Airgead schreef :
LTO:
- Geen probleem met laden tot ver onder 0 graden: geen beveiliging nodig.
Waar
Airgead schreef :
- In spec voltage bereik 10V - 17,4V: geen beveiliging nodig (in de gekozen toepassing)
Je beveiligd loodaccus toch ook niet tegen overspanning? Overladen bij een loodaccu is een stuk spectaculairder dan LiFePo4. (Knalgas)
Airgead schreef :
- Geen kans op brand of chemische ontgassing, ook niet bij grof misbruik: geen beveiliging nodig
Zelfde als hierboven. LiFePo gaat niet in de brand. Dat word geschreven door mensen die in de war zijn.
Airgead schreef :
- Super lange levensduur: een permanente oplossing
Gaat vermoedelijk iets langer mee dan LiFePo4, maar LiFePo4 gaat al praktisch een leven mee.
Airgead schreef :
- Met de gekozen balancer: geen omkijken naar de individuele spanningen per cel: geen uitlezing nodig.
Dat is nooit nodig. Het toepassen van electronische balancers geeft juist het risico dat de electronica kapot gaat. Passieve balancers zijn robuuster.
Airgead schreef :
- SOC af te lezen aan de spanning: geen BMS nodig en balancer heeft een veel eenvoudiger taak. Er zijn mensen die ze gebruiken zonder balancer. Heeft mijn voorkeur niet.
Pleisers plakken om loodtechniek op lithium toe te passen. Lithium leest beter uit met een coulombteller ipv een voltmeter. Overigens is een LiFePo4 ook prima zonder balancers te gebruiken als je periodiek, bijvoorbeeld in de winter, de cellen balanceert en je goed gematchte cellen gebruikt.
Airgead schreef :
- door 10C grens voor ontladen: met een 40Ah set al als startaccu te gebruiken: deze laatste wordt dus vervangen. Geen lood en eventueel gevaarlijke gassen meer in de boot.
LiFePo4 kan prima continue tot 10C belast worden kortstondig veel meer. Ik startte op een 6Ah LiFePo4 mijn 1 cilinder met 430CCA en dat ging prima.