Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Medisch probleem; wat zou jij doen.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 22:30 #478074

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb zelf het geluk gehad om in mijn militaire diensttijd een 6 maanden durende opleiding gekregen te hebben tot gewondenverzorger. Daar komt heel wat meer bij kijken dan EHBO. Denk aan ziekte, hygiëne, NBC etc.
Ik heb daar af en toe veel baat bij in de huiselijke omgeving.
Ik raad iedereen aan, die een grotere trip gaat maken, om in ieder geval een EHBO cusus te gaan doen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 23:23 #478079

roozeboos schreef :
Het duurde 35 minuten voor er een ambu bij was, door allerlei wegen die afgesloten waren door slagbomen en paaltjes enzo. Dat krijgt nog wel een staartje.

In NL is de zaak zo geregeld dat een ambu (geldt geloof ik ook voor brandweer en politie) bij een noodgeval in 95% van de gevallen binnen 15 minuten ter plaatse moeten zijn. Ik denk dat dit verhaal administratief in de 5% gaat vallen. Dus dat zal een heel kort staartje worden denk ik.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen; bij ernstig hartfalen (denk aan boezem- of ventrikelfibrilatie, PEA, ernstige infarcten o.i.d.) neemt, na onwelwording, de kans op sterven met 10% per minuut toe. Zo`n AED is heel handig als de reanimatie daarna wordt overgenomen door een 'echte' defibrilator en de getroffene daarna (met spoed) kan worden overgebracht naar een hospitaal met een Cardiac Care Unit. Defibrilatie (door AED of een echte) geeft al aan dat dit alleen helpt bij fibrileren. Bij PEA, infarcten en nog wat andere onheil is dit ook geen optie. Dan is alleen thoraxcompressie een optie, net zo lang dat dit wordt overgenomen door een ambu. Dit is echter zwaar werk (fysiek EN mentaal, vergis je in het laatste niet) en wordt het liefst door twee mensen gedaan die elkaar afwisselen.

Vrijwel alle medische hulpverlening, van goedbedoeld maar ongeschoold handelen naar EHBO naar ambu hulpverlening is in ALLE gevallen zo ingericht dat het hospitaal het eindstation is. Hoe snel je daar kan komen is in dit licht dan ook de hoofdzaak. Het is wel duidelijk dat het verhaal dermate complex is dat dit niet afgedekt kan worden door een EHBOkit. Hoe goed deze ook gevuld is. Indien op zee en ver van enige hulp is (denk ik) een ander belangrijk stukje kennis zou moeten zijn waneer NIET te handelen en iemand te laten sterven. Klinkt heel cru, maar is wel waar vrees ik. Er zijn gevallen denkbaar dat je iets wel kan rekken, maar dat dit onvoldoende is om uiteindelijk het hospitaal te bereiken. Binnen de prehospitale hulpverlening heet zoiets 'triage'. Op land betekend dat er bij een grootschalig ongeval er geen energie en middelen worden gestoken in mensen die toch (heel) weinig kans op overleven hebben en de daardoor vrijgekomen middelen en mankracht worden ingezet op mensen met een betere prognose. Op zee (en dan bedoel ik VER van alle hulp) zou je dus ook de keuze kunnen maken iemand niet een lange lijdensweg te bezorgen wat je maar rekt en rekt met hulpmiddelen terwijl er toch geen hulp gaat komen die de zorgvrager naar een hoger echelon van zorg kan brengen. Maar iemand in alle waardigheid laat gaan.

In dat licht bekeken is het opzoeken van klein water geen slecht idee.

Afhankelijk van de 'hartkwaal' (er zijn er tamelijk veel namelijk) zou ik persoonlijk nog eens goed gaan nadenken over mijn filosofie hieromtrent.
Persoonlijk zou ik het schuytjen aan de kant doen; jezelf in de problemen brengen is 1, maar zodra hier anderen bij betrokken raken wordt het een ander verhaal. OF nog 1 keer de zoute zee op gaan en er niet te veel om malen als je nooit meer terug komt. Dat zou voor mij ook nog wel een optie kunnen zijn.

