beewee schreef :
@Erik, de meesten hier zijn opgegroeid in auto's waar nog niet eens rolgordels en achterruitverwarming op zat.
Die tijd heb ik ook nog luid en duidelijk mee gekregen, mijn oude lui reden nooit in nieuwe auto's, ik ook niet. Zonde van het geld
Zelfs mijn eerste eigen auto was zo.
Maar zeg nu zelf, als je in een ongeluk terecht komt met een auto, doe je dat dan liever in een oude of een nieuwe? "Vroeger" was er weinig schade aan de auto, maar konden de inzittenden het niet navertellen. Heden ten dage is je auto met eenzelfde aanrijding 2 meter korter, je motor blok ligt in de kofferbak en het merk of model van de auto is niet meer te herkennen, maar de inzittenden stappen uit en lopen er bij weg bij wijze van spreken.
JazzyO, mooi dat soort tochten, ik wist niet dat ze nog zoveel km's maakten met die rijdenden museum stukken! Misschien had ik het anders moeten formuleren: we rijden niet meer met 100 jaar oude vrachtwagens die verbouwd zijn tot touringcar vol met betalende passagiers naar het buitenland
Maar weer even terug naar de oude zeilschepen:
De Bluenose II die nu gebouwd word, is de vervanger van de Bluenose II die in 1963 gebouwd is. Die schepen werden gemaakt van "douglas fir", dat groeit hier namelijk bij 1000-den kubice meters te gelijk in het bos. Maar het is naaldhout en dus ook zacht hout. Deze schepen werden gebouwd voor een economisch leven van 15-18 jaar, dan waren ze afgeschreven vanwege de excessieve rot. De BNII is een grandbank schoener, gebouwd voor de visserij ten oosten van Newfoundland en rond de Flamisch Cap. De helft van deze schoeners zonk voordat ze economisch afgeschreven waren. Ook de originele Bluenose die gebouwd was in 1924, is gezonken in 1946 en was al aardig over haar economische leven heen.
De BNII die in 1963 gebouwd is, is gebouwd voor een rijke bierbrouwer die een nieuw biermerk wilde promoten: "schooner pilsner". Ook deze is was weer van Douglas Fir gebouwd voor de mooie som van 1 miljoen candese dollar. Na 6 dienst jaren(!) moest er voor bijna 600.000 dollar aan de boot gerepareerd worden vanwege de excessieve hout rot. In 1972 is het schip toen aan de Canadese regering verkocht voor het symbolische bedrag van 1 dollar.
De regering heeft er vervolgens bijna 1 miljoen per jaar in moeten stoppen om de hout rot enigszins voor te blijven. In 2007 heeft men bedacht dat het zo niet langer kon, en er is besloten om een nieuwe romp te bouwen volgens een methode die 50 jaar lang onderhouds arm zou moeten zijn. Die romp, met uiteraard alle machinery en systemen ook nieuw, is nu bijna klaar.
Maar ik heb de oude romp nog gezien voordat deze in de versnipperaar ging, die was zo allemachtig rot, op sommige plekken kon je zo naar buiten kijken terwijl de huid beplanking 9cm dik is. En dat had tot diezelfde zomer met maximaal 67 passagiers op zee gevaren
Dat kun je wat mij betreft niet verkopen!
Ook had die boot geen waterdichte schotten, niet voldoende lenscapaciteit, niet voldoende sterke motoren, niet voldoende vrijboord, het weerstandsmoment van het grootspant was bij lange na niet voldoende, waterdichtheid van boven was niet bestaand en ga zo nog maar even door.
Dat was een moderne boot, gebouwd en onderhouden in een rijk westers land, waar jaarlijks zeer veel geld aan besteed is om haar te onderhouden. Dat ze is blijven drijven is meer geluk dan wijsheid en had gewoon nooit toegestaan mogen worden door de autoriteiten.
De Bounty is in 1960 op dezelfde werf als de Bluenose en de bluenose II gebouwd, en ook die was door en door rot, en was nooit bedoeld als schip, maar alleen maar als decor stuk voor de film "Mutiny on the Bounty", het plan was om het schip te verbranden aan het eind van de film, maar in plaats daarvan hebben ze er reddingsvlotten op gekwakt en zijn er mee naar zee vertrokken.
Ook die Bounty was zo rot voordat ze zonk, dat de lens pompen in de haven al continue aanstonden om het lekken bij te kunnen houden. Dan gaat die idioot van een kapitein wat aan "Hurricane chasen" doen, de pompen kunnen het niet bijhouden, de generator word nat en valt uit, de lenspompen doen het niet meer, en daar ga je... De orkaan heeft het proces wat versneld, maar je kon er op wachten dat het zou gebeuren met die boot (volgens de mensen die op de werf werken en die de Bounty goed kennen).
Je kunt mij niet wijsmaken dat dit de enige twee schepen zijn die op het punt van zinken stonden, maar die toch met passagiers naar zee gaan. Juist omdat dit soort replica's zoveel aandacht van het publiek hebben, zal een surveyor van de scheepvaart inspectie, of van een klasse bureau zich wel 4 keer achter de oren krabben voordat het schip opgelegd zal worden tot het weer veilig is.
Nu zeg ik niet dat het bij de Wyvern ook zo is, maar de kansen zijn groot dat ook daar van alles mis was, en wat het zinken mogelijk had kunnen voorkomen..