Varen onder invloed
De discussie over varen onder invloed en het gevaar voor het rijbewijs intrigeerde mij vandaar dat ik maar even paar boeken van kantoor naar de Solo heb meegenomen.
Het verbod om onder invloed te varen staat in artikel 27 Scheepvaartverkeersweg. Percentage 0.8 promille. (Voor de Rijn 0.5 promille maar elders geregeld.) De wetswijziging naar 0,5 promille overal is op handen maar nog niet in werking.
Handhaving geschiedt op vrijwel dezelfde wijze als op de weg. Weigeren blaas- of bloedproef is ook op het water strafbaar.
Artikel 29 kent ook de mogelijkheid om een vaarverbod op te leggen. Varen tijdens een vaarverbod is ook strafbaar.
De sancties zijn tot op heden een geldboete of een gevangenisstraf, geen ontzegging van de vaarbevoegdheid of intrekking van het vaarbewijs. (Wel wordt aan zo’n wetswijziging gewerkt.)
Let op: in de Wegenverkeerswet is het heel duidelijk (feitelijk) besturen van een voertuig dat strafbaar is. (dit kan overigens ook een fiets zijn) De Scheepvaartsverkeerswet kent een uitgebreider verbod dat breder is dan het verbod om aan het roer te staan.
Artikel 27
1. Het is degene die op een scheepvaartweg een varend schip voert of stuurt, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer adviseert over de te voeren navigatie, verboden dit te doen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof waarvan hij weet of redelijkerwijze moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de vaardigheid voor het voeren of sturen van dat schip, dan wel de bekwaamheid tot het adviseren van de kapitein of de verkeersdeelnemer, kan verminderen, dat hij niet in staat moet worden geacht dat schip naar behoren te kunnen voeren of te kunnen sturen, dan wel de kapitein of de verkeersdeelnemer naar behoren te kunnen adviseren.
2. Het is degene die op een scheepvaartweg een varend schip voert of stuurt, dan wel als loods aan boord van een zodanig schip de kapitein of de verkeersdeelnemer adviseert over de te voeren navigatie, verboden dit te doen, na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan driehonderdvijftig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht;
b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,8 milligram alcohol per milliliter bloed.
3. Het is degene die op een scheepvaartweg een varend schip voert verboden dit te doen sturen door een persoon, waarvan hij weet of redelijkerwijze moet weten dat deze verkeert in een toestand als in het eerste lid of tweede lid omschreven.
4. Het is degene die op een scheepvaartweg een varend klein schip voert of stuurt verboden dit te doen terwijl hij verkeert in een toestand als omschreven in het eerste of tweede lid en het verkeer belemmert of dreigt te belemmeren.
5. In dit artikel en in de artikelen 28, 28a en 29 wordt onder een varend schip verstaan een schip dat niet ten anker of gemeerd ligt.
6. In dit artikel wordt onder een klein schip verstaan:
a. een schip met een lengte van minder dan 20 meter dat uitsluitend door spierkracht wordt voortbewogen;
b. een schip met een lengte van minder dan 5 meter dat uitsluitend door middel van zijn zeilen wordt voortbewogen of dat ter voortbeweging gebruik maakt van een motor waarmee geen hogere snelheid bereikt kan worden dan zes kilometer per uur.
7. In dit artikel wordt onder lengte van een schip verstaan de grootste lengte van de romp gemeten van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste deel van het schip.
Kortom, het feitelijk leidinggeven aan de bemanning (dat verstaat de wet onder het voeren van een schip) en het zelf sturen mag beide niet onder invloed gebeuren.
Let op de definitie van klein schip in het kader van de alcoholbepaling is anders dan de normale definitie van klein schip: een speedboot is nooit een klein schip in de zin van artikel 27.
Heel populair gezegd, noch de roerganger noch schipper mogen dronken zijn. Ontzegging vaarbevoegdheid of intrekking vaarbewijs zijn nog niet mogelijk, maar een tijdelijk vaarverbod wel, en overtreding daarvan is ook strafbaar.
Nu de vraag of men door dronken varen zijn RIJBEWIJS kwijt kan raken.
Dit kan in elk geval niet via de strafrechtelijke weg. De strafrechter kan voor dronken varen geen ontzegging van de rijbevoegdheid op leggen. De politie kan voor dronken varen evenmin het rijbewijs invorderen.
Roblisto geeft hierboven aan dat hij van mening is dat varen onder invloed door het CBR geregistreerd zou worden en daarom mee zou tellen bij de bestuursrechtelijke (hij gebruikt nog de oude term administratief rechtelijke) ongeldig verklaring van het rijbewijs. (Dit is overigens geen straf maar een ongeschiktverklaring). Ik heb de wettelijke basis voor de melding van de overtreding van 27 Scheepvaartverkeerswet aan het CBR niet kunnen vinden. Ik ben zeer benieuwd waar Roblisto dit op baseert. Het feit dat ik het niet heb kunnen vinden betekent niet dat die basis niet zou kunnen bestaan, mocht hij hem weten dan hoor ik dat graag.
Het CBR mag onder bepaalde voorwaarden een lichamelijk en psychisch onderzoek naar de geschiktheid van een bestuurder van een motorvoertuig gelasten. Vervolgens bepaalt een gespecialiseerd arts aan de hand van een bloedonderzoek en een psychologische onderzoek of er sprake is van alcoholafhankelijkheid c.q. alcoholisme als dit het geval is wordt het rijbewijs ongeldig verklaard, veelvuldig dronken rijden kan dus tot ongeschiktverklaring leiden het hoeft niet, dit is afhankelijk van het medisch onderzoek. (Dit is in hoofdzaak een medisch oordeel en zeker geen straf, als men genezen is kan men het rijbewijs weer aanvragen)
Het CBR mag niet zomaar zo’n onderzoek gelasten de gevallen waarin dit mag zijn geregeld in de “Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid” hoofdstuk III, in onderstaande gevallen mag zo’n onderzoek gelast worden.
III. Drogerende stoffen
1. Alcohol
a. bij betrokkene is een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 570 µg/l, respectievelijk 1,3‰;
b. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar meermalen aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, eerste, tweede of derde lid, van de wet, waarbij bij één van de aanhoudingen een adem- of bloedalcoholgehalte is geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 350 µg/l, respectievelijk 0,8‰;
c. betrokkene weigert mee te werken aan een onderzoek als bedoeld in artikel 8, tweede of derde lid, van de wet;
d. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste viermaal aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, eerste, tweede of derde lid, van de wet;
e. uit een verklaring van een medisch deskundige blijkt dat betrokkene alcoholist is;
f. bij betrokkene is in de hoedanigheid van beginnende bestuurder een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 220 µg/l, respectievelijk 0,5‰;
g. betrokkene is in de hoedanigheid van beginnende bestuurder binnen een periode van vijf jaar meermalen aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, derde lid, van de wet, waarbij bij één van de aanhoudingen een adem- of bloedalcoholgehalte is geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 220 µg/l, respectievelijk 0,5‰;
h. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste tweemaal aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8 van de wet, en hierbij heeft hij ten minste eenmaal geweigerd mee te werken aan een onderzoek als bedoeld in dat artikel.
Het gaat in alle hiervoor genoemde gevallen over overtreding van artikel 8 van de Wegenverkeerswet. Dat wil zeggen dat het CBR thans naar mijn oordeel niet de bevoegdheid heeft een onderzoek te gelasten wegens één maal dronken rijden in combinatie met een of meer keer dronken varen. Dronken varen is a geen besturen van een voertuig, en b geen overtreding van de wegenverkeerswet.
Naar mijn voorlopige conclusie is het derhalve niet mogelijke vanwege dronken varen het rijbewijs voor motorvoertuigen te verliezen, noch strafrechtelijk noch bestuursrechtelijk. Voor de fijnproever zie ik één theoretische mogelijkheid, als naar aanleiding van een bloedproef in het kader van dronken varen een arts (dus niet de politie) vaststelt dat iemand “alcoholist” is dan zou het CBR met artikel 1 E iets kunnen doen, maar dit is een moeilijke diagnose die niet zo maar gesteld kan worden.
Ik vind het een aardige discussie als iemand een gemotiveerd ander oordeel heeft hoor ik het graag.
Het bovenstaande is overigens geen pleidooi om nu maar dronken te varen. De geldboetes zijn fors en bij hoge promilages, ongevallen of recidive is zelfs gevangenisstraf mogelijk. (Het schijventarief voor dronken varen is op internet bij het OM te vinden)
Frans van Schaik