Verder zou ik iedereen willen aanraden (op z`n minst) een EHBO opleiding te gaan doen. Baat het niet dan schaad het niet. En de kosten die er tegenover staan zijn bij de eerste keer, zeker als het een naaste is, al heel gauw terugbetaald! (of je schrijft er een aardig liedje over ;) )
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 23:35 door Alfa Ursae Minoris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 08:22 #478126

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Alfa Ursae Minoris schreef :
Indien op zee en ver van enige hulp is (denk ik) een ander belangrijk stukje kennis zou moeten zijn waneer NIET te handelen en iemand te laten sterven. Klinkt heel cru, maar is wel waar vrees ik. Er zijn gevallen denkbaar dat je iets wel kan rekken, maar dat dit onvoldoende is om uiteindelijk het hospitaal te bereiken. Binnen de prehospitale hulpverlening heet zoiets triage.
Op zich is dit rationeel misschien juist. Maar los van het feit dat alleen iemand met een heel gedegen medische opleiding goed zal kunnen beoordelen of iemand nog kans van leven heeft, is dit voor de overige bemannigsleden mentaal geen begaanbaar pad. Het is noch voor de betrokkenen, noch voor de nabestaanden aan land erg aanvaardbaar om met de verklaring te moeten leven "dat we niets deden omdat de kans op overleven toch erg klein was". Daarentegen is het veel aanvaardbaarder om te kunnen melden dat de bemanning er alles aan gedaan heeft wat mogelijk was om iemand het leven te redden. Ook als dat een kansloze strijd zou zijn. Ik heb het (niet aan boord) meegemaakt.

In dit licht, even terugkomend op de voor de meesten wat realistischere situatie op de Oosterschelde, is het doen van een Pan Pan Medico (al dan niet via DSC) naar mijn mening toch erg verstandig. Niet alleen wordt daarmee de snelst mogelijke hulp gemobiliseerd, maar wordt je als het goed is ook rechtstreeks doorverbonden met de dienstdoende arts verbonden aan Den Helder Rescue (?). Hij of zij kan de bemanning voor aan boord bruikbare hulp geven totdat de KNRM of andere hulpverleners arriveren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 20 jan 2014 16:27 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 08:53 #478134

Misschien ook aardig leesvoer zolang het geen echt zeilweer is:
www.adventuremedicalkits.com/d...ide%20Wilderness.pdf
Er zijn er nog meer op internet .
Naast uiteraard een EHBO cursus.

En dat een GMDSS distress bericht zomaar weggedrukt wordt betwijfel ik.
Ik heb er al diverse gehoord en ook de conservatie daarna tot uitgebreide zoekoproepen aan toe.
Één keer in de buurt van Lowestoft toen een (later vals) Distress bericht van een vissersboot dorokwam.
Binnen 30 minuten waren er dik 10 schepen aan het zoeken , gecoordineerd door de kustwacht.
Toen na anderhalf uur de boot werd gevonden bleek het vals alarm waarbij ook de marifoon was uitgevallen ( :huh: ).
En afgelopen zomer iets dergelijks ergens op de Grote Belt toen ik daar nog iets van 40 mijl vanaf was.

Overigens ben je strafbaar als je aantoonbaar(daar zit dus wel de crux) niet op zo'n oproep gereageert hebt en wel had kunnen helpen.
Omdat alle grote schepen nu AIS hebben zullen die het wel laten om een oproep zomaar weg te drukken.

Ad
Laatst bewerkt: 20 jan 2014 08:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 10:24 #478159

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Twee topics die hierover ook al veel info hebben:
"Scheepapotheek en EHBO diploma's": www.zeilersforum.nl/index.php/...8784-scheepsapotheek
"EHBO en medische boeken / naslagwerk aan boord": zeilersforum.eu/index.php/Foru...-ontbreken-aan-boord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 10:42 #478163

Corazon schreef :
Lijkt me niet ingewikkeld: gewoon op blokkanaal 68 pan pan pan 3x en dan om advies dan wel hulp vragen.
Dat is het. Het blokkanaal verschild toch per regio?

Bijlage blokkanalennoordzeekanaal.png niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 11:26 #478176

Een blokkanaal is in principe geen noodkanaal.
En aangezien er lang niet overal een blokgebied is blijft kanaal 10 het aangewezen oproep/luister kanaal.
Maar uiteraard kun je in een blokgebied ook het blokkanaal oproepen.
Bovendien luistert een blokpost (net als trouwens alle beroepsvaartuigen moeten) altijd uit op blokkanaal en oproep/nood kanaal 10.
En omdat dual scan nu eenmaal niet mag moet een beroepsvaartuig ( en dus ook de blokpost) ook twee marifoons hebben.


Ad
Laatst bewerkt: 20 jan 2014 11:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 12:29 #478201

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5259
Kanaal 68 heeft mijn voorkeur omdat zij als verkeerscentrale me zien op radar en scheepvaart zullen waarschuwen indien nodig. Zij zullen ook rest van hulpdiensten inschakelen danwel mij vragen naar hun kanaal te gaan.
Ik heb in drukte en stroom en wind handen vrij voor schip.
Aan de grond zetten is geen optie bij deze wind dus kan ik me niet op patiënt concentreren. Ik vaar dus naar noord waar ik in de rust stuurautomaat kan laten varen. Afhankelijk van mijn EHBO skills kan ik dan wat voor mijn patiënt betekenen.
Wat ik nog mis in reacties is je schip herkenbaar maken als hulpdiensten komt, als drukte groot is valt het niet mee de juiste boot te vinden denk ik.
Bedankt voor alle reacties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 12:35 #478206

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Yellow Boat schreef :
Een blokkanaal is in principe geen noodkanaal.
Dit is wel een beetje een theoretische discussie. Of je nu op het blokkanaal of op 10 (binnenwateren) of 16 (ruime binnenwateren/zee) een Pan Pan oproep doet, dit wordt in alle gevallen echt wel opgepikt door de post en/of kustwacht.

Daarnaast mag wel verwacht worden dat je weet in welk blokgebied je vaart. De meeste jachten hebben maar één marifoon en dan is afstemmen op het blokkanaal toch wel de meest logische keuze (soms zelfs verplicht, bijvoorbeeld op de Westerschelde).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 12:44 #478210

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Waterblok schreef :
Wat ik nog mis in reacties is je schip herkenbaar maken als hulpdiensten komt, als drukte groot is valt het niet mee de juiste boot te vinden denk ik.
De mogelijkheden zullen afhangen van de omstandigheden aan boord. Ideaal is één bemanningslid voor de patient, één voor de boot en één voor de alarmering/communicatie. In dat geval is het afsteken van een rookfakkel (overdag) of flare ('s nachts) om een hulpvaartuig naar je toe te leiden natuurlijk best handig. Maar in de meeste gevallen is er slechts één bemanninglid over voor al die taken en dan lees je geen forumteksten maar dan doe je wat je kunt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 14:54 #478222

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Dat is eigenlijk wel wat uit vele reactie's naar voren komt., Laat de boot opvallen na de nood oproep.
Maar wat voor keuze heb je?
Misschien een wat grote vlag hijsen, verlichting aan en wat ilCigno voorstelt een rook fakkel?
Laatst bewerkt: 20 jan 2014 14:56 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 14:57 #478224

Er zijn toch de international afgesproken signalen?

Nationale vlag onderste boven ophangen of in de brand steken.
Rode handstakel lichten of fakkels.
Rode rook, en vergeet vooral activatie van een 121.5mHz radio baken niet.

Op een zeilboot, afhankelijk van het weer, werkt het ook goed om gewoon de grootzeilval los te laten, maar dan niet het zeil op te ruimen een half gehezen grootzeil dat er een beetje bijhangt laat ook goed zien dat er wat aan de hand is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 jan 2014 14:59 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 15:44 #478232

Erikdejong schreef :
Er zijn toch de international afgesproken signalen?

Nationale vlag onderste boven ophangen of in de brand steken.
Rode handstakel lichten of fakkels.
Rode rook, en vergeet vooral activatie van een 121.5mHz radio baken niet.

(was al bezig iets bijdehands te tikken toen ik bedacht dat je waarschijnlijk bedoeld: zet je 406.5 MHz EPIRB aan waar ook een 121.5 MHz peilbaken in zit?)

Een AIS SART is voor dit soort situaties erg handig, en ook nog eens goed betaalbaar.

Over de originele vraag: als twee bemanningsleden tegelijk onwel worden, dan is de kans erg groot dat de bron van het "kwaad" aan boord zit! (gas, elektra, koolmonoxide, voedselvergiftiging) De eerste regel van EHBO is niet voor niets: denk aan je eigen veiligheid!
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 20 jan 2014 15:58 #478234

EPRIB's hebben veel te lang nodig om daadwerkelijk een signaal door te geven, afhankelijk van je positie tov de satelietten kan het wel enkele uren duren voordat er een signaal bij de kustwacht binnenkomt. Die zijn dus niet echt bruikbaar in de geschetste situatie.

Er zijn meerdere opties om 121.5 mHz signalen uit te zenden die de SAR diensten kunnen gebruiken om je te localiseren.

Een SART en of PLB zou ik zeer zeker niet gebruiken om de hulpdiensten op de hoogte te brengen van een persoon die onwel geworden is, tenzij je vreest voor het leven van de persoon.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 21 jan 2014 12:41 #478518

Waterblok schreef :
Ik sprak in de winterberging een schipper die bewust (te) klein water voor zijn boot gaat varen na hartproblemen. Zeeuwse wateren vielen af.
Dat zette me aan het denken, ben je op kleiner water sneller geholpen dan op groot?
En wat doe ik bij zo'n probleem?
De volgende hypothetische gebeurtenis:
Oosterschelde Met 35-40 voeter, rolzeilen, stuurautomaat, marifoon enz. 4-5 bft, west, opkomend water komend van Witte Tonnen Vlije naar Keeten met twee bemanningsleden. Veel beroepsvaart, veel jachten. Je bemanningsleden wordt onwel in de kuip en ligt op de bank, je bent geen dokter maar duidelijk is dat er hulp moet komen je denkt zelfs met spoed. Wat doe je en vooral wat heeft voorrang. Wat kan je zelf doen om hulp en evacuatie te bespoedigen?
Dit was de originele vraag. Ik denk dat noodkanaal wel van toepassing is.
Op binnenwater Kanaal 10

Mayday Mayday Mayday
This is .... (naam schip)
Positie .... (kaartcoordinaten)
Aard van dodelijke bedreiging..... (in dit geval hartklachten en rest van de bemanning ziek)

Toch?

Bijlage 220px-Maritime_VHF_Sailor_RT144.JPG niet gevonden



Bijlage schakel_2014-01-21-2.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 21 jan 2014 12:42 door schakel488.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 21 jan 2014 14:51 #478559

  • RigWa
  • RigWa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Als ik ooit ga varen. wil het wel, dan zou het toch solo zijn.
Maar dan pak ik de goed groot gevulde EHBO doos uit de auto, die is uitgebreider dan ik in huis heb. :ohmy:

Stja, verder is het toch lastig als je alleen bent en geen marifoon hebt.
Kan je alleen nog terug vallen op mobiel of in mij geval zendamateurs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 21 jan 