Nu breng je me in verwarring.
Natuurlijk is de eerste regel zoals we dat noemen BB gaat voor stuurboord maar net gaf je aan dat ook al vaar je over BB dat je dan toch moet wijken als je het loefwaartse schip bent.
En als dat hetgeen is wat je zegt heb ik een andere interpreatie van het BPR.
De discussie gaat ook niet over wat er in de regels staat (wat er staat is voor iedereen helder
) maar volgens mij over wanneer vaar je nu wel of niet over de BB/SB boeg. Jij neemt de stand van de giek als uitgangspunt, ik de zijde waar de wind vandaan komt.
Het opvallende is dat juist in de begrippen lijst nergens is vermeld wat in het BPR wordt verstaan onder BB/SB boeg. Het ligt dus open voor interpretatie. Goed gebruik is echter om als de letterlijke tekst niet helder is van een wetsregel dat je dan moet kijken naar wat er bedoeld is met de regel. Als we dat als uitgangspunt nemen zou je mogen door redeneren voor je rechtsgevoel dat de giek inderdaad bepalend is wat dat neemt de meerderheid aan en zo wordt het geleerd. Ik snap dus ook best als 99% van de watersporters dat als uitgangspunt neemt.
Echter zoals zeilers betaamt zijn we individualisten en schaar ik mij toch nog achter het standpunt dat het niet de giek is die maatgevend is maar de zijde van de boot waarover de wind binnenkomt.
De regel dat bij twijfel door het lijwaartse schip aangenomen moet worden dat het loefwaartse schip over zijn "BB boeg" zeilt is er dan wat mij betreft ook voor in die gevallen dat je als lijwaartse boot niet kan inschatten over welke boeg de wind bij de ander binnen komt. Met een verrekijker (standaard PSU) zie je wel eenvoudig aan welke kant de zeilen staan, dus daar kan die regel wat mij betreft niet voor bedoeld zijn.
Zoals gezegd, opvallend dat hier geen klip klare omschrijving van in het BPR staat. Ik heb een lijntje uit staan bij de SI dus ik ben benieuwd naar hun antwoord.
Gr Michel