Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 20:29 #183427

  • joeri_01
  • joeri_01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81


Schip Y word het schip genoemd dat aan lij vaart en schip X word het schip aan loef genoemd.
Het bekende zinnetje luid: "Loef wijkt voor Lij".
Dit wil dus zeggen dat X moet zorgen dat hij vrij blijft van Y.

Succes Joeri.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 20:31 #183428

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je zegt het zelf al helemaal goed. Het schip dat "hoger aan de wind" oftewel "loefwaarts" (=meer richting de wind opgeloefd) zeilt, heeft voorrang op het schip dat minder hoog aan de wind, dus op ene meer lijwaartse koers, vaart.

Loefwaarts en lijwaarts moet je in dit geval zien als vaarrichting, niet als positie t.o.v. elkaar. Het loefwaarts zeilende schip moet zich lijwaarts van het lijwaarts zeilende schip bevinden (en andersom dus ook), anders zouden ze elkaar niet eens tegen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 20:37 #183430

  • Acmosa
  • Acmosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Beewee, je eerste alinea spreekt dan toch de regel tegen. Zeg je daar niet dat lij wijkt voor loef?
A continuous movement of something abundant.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2011 20:37 door Acmosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 20:38 #183431

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
beewee schreef :
Je zegt het zelf al helemaal goed. Het schip dat "hoger aan de wind" oftewel "loefwaarts" (=meer richting de wind opgeloefd) zeilt, heeft voorrang op het schip dat minder hoog aan de wind, dus op ene meer lijwaartse koers, vaart.

Loefwaarts en lijwaarts moet je in dit geval zien als vaarrichting, niet als positie t.o.v. elkaar. Het loefwaarts zeilende schip moet zich lijwaarts van het lijwaarts zeilende schip bevinden (en andersom dus ook), anders zouden ze elkaar niet eens tegen komen.

Volgens mij klopt dit niet wat je zegt Beewee.
Het loefwaartse schip, is het schip aan loefzijde van het lijwaartse schip en v.v.
Komt er uiteindelijk op neer dat het schip dat een ruimere koers vaart wijkt voor het schip dat een hogere koers vaart, mits over dezelfde boeg.

Edit: Joeri's voorbeeld klopt dus keurig.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 16 mrt 2011 20:39 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 20:42 #183432

  • Acmosa
  • Acmosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Zo bekeken is het inderdaad wel logisch. Tnx. Weer wat boekenwijsheid verder ;)
A continuous movement of something abundant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 20:46 #183433

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@WybeSlot en @Acmosa: ik bedoel de richting waarin ze varen, niet de positie. Dat zeg ik ook even verderop, en ik gebruikte de termen zo omdat de TS ook zo begint ('t zou anders een beste puinhoop rondom mijn boot worden, op 't water).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 20:50 #183434

  • Acmosa
  • Acmosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Ik denk ook bij "waarts" richting en niet positie, daarom vind ik de wet tekst zo verwarrend. Maar het gaat hier blijkbaar om positie tov elkaar en niet richting.

In ieder geval, bedankt voor de reacties.
A continuous movement of something abundant.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2011 20:52 door Acmosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 21:12 #183437

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoals het geschreven staat over de zelfde boeg met de zeilen in gelijke richting moet het loefwaartse vaartuig voorrang verlenen aan het lijwaartse vaartuig.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 16 mrt 2011 21:13 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 21:17 #183443

  • Rein89
  • Rein89's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Ik zou termen als loefwaarts vermijden, aangezien deze een beweging in een bepaalde richting lijkt te betekenen, terwijl het gaat om de positie ten opzichte van de andere boot. Jammer dat Het Zeilboek dit enigszins verwarrend brengt.

De makkelijkste manier om het te zien volgens mij: aan een boot noem je de boeg die dichter bij de wind(richting) is loef, en de andere lij. Zo kun je ook de boot die het dichtst bij de wind ligt loef noemen, en de boot die ten opzichte daarvan benedenwinds ligt lij.

Let echter op bij oplopende koersen, dan wijkt de oploper - eventueel met behulp van de opgelopene om aan loef voorbij te kunnen gaan.
\"The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 21:35 #183450

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je kunt de terminologie zoals het in het BPR staat niet zomaar wijzigen. Alleen als je dat aan anderen duidelijk moet maken, maar het is beter dat men vertrouwd raakt met de gebruikte woorden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 16 mrt 2011 22:39 #183462

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Met loefwaarts en lijwaarts wordt hier bedoeld de positie tov het andere schip. In Joeri's tekeningetje is X loefwaarts tov Y, en Y lijwaarts tov van X. X wijkt voor Y dus.

In z'n algemeenheid kun je stellen dat degene die in een bepaalde situatie het best in staat is om te wijken, ook moet wijken.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2011 22:59 door Henk17.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 15:24 #183607

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
Hi,

Heerlijk dit :-)

Ik heb er zelf ook heel lang over gedaan om te begrijpen wat er nu eigenlijk precies werd bedoeld.
Edit: (zonder brokken te maken, overigens ;) )

In de praktijk is dat allemaal nog niet zo spannend; we snappen meestal wel dat degene die hoger aan de wind vaart geen ruimte hoeft te geven aan degene die ruimer vaart. Werkt prima.

Inzichtelijk is dit ook logisch, omdat degene die ruimer vaart, meestal gemakkelijker uit kan wijken.

Wat de terminologie betreft: Met loefwaarts/lijwaarts wordt de positie van het schip tov het andere schip bedoeld. Als er sprake is van gevaar voor aanvaring, terwijl schepen over dezelfde boeg varen, bepaalt de positie van de schepen tov de wind en tov elkaar wat hun rechten zijn. Degene die aan loef ligt geeft ruimte. Teken het maar eens uit en er zal blijken dat het een waterdicht scenario is.

Alleen dat jargon werkt wat vertroebelend :blink:

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 17 mrt 2011 15:25 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 15:36 #183608

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
arent ned508 schreef :
we snappen meestal wel dat degene die hoger aan de wind vaart geen ruimte hoeft te geven aan degene die ruimer vaart.

nu maak je het weer erg onduidelijk en ingewikkeld ;-)
- je kan zomaar niet zien wie hoger aan de wind vaart!
- dat is ook erg (heel erg) afhankelijk van de snelheid van het schip!
- zo kan het zijn dat het lijwaartse schip minder hoog aan de wind vaart dan het loefwaartse (omdat het loefwaartse veel sneller vaart).
- en dan moet toch het loefwaartse schip wijken.....
- hoewel het hoger aan de wind vaart (tegen jouw regel....)

hou het nou simpel: als je `samen over dezelfde boeg vaart en de ander is aan lij van jou, dan heeft die laatste het recht van de weg.

(en dan hebben we het nog even niet over oplopen, want dan ligt het ineens weer andersom ;-) )

groet
t
Laatst bewerkt: 17 mrt 2011 16:35 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 15:36 #183609

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Toch een poging tot verwarring, beide vaartuigen varen over de zelfde boeg, bijna naast elkaar en nu moet het loefwaartse vaartuig voorrang geven door tegen de wind in te draaien terwijl het lijwaartse vaartuig alle ruimte heeft om af te vallen maar "dwingend" vaart. Misschien volgens het boekje alhoewel je geen voorrang mag eisen maar niet netjes. Het gebeurt wel eens.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 17:07 #183632

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2146
Capolavoro schreef :
- zo kan het zijn dat het lijwaartse schip minder hoog aan de wind vaart dan het loefwaartse (omdat het loefwaartse veel sneller vaart).
- en dan moet toch het loefwaartse schip wijken.....
- hoewel het hoger aan de wind vaart (tegen jouw regel....)

Maak daar maar eens een plaatje van ;)

Ik geloof toch echt, dat als ik aan loef van iemand anders vaar, maar ik stuur hoger , dat er dan géén gevaar voor aanvaring kan ontstaan, zelfs niet als ik veel sneller vaar.

Maar ik ben benieuwd....

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 17 mrt 2011 17:08 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 17:34 #183638

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
arent ned508 schreef :
Maak daar maar eens een plaatje van ;)

zo dan:

uitleg:
- dikke boot is erg langzaam
- smalle boot is erg snel
- dikke boot vaart bijna halve wind (schijnbaar)
- smalle boot vaart hoog aan de wind (schijnbaar)
- en ze gaan elkaar raken!

NB schijnbaar is het enige wat jij kan zien; je ziet zijn zeilstand, meer niet. En als je zegt: als je hoger aan de wind vaart heb je voorrang, dan gaat het in deze situatie dus verkeerd, want die smalle boot is loefwaarts!

groet
t
Laatst bewerkt: 17 mrt 2011 17:36 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 17:40 #183640

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
Zo steek je weer eens wat op ;)

Ik had bij 'loef wijkt voor lij' altijd het beeld van het schip dat hoger aan de wind ligt wijkt voor een schip dat lager aan de wind ligt, met als argument dat het schip lager aan de wind in principe dichter bij lagerwal ligt en voorrang heeft. Nu zie ik ineens ook de relatie tussen hoger aan de wind varen en met ruimere wind varen bij aanvarings koersen

= leerzaam.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 17:52 #183643

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
Capolavoro schreef :
arent ned508 schreef :
Maak daar maar eens een plaatje van ;)

zo dan:

uitleg:
- dikke boot is erg langzaam
- smalle boot is erg snel
- dikke boot vaart bijna halve wind (schijnbaar)
- smalle boot vaart hoog aan de wind (schijnbaar)
- en ze gaan elkaar raken!

NB schijnbaar is het enige wat jij kan zien; je ziet zijn zeilstand, meer niet. En als je zegt: als je hoger aan de wind vaart heb je voorrang, dan gaat het in deze situatie dus verkeerd, want die smalle boot is loefwaarts!

groet
t

Capolavoro, in jouw plaatje was die smalle boot twee minuten geleden toch een oploper?

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 17:58 #183644

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Giel schreef :
Capolavoro, in jouw plaatje was die smalle boot twee minuten geleden toch een oploper?

nee hoor, hij ging pas snelheid maken toen hij naast die dikke lag ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 18:08 #183648

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
Capolavoro schreef :
Giel schreef :
Capolavoro, in jouw plaatje was die smalle boot twee minuten geleden toch een oploper?

nee hoor, hij ging pas snelheid maken toen hij naast die dikke lag ;-)

groet
t
:laugh: Dan gaat de smalle zometeen voor vuile wind zorgen voor de dikke en gaat alsnog netjes voorlangs...

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 18:34 #183657

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Het is maar hoe je een simpele loef/lij-regel ingewikkeld kan maken. Heb in BPR, BVA enz het begrip schijnbare wind nog niet ontdekt...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 18:34 #183658

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zittie in de vuile wind en komt ie er niet voorbij als de snelheid terugloopt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 18:37 #183662

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
La Mavare schreef :
Het is maar hoe je een simpele loef/lij-regel ingewikkeld kan maken. Heb in BPR, BVA enz het begrip schijnbare wind nog niet ontdekt...

ik ook niet! loef/lij is simpel, maar er wordt hier soms gesuggereerd dat dat hetzelfde is als minder hoog (loef) en hoog (lij) aan de wind....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 18:39 #183663

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schreef :
NB schijnbaar is het enige wat jij kan zien; je ziet zijn zeilstand, meer niet.
Tja... als dit de regels zouden zijn en je wilt voorrang dan zet je gewoon de schoten strak door, ook al vaar je halve wind. De 'tegenpartij' denkt dat je hoog aan de wind vaart en wijkt voor je. Handig! :P
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorrang regels, loefwaarts en lijwaarts 17 mrt 2011 19:05 #183672

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Capolavoro schreef :
La Mavare schreef :
Het is maar hoe je een simpele loef/lij-regel ingewikkeld kan maken. Heb in BPR, BVA enz het begrip schijnbare wind nog niet ontdekt...

ik ook niet! loef/lij is simpel, maar er wordt hier soms gesuggereerd dat dat hetzelfde is als minder hoog (loef) en hoog (lij) aan de wind....
groet
t

Volgende winter is er weer alle gelegenheid een cursus VB of TKN te volgen .... 't Blijft sneu dat geneuzel in een serieus topic.
Voor degenen die het nog niet door hebben:
- BPR artikel 6. Indien de koersen van twee kleine zeilschepen:
a. die over verschillende boeg zeilen, elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat,
moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het schip dat over
stuurboordsboeg ligt voorrang verlenen aan het schip dat over bakboordsboeg ligt;
b. die over dezelfde boeg zeilen, elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet,
ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het loefwaartse schip
voorrang verlenen aan het lijwaartse schip;
c. elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de
stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het lijwaartse schip dat over stuurboordsboeg zeilt en
niet met zekerheid kan bepalen of het loefwaartse schip over stuurboords- dan wel over
bakboordsboeg zeilt, voorrang verlenen aan het loefwaartse schip.

- BVA,Voorschrift 12: Zeilvaartuigen
a) Wanneer twee zeilvaartuigen elkaar naderen, zodanig dat gevaar voor aanvaring bestaat,
dient één van beide uit te wijken en wel als volgt:
i) indien beide vaartuigen over verschillende boeg liggen, dient het vaartuig dat over
stuurboordboeg ligt uit te wijken voor het vaartuig dat over bakboordboeg ligt;
ii) indien beide vaartuigen over dezelfde boeg liggen, dient het loefwaartse vaartuig uit te
wijken voor het lijwaartse;
iii) indien een vaartuig dat over stuurboordboeg ligt aan zijn loefzijde een vaartuig ziet en
niet met zekerheid kan bepalen of dat vaartuig over stuurboord- dan wel over
bakboordboeg ligt, dient het daarvoor uit te wijken;
b) in dit Voorschrift dient onder loefzijde te worden verstaan de andere zijde dan die waarover
het grootzeil wordt gevoerd of, in geval van een vierkant getuigd vaartuig, de andere zijde
dan die waarover het grootste langsscheepse zeil bijstaat.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl