Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 12:55 #1689976

Seashore schreef :
Noballast schreef :
Volgende week moet ik helaas een kleine medische ingreep aan mijn hand ondergaan, waarna het klussen noodgedwongen een paar weken gepauzeerd gaat worden. (andere hand volgt later :(

dupuytren? Hoop op een vlot herstel voor je.

✅ BTDT

Don 't wanna know ik moet ook...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 14:08 #1689981

Trigger fingers en Carpaaltunnel syndroom. Maar even niet schiemannen :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 14:40 #1689987



Kap staat er nog los op. Zodra die vast zit (is nog even werk) maak ik de twee MFD consoles definitief.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 juni 2026 14:41 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 14:46 #1689989

Erg mooi en strak geworden (zelfs van binnen) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 14:51 #1689990

Echt mooi, ben diep onder de indruk van het resultaat en het vakmanschap. Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 16:07 #1689997

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1911
Voor het eerst valt me de bergruimte voor de lijnen onder het brugdek op.

Dat ruimt lekker op.

Hoe voorkom je dat het daar met zoveel lijnen (elke kant 10?) een Gordiaanse knoop wordt als er met spoed zeilen gestreken moeten worden?




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 20:29 #1690022

Dan doe je zoals Alexander deed! ;) Alle gekheid op een stokje: van binnen ook een waanzinnig mooie kap, heel spacy!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 21 juni 2026 20:58 #1690027

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2516
AndreAzuree schreef :
Alle gekheid op een stokje: van binnen ook een waanzinnig mooie kap, heel spacy!
Ik dacht bij deze foto ook aan Star Wars! En dat is een compliment.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 12:00 #1690065




Ik heb gewacht tot de temperatuur naar een graad of 25 was gezakt. Dat was zo rond 22.00 uur. Het werd dus nog een latertje gisterenavond.

Vacuum baggen is kwa luchtdichtheid veel minder kritisch dan met vacuum infusie. Toch kan een lekje ergens de druk ongelijkmatig verdelen. Om dat te voorkomen heb ik net als bij vacuum infusie een lange vacuum runner gebruikt, toegepast in mijn gepatenteerde runner setup. Dat wil zeggen, in de bleedermat heb ik een plooi gemaakt waarin het vacuum spiraal komt. Aan het begin van het vacuum proces, wanneer de pomp nog druk moet opbouwen, rol ik het slangetje naar bovenin de plooi. Zodoende “zweeft” het spiraaltje als het ware boven het laminaat en laat zo geen afdruk achter.

Ergens gedurende het vacuuminfusie project van de boot heb ik dit plooi systeem ontwikkeld. Eerst nog op de naaimachine maar al gauw vervangen door een niettang. Het was een gouden ingeving want niet alleen laat het geen afdrukken in het laminaat meer achter, tegelijkertijd worden ook de runners gefixeerd

Ergens zit er nog een klein lekje. Ik kan het horen maar niet vinden. Wat dat betreft is er gelijkenis met water lekkage. Daar waar het naar buiten komt is niet persé de plaats waar het naar binnen komt.

Inmiddels wordt ik lek gestoken door de muggen en hou het voor gezien. De vacuumdruk is goed genoeg.



Foto van vanochtend. Het pompje staat nog lekker te draaien.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 22 juni 2026 12:08 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 12:36 #1690066

Vanochtend was ik al vroeg aan de gang om de warmte voor te blijven.

Voor een ieder die ook eens zoiets wil proberen heb ik in onderstaande fotoserie een aantal stappen vastgelegd.




De bleedermat met vacuumrunner voorbereiden. De plooi maak ik met een niettang. De nietjes plak ik af met tape zodat deze later niet als gevolg van de vacuumdruk door het folie kunnen prikken (hoe ik dat weet ;)



Laminaat op maar knippen. Het zijn de laatste resten, goed ingekocht zeg maar :)



Het 3Dcore schuim op maat snijden, ook al de laatste stukken :)



Vacuum zak voorbereiden. Zoals gezegd maak ik die in twee helften met de sluiting in het midden, verweg van de natte epoxy. De randen zijn voor het meerendeel vastgeplakt, m.u.v. van de kopse zijden. Daar is net genoeg vastgeplakt zodat ik er nog onder kan komen. Geklieder daar met epoxy kan de zak alsnog verknallen dus ben voorzichtig daar waar het nog niet vastgeplakt kan worden.



Eerste laag carbon is gelamineerd op de mal en vervolgens voorzien van een slappe coating van stroperige epoxy met microballoons. Als je in plaats van kleinere stukken schuim met één grote plaat werkt is deze stap niet nodig. Dan lamineer je eerst op het schuim en draait de plaat vervolgens om. Altijd wel geperforeerd schuim gebruiken



Vervolgens het schuim in de natte laag drukken. Het blijft al lekker plakken.



Het schuim nu eerst voorzien van een laag epoxy. Dit type schuim neemt achterlijk veel epoxy op :( Dan het carbon erover lamineren. Ik lamineer met een brede sqeegee. Over het verzadigde carbon gaan dan vervolgens eerst de peelply en dan de release film. De laatste is nodig om hechting van de peelply aan de bleedermat te voorkomen. Zonder release film wordt het een stijve plank en kan het peelply niet meer afgepeeld worden.



Het is nu bijna gedaan en de handschoenen kunnen uit. Bleedermat erop is een schoon werkje.



Dan kan de vacuumzak dicht geplakt worden. Hier dubbel tackytape, wel zo makkelijk. Enkel kan ook maar is meer gedoe.



Voor deze tweede zak heb ik mijn grote pomp van stal gehaald.



Mooi vacuum weer alhoewel weer niet 100% dicht. Infeite hoef je helemaal niet zoveel druk te hebben, maar het pompje loopt er lekker op.



Ben nog even op zoek geweest maar het lekje. Heel even maar, vind het wel geschikt zo B)

Laat die 30 graden nu maar weer komen :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 22 juni 2026 14:11 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 13:56 #1690072

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Noballast schreef :
Wow, echt heel gaaf om te zien! Hoe ga je het met de ventilatie doen? Het lijkt me dat dit een flink hete omgeving kan worden onder deze kap?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 14:06 #1690075

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9488
Ik ben even niet mee wat je aan het maken bent :blush:
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 14:31 #1690080

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2340
Prachtig!!!, wat ik me afvraag, is glanzend wit aan de binnenzijde een bewuste keuze ?
Kan me voorstellen dat dat tegen je gaat werken in het donker.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 14:36 #1690081

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 640
lijkt me ook gaan tegenwerken , dat glimmende , maar wél uitzonderlijk mooi gedaan! proficiat . Waar ik ook erg benieuwd naar ben niks de 'brug' waar je zo mooi de vallen en dergelijk ik op kan bergen. Zélf bedacht? en erg benieuwd naar de stappen daarover ( wil ik ook! :-)
Bashford Howison 36 Ned 9000 & International Moth GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 17:48 #1690099

Ilex schreef :
Ik ben even niet mee wat je aan het maken bent :blush:

Dubbel dek. Dit gaat de lijnen aan dek afdekken tussen keerblokken en buiskap.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 17:55 #1690103

Waterman schreef :
Voor het eerst valt me de bergruimte voor de lijnen onder het brugdek op.

Dat ruimt lekker op.

Hoe voorkom je dat het daar met zoveel lijnen (elke kant 10?) een Gordiaanse knoop wordt als er met spoed zeilen gestreken moeten worden?

Ja dat is wel een dingetje. De foto is havenmodus ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 18:00 #1690105

Seashore schreef :
Wow, echt heel gaaf om te zien! Hoe ga je het met de ventilatie doen? Het lijkt me dat dit een flink hete omgeving kan worden onder deze kap?

Zou kunnen. Ik zie dat nog niet zo als een eventueel probleem.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 18:06 #1690106

Reed schreef :
Prachtig!!!, wat ik me afvraag, is glanzend wit aan de binnenzijde een bewuste keuze ?
Kan me voorstellen dat dat tegen je gaat werken in het donker.

Het is dezelfde verf en afwerking als de boot zelf. Wit kan inderdaad vervelend zijn in het donker, licht vermijden dus. Alhoewel de LED stripjes in het plafond er ook nog zacht roze van kunnen maken ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 20:09 #1690116

OOTG schreef :
lijkt me ook gaan tegenwerken , dat glimmende , maar wél uitzonderlijk mooi gedaan! proficiat . Waar ik ook erg benieuwd naar ben niks de 'brug' waar je zo mooi de vallen en dergelijk ik op kan bergen. Zélf bedacht? en erg benieuwd naar de stappen daarover ( wil ik ook! :-)

Dat brugdekje zat niet in het originele ontwerp maar was van meet af aan wel een wens van mij. Het is mijn favoriete zitplek tijdens de wachten.

Het vervult dus ook als berging voor het overschot aan lijnen en voor de twee zetborden. Om die daarin te laten passen heb ik de breedte van de ingang tijdens de bouw al iets smaller gemaakt. Op de bodem zit een profieltje waar de zetborden precies in passen zodat ze niet kunnen gaan rammelen.

De hoogte en breedte is zodanig dat je er niet op hoeft te staan en met één stap eroverheen kunt stappen. Daarvoor heb ik de hoogte van de bovenste traptrede gelijk gemaakt aan de kuipbodem. Er is dus geen niveau verschil hetgeen het eroverheen stappen makkelijk maakt.

Nog even wennen aan de nu beperktere stahoogte. Nou ja, ik stoot mijn hoofd liever aan de kap dan aan de giek.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 20:16 #1690117

Lijkt erop dat de lierhandles niet rond gaan? Is dat gezichtsbedrog, of een (ongetwijfeld bewuste) keuze?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 20:34 #1690118

Ruim B)

Ik heb daar bij de maatvoering juist extra op gelet voor een standaard Andersen 25cm lierhendel. En niet maar net passend maar ruim, inclusief handen en vingers zodat er niets bekneld kan raken. Ook een reden om voor de garage af te wijken van het originele ontwerp zodat de lieren iets verder naar binnen geplaatst konden worden. Elke cm. is winst wat dat betreft.

Uit mijn eerste post in dit draadje: De maatvoering van de buiskap wordt niet alleen bepaald door de ruimte aan dek maar ook door de hoogte van de giek en de hoogte van de lierhendel en de benodigde draairuimte daarvoor.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 22 juni 2026 20:38 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een Hard Dodger/Doghouse/ Vaste Buiskap voor Fram 22 juni 2026 20:42 #1690120

Super!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl