Het probleem met een Pi oplossing is dat er veel op de schouders van de gebruiker komt te liggen. Waaronder de bekwaamheid om een betrouwbare plotter te maken.
Voor de (IT electronica) techneut zal het niet zo’n probleem zijn en die red zich wel en ook in stresvollere situaties zal snel een diagnose gesteld kunnen worden, maar de minder technische mensen moeten het volgende regelen om een commerciële plotter enigzins te evenaren:
- Waterdichte behuizing
- Waterdicht scherm met 1000+ nits (plotters hebben een flink stuk meer helderheid dan 1000nits lijkt het)
- Waterdichte mogelijkheid tot bediening via touchscreen en/of externe knoppen voor buitengebruik
- In geval van een touchscreen, een touchscreen dat niet reageert op waterdruppels op het scherm
- Alle data connecties naar binnen en buiten toe optisch isoleren (NMEA, netwerk, etc)
- Stabiele DC-DC voeding (12V-5,1V)
- Benodigde software installeren en draaiende houden
- Configureren zodat de SD kaart niet defect raakt als de stroom opeens wordt onderbroken
- Configureren zodat het bestandssysteem niet defect raakt als de stroom opeens wordt onderbroken
- Geïsoleerde CANBUS interface voor NMEA2000
- Configuratie instellen zodat de interfaces werken zoals ze bedoeld zijn (OpenCPN, SignalK etc)
- Bedieningsgemak
- …
Van alle hardware en software componenten zul je eigenlijk een backup moeten hebben plus gereedschap aan boord om het uit te wisselen. Dus de volledige installatie in tweevoud.
Met een gewone plotter koop je vooral gemak en betrouwbaarheid en een partij om op terug te vallen. Hoe vaak gaat zo’n kant-en-klare plotter nu werkelijk kapot of raakt ontregeld?
En zo’n ‘RPi ‘setup van vergelijkbare kwaliteit en mogelijkheden als een normale plotter zoals hierboven beschreven, ga je tijdens de vaart ook niet even uit elkaar draaien om weer werkend te krijgen. Gewoon telefoon of tablet als backup erbij!
Als er kant-en-klare plotter hardware op de markt kwam met een basis OS, waar je zelf de navigatie software op zou kunnen installeren, zou ik wel geneigd zijn om die aan te schaffen (@Zeilprutser?
). Ik ben niet zo van de hardware kiezen en in elkaar draaien. Maar het software gedeelte fix ik wel
Tot die tijd gebruik ik gewoon een oudere iPad Pro die ik dagelijk gebruik. Die is niet officieel spatwaterdicht, maar in praktijk wel en die van mij heeft ook al eens een duik genomen in het bad (
) zonder enige schade (anders dan het toetsenbordhoesje, dat werkte pas na 2 weken opeens weer). Als backup heb ik nog steeds een telefoon of nog een oudere gewone iPad. Met TZ iBoat synchroniseert het eea via de cloud heen en weer en alles is up to date op alle devices inc offline kaarten en de weersvoorspelling. Die apparaten hebben ook een eigen accu voor het geval dat het boordnet kaduuk gaat en ik heb meerdere 12v USB adaptertjes. Voordeel is ook dat je de telefoon en iPad regelmatig gebruikt en van beide een beeld hebt van de stand van zaken (up to date, geladen, gesynchroniseerd, kaarten bijgewerkt etc).
Een nadeel van de iPad is dat als het scherm nat wordt dat er dan door de druppels wat wordt gedrukt, daarom staat die wat beschutter diep onder de sprayhood. Ik heb het dan niet over enkele druppels, maar zoveel water op het scherm, dat het er aan de onderkant langzaam van af druipt. Ik doe er geen hoes om, dat is bij echt slecht weer waarschijnlijk niet voldoende, maar dan neig ik dus meer richting een normale plotter bij de stuurstand.
Ik vaar niet op papier en heb ik ook nog geen ervaring in. Die kennis wil ik nog eigen maken (en ook sterrennavigatie voor de langere trips), maar het water waar ik nu vooral op vaar en bekend ben is goed betond en eigenlijk kaartloos te doen.