Ondertussen de bekabeling van de accuschakelaar aangelegd, met onder andere een nieuwe 50mm2 kabel naar de hoofdzekering van de service accu. (is twee keer 400A //, dus dat gaat wel goed)
Ook een extra 70mm2 kabel aangelegd van de massa na de shunt van de service accu naar de accubak: zo'n ruime 2 meter lang.
Al met al kost het allemaal veel tijd om het degelijk & goed en professioneel aan te leggen, al ontwerpende as we go along. (ontwerpen qua lay-out)
Een hardpapier drager gemaakt voor de 2 stuks Orion met, niet zichtbaar op de foto, 10 stuks gaten voor 4,8mm plaatschroeven om hem op de accubank te schroeven aan de buitenkant.
Als ze vervangen moeten worden door de vernieuwde XS kan dat nu gemakkelijk.
Ook reden is dat de gaten voor bevestiging van de Orion zeer fors zijn. Ik heb nu M6 gaten in het hardpapier getapt en dus met M6 imbusbouten vastgezet.
Dan was het plan een soort gootje te maken voor bij de Ve directpoort, zodat ik gemakkelijk op gevoel de stekker erin kan steken: blijken er geen Ve direct ingangen op te zitten, alleen via blauwe tand toegang: OEPS!!!!
Wie had gedacht dat Victron me ooit nog eens aan de smartphone zou krijgen! Mijn trouwe Nokia moet het veld ruimen. Zat er toch al mee dat WIFI in havens meestal nou niet je dat is, en dat ik een mogelijkheid moest hebben om via het mobiele netwerk data binnen te halen.
Dus: weer een avondje tot in de late uren gestudeerd op smartphones, uitendelijk eentje besteld, een dag frustratie, en het werkt allemaal. Kan ik ook nu ook gebruiken als hutspot. (niet te verwarren met het gerecht hotspot)
In proefopstelling wat gemeten aan de Orion Smart 12/12 30A.
Bleek dat na bestuderen het inderdaad zat zoals ik had verwacht: de "L en H" aansluitingen om de Orion te zijn ingangen van een comparator.
Doorverbonden staat er 4,66V
Open staat op de L ingang 6,0V en de H ingang 0V.
Dit alles onafhankelijk van de ingaande "accuspanning". (in mijn geval geen accu)
Dus of de L kan met een open collector of relais naar beneden worden getrokken qua spanning, of de H naar boven om de Orion in te schakelen. De stuurstromen blijven beperkt: ik kon met een weerstand van 120K in plaats van de draadbrug die er standaard in zit de Orion al inschakelen.
Ruststroom is inderdaad <1 m.a. en de werkstroom zo'n 80 m.a. Dit laatste ook als ie niet laadt.
Ook de details doen er toe: een PG 29 wartel moet toegang geven tot 6 keer 16mm2 kabels. Kan niet zo op de accubak worden geschroefd, dus van hardpapier een hulpstuk gemaakt.
Let op de afronding: ik merk dat dit echt de doorslag geeft of het er profi uitziet of niet. Ook voorkomt het op de hoeken een scherpe hoek.