Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: to split or not to split

to split or not to split 10 apr 2012 07:23 #275655

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14883
Afgelopen weekeinde mijn ais transponder getest. Eerst met lage antenne op radar paal, ± 4 meter boven water. Hier heb ik een korte ± 70 cm lange "nood" antenne. Met deze opstelling werd ik vanuit Lelystad niet opgepikt door de ontvangers die op het internet zijn aangesloten. Naar alle waarschijnlijkheid is de dichts bijzijnde Hub bij Urk.
Daarna aangesloten op mast top antenne. 17 Meter hoog Cx-4 antenne met aircell-7 bekabeling. Hierdoor werd ik onmiddellijk opgepikt via MarineTraffic. Nu is het voor mij helemaal niet nodig om over grote afstand gezien te worden. Maar het kunnen zien van grote scheepvaart vind ik gemakkelijk op zee. Als ik op 20 mijl afstand, een uur vooruit, kan zien wat er vaart, is het oversteken van scheepvaart routes een stuk makkelijker. Met een kleine koers wijziging, meestal minder dan 5 graden, kan ik gemakkelijk er tussen door. Met de lage antenne kon ik niet veel verder dan 7 mijl "kijken" . Met de hoge ruim boven de 30.
Mijn vraag is wat te doen. Mijns inziens heb ik 3 opties.
1, een splitter aanschaffen met verlies in vermogen en relatief hoge kosten.
2, Ais op hoge mast en de marifoon op lage. Met als nadeel geringer bereik. In geval van noot eventueel om moeten pluggen van het zaakje. Niet iets wat je graag doet in dat geval.
3 Kleine antenne achterop vervangen door betere. inclusief bekabeling. Kost ook wat maar minder dan een splitter. Maar is daarmee een ontvangst bereik van ±20 mijl mogelijk. In aanmerking nemend dat grote schepen hoge antennes hebben en met een groter vermogen zenden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 07:29 #275656

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
De investering is eenmalig en voor de langere termijn zou ik daarom zeker voor de optie kiezen die het meest opbrengt. Je kan zelfs nog overwegen een extra kabel in de mast de mast te trekken zodat je en je marifoon en je AIS hoog hebt staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 07:42 #275657

Wallaby schreef :
De investering is eenmalig en voor de langere termijn zou ik daarom zeker voor de optie kiezen die het meest opbrengt. Je kan zelfs nog overwegen een extra kabel in de mast de mast te trekken zodat je en je marifoon en je AIS hoog hebt staan.

Nee, want je moet beide antennes minimaal 1,5 meter uitmekaar hebben staan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 07:52 #275658

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
correct, ik zou gaan voor twee antennes en eentje in de top van de mast en eentje op het achterdek en maak ze uitwisselbaar zodat je gelijk een noodantenne hebt voor de VHF. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 08:11 #275660

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Ik zeg splitter....
Als je dat ding bereikbaar hebt kun je zo je antenne omsteken en heb je beide antennes en functies beschikbaar.
En wees eens eerlijk, hoe vaak gebruik je nou die marifoon .....
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 08:11 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 08:21 #275662

Eigenlijk geloof ik de verhalen van die grote verliezen in een splitter niet.
Ik heb een keer op mijn eigen boot (wel met alleen een alleen AIS ontvanger ) het zendvermogen van de marifoon en de SWR gemeten met en zonder splitter en geen noemenswaardig verschil gemeten.Als ik mij goed herinner ongeveer 1,5 watt.Ook het verschil in AIS targets was niet noemenswaardig.
daarvoor had ik trouwens de oude RG58 kabel vervangen door Aircell 7 en dat scheelde enorm.
Eigenlijk is een beetje verlies niet eens zo erg want de hoogte van de antenne bepaalt veel meer het bereik dan het zendvermogen.
Het hogere vermogen door het ontbreken van de splitter kan m.i. ook nooit het beperkte bereik door de te lage antenne compenseren.
Daarbij komt dat een AIS Transponder maar met 2 Watt uitzendt.
Overigens zijn de nieuwere AIS transponders vaak al uitgevoerd met een interne splitter zoals de Easy TRX.Dat zouden ze toch echt niet doen als er te veel verliezen veroorzaakte.Bovendien zijn die splitters allemaal goedgekeurd door de betreffende landelijke instanties.

Ad
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 08:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 08:56 #275670

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
roozeboos schreef :
Nee, want je moet beide antennes minimaal 1,5 meter uitmekaar hebben staan.

Dat is mogelijk te realiseren bovenin de mast, maar is niet de meest elegante oplossing om te zien (vogelstok idee).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 09:27 #275674

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een splitter is weer een single point of failure; als die stukgaat heb je geen VHF en geen AIS meer.
Hoe minder componenten in de keten hoe beter.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 09:37 #275681

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Ik ben het wel eens met Ad. De verliezen op een splitter zullen nooit het grote verschil maken op voorwaarde dat je goede coax gebruikt en geen RG-58. Maar een splitter kan ook stuk dus zorg er voor dat je die op eenvoudige wijze er tussenuit kan nemen indien nodig. Zelf zou ik alleszins deze oplossing overwegen. En als alternatief de 2de antenne op de radarpaal.

Verkeer op 20 NM zien kan leuk zijn maar brengt weinig op in de praktijk. Ik gebruik met mijn AIS ontvanger meestal een kleine VHF antenne (30cm) die in het beste geval op dekhoogte staat met een zuignap en dikwijls binnen aan het plafond geplakt is of zelfs horizontaal op een plank ligt. Die opstelling is vele malen slechter dan jouw slechtste optie en ik zie doorgaans verkeer op minstens 5 NM en dikwijls al veel verder. Het is niet ideaal maar het werkt wel. Ook ruim voldoende om een scheepvaartroute te kruisen. In het beste geval vaar je waarschijnlijk zelf ook 7 à 8 kn en meestal zelfs maar 5 à 6 kn. Dus met deze afstand moet je al een uur vooruit "rekenen" en heb je voor het ingaan van de route nog tijd zat om even af te wachten of snelheid aan te passen. en de meeste routes zijn niet veel breder dan 5 NM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 09:47 #275683

Er is nog een optie 4.
Je huidige marifoon vervangen door en exemplaar met ingebouwde AIS receiver. (volgens mij bestaan ze nog niet met ingebouwde transponder?) Je hebt dan het ontvangstbereik wat je wil. Daarnaast kan je dan natuurlijk een AIS transponder monteren op je andere antenne.

De marifoon/AIS heeft twee zaken die het bereik verkleinen. Ten eerste zend vermogen bij je antenne. En tweede de hoogte van de zend en ontvangst antenne omdat er een zicht verbinding tussen beide nodig is.

Is de zicht verbinding er niet dan, dan kan je het vermogen zo hoog opschroeven als je wil (door betere coax en antenne) maar je krijgt nooit een verbinding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 10:00 #275684

Capolavoro schreef :
een splitter is weer een single point of failure; als die stukgaat heb je geen VHF en geen AIS meer.
Hoe minder componenten in de keten hoe beter.
groet
t

Natuurlijk kan zo'n ding kapot gaan.
maar dat je dan niks meer heb is onjuist. Je moet alleen zorgen dat je zo'n ding

erbij hebt liggen. Dan kun je kiezen welk apparaat in de lucht moet blijven. En als je , zoals altijd aan te bevelen is , ook een handmarifoon aan boord hebt is er weinig aan de hand.Bovendien heb je als het goed is ook een noodantenne aan boord.

Trouwens, het lijkt me dat net zo goed de AIS transponder of de marifoon de geest kan geven. En ga je daar dan ook een back-up voor aanschaffen ( behalve dan een handmatrifoon) ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 10:20 #275686

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Natuurlijk kan zo'n ding kapot gaan.
maar dat je dan niks meer heb is onjuist.

het vervelende is altijd dat dingen kapot gaan juist als je ze nodig hebt.
Zo merk je niet dat een gloeilamp kapot is tot je het licht aan wil doen.
En als je auto een lekke band heeft wordt dat plotseling vervelend als je wil gaan rijden...

En zo is het ook met koppelingen tussen apparaten (in serie) die niet nodig zijn.
Als de splitter het niet meer doet merk je dat als er ineens schepen dichtbij zijn die je op AIS nog niet gezien had, of als je een schip wil oproepen en dat lukt niet....
In die vervelende situatie ga je dan rustig de kajuit in, nadenkend waar je die connector ook weer had opgeborgen.
Na een kwartiertje zoeken en vloeken vind je hem eindelijk, maar ja, jaren in dat kastje gelegen en afgrijselijk gecorrodeerd natuurlijk.
Op zoek naar de WD40 dan maar, want met al die corrosie is hij zo niet bruikbaar.
Affijn, na een half uurtje werkt alles weer, nou ja, alles, óf de VHF óf de AIS.....

Leest allen Normal Accidents, van Charles Perrow, ISBN 0-691-00412-9 en je wilt nooit meer onnodig iets koppelen!

groet
t
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 10:23 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 10:50 #275692

nou ik vind het maar onzin en een beetje paranoia.
Een lekke band of een gloeilamp is heel iets anders dan een splitter.
Die dingen gaan jaren mee.

Mijn splitter heeft overigens een relais, wanneer de spanning afvalt wordt de marifoon gewoon doorgelust. Dus dan hoef je alleen de spanning eraf te halen.

De ais ontvanger kan ook defect gaan. De transponder van de tegenpartij kan ook defect zijn.. Kom op zeg, een beetje reeel blijven hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 10:53 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 10:56 #275693

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Een lekke band of een gloeilamp is heel iets anders dan een splitter.

helemaal waar.
de enige overeenkomst is dat al die dingen kapot gaan juist als je ze nodig hebt. 'Nergens last van, en nét toen het donker werd ging de lamp kapot'

Lees nou eerst Normal Accidents eens, en dan praten we verder :evil:

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 10:59 #275696

nee dank je , ik wil het niet weten.
Mijn kiel kan er ook onderweg afscheuren. Das ook een accident. Ik kan ook onderweg naar de boot in de auto verongelukken...
etc etc
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 11:07 #275697

Ik zou gewoon de antenne in de mast gebruiken een goede kabel er tussen/aan hangen Aircell 7 en een splitter gebruiken, dan weet je iig zeker dat je op bijde instrumenten een goed berijk en ontvangst hebt. De rest zijn allemaal zozo oplossingen, net wel of net niet en ga je later waarschijnlijk spijt van krijgen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 11:24 #275700

Een eigen antenne is de beste oplossing. Bij mij zit ie in het achterstag. Werkt perfekt.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 11:33 #275704

jaaph schreef :
Een eigen antenne is de beste oplossing. Bij mij zit ie in het achterstag. Werkt perfekt.

Leg dat maar is uit, of start een apparte topic hierover.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 11:34 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 11:58 #275717

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Revolution1 schreef :
Leg dat maar is uit,

ja jaaph, twee antennes gaan natuurlijk 2 maal zo snel kapot als 1 antenne ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 12:50 #275725

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
3Noreen schreef :
3 Kleine antenne achterop vervangen door betere. inclusief bekabeling. Kost ook wat maar minder dan een splitter. Maar is daarmee een ontvangst bereik van ±20 mijl mogelijk. In aanmerking nemend dat grote schepen hoge antennes hebben en met een groter vermogen zenden.
Onze situatie is vergelijkbaar met jouw optie 3. We hebben als AIS antenne (vooralsnog alleen ontvanger) een CX4 op een antennemast aan de hekstoel, ca. 3,5 meter boven de waterspiegel. Ons ontvangstbereik met deze opstelling is ongeveer 20nm. Vanuit onze thuishaven in Dinteloord ontvang ik AIS targets vanuit de haven van Rotterdam, (Noord) Antwerpen en (soms) de Noordzee; in een tijd van 5 minuten heb ik zo meer dan 300 AIS targets uit de wijde omgeving te pakken. Hoever een transponder zou komen weet ik niet.

Voordeel van deze opstelling, vind ik: het is simpel, kost minder dan een splitter, heeft minder single points of failure en verbruikt geen extra stroom, en we hebben gelijk een reserve antenne.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 12:51 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 13:59 #275746

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14883
Jeroen,

Dank voor je uitleg. Precies wat ik wilde weten. Of de aanschaf van een betere antenne voor op de radar paal de moeite waard was. Wat jullie aan bereik hebben lijkt me prima. In theorie is 20nm haalbaar maar je weet nooit of dat in de praktijk ook zo is.

Verder ben ik het met capo het eens dat het beter is zo min mogelijk kansen op storing te hebben.

Groet G
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 15:13 #275761

H2o heeft het perfekt uitgelegd.

Een ander voordeeltje van een eigen antenne is dat een antenne maar één ding tegelijk kan.
Dwz wanneer je zendt met je marifoon en je gebruikt een splitter dan kan de ais dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 15:35 #275767

kan zijn, maar jullie vergeten dat je meer coax kabels door de boot hebben lopen. De electronica gaat niet defect hoor.Maar een -coax- kabel kan wel ellende veroorzaken. En twee dus nog meer..

Okay, ik heb maar een 27 voets bootje, maar ik heb straks twee hele korte coaxjes naar de splitter en één lange naar bovenin de mast. Ik vind het niks die AIS antenne op mn hekstoel.

Het is maar net hoe je er tegenover staat.
Okay, ik ontwerp al meer dan dertig jaar electronica, en ben misschien benadeeld door die achtergrond.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 15:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 15:47 #275769

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Dat een coax abel ellende kan veroorzaken, is toch juist een extra reden voor ontvlechting van een systeem en het hebben van een back-up? En zeker een pluspunt voor het ontbreken van 2 connectoren, niet zelden een bron van ellende bij coax.

regel 1 bij mij: marifoon moet het altijd doen. Alle extra dingen zoals splitters die kapot kunnen en extra connectoren helpen daar niet bij. Het hebben van een backup op de spiegel die het zelfs doet als de mast neerkomt helpen daar juist wel bij. Bij mij zou er dus zeker gekozen worden voor de extra antenne.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: to split or not to split 10 apr 2012 16:38 #275785

nee juist niet.
Er loopt maar 1 coax de mast in, met 1 antenne.
Binnen, lekker warm en droog, wordt de coax op de splitter aangesloten.
Dan loopt er van de splitter een coax netjes naar de marifoon, en nog eentje net zo netjes naar de AIS. dat zijn echt wel betrouwbare verbindingen.
Dus je hebt maar 1 coax connector die aan weer en wind blootgesteld wordt.
En heb je toch twee apparaten betrouwbaar werkend, op die ene antenne.
Met als bijkomend voordeel dat de antenne voor de AIS dus ook lekker hoog zit.
Als je er goed over nadenkt is er geen compromis en is het dus de Beste oplossing!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 apr 2012 16:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl