Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 07 juni 2026 20:41 #1688121

Dat ziet er allemaal weer uitzonderlijk netjes uit Henny!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 07 juni 2026 21:10 #1688124

Weet je bij benadering hoeveel uur arbeid erin zit?
Ik gok 201.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 07 juni 2026 21:14 #1688125

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Het resultaat telt toch?
Uren zijn daar nooit een garantie voor. Het gaat om de liefde :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 07 juni 2026 21:40 #1688126

Dankje Erik.

Hoeveel uur ? Dat weet ik echt niet. Boeit mij ook niet zo. De ruwbouw gaat snel, daarna komt de klad erin. Veel is kort werk, vaak maar 1 of 2 uurtjes per dag en veel wachten ivm drogen/uitharden. Plamuren en schuren heb ik zowiezo een pesthekel aan en doe ik daarom in kleinere batches.

Vandaag de eerste laag vernis (DD dubbel UV van De IJssel) op het transparante carbon gedaan. Dat is maar 20 minuten werk maar kost een dag. Elke volgende laag kost ook een dag. Voor de hechting van de kit moet die lak ook nog enigszins doorgehard zijn. Kost in theorie 7 dagen maar ik betwijfel of ik daarvoor nog het geduld kan opbrengen :ohmy:

Tijdrovend, zeker !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 07 juni 2026 21:45 #1688128

holtere schreef :
Het resultaat telt toch?
Uren zijn daar nooit een garantie voor. Het gaat om de liefde :laugh:

Zolang het maar niet op werken gaat lijken :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 17 juni 2026 13:11 #1689576



De zijramen monteer ik met 2,1mm. dik VHB tape type 4991F. Om het raam op de juiste plek te plakken heb ik op een drietal strategische plekken een steunblokje met wat tape vastgezet. Je krijgt immers maar één kans om het goed te doen. Verschuiven bij een mismatch is er niet meer bij. De blokjes helpen bij het geleiden van het raam naar de juiste positie.

In tweede instantie wordt de ruit rondom gekit. Om een tweevlaks hechting van de kit te waarborgen heb ik de sponningbodem daarom voorzien van een strookje bruine verpakkingstape. Daar hecht de kit niet op (hoop ik).



De ruit is in lengterichting gekromd. In principe moet het aandrukken van de ruit op de VHB tape voldoende zijn voor de verlijming. Om toch het beetje spanning door de kromming op te heffen heb ik de ruit daarom aan de einden tijdelijk enigszins ingeklemd met lijmtangen en wat hulphoutjes.



Detail van de hoekoplossing en afronding. Het Carbon is niet zo strak geworden als ik gehoopt had maar ik ben toch wel redelijk tevreden over het resultaat.




Tussen dakruit en glaslat heb ik een dubbele laag glasband gepropt. Dubbel om in verband met de dakrondte zo voldoende compressie op de ruit te krijgen. De tweede functie van het glasband is de rugvulling voor de kit.

De kit is Sikasil WS-605 S geworden, een siliconenkit.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 juni 2026 15:11 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 17 juni 2026 14:08 #1689586

De aanleiding voor dit alles was het nieuwe schuifluik met garage, dat het oude Q&D schuifluik moet gaan vervangen



Ondertussen werk ik dus ook aan de “garage”. Nu met de buiskap (in wording) er bij bekijk ik nogmaals de mock-up met de handschoenen doosjes. Het bevestigd wederom mijn besluit dat een horizontale console het niet gaat worden.



Het worden twee kleinere verticale consoles. Dat is naar mijn idee ruimtelijker en geeft nog ruimte voor een wegneembare plotter of tablet. (op deze foto is al een extra randje toegevoegd om de consoles in verticale zin wat meer ruimte te geven. Zie verderop)



De mal (MDF met tape) voor het lamineren van een U profiel van ongeveer 10x11x10cm en een lengte van ruim 50cm. voor twee consoles. Alleen de breedte aan de voorzijde is belangrijk. Daar moeten de MFD’s in passen. Dat is dus hier de bodem van de mal.



Daar komen twee U-vormige consoles uit. Voor- en zijkanten, later in situ pas te maken.



Gezien ik toch al met Carbon bezig was deze ook maar voorzien van een Carbon jasje.




Het achterwandje van de twee consoles. Het is op strategische plekken voorzien van rampa moeren om de consoles aan te kunnen bevestigen. Het wandje zelf wordt vast gelamineerd tussen het dakspant van de buiskap en de garage (en later doorgezaagd om de buiskap demontabel te houden). Het krijgt ook nog een afsluitend plaatje aan de voorzijde (= achterzijde console).

Als de buiskap al niet stevig genoeg was vormen de beide consoles nog een extra versteviging voor het dak ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 juni 2026 15:37 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 17 juni 2026 15:47 #1689596

De twee zaken die nog opgelost moeten worden zijn de bedrading naar de consoles en het feit dat de beschikbare verticale hoogte eigenlijk net iets te laag blijkt te zijn. De console past maar net op het randje van de garage.

Of net niet.

De bedrading bestaande uit een NMEA2000 kabel voor de MFD's en een + en – draad voor een USB socket zal worden ingefreesd in het schuim. Maar de waterdichte doorvoer geeft nog wat zorgen.

Ik bekijk daarom de in de handel beschikbare doorvoeren, met name die van Scanstrut. Diverse modellen en oplossingen passeren de revue maar ik ben er niet happy mee. De beschikbare ruimte is beperkt met name door het schuivend zijn van het schuifluik. Bedrading daar zit dan al gauw in de weg. I.v.m. de lijnen die naar binnen komen is er elders aan dek ook geen ruimte, dus het moet binnen de garage blijven.



Ik bedenk daarom een soort van zwanehals constructie die binnen de schuimdikte van 15mm. moet gaan passen. Ik heb daartoe twee carbonbuisjes met wat dikke aerosill epoxy rechthoekig aan elkaar geplakt zodat deze in een sparing binnen de opstaande rand van de garage past.

De maatvoering is zodanig dat deze precies recht boven de rand van de kaartentafel uitkomt.

Hierna heb ik de sparing in het schuim van de garagerand groter gemaakt en weer rondom aangevult met dikke epoxy. Hiermee is een stevig verticaal kanaaltje ontstaan waar het rechthoekige pijpje precies doorheen past.



Het is nog even trickie om binnen in het plafond de precieze maat voor de sparing te bepalen. De positie van de garage aan de buitenzijde ligt vast door de vier doorstekende draadeinden. Met wat pas- en meetwerk en controle met een pilot gaatje komt de positie binnen in beeld. Het buitenlaminaat krijgt de precieze rechthoekige sparing voor het pijpje maar aan de binnenzijde maak ik een groter rond gat met weggefreesd schuim waar de carbon buis ruim in past. Tijdens de montage van de verticale carbon buis voor de bedrading wordt alles opgevuld met dikke epoxy waardoor een zeer stevige verbinding tussen dak en buis ontstaat.



Al eerder heb ik een afdekplaatje gemaakt van schuim en keper geweven carbon, met vacuum tot een nette en stevige ring gelamineerd voor de aansluiting met het pafond




Gevuld met dikke epoxy en samen gemonteerd met de afdekplaat en carbon buis heeft dat een zeer stevige zwanehals doorvoer opgeleverd. Aan de buitenzijde komt het rechthoekig pijpje verticaal naar boven en is waterdicht in het dek verlijmt. Bonus is een extra houvast bij de kaartentafel.



Voor de bekabeling heb ik een route in het schuim uitgefreesd. Vanuit de zwanehals sparing in rechte lijn naar de bakboord console en vandaar naar de stuurboord console. De NMEA2000 connectors zijn relatief groot en vragen om voldoende ruimte m.b.t. de aansluitrichting. Dus niet in het midden van de console maar aan de zijkant. Nadat het schuim weer opgevult is met dikke epoxy breng ik de oorspronkelijke sterkte van het garagedek weer terug met een paar lapjes laminaat.

NMEA2000 kabel > Check
Voeding USB > Check
Voeding verlichting > Che ...F..ck.



Soms heb je van die momenten van wel doorgaan maar onvoldoende focus. Natuurlijk heb ik wel gedacht aan de voeding voor verlichting maar dacht daar de USB voeding voor te gebruiken. Even vergeten dat dat dan niet onafhankelijk geschakeld kan worden. Dus er moet één draadje bij, alleen de + draad. De min kan wel gedeeld worden. (ook een vergissing achteraf)

Veel ruimte is er niet en ik moet voorzichtig zijn om de reeds ingestorte bedrading niet te beschadigen. Met één draadje lukt dat wel ...

Dan moet de passing van de consoles nog aangepast worden. Het past net niet net wel, niet fijn. Omdat het dak schuin loopt komt er meer hoogte vrij als de consoles iets verder naar achteren gemonteerd kunnen worden. Maar daarvoor is materiaal te kort cq. de ingang te ruim uitgezaagd.



Ik heb het uitgezaagde deel van de garage nog ergens in de schuur staan. Daar zaag ik aan de voorzijde een paar centimeter vanaf en verleng daarmee het stukje garage dek naar achteren.

Probleem ook weer opgelost.

Mooi hè, dat schuim composiet. Het is een zooo vergevingsgezind bouwmateriaal :)



Ik vond de naad tussen onderzijde garage en bovenzijde schuifluik toch wat te ruim. Ik heb die verkleint met een extra lat langs de rand zodat die daarmee wat dikker en de naad dunner is geworden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2026 07:19 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 17 juni 2026 16:14 #1689602

Prachtig Henny!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 17 juni 2026 16:58 #1689604

Erg strak geworden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 17 juni 2026 18:22 #1689611

heel mooi, knap dat je dit zelf kan, met deze kwaliteit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 17 juni 2026 19:43 #1689619

Bummer :(
Had ik uitgerekend 3 kokers kit nodig te hebben. Vooruit eentje extra, 4 dus, voor de zekerheid.
Zojuist bakboord raam gekit maar toch nog te weinig over om ook het stuurboordraam te kitten &€#%!
Morgenochtend als een speer naar Dekker voor tube nr. 5. Ik wil het nu klaar hebben. Kan die kit met de te verwachten hoge temperaturen en luchtvochtigheid de komende dagen mooi doorharden.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 juni 2026 20:51 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 17 juni 2026 20:34 #1689622

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7544
Knap gedaan Noballast! Je zou auto’s kunnen gaan bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 07:04 #1689635

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5072
Wow. Buiten ZF niemand die gelooft dat je dit zelf gemaakt hebt! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 07:05 #1689636

Ziet er zeer gelikt uit.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 08:42 #1689648

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2340
Allemachtig wat een gaaf project!
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 09:09 #1689656

Nou thanks hoor, ik kijk er iets anders tegenaan maar niettemin wordt er wel verlegen van :blush:

Vanochtend ff op en neer naar Dekker in Zaandam gereden voor het laatste tubetje kit. Is ook de dichtsbijzijnde locatie die deze kit op voorraad heeft. Ondanks dat Dekker deze kit veel voordeliger aanbiedt dan elders is het met zo’n ritje toch weer dure kit geworden. Maar ja, nu is het klaar en kan het de komende dagen ff goed uitharden met de voorspelde hitte en hoge luchtvochtigheid.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 juni 2026 09:15 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 09:16 #1689661

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Moet wel zeggen dat met zo'n kitpistool een naadje leggen wel kinderspel wordt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 09:16 #1689662

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 915
Kom op, niet zo bescheiden! Dit ziet er gewoon prachtig uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 09:35 #1689665

holtere schreef :
Moet wel zeggen dat met zo'n kitpistool een naadje leggen wel kinderspel wordt ;)

Dat klopt. Na mij ongans geknepen te hebben in diverse andere projecten heb ik nu dan eindelijk eens zo’n ding aangeschaft.
Dat had ik veel eerder moeten doen !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 09:37 #1689667

RickVis2 schreef :
Kom op, niet zo bescheiden! Dit ziet er gewoon prachtig uit.

Het probleem met zelf doen is dat je vooral die zaken ziet die beter hadden gekund.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 10:34 #1689675

Ondertussen heb ik ook het nieuwe perspex schuifluik uit de opslag gehaald. In principe is de vlakke plaat op maat maar moet nog voorzien worden van grijplijsten en een glij systeem.




De grijplijsten maak ik weer van schuim met laminaat. Het principe van het glijsysteem wordt identiek aan dat van het huidige “Quick&Dirty” schuifluik met als enig verschil een toevoeging van een POM glijstrip onder tegen het perspex. Het huidige pvc stripje is - ondanks zwaar gebruik - nog in prima staat en laat ik zitten. Een U-profiel langs de zijranden van het perspex moet het luik in goede banen geleiden. In het maakproces van grijplijsten en U-profielen zorgen een paar houten latten voor het strak aansluitend laminaat alsmede een mal voor het U profiel. Glijstrip en U profiel heb ik met VHB tape op het perspex gelijmd.




Onder- en bovenzijde van de grijplijsten hebben een sponning gekregen waarmee ze en aan elkaar (met epoxy) en aan het perspex (met VHB tape) zijn gelijmd. Ter versterking heb ik nog een paar doorgaande bouten ingelijmd. Een overlappend strookje laminaat maakt er één geheel van.



Alles weer keurig weggewerkt onder een paar lagen DD lak.



Kastdeurslotjes om schuifluik en zetborden af te sluiten vind ik maar niets en heb daarom een alternatieve sluiting bedacht. In het brugdekje heb ik een schuivend paneeltje gemaakt dat met twee hefboom luiksluitingen de zetborden een paar centimeters omhoog laten schuiven tot achter de grijplijst van het schuifluik. Met twee hangslotjes door de sluitingen kan dan de boel op slot.

Ik heb ook nog een voorziening gemaakt om de klep van het brugdek zelf af te sluiten.



In principe is aan de buitenkant geen slot te zien en het zetbord achter de lijst maakt het geheel kwa afsluiting behoorlijk stevig. Lijkt mij ook niet heel uitnodigend voor een onverlaat die naar binnen wil.

Maar ja, tegen een koevoet is natuurlijk maar weinig bestand. Makkelijk naar binnen met nauwelijks schade of moeilijk cq. niet naar binnen met meer schade is een keuze. Mijn thuishaven wordt via het water nog wel eens door dieven bezocht en laat ik het ze dan maar wat moeilijker maken ten koste van buurboten die makkelijker toegankelijk zijn.

Het schuifluik kan er alleen uit als de garage is verwijderd. De nieuwe buiskap zit daarvoor niet in de weg.



Overigens hebben die zetborden onder zeil ook een plek in het brugdekje. Om dat mogelijk te maken is bij de bouw de breedte van de ingang net iets smaller gemaakt zodat het bovenste zetbord ook nog in het brugdekje past.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 juni 2026 11:21 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 11:25 #1689687

holtere schreef :
Moet wel zeggen dat met zo'n kitpistool een naadje leggen wel kinderspel wordt ;)

Wat voor kitpistool is dat? (voor de volgende keer als ik ooit weer een spiegelnaad moet kitten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 11:29 #1689692

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Wilde gok ins blaue hinein...een Parkside :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 11:37 #1689695

Yep, ik ben een Parkside fan geworden. Mijn zgn. A-merk gereedschap blijft meer en meer in de schuur liggen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl