot-500a.html
en deze www.omvormer.nu/zekering-hoog-...-300a-425a-500a.html

Ik wilde voor de alternator een zeer goede zekering opnemen, vandaar.

Ik denk dat ik dan inderdaad verder het zoals het schema doe, en niet nog eens een relais opneem voor het beveiligen voor het laden.

Is een T configuratie nodig met de crowbar? Alternator , zekering in serie, crowbar in shunt, zekering in serie, LTO?
Mijn plan zou zijn alternator, crowbar shunt, zekering in serie, LTO.

Zou een beter idee zijn om een crowbar over de veldwikkeling op te nemen? De Alternator is van het extern geregelde type met een Balmar regelaar.
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 21:16 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 09:41 #1584431

Airgead schreef :
LTO:
- Geen probleem met laden tot ver onder 0 graden: geen beveiliging nodig.
Waar
Airgead schreef :
- In spec voltage bereik 10V - 17,4V: geen beveiliging nodig (in de gekozen toepassing)
Je beveiligd loodaccus toch ook niet tegen overspanning? Overladen bij een loodaccu is een stuk spectaculairder dan LiFePo4. (Knalgas)
Airgead schreef :
- Geen kans op brand of chemische ontgassing, ook niet bij grof misbruik: geen beveiliging nodig
Zelfde als hierboven. LiFePo gaat niet in de brand. Dat word geschreven door mensen die in de war zijn.Airgead schreef :
- Super lange levensduur: een permanente oplossing
Gaat vermoedelijk iets langer mee dan LiFePo4, maar LiFePo4 gaat al praktisch een leven mee.
Airgead schreef :
- Met de gekozen balancer: geen omkijken naar de individuele spanningen per cel: geen uitlezing nodig.
Dat is nooit nodig. Het toepassen van electronische balancers geeft juist het risico dat de electronica kapot gaat. Passieve balancers zijn robuuster.
Airgead schreef :
- SOC af te lezen aan de spanning: geen BMS nodig en balancer heeft een veel eenvoudiger taak. Er zijn mensen die ze gebruiken zonder balancer. Heeft mijn voorkeur niet.
Pleisers plakken om loodtechniek op lithium toe te passen. Lithium leest beter uit met een coulombteller ipv een voltmeter. Overigens is een LiFePo4 ook prima zonder balancers te gebruiken als je periodiek, bijvoorbeeld in de winter, de cellen balanceert en je goed gematchte cellen gebruikt.
Airgead schreef :
- door 10C grens voor ontladen: met een 40Ah set al als startaccu te gebruiken: deze laatste wordt dus vervangen. Geen lood en eventueel gevaarlijke gassen meer in de boot.

LiFePo4 kan prima continue tot 10C belast worden kortstondig veel meer. Ik startte op een 6Ah LiFePo4 mijn 1 cilinder met 430CCA en dat ging prima.
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 09:45 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 09:49 #1584436

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Airgead schreef :
Daar zeg ik geen nee tegen! :)
Ik heb deze gekocht: www.omvormer.nu/hoogvermogens-...houder-tot-500a.html
en deze www.omvormer.nu/zekering-hoog-...-300a-425a-500a.html

Ik wilde voor de alternator een zeer goede zekering opnemen, vandaar.

Ik denk dat ik dan inderdaad verder het zoals het schema doe, en niet nog eens een relais opneem voor het beveiligen voor het laden.

Is een T configuratie nodig met de crowbar? Alternator , zekering in serie, crowbar in shunt, zekering in serie, LTO?
Mijn plan zou zijn alternator, crowbar shunt, zekering in serie, LTO.

Zou een beter idee zijn om een crowbar over de veldwikkeling op te nemen? De Alternator is van het extern geregelde type met een Balmar regelaar.

Dat soort zekeringen noemen wij heftruck zekeringen (van het ordinaire type). Ik gebruik meszekeringen.
Maar die heftruckzekeringen doen hun werk.

Ik zou dan een klein crowbarretje maken op de veldregeling, als je toch iets wilt doen, bespaart ook extra zekering.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 09:52 #1584438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
@ Borderbas

Daarom lees ik ook alleen mee.....
Persoonlijk vindt ik het simpelweg vervangen van een loodaccu eens in de 5-7 jaar is heel overzichtelijk en goedkoper.

neemt niet weg dat ik het graag volg, jenever can tell....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 10:12 #1584447

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
[/quote]

@Airgead op welke aansluiting (draadje)van de RECBMS heb je de Orion XS Engine shutdown detection aangesloten?

DC switch - en DC switch +?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 10:15 door Seep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 11:31 #1584469

Calidris schreef :
@ Borderbas

Daarom lees ik ook alleen mee.....
Persoonlijk vindt ik het simpelweg vervangen van een loodaccu eens in de 5-7 jaar is heel overzichtelijk en goedkoper.

neemt niet weg dat ik het graag volg, jenever can tell....

Ja dat is het probleem met dit soort overgecompliceerde installaties. Je verliest het overzicht....

Mijn le-vens-gevaarlijke ongecompliceerde installatie gaat nu het 8e seizoen afsluiten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 18:47 #1584579

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Seep, Zover ben ik nog niet. Moet ik dus nog uitzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 18:48 #1584581

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Boarderbas: je haalt LTO en LFP in je verhaal door elkaar. Meestal als je LFP zegt, gaat het over LTO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 18:56 #1584587

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Calidris: dank voor je antwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 19:41 #1584594

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Eerste stap in bouwen van de LTO is gezet.
Let op: dit is geen kinderspeelgoed, net zomin als LiFePo4.
Doorverbindigen zitten aan de onderkant en bovenkant:
Eerst de onderkant doen: wat je ook doe je kunt geen kortsluiting maken.
Daarna de bovenkant, maar voor het monteren van elke strip meten met de voltmeter of er geen spanning staat: dan is het goed.

De combinatie voelt al erg stevig aan. Voorlopig met moment 4 Nm aangedraaid, gaat straks naar het maximum van 12 Nm.

In feite heeft de LTO het super gemakkelijk: hoogste stroom slechts 140A, die zelden tot nooit optreed. Zal meestal 100A of minder zijn.

Ik heb eerst de cellen allemaal net wat extra bijgeladen tot hetzelfde spanningsniveau: dat verschilde nogal. Helemaal niets gemerkt bij het // schakelen.

Er staat een defige 13,5V over de klemmen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 19:59 #1584595

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
alweereengijp schreef :
Altijd erg leuk dit soort draadjes, ga ik zeker volgen! Heb al enige tijd zin om wat met LTO-cellen te spelen maar nog geen tijd gevonden, dus tof dat je het deelt!

Snap ik goed dat het centrale probleem wat je wilt oplossen is dat een lifepo4 met bms de deur naar de dynamo te abrupt dichtsmijt waardoor deze z'n diodes sneuvelen?
En daarom zet je een LTO pakket in wat een bredere voltage range heeft dan de dynamo en het daarbij horende BMS later ingrijpt en dus de dynamo zelf eerder terug regelt?

In die lijn zou je dan ook kunnen denken aan een lifepo4 startaccu met 5 ipv 4 cellen en dan het BMS weglaten... toch?

Dat van de dynamo die op temperatuur terug regelt is nog wel een dingetje wat bij deze oplossing niet direct getackeld wordt. Daarom zitten er nu vaak DC-DC laders zoals de orion tussen zodat de magische rook niet uit de dynamo ontsnapt.. Heb je op voorhand duidelijk dat je dynamo dat in zich heeft?

Het lost inderdaad onder meer de onderbreking van alternator naar accu op door een BMS.
De LTO heeft GEEN BMS.
5 cellen LFP is geen oplossing. Je wilt optimaal de capaciteit benutten.
Inderdaad heb ik al een BALMAR regelaar met temperatuur gekoppelde regeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 10 sept 2024 20:04 #1584597

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Grappig is dat toen ik het pakketje met de plastic celhouders en de koperen strippen aanpakte ik het bijna liet vallen: wat nog een gewicht aan koper!! Veel zwaarder dan gedacht.

Als de de cellen besteld bij genoemd adres adviseer ik de moeren en ringen er ook bij te bestellen. Ben ik nogal van gecharmeerd, en ze zijn van RVS A2.
Moest wel met een wetsteen hier een daar een scherpe rand van de moeren weghalen.

Je ziet wel in de audio wereld (in de auto of caravan) dat ze enorme dikke blokken ALU gebruiken voor de verbindingen, gepolijst en wel (+/- 2 cm dikte) Gefabriceerd met een CNC machine.
Volslagen onzin naar mijn bescheiden mening.
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 20:08 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 11 sept 2024 05:09 #1584619

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Gewoon koper strip 20 x 3mm = 60mm3.

Daarna chemisch verzilveren en klaar.
Ik heb zo de massa strip gemaakt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 11 sept 2024 05:10 #1584621

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Dikker en breder mag ook.
Alu heeft altijd een oxide huid eaar je doorheen moet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 11 sept 2024 10:09 #1584682

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Calidris: inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 11 sept 2024 16:48 #1584760

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Vandaag de behuzing gemaakt voor de LTO cellen.
Nog niet klaar, maar dit moet het zo'n beetje worden.

13mm hardpapier onder en bovenplaat.
Onder met een uitstekende flens voor montage op bodem.
10mm RVS trekstangen.
Op onderste plaat 10mm EPDM rubber, ook om de toleranties van de lengte van de cellen op te vangen.
Bovenste plaat aan onderkant 3mm EPDM rubber.

Het geheel komt in een grote (bestaande) bak voor de accu met deksel, dus geheel inpakken niet nodig.

Bovenplaat wordt slechts met lage kracht aangedrukt.
Ik denk dat de cellen stevig genoeg zijn om langdurig op hun aansluiting de kracht van eigen gewicht + nog wat op te vangen. Mocht ik anders beslissen dan moeten er blokjes op de hardpapierplaat worden aangebracht om de kunstof dragers te steunen.

Moest overigens nog op de draaibank nog wat van 1 van de M4 boutjes de kop wat afdraaien, anders kwam hij tegen een onderdeel aan de bovenkant van de print.


Laatst bewerkt: 11 sept 2024 16:51 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

le-gen-darisch! LTO en LFP oplossing 12 sept 2024 08:04 #1584850

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
begint vorm te krijgen
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl