Even een kick van een oud onderwerp..
Solo schreef :
De controles zullen zich toespitsen op beroepsvaart (die toch met een zekere regelmaat gecontroleerd worden) en snelle motorvaart. Ik zie niet snel een controle op een zeiljacht midden op het Ijsselmeer.
Dit zou ik twee jaar geleden ook gezegd hebben. En het zal vast de intentie van de wet geweest zijn om juist snelle motorboten e.d. aan te pakken. Maar.. de praktijk is inmiddels anders!
Afgelopen weekend heb ik voor de eerste keer te maken gekregen met een alcoholcontrole. Op een zeiljacht, 's avonds laat, varend met ca 5 knopen halverwege de Houkesloot richting Sneekermeer, netjes verlichting voerend en varend in het fietspad. Ik was hetzelfde politiebootje al twee uur eerder tegengekomen terwijl ik de andere kant op voer. Mensen afgezet, water ingenomen, nog even gebabbeld en uiteindelijk weer weg om een ankerplekje op het meer op te zoeken.
Mijn eerste reactie is: totaal zinloos, geen ander verkeer, gevaarzetting 0, oftewel: pure bezigheidstherapie voor die agenten. Dat je een boot met rumoerige pubers eruit pikt, oke, maar een jacht met twee mensen in de kuip die verder niets verkeerd doen?
Natuurlijk was er niets aan de hand, maar toch. Stel nu dat de roerganger /wel/ net een wijntje te veel op zou hebben. Dan kun je je afvragen of dat zo'n probleem is op een langzaam varen zeiljacht.
Sinds 2010 is de norm gelijkgetrokken aan de norm op de weg. Ik vroeg me toen (en vraag me nog steeds af) waarom daar voor is gekozen. Immers, de gevaarzetting van een personenauto op de weg is vele malen groter dan die van een langzaam varend plezierjacht op het water.
De impuls van een auto van 1700kg met 140km/u is ongeveer een factor 10 groter dan die van een zeiljacht van 3000kg dat 5 knopen vaart. Verder geldt dat de snelheden ook tot een factor 15 lager liggen dan op de weg en de onderlinge afstanden vele malen groter zijn. En dan heb ik het nog niet over het verschil van impact bij een aanvaring tussen twee voorwerpen op het water en twee voorwerpen op de weg. Al met al is de gevaarzetting en mogelijke impact dus een factor 10 tot 100 kleiner dan op de weg.
De benodigde reactietijd om veilig te kunnen varen is daarmee dus ook veel en veel kleiner dan op de weg. De 0.5%% limiet in de wegenverkeerswet is echter met name gebaseerd op het afnemen van de reactietijd en alertheid. Waarom dan diezelfde limiet hanteren op het water?
Natuurlijk zijn we het er allemaal over eens dat je niet straalbezopen een bootje moet gaan besturen. Maar de grens van 0,5%% die sinds twee jaar geldt is mijns inziens erg overdreven. Zou het niet veel zinvoller zijn om die alleen van toepassing te laten zijn op snelle motorboten en de beroepsvaart, en wellicht op drukke vaarwegen (zoals dat voor 2010 het geval was). En voor kleine pleziervaart een hogere limiet van toepassing te laten zijn? Want het lijkt toch wat overdreven om iemand te bekeuren die met vier wijntjes op nog even een rondje op het Heegermeer zeilt op een valkje? Of mensen op een zeiljachtje die 's avonds besluiten een nieuw ankerplekje op te zoeken omdat het wat onrustig is?
Groeten,
Roel.