Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord?

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 08:41 #509797

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 515
Iemand al eens van de volgende brandblusser gehoord? ziet er wel aantrekkelijk uit. Geven aan geen rijkskeuring nodig te hebben ivm niet onder druk staan.

www.sailsafety.nl

Deskundigen onder ons die er wat over zouden kunnen vertellen?

Grtz
Poemy
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 15:53 #509920

Poemy schreef :
Iemand al eens van de volgende brandblusser gehoord? ziet er wel aantrekkelijk uit. Geven aan geen rijkskeuring nodig te hebben ivm niet onder druk staan.

www.sailsafety.nl

Deskundigen onder ons die er wat over zouden kunnen vertellen?

Grtz
Poemy

Ik heb jaren geleden op die school gewerkt en een feest van herkenning overviel me bij het zien van dat filmpje :laugh:
De exacte compositie van het spul is natuurlijk bedrijfsgeheim, behalve dat het op basis van kalium een poeder of aerosol afgeeft. Maar dat maakt het dus wel lastig om hier zomaar even iets over te roepen met de gegevens die ik hier nu zie.

Laat ik even vooropstellen dat ik aardig onder de indruk ben van hetgeen men hier laat zien. De SNBCD kennende gaan ze het die jongens niet makkelijk zitten maken, dus die diesel brand (eigenlijk huisbrandolie) is ook echt wel heetgestookt. Wat ik op de Thermal Image Camera (TIC) mis is de mate van afkoeling van de omgeving. Dit is interessant om te weten i.v.m. herontbranding en komt niet goed naar voren uit dit filmpje.

Het soort poeder doet me denken aan een test waar ik destijds bij was van een Isrealisch bedrijf. Die hadden poeder dat moest als vervanging van halon gaan dienen. De poeder van hun koelde ook de omgeving aardig af. Helaas geen idee hoe dat bedrijf heet (en of ze nog bestaan), want ze hadden serieus mooie oplossingen! Bijvoorbeeld een 'handgranaat' die je in een ruimte mikt waar deze alle poeder rondspuit vanaf de grond. De ruimte die je op 0:42 ziet (met dat opgeklapte bed links) lieten we eerst goed op temperatuur komen met de deuren dicht (soort oven). Daarna deur op een kier, granaat naar binnen en de deur weer dicht. Je hoorde hem afgaan (knalletje gevolgd door gesis) en op de TIC zie je de temperatuur dalen, deur open en brand was uit! Heel gaaf!

Als dit het zelfde poeder is ga ik niet eens meer kijken naar andere middelen! Zo ernstig was ik destijds onder de indruk!
- cat A, B, C branden en in mindere mate D (was afhankelijk van het soort metaal geloof ik)
- Geen schade voor mens of dier (door verstikking of kwalijke stoffen, wij maakten nog een grapje met die vent of het ook Koosjer was herinner ik me nu weer)
- Geen corrosieve werking (zoals bij normaal poeder wat er bij mij dus ook niet in komt)
- koelt ook de omgeving af (een beetje)
- blijft lang hangen wat een positief effect heeft op het voorkomen van flash-over en backdraft (met name bij grote schepen/ruimtes is dit van belang)

Nogmaals ik kan alleen afgaan op wat er op die site staat, dus pin me er niet op vast a.u.b! Bovendien werkte ik daar jaren geleden en moet ik dit dus uit het hoofd typen. :unsure:
Maar het ziet er in ieder geval heel erg knap uit. Ik zou ook graag de originele opnames willen zien, want dit heeft wel een beetje een erg hoog MTV gehalte naar mijn smaak. Het origineel geeft een beter beeld natuurlijk.
Laatst bewerkt: 28 apr 2014 16:02 door Alfa Ursae Minoris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 16:23 #509933

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Op de Nederlandse pagina van Sailsafety staat in afwachting van certificering van KIWA en M.E.D./SOLAS. Het principe lijkt op de Fireater. Wat daarvan bemoedigend is, het geldt voor de klassen A,B, C en elektra en zonder blusschade.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 16:37 #509936

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Interessant....

Moet binnenkort nieuwe brandblussers aanschaffen.
Maar ja....nieuw....niemand heeft er ervaring mee.
Beetje lastig om nu voor zoiets te kiezen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 16:43 #509940

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
Vinni schreef :
Interessant....

Moet binnenkort nieuwe brandblussers aanschaffen.
Maar ja....nieuw....niemand heeft er ervaring mee.
Beetje lastig om nu voor zoiets te kiezen.

Vinni

Helemaal niet lastig, ( voor ons ;) )
Jij koopt gewoon zo'n ding en verteld ons over je ervaring ermee.

:P

Of je organiseerd een testje bvb samen met Il Cigno.
En wij sponsoren de test, dan delen we samen de ervaring.
en als het bevalt doen we een groepsaankoop . ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 16:50 #509943

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Tony2920 schreef :
Helemaal niet lastig, ( voor ons ;) )
Jij koopt gewoon zo'n ding en verteld ons over je ervaring ermee.

Dat heb ik al geprobeerd - ik zag ze in de nieuwe Zeilen en dacht "dat lijkt me een goede investering voor €55".

Helaas bleek het onmogelijk mijn winkelmandje af te rekenen, en inmiddels staat er op de site

HERSTART VERKOOP NAJAAR 2014.

Ik ga nog wel proberen er een paar uit Engeland te halen.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 16:53 #509944

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Misschien dat het attenderen van de mensen van Sailsafety op dit topic wonderen doet. :)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 16:57 #509946

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Oh ja...toch nog wat vragen.....

Hoe lang blijven ze goed?
Moeten ze onderhouden of herkeurd worden na een X-periode?

Kan die info niet vinden op de website.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 17:08 #509955

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Jawel staat er wel op: de blusser wordt 5 jaar gegarandeerd in een 'marine environment'. Herkeuren zal niet mogelijk zijn denk ik.

Het lijkt mij op zich een mooi systeem. Wat ik echter minder goed vind is dat je de sailsafety blusser in één keer leeg spuit. Althans, ik krijg niet de indruk dat je de straal ook weer kunt stoppen. De Prymos blussers kunnen dat wel en ik vind dat toch wel een voordeel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 28 apr 2014 17:08 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 18:41 #509980

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De Aerosol blusser van Sailsafety is 8 jaar onderhoudsvrij volgens hun site. Dus ook geen keuring nodig over die periode. Bij de Fireater met een garantie van 5 jaar spreekt men zelfs van geen keuring nodig, zonder een tijdslimiet aan te geven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 18:44 #509982

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als ik een nieuwe blusser nodig zou hebben, komt zeker een van deze types in aanmerking. Ook al zijn ze wat duurder dan de gebruikelijke blussers zoals poeder, sproeischuim of CO2.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 18:56 #509988

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
Even naar de site van Sailsafety geweest.
Die lui verkopen ook sonic antifouling, in mijn ogen pure oplichtingspraktijken, dus een enorme afknapper voor mij.

Of de PFE AEROSOL FIRE EXTINGUISHING SYSTEM wel effectief en betrouwbaar is ?
Het lijkt me zo klein in verhouding met een standaardblusser.
Maar de prijzen zijn allesbehalve klein.

Ik krijg er geen goed gevoel bij.

Verder wel claims dat ze aan police, rescue organisations, enzv leveren maar geen indicatie welke of zelfs welk land.

Bij mij gaan de sirenes loeien, en de lampen knipperen.
Bezint eer ge begint, dit niet kopen zonder gedegen informatie en verificatie dat het degelijk en werkzaam is.

En die sonic antifouling niet kopen. Deugt niet!
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 19:38 #510003

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het is natuurlijk wel zo dat een vat met dieselolie zelfs met een natte juttezak uit te krijgen is. Ook schuimblussers kunnen dit uit krijgen. Spuiten tegen de wand aan de andere kant van waar je staat om het uit te krijgen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 28 apr 2014 20:24 #510013

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Proost schreef :
De Aerosol blusser van Sailsafety is 8 jaar onderhoudsvrij volgens hun site.
Ik lees toch wat anders
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 12 apr 2015 20:44 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 29 apr 2014 06:16 #510102

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 515
Ik had inmiddels een vraagje aan sailsafety gesteld over de PFE. met name de goedkeuring t.b.v. de diverse verzekeraars. Zie hieronder het antwoord:
---
Beste

Dank voor jouw email.

Inmiddels wordt de PFE serie o.a. getest voor KIWA en M.E.D./SOLAS.
Als dit gebeurd is komt daar nog een aanzienlijk administratief gedeelte achteraan.
Het e.e.a. houdt in dat de PFE serie pas dit najaar weer geleverd kan gaan worden als bovengenoemde certificeringen zijn verkregen.

Ik verwijs graag door naar www.aerosolbrandblusser.nl op deze site wordt van tijd tot tijd het e.e.a. gecommuniceerd over de voortgang.

Hoop jou voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

.....................
Land & Marine Innovations


Daarnaast had ik nog een product gevonden wat mijn interesse zou hebben. de zgn Fire Knock out www.fireknockout.com/ . Ideaal voor in een motorruimte maar........ Ook geen goedkeuring van de verzekeraars, althans niet toen ik de sales rep voor de Benelux had gesproken in februari.

Toch zoek ik nog een automatische blusser voor in de motorruimte. Ze zijn er, betaalbaar maar altijd in poeder. Ja ook in schuim vanaf 6 liter voor 40m3 aan ruimte. Of onbetaalbaar in kleine vorm met een veilig blusmiddel. Maar wellicht heeft iemand hier een suggestie voor.

Thanks
Poemy
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 29 apr 2014 07:36 #510120

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
ilCigno schreef :
Proost schreef :
De Aerosol blusser van Sailsafety is 8 jaar onderhoudsvrij volgens hun site.
Ik lees toch wat anders

Bijlage niet gevonden


Op de Nederlandse AerosolBrandblusser site staat iets anders. Ik zuig het ook niet uit mijn duim, toch?.

www.aerosolbrandblusser.nl/pfe...ndblusser-pfe-1.html
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 29 apr 2014 08:53 #510157

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Proost schreef :
Ik zuig het ook niet uit mijn duim, toch?
Jij zeker niet (en zou ik ook nooit durven beweren), maar één van beide organisaties blijkbaar wel!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 29 apr 2014 09:26 #510174

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 515
Dat is wat, aerosolbrandblusser.nl is het direct retailkanaal van sailsafety.nl. Kortom eigen info die niet met elkaar in overeenstemming lijkt.
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 29 apr 2014 17:44 #510412

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
kroonsteentjes, mijn boot zit er vol van, wat is er mis mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 29 apr 2014 19:50 #510484

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Ber schreef :
kroonsteentjes, mijn boot zit er vol van, wat is er mis mee
Veel. Ze bieden een vaak matige elektrische verbinding (daardoor een hoge overgangsweerstand met bijbehorend brandgevaar), veel types corroderen/roesten, ze zijn mechanisch niet al te sterk (schroefje draait makkelijk dol), de verbinding berust op het sterk éénzijdig vervormen van de draad in plaats van een alzijdige inklemming, ze kunnen vrij gemakkelijk losraken door trillingen. Nu zijn er waarschijnlijk best boten te vinden waar al decennia kroonsteentjes op gebruikt worden, maar dat is dezelfde redenering dat opa ook altijd gerookt heeft en toch oud geworden is.

Er zijn gewoon veel betrouwbare alternatieven die beter geschikt zijn voor op boten. Het is maar waar je voor kiest.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 02 mei 2014 19:11 #511400

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Weet niet of het al genoemd is, maar wat ik een heel interessante tip vind die ik eens kreeg is het volgende:

Brandblusser binnen om brand zo te kunnen beperken dat je naar buiten kan om jezelf te redden, maar ook een buiten voor als je buiten bent en het gaat binnen branden. En dan in het luik oid naar de motorruimte een gaatje met een plug oid erin. Als je motor dat echt in de brand staat kun je voorblussen zonder het luik te openen (dus zonder veel zuurstof erbij te brengen). Dit natuurlijk als je geen blusinstallatie in de motorruimte hebt...

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat doe jij aan brandbeveiliging aanboord? 03 mei 2014 08:34 #511462

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kleine en grote blusapparaten altijd voor het grijpen bij de in/uitgang. Daar wat het veiligst is moet je zo'n ding plaatsen. Zo groot zijn de afstanden niet en je brengt jezelf in een slechte situatie wanneer je eerst naar binnen moet gaan om een blusser te pakken. Voor grote boten kan het wenselijk zijn om een andere plaats te zoeken ,maar dat hangt van het blusmiddel af. Heb zelf een blusser in een vakje naast de trap en voor bij het vluchtluik. Ga nooit blussen op een manier die je afsluit van je vluchtweg.

Ga nooit een brandende ruimte in om een blusser te zoeken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl