Dankie! De boot is inmiddels in Nederland.
Voor de grap had ik een offerte voor transport opgevraagd: daar kreeg, zoals dat heet, een paard de hik van, dus dat idee ging de prullenbak in. Van dat geld kan ik nieuwe zeilen, apparatuur en lijnen kopen; dat leek me een betere bestemming.
Na wat opties te hebben doordacht ervoor gekozen de boot in de zomervakantie naar Nederland te varen. Van te voren ben ik nog een week in Zweden geweest voor de oplevering, de mast zetten, spullen erheen brengen (zoals de bijboot, een nieuwe accu, inventaris etc.) en om een paar klusjes te doen, zoals zorgen dat de electra netjes is aangesloten (er bleek toch wel een kabeloerwoud achter het schakelpaneel te zitten), AIS en marifoon aansluiten en een tijdelijke verflaag op het dek smeren. (Schilderen kon je dat niet noemen.) Gelijk de oude lader verwijderd en de Victronlader uit een van die smekend kijkende kratjes aangesloten. Stuk beter zo.
In augustus hebben we de boot in 3 weken via Gilleleje, Hundested, Ebeltoft, Marup, Endelaeve, Juelsminde, Fredericia, Ärosund, Sønderborg, Maasholm, Laboe en Rendsburg naar naar Cuxhaven gevaren. Met vier personen was dat prima toeven op de boot. Mijn dochter en een vriendinnetje (die mocht drie weken met ons mee) hebben zich kostelijk vermaakt; lekker met de bijboot pielen, Legoland, drie keer zwemmen (koud water) en verder doen wat je op vakantie doet: lekker varen, terras, uit eten en diverse uitjes. Vanuit Cux met een vriend de boot naar Nederland gevaren. De wind stond in werkelijkheid net een tikkie te veel west. Bij Borkum stond de wind echt tegen en dat zou de dagen erna niet veranderen. Tot zover windmodellen. Daarom besloten via Delfzijl de staande mast route te varen richting Warmond. Ook leuk. Maar daar heb je geen zeilboot voor gekocht.
Het was een flinke en supertoffe trip, wat zal het zijn geweest, 450 nm? Zoiets. Veel vertrouwen in de boot gekregen, houdt zich perfect in flinke wind en een woelige zee. Groot zat, staruimte en ruim voldoende opbergruimte. Vrouw, kind en vriendinnetje waren blij. Ik was blij. Iedereen was blij. Goede keus geweest.
Zeiltechnisch dan:
- het grootzeil is echt uitgezeild, dus vooral met een rif erin gevaren, dan kreeg je er nog min-of-meer een normale vorm in.
- Genua is top, die mag blijven.
- Motor en schroef lopen als een zonnetje, al moet ik wel de afdichting van het impellorhuis vervangen (drupt net een beetje).
- De spinnaker is in de zak gebleven tot aan de eerste "wedstrijd" met de boot: de Goudvisregatta vanuit Enkhuizen. De spi blijkt nog goed genoeg voor recreatief zeilen. Of ie een flinke plop overleefd is de vraag, maar hij wordt in elk geval niet gelijk vervangen.
- Schoten zijn ouderwets dik: werkbaar, maar geen grote blij. De genuaschoten mogen blijven; de Lewmar selftailers kunnen geen dunnere lijnen aan, zelfs deze blijven maar nét in de selftailer zitten. Maar de rest wordt vervangen.
- De overloop is eenvoudig: een wagen met van die losse stoppers ernaast. Werkt, maar zal niet tot het einde der tijden op de boot blijven.
- Er zijn te weinig klemmen op het kajuitdak
- De furlerlijn en de spischoten zijn nergens vast te zetten (daarvoor dan maar de achterkikkers gebruikt)
- De voorste lieren dienen geen enkel doel. Ik heb ze alleen gebruikt om af en toe een spring op te zetten. Dat wordt Marktplaats.
Afgelopen weekend heb ik de boot naar z'n winterholletje gevaren. Hier in de regio kon ik geen binnenstalling vinden waar je zelf aan de boot mag klussen. Na wat wikken en wegen staat de boot nu in Harlingen in een verwarmde loods. Niet om de hoek; maar de eigenaar weet veel van Waarschepen, de werkplaats is ruim en goed uitgerust én ik kan er overnachten. Aangezien ik deze winter geen of weinig zakelijke klussen aanneem heb ik ruim de tijd.
Nu eerst een plannetje maken wat ik ga doen en in welke volgorde. In ieder geval:
- Mast/giek-"revisie": vallen en trimlijnen vervangen, LED-toplicht, alle bekabeling vervangen, dekdoorvoeren vervangen (zwanehals?), windset monteren
- Verstaging vervangen: enkele terminals zijn iets verbogen. Alles is heel gebleven, maar ik vaar met wat meer wind toch een beetje met licht samengeknepen billen. Dit is het enige dat ik tijdens de inspectie van de boot niet heb opgemerkt.
- Dek en kuip schilderen
- Nieuwe huishoudaccu erin (LFP-cellen al aangeschaft)
- Electra opschonen (overtollige kabelzooi eruit, alles afzekeren voor zover niet ok)
- Zojuist aangeschafte log/wind/display-set installeren
- Huiddoorvoeren, slangen/klemmen en drinkwaterleiding vanaf de waterpomp vervangen
- Onderhoudsbeurt lieren en motor
Een nieuw zeil valt niet onder klussen; bestellen en erop zetten, meer is het niet. Als er genoeg tijd is (is er niet), staan ook de romp, OW-schip en de kiel op de kluslijst. Mijn vrouw heeft gestemd voor de lapjeskat-aanpak: niet integraal schilderen, maar daar waar nodig een laagje erop in een kleur die je toevallig nog hebt liggen. Kan best voor een seizoen.