Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 12:03 #1689700

holtere schreef :
Wilde gok ins blaue hinein...een Parkside :)

ah natuurlijk, ik heb zelf ook wat van die groene spulletjes, tot nu toe tevreden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 18 juni 2026 20:35 #1689737

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Erg gaaf hoe je dit doet, heel gaaf met dat carbon.

Het kritische herken ik en vast vele andere, er is altijd wel iets... maar er komt een moment dat je op afstand je eigen boot aan het bewonderen bent, tot die tijd genieten van de weg ernaartoe!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 19 juni 2026 05:33 #1689741

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9488
Ben je van plan om er nooit op te gaan staan?
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 19 juni 2026 08:20 #1689766

Ga jij op je buiskap staan ?
Diegene die op het polycarbonaat dak gaat staan riskeert een enkeltje zwemwater :evil:

Zonder gekheid. Ik denk wel op het achterste groene dak. Maar dat is nog best een flinke stap om daar op te komen. Ik moet nog ff afwachten wat de praktijk gaat worden maar overweeg al een handgreep aan de zijkant mogelijk in combinatie met een opstap mogelijkheid.

Eerst maar eens de kap op de boot plaatsen. Hopelijk vandaag als het lukt daarvoor wat hulptroepen in te zetten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 19 juni 2026 09:06 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 19 juni 2026 08:46 #1689769

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Wat een werk en wat knap gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 19 juni 2026 19:59 #1689837

Met de buurtapp was hulp gauw voorhanden om de buiskap op de boot te plaatsen, En toen ging het onweren. Morgen de puntjes op de i dan maar.



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 19 juni 2026 21:53 #1689845

Wow, dit ziet er echt gaaf uit. Beter dan wat een werf maakt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 19 juni 2026 22:03 #1689848

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4942
Echt mooi! Staat Fram goed!
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 07:10 #1689859

  • Levant
  • Levant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1341
Kan hier echt van genieten, dank voor het delen!
Oude forumnaam Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 08:09 #1689866

Dank voor de complimenten.



Alvorens de dakmal af te breken maak ik nog een afdekking over de naar achteren lopende lijnen. Een soort dubbel dek zeg maar wat mooi gaat aansluiten op de kap. Het flensje daarvoor zit er al aan. Die afdekking wordt een 10mm. schuimplaatje met carbon laminaat (stijf en licht gewicht) en gewoon anti-slip wit geschilderd. Behalve dat het meerendeel van die lijnen dan uit het zicht zijn, zitten ze ook niet meer direct onder de voeten als je op het dek staat.

Overigens moet ik daar nog wel even mee opschieten. Volgende week moet ik helaas een kleine medische ingreep aan mijn hand ondergaan, waarna het klussen noodgedwongen een paar weken gepauzeerd gaat worden. (andere hand volgt later :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2026 08:32 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 08:23 #1689867



Het is nog wel ff wennen met zo’n tent erop :ohmy:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 08:30 #1689869

Man man man wat heb jij zo een mooie ruimte om met je herstellende hand te relaxen
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 08:34 #1689870

Relaxen ??
Ik zoek nog kaboutertjes om het interieur af te schilderen ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 08:45 #1689871

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Strakke tent hoor, echt gaaf!
Niks fijners dan een goede schuilplek in de kuip!
V.wb. het schilderen, er zijn de mooiste dingen gemaakt met een kwast tussen de tenen ;)
Laatst bewerkt: 20 juni 2026 08:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 09:53 #1689873

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 700

Ja en vooral een kwestie van goed afplakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 10:58 #1689879

:laugh: :laugh: :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 11:30 #1689881

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Noballast schreef :
Volgende week moet ik helaas een kleine medische ingreep aan mijn hand ondergaan, waarna het klussen noodgedwongen een paar weken gepauzeerd gaat worden. (andere hand volgt later :(

dupuytren? Hoop op een vlot herstel voor je.

✅ BTDT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 11:46 #1689882

Noballast schreef :
Relaxen ??
Ik zoek nog kaboutertjes om het interieur af te schilderen ;)

Zie the Duracell Project. Sommige dingen kan je beter uitbesteden, zoals plamuren en schilderen. (Of bijvoorbeeld stukadoren in huis)

Anders wordt het een eindeloze "Oh glorious sanding" zoals Sail Life en MJ Sailing....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 12:36 #1689884

Ik kijk niet op YT. Krijg ik slechte ideeën van.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 13:55 #1689890



Zo, het begin voor het maken van de dubbeldek platen is weer gedaan. Met twee gipsplaatjes van 60x260 die ook nog de dekrondte kunnen volgen is het lattenframe mooi strak en luchtdicht afgewerkt en nu gereed voor de volgende stap. Voordeel van de gipsplaat t.o.v. bijv. MDF is het vermijden van een naadje die het vacuum eventueel kan verstoren. De standaard plaatmaat van 244 is nl. net te kort.

Want de volgende stap is het vacuum lamineren van de twee panelen over deze mal. De setup is ideaal om dat met vacuuminfusie te doen maar helaas is de injectiehars op. Dus het wordt een old-school vacuumbag simultaan met tweezijdig hand-lay-up.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2026 14:10 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 18:07 #1689909

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5486
It Paradyske schreef :
Noballast schreef :
Relaxen ??
Ik zoek nog kaboutertjes om het interieur af te schilderen ;)

Zie the Duracell Project. Sommige dingen kan je beter uitbesteden, zoals plamuren en schilderen. (Of bijvoorbeeld stukadoren in huis)

Anders wordt het een eindeloze "Oh glorious sanding" zoals Sail Life en MJ Sailing....

ik was jachtbouwer en zat meestal in teams die van mal tot oplevering alles deden, behalve plamuren en schilderen. Uitbesteden inderdaad :laugh:

Mooi geslaagd Noballast! had sommige dingen anders gedaan maar de lijn en het eindresultaat zijn mooi! Minstens net zo goed of zelfs beter dan je in Nederland op de reguliere werven had kunnen laten doen. Jammer dat alle grote klussen en constructies nu wel zo'n beetje tot hun einde komen, als toeschouwer bezien, maar gezien je vorige reisverslagen hebben we ook wat om naar uit te zien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 20 juni 2026 20:27 #1689919



Om te voorkomen dat de gipsplaat een hechte verbinding met het carbon paneel aangaat, heb ik deze ingepakt met mijn favoriete bruine verpakkingstape, tenminste favoriet als je het nadien niet meer hoeft te verwijderen.

Het carbon is op maat geknipt en het schuim op maat gesneden. Dit is 3D core geworden, niet mijn favoriete schuim maar wel makkelijk verkrijgbaar.

Morgen verder met de vacuumzak.

Als je tweezijdig simultaan vacuum bagged lamineer je normaal gesproken eerst één zijde van het schuim, dan de plaat omdraaien zodat dat de onderzijde wordt en vervolgens de bovenzijde lamineren. Dat garandeert een goede hechting van de onderste laag want door het lamineren is er voldoende hars tussen laminaat en schuim. Dan de rest en de vacuum zak.

Hier zal dat niet gaan omdat het schuim uit meerdere losse stukken is samengesteld. Dat is niet te hanteren. Het plan is daarom het laminaat rechtstreeks op de mal te lamineren, dan dit (of het schuim) voorzien van een dikke epoxy (met microballoons) en vervolgens het schuim er opleggen om daarna de bovenzijde te kunnen lamineren. Daardoor komt tussen het onderste laminaat en het schuim wel voldoende epoxy voor een goede hechting. Dan de peelply, release film, bleedermat en vacuumzak.

Niet dat het nou zo’n grote kliederboel wordt maar het schoon houden van de sluit rand met tackytape is niet te doen. Zeker niet omdat die hier ook nog eens erg smal is. Als er epoxy op de tacktape komt hecht het niet meer.

Om die reden maak ik de vacuumzak in twee helften die voorafgaand aan het lamineren al op het tacktape zijn gehecht. De sluiting van de zak komt dan in het midden, ver weg van de natte bende.

Tot zover het plan ………. Vacuuminfusie zou een stuk makkelijker zijn geweest.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 juni 2026 08:43 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 09:44 #1689957

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1911
Tacky tape, vacuüm infusie en andere composiet termen in de bouwverslagen van Noballast laten mij telkens terugdenken aan mijn studie vliegtuigbouwkunde en werk bij o.a. Fokker in Hoogeveen.

Fillets en plamuur met microballoons ken ik enkel van ZF.

De buiskap in dit project draadje ziet er mooier uit dan menige raampartij van een vliegtuigcockpit. Echt een lust voor het oog.

(maar daar zit wat zichtlijnen stenge regelgeving omheen)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 09:55 #1689959

Dat is grappig. Het was een medewerker van Fokker die mij destijds heeft geholpen om het pad van vacuuminfusie op te gaan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 juni 2026 10:06 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 11:51 #1689974



Voor het stuurboorddek is alles wel zo’n beetje voorbereid. De vacuumzak zit vrijwel rondom vast. Op de kopse kanten maar voor een deel, ik moet er immers ook nog onder kunnen. Iig kan de epoxy bij het tackytape nu geen kwaad meer (hetgeen geen vrijbrief is om dan maar wat aan te kliederen).

Na het lamineren en plaatsing van de bleeder met vacuumleiding, sluit de zak in het midden. Een dubbele laag tackytape maakt dat makkelijk.

Maar het is met 30 graden nu te warm om zo’n pak epoxy te verwerken. Zelfs het tackytape plakken is lastig bij deze warmte (plakt te goed)

Dus het moment suprême stel ik nog even uit tot vanavond als het wat koeler is geworden.

Bakboord kant ook maar voorbereiden nu dan kan dat morgenochtend nog in de koelte ook verder aangepakt worden.

De oplettende lezer zou kunnen zien dat de vorm niet de werkelijke vorm van het dek volgt. Die vorm zit nl. een ruime 1,5m verder naar voren. Het is een gok uit gemakzucht, anders had ik een nieuw lattenframe moeten bouwen. Ik ga er van uit dat een afwijking verder naar voren er nog wel uit te trekken is cq. eventueel nog wat aan te vullen valt langs de randen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 juni 2026 12:03 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl