Ilex schrijft:Wij hebben momenteel 170 liter water aan boord.
Plannen een langer verblijf in de Middellandse Zee waarbij zoveel mogelijk geankerd zal worden.
Hoe is de watervoorziening en de waterkwaliteit van haventjes in bvb. Griekenland, Kroatië, Turkije of Italië?
Heb de wildste verhalen van "zout" tot "geen probleem" gehoord.
Overwegen om een watermaker aan te schaffen (slik! duur spul!).
Ervaringsdeskundigen met Med-water of met watermakers?
Ilex , in één woord ,......DOEN !!!
Excuus voor de hoofdletters , maar ik kan het nut en efficientie van een watermaker aan boord niet genoeg benadrukken.
De onze is een 35 à 4à liter model 12 volt ECHOTEC , geen fancy opties zoals het compgestuurd automatisch spoelen ed (kan alleen maar stuk gaan) maar een rechtdoor rechtaan watermaker.
Weergaloos om zulk apparaat aan boord te hebben.
Dit maakt werkelijk het verschil in voortdurend vrij ankeren of om de paar dagen de haven in te moeten voor water.
Hou daarbij rekening met havenprijzen van min 40 Euro met als uitschieters in Italie van 120 Euro per nacht ( 40 voet yacht) en het binnenlopen van een haven geeft een wrang gevoel.
Met alle respect voor iedereen zijn organisatorische talenten en ingesteldheid voor wat het waterverbruik betreft tijdens lange reizen , maar met bv enkele honderden liter water 5
dagen rondkomen met 4 personen aan boord laat zijn sporen na met betrekking tot de hygiene.
Ook zwemkledij, lingerie/ondergoed , T-shirts , handdoeken enz. uitwassen is dan totaal uit den boze.
Maar goed , alles hangt er van af op welke manier je de reis wil ondernemen , de avontuurlijke , dus met langer verblijf op idylische en verlaten ankerplaatsen en geen drukke havens.
Of de socioculturele,met de nood aan contact met de buitenwereld en het bezichtigen van steden en musea ed , dus de noodzaak aan havens.
We zijn net terug van een 5 maand lange (eigenlijk te korte)rondreis langsheen Sicilie (Egadische en Eolische eilanden) , de Italiaanse westkust en Sardinie.
Nou ja , net terug , we varen nu de schelde af op weg naar onze winterstalling in Antwerpen.
Dus helemaal thuis zijn we dus nog niet.
Maar terug naar het topic dan , ja Ilex , volmondig ja voor wat de aanschaf van een watermaker betreft.
Indien je een generator aan boord hebt (eigenlijk een must) ga dan voor een 220 volt compressor type.
Indien geen generator , hou dan rekening met het feit dat een 12 volt compressor veel vermogen van de alternator vergt.
Denk er ook aan dat een watermaker steeds een boostpompje nodig heeft.
Op stationair toerental van de dieselmotor krijg je van die alternator niet voldoende amps om dat handeltje draaiende te houden.
Ook zou ik voor een hogere capaciteit dan de mijne gaan.
80 liter lijkt me dan ruim voldoende.
Mogelijk zet ik voor volgend seizoen een 2de membraam bij en verdubbel dan zo de opmaak.
Dus moest ik het opnieuw doen , en dat zou ik steevast , dan ging ik voor een quasi 100 liter en 220 volt watermaker.
Succes.