Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie is de schipper?

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 07:46 #187368

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
ga toch voor de uitsraling, en niet voor accesoires.........

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 08:33 #187378

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Schipper: Vastleggen. Zeker als je een oversteek maakt, zorg voor de bemanningslijst. Anders staat het sowieso in je logboek.
In geval van varen met iemand met papiertjes: heeft iemand CWO4 (of CWO5) kajuit/zeezeilen dan is diegene automatisch de schipper in juridische zin, volgens het CWO. zie pagina 2
Leg je een examen hierin af dan neem je direct ook die verantwoordelijkheid op je. Als er meerderen hiervan aan boord zijn, wederom afspreken en dus ook vastleggen.
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 08:51 #187381

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
vince83 schreef :
heeft iemand CWO4 (of CWO5) kajuit/zeezeilen dan is diegene automatisch de schipper in juridische zin, volgens het CWO. zie pagina 2
Leg je een examen hierin af dan neem je direct ook die verantwoordelijkheid op je. Als er meerderen hiervan aan boord zijn, wederom afspreken en dus ook vastleggen.

Dat vraag ik me af. Ik haal het in ieder geval niet uit het document. In het document staat beschreven voor welke rol je wordt opgeleid, vanaf CWO IV is dat schipper en als schipper ben je automatisch verantwoordelijk. In dit stuk staat echter niet dat je automatisch de schipper bent! Bovendien zou zoiets niet bepaald worden in het opleidingshandboek van CWO maar eerder in het BPR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 09:03 #187384

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
In het BPR wordt gesproken over schipper en niet over schippers. Voor meer info hierover, Artikel 1.02 Verantwoording voor de naleving van het reglement. Artikel 1.03 geeft de verplichtingen van onder andere de bemanning weer.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 09:41 #187391

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
vince83 schreef :
In geval van varen met iemand met papiertjes: heeft iemand CWO4 (of CWO5) kajuit/zeezeilen dan is diegene automatisch de schipper in juridische zin, volgens het CWO.
Dat vind ik toch wel erg sterk. Dat betekent dat wanneer een goede vriend van ons een keertje meegaat, hij ineens de schipper is en verantwoordelijk. Dat toch maar niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 10:48 #187402

  • bean
  • bean's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Ik vind het een logische vraag zeker als je beide eigenaar bent en evenveel ervaring hebt.

Als kind was mijn vader altijd schipper (nog steeds overigens als ik met hem vaar). Hij heeft meer ervaring meer inzicht, meer techniek. Dat wil niet zeggen dat hij altijd aan de helmstok zat of ons niets liet doen. Al boterhammen smerend en koffie zettend was hij nog steeds de schipper.

Als ik met mijn vriend zou gaan zeilen, ben ik de schipper. Daar is geen discussie over mogelijk, hij kan namelijk (nog) helemaal niet zeilen.

Al met al is het dus een taak die iemand vaak van nature op zich neemt. Als er meerdere gegadigden zijn, moet je het onderling afspreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 11:16 #187413

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Pjetrow schreef :
Bovendien zou zoiets niet bepaald worden in het opleidingshandboek van CWO maar eerder in het BPR.
dat is wel interessant ja, of de rechter daarin mee zou gaan.
Maar ook al is de schipper verantwoordelijk, het blijft een theoretisch iets.
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 11:36 #187415

vince, ik heb even gegoogld op www,cwo.nl. het is een HOBBY opleiding die geen rechtsgeldigheid heeft, het bpr is WET. dus ik denk dat een rechter er HELEMAAL geen twijvels over zou hebben.

dus IK bepaal bij mij aan boord , als eigenaar, wie de schipper is. ben toevallig ook verzekerings nemer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 12:24 #187424

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wanneer wordt het nu eens duidelijk dat je voor zeevaart met een jachie geen papieren nodig hebt. Ook alle bewijzen van zeilscholen hebben geen wettelijke fuctie. Ze geven alleen maar aan dat je bij die en die zeilschool een bepaalde training hebt gedaan, er is geen wettelijke noodzaak.
Deze post is niet bedoeld om mensen er van te weerhouden zeilcursussen te volgen, het is altijd goed om je te bekwamen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 12:30 #187425

proost, ik ben het helemaal met je eens, leren is altijd goed, maar je verschuilen achter een papiertje, vooral als het ook nog eens geen wettelijke waarde heeft, stom.

natuurlijk komt een instructeur op voor zijn boterham, maar hij moet wel eerlijke voorlichting geven.

maar we zijn nu met een ander topic bezig, de ts vraagt wie, ik zeg als je er niet uitkomt en je hebt de zelfde uitgangs waarden, kop of munt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 12:31 #187426

Proost schreef :
Wanneer wordt het nu eens duidelijk dat je voor zeevaart met een jachie geen papieren nodig hebt. Ook alle bewijzen van zeilscholen hebben geen wettelijke fuctie. Ze geven alleen maar aan dat je bij die en die zeilschool een bepaalde training hebt gedaan, er is geen wettelijke noodzaak.
Deze post is niet bedoeld om mensen er van te weerhouden zeilcursussen te volgen, het is altijd goed om je te bekwamen.
Ook goed overigens om je zakken leeg te maken, om het met de termen van onze zuiderburen te zeggen: Miljaar wat een geld kost dat zeg..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 12:32 #187428

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Inderdaad, wie maakt niet uit als je maar de keus maakt wie de schipper is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 13:20 #187433

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Alles wat sinds mijn vorige post is gezegd, is een herhaling dan wel nonsense. Zeker wat Vince te berde bracht over CWO-diploma's is je reinste flauwekul. Wie de schipper aan boord is, is niet alleen praktisch maar vooral juridisch van belang. Evenzo een bedieningscertificaat als je marifoon aan boord hebt. Niet alleen bij BPR/BVA-kwesties, ook als je wordt aangehouden en er is verboden waar aan boord of iemand zonder geldig reisdocument. De Engelse kustwacht wil bovendien een bemanningslijst en een reisplan zien, evenals een competente schipper, dus dan helpt een CWO-/RYA-diploma wel.
N.B. Ook als de schipper slaapt, blijft hij schipper.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 13:44 #187437

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Tijdens de UK trip 2010 vroeg de Engelse douane als eerste wie de schipper was. Op het Veerse meer Zondag middag zeilend met je schoonmoeder zal het niet zo belangrijk zijn. Maar op zee, shippinglines, aanloop van buitenlandse havens, bij controles, ongevallen of erger?? Vooraf duidelijke afspraken maken dus. Logboek, reisplan en bemanningslijst.

Hierbij denk ik aan dat verhaal van vader en zoon welke opstapte bij een onervaren schipper op weg naar Noorwegen. Een helikopterredding ’t schip verlaten. Ja, in zo’n geval komen er best wel vragen, zo in de trant van: “wie was de schipper?”

Fijn om te ontdekken dat het logboek boven huwelijkse voorwaarden gaan!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 05 apr 2011 16:22 #187477

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Toch nog even een inhoudelijke reactie van mij :)

Als duikinstructeur maar ik het ook wel eens mee, meestal krijg ik hulp van mijn vrouw die één brevet lager gebrevetteerd is en is er geen discussie, ik ben de instructeur met het laatste woord en in het geval van een ongeval ben ik aansprakelijk (als gebeurd het bij haar).

Soms krijg ik echter collega instructeurs als hulp. Dan is van tevoren duidelijk wie de eindverantwoording heeft dit ivm verdeling cursisten, taken, enz.

Tijdens mijn cursus is de instructeur die helpt functioneel dus lager gebrevetteerd en geld weer hetzelfde als wanneer ik met mijn vrouw samen cursus geeft.

Dit gaat niet op wanneer ik de cursisten verdeel over mezelf en de andere instructeur ik geef dan duidelijk de verantwoording/planning/enz uit handen.

Het lijkt me op een boot hetzelfde te gaan, er kan er maar één de schipper zijn, afspreken dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 06 apr 2011 08:04 #187588

Ik vind dit wel een interessante discussie, onder andere omdat we voor de Groene Wens (weliswaar een motorboot, maar iedere watersporter moet dit toch een warm hart toedragen) bezig zijn om vrijwillige schippers te werven en op te leiden.
Volgens mij bepaalt niet het diploma, brevet, geslacht of leeftijd wie de schipper aan boord is. Volgens de wet- en regelgeving is er maar één schipper aan boord en die voert het gezag. Daaraan zitten wettelijk een aantal consequenties verbonden. Als ik een zoekactie doe op het woord 'schipper' op wetten.overheid.nl, dan blijkt dit in maar liefst 73 wetten en regelingen voor te komen.
Alleen in het BPR komt 'schipper' al voor in 30 verschillende artikelen.
Een selectie van een aantal relevante BPR-teksten:

Artikel 1.02. Verantwoordelijkheid voor de naleving van het reglement
1. Een schip, met uitzondering van een duwbak, en een samenstel moeten zijn gesteld onder het gezag van een persoon die het schip of het samenstel voert. Deze persoon wordt hierna aangeduid als schipper .

2 De schipper is verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen van dit reglement, tenzij uit die bepalingen blijkt, dat de naleving aan anderen is opgedragen.

4.De schipper moet tijdens de vaart aan boord zijn.

Artikel 1.03. Verplichtingen van de bemanning en van andere personen die zich aan boord bevinden
1.Een lid van de bemanning van een schip moet de aanwijzingen opvolgen die hem door de schipper binnen de grenzen van diens verantwoordelijkheid worden gegeven.

2.Ieder ander die zich aan boord van een schip bevindt moet de aanwijzingen opvolgen die hem door de schipper in het belang van de veiligheid van de scheepvaart of van de goede orde aan boord worden gegeven.

Artikel 1.04. Voorzorgsmaatregelen
De schipper moet, ook bij ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften in dit reglement, alle voorzorgsmaatregelen nemen die volgens goede zeemanschap of door de omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt zijn geboden, teneinde met name te voorkomen dat:

a. het leven van personen in gevaar wordt gebracht;
b. schade wordt veroorzaakt aan andere schepen of aan drijvende voorwerpen, dan wel aan oevers of aan werken en inrichtingen van welke aard ook die zich in de vaarweg of op de oevers daarvan bevinden;
c. de veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.

Artikel 1.05. Afwijking van het reglement
De schipper moet in het belang van de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, voorzover dit door de bijzondere omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt is geboden, volgens goede zeemanschap afwijken van de bepalingen van dit reglement.

Artikel 1.19. Verkeersaanwijzingen
De schipper is verplicht aan een verkeersaanwijzing gevolg te geven.

Artikel 1.20. Verlenen van medewerking aan ambtenaren
De schipper moet aan de bevoegde autoriteit de nodige medewerking verlenen, in het bijzonder het onmiddellijk aan boord komen van deze vergemakkelijken, teneinde deze in staat te stellen zich ervan te vergewissen of de bepalingen van dit reglement worden nageleefd.

Artikel 6.18. Diverse vaarregels

4. Een schip mag niet langszij komen van een varend schip of een varend drijvend voorwerp, daaraan vastmaken of zich in het kielzog daarvan laten meevoeren zonder uitdrukkelijke toestemming van de schipper daarvan. Dit geldt niet voor een schip van ambtenaren belast met toezicht of opsporing.

Kortom, het BPR gaat er dus vanuit dat er één persoon aan boord is die de leiding heeft en die verantwoordelijk is voor de veiligheid en de goede gang van zaken aan boord.

Nog wat leuke artikelen uit het Wetboek van Strafrecht:

Artikel 275
1.Hij die als schipper dienst neemt of dienst doet op een vaartuig, wetende dat het tot het drijven van slavenhandel bestemd is, of het daartoe gebruikende, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2.Indien het vervoer de dood van een of meer slaven ten gevolge heeft, wordt de schipper gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 400
1.Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1°. de opvarende van een Nederlands vaartuig die opzettelijk niet gehoorzaamt aan enig bevel van de schipper in het belang van de veiligheid aan boord gegeven;
2°. de opvarende van een Nederlands vaartuig die, wetende dat de schipper van zijn vrijheid van handelen beroofd is, hem niet naar vermogen te hulp komt;
3°. de opvarende van een Nederlands vaartuig die, kennis dragende van een voornemen tot het plegen van insubordinatie, opzettelijk nalaat daarvan tijdig aan de schipper kennis te geven;
4°. de opvarende, niet zijnde schepeling, van een Nederlands vaartuig die opzettelijk niet gehoorzaamt aan enig bevel van de schipper tot handhaving van de orde en tucht aan boord gegeven.

Artikel 406
De schipper van een Nederlands schip die opzettelijk buiten noodzaak aan een opvarende niet verschaft datgene wat hij verplicht is hem te verschaffen, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Wist je dat?

Groeten,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 06 apr 2011 08:21 #187593

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
La Mavare schreef :
Alles wat sinds mijn vorige post is gezegd, is een herhaling dan wel nonsense.

hear hear!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 06 apr 2011 08:29 #187594

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dit is eigenlijk de leukste (is Albert ook vast met me eens ;) ):
Artikel 400
1.Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1°. de opvarende van een Nederlands vaartuig die opzettelijk niet gehoorzaamt aan enig bevel van de schipper in het belang van de veiligheid aan boord gegeven;
2°. de opvarende van een Nederlands vaartuig die, wetende dat de schipper van zijn vrijheid van handelen beroofd is, hem niet naar vermogen te hulp komt;
3°. de opvarende van een Nederlands vaartuig die, kennis dragende van een voornemen tot het plegen van insubordinatie, opzettelijk nalaat daarvan tijdig aan de schipper kennis te geven;
4°. de opvarende, niet zijnde schepeling, van een Nederlands vaartuig die opzettelijk niet gehoorzaamt aan enig bevel van de schipper tot handhaving van de orde en tucht aan boord gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 06 apr 2011 08:32 #187595

Pjetrow schreef :
La Mavare schreef :
Alles wat sinds mijn vorige post is gezegd, is een herhaling dan wel nonsense.

hear hear!
Uhm dat een CWO cursus duur is is geen onzin maar verder stond er inderdaad wel nonsens tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 06 apr 2011 10:23 #187602

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18101
Dit zal vooral mijn kinderen interesseren als ze moeten afwassen of opruimen...
Artikel 275
1.Hij die als schipper dienst neemt of dienst doet op een vaartuig, wetende dat het tot het drijven van slavenhandel bestemd is, of het daartoe gebruikende, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
En dit:
Artikel 406
De schipper van een Nederlands schip die opzettelijk buiten noodzaak aan een opvarende niet verschaft datgene wat hij verplicht is hem te verschaffen, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
mijn vrouw!
Gelukkig kan ik mij dan beroepen op artikel 400 WvS. Dank Smooth Operator, dit krijgt een plaatsje aan boord :laugh:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 apr 2011 10:26 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 06 apr 2011 10:26 #187603

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
waverider82 schreef :
Pjetrow schreef :
La Mavare schreef :
Alles wat sinds mijn vorige post is gezegd, is een herhaling dan wel nonsense.

hear hear!
Uhm dat een CWO cursus duur is is geen onzin maar verder stond er inderdaad wel nonsens tussen.

Een Bavaria 38 huren kost ongeveer € 200 per dag. Uitgaande van 4 cursisten: € 50 huur + € 25 instructeur + € 35 overhead maakt de prijs van een cursusdag € 110 per dag.
Dus dat een CWO-cursus duur is, is ook onzin. Je betaalt nauwelijks meer dan de kostprijs
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 06 apr 2011 11:41 #187609

Dat is toch net wat minder als ik betaalde in Willemstad, daar was ik met z'n 2en voor een dag een kleine 400 euro kwijt op een 29 voet boot.
Met een paar cursusdagen koop je een valk.
Laatst bewerkt: 06 apr 2011 11:42 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 06 apr 2011 20:14 #187708

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Tsja en dat is nog niet eens zeezeilen, maar hier vind je wel die tarieven. Willemstad is inderdaad duurder dan Scheveningen of Harlingen. Kennelijk is de toeristenbelasting op het Hollands Diep wat meer of misschien vinden ze zichzelf tiptop?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 09 apr 2011 03:58 #188034

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Bij mij aanboord is het makkelijk.
Ik ben ondanks dat ik de minste papieren heb de "schipper" ,ben de enige volwassene aanboord (al wordt het volwassene betwijffelt :evil:, oudste wel zeker :) ). M`n leden zijn tussen de 15 en 18 . Voorheen , toen ik het nog met iemand anders draaide (ook een volwassene ) was ik het ookal , omdat ik de meeste ervaring had .En meer papieren als mijn toemalige mede-begeleidster.
Ben ik er niet geef ik de functie aan iemand die er wel is , en ik kapabel genoeg vind voor de tijdelijke functie (op een goede manier met het bootje omgaat , en ook met de functie om kan gaan en laat zien dat hij dingen wil en kan (iniatief neemt).
Dat is er momenteel nog maar 1 van de 3 , hij heeft ook alle sleutels van het scheepje. In september gaan er 2 over en krijg ik waarschijnlijk 4 nieuwe. En ga ik opnieuw kijken wie dan op de goeie manier bezig is , die krijgt dan alle sleutels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie is de schipper? 12 apr 2011 00:18 #188566

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
La Mavare schreef :
Alles wat sinds mijn vorige post is gezegd, is een herhaling dan wel nonsense. Zeker wat Vince te berde bracht over CWO-diploma's is je reinste flauwekul.
Je vergeet hierbij te vermelden dat jouw vorige post ook nonsense is, in zoverre dat het absoluut niets toevoegt aan de discussie, nog een antwoord geeft op de vraag wie de schipper is.

In het BPR staat idd dat een schip moet aijn gesteld onder het gezag van een schipper, en wat de verplichtingen van deze schipper zijn. Het BPR zegt echter niet wie de schipper is.

Er wordt zelfs nergens vermeld dat de schipper niet mag wijzigen, dus als in het geval van de OP bij verdere volledige gelijkwaardigheid afspreken dat degene die aan het roer zit, of degene die de wacht heeft de schipper is, is ook een mogelijkheid.

Uiteindelijk komt het bij gelijkwaardigheid neer op wat meerdere mensen al hebben gezegd: Van te voren afspreken is het enige juiste antwoord.

Je hebt wel gelijk voor wat betreft de post van Vince. Het CWO is slechts een cursusmethode, die op geen enkele manier verplicht is en op geen enkele manier juridische rechten en plichten geeft.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl