web schrijft:Bij heel veel dingen heeft Proost hier groot gelijk in, maar door in een belangrijke voorrangsregel zo zwaar te leunen op de termen bakboordsboeg en stuurboordsboeg, zonder daar een definitie van te geven, vind ik dat de wetgever in *dit* geval best een steekje heeft laten vallen.
Tenslotte moet de wet ook begrijpelijk en vooral eenduidig zijn voor mensen zonder wedstrijd- zee- of andere zeilervaring.
Het is mijn persoonlijke mening dat een persoon die niet weet dat met stuurboord- en bakboordboeg wordt bedoeld de boeg aan welke zijde het zeil staat, niet in een zeilboot hoort te varen als schipper. Laten we niet de laatst besproken BPR 1.09 - 1 vergeten:
Een schip mag niet varen als het niet wordt bestuurd door een daartoe bekwaam persoon.
Ik snap de problemen van Svalk absoluut niet, aangezien de regels zoals beschreven in 6.17 - 6 zeer duidelijk zijn, en ook de situatie van met fok te loevert meenemen in de reglementen.
Artikel 6.17. Koers kruisen
6.Indien de koersen van twee kleine zeilschepen:
a. die over verschillende boeg zeilen, elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het schip dat over stuurboordsboeg ligt voorrang verlenen aan het schip dat over bakboordsboeg ligt;
b. die over dezelfde boeg zeilen, elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het loefwaartse schip voorrang verlenen aan het lijwaartse schip;
c. elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het lijwaartse schip dat over stuurboordsboeg zeilt en niet met zekerheid kan bepalen of het loefwaartse schip over stuurboords- dan wel over bakboordsboeg zeilt, voorrang verlenen aan het loefwaartse schip.
Bij a: bakboord gaat voor stuurboord, een zeer duidelikjke tekst die niets te wensen overlaat.
bij b: lijkt me ook zeer duidelijk, indien de boeg gelijk is geldt loef wijkt voor lij.
bij c: Hier hebben sommige mensen problemen mee, maar hier wordt het met de fok te loevert varen besproken, aangezien de enige manier waarop je niet met zekerheid kan zeggen of iemand over bakboord of over stuurboord vaart is als deze persoon met de fok te loevert vaart.
Wat c. feitelijk zegt is dat als je niet met zekerheid kan zeggen of een schip met de zeilen over bakboord of over stuurbood vaart, dat je er dan vanuit moet gaan dat deze persoon over bakboord vaart.
immers, een schip met de zeilen over stuurboord moet voorrang verlenen, ondanks het feit dat het om een loefwaarts schip gaat, en een schip met de zeilen over bakboord hoeft geen voorrang te verlenen omdat het om een loefwaarts schip gaat.
svalk schrijft:Ik geef me graag gewonnen maar wil wel eerst overtuigd zijn. De antwoorden gelezen hebben vraag ik me af hoe dit moet gaan gelden als genua en grootzeil over een verschilende boeg liggen ? Wat is dan bepalend geworden ?
Nogmaals, vooralsnog , houdt ik met aan het feit dat het grootzeil bepalend is in deze.
Als dit je nog niet overtuigd heeft, dan moet ik je vriendelijk verzoeken om mij een reisschema op te sturen elke keer dat je van plan bent te gaan varen, aangezien ik dan weet waar ik weg moet blijven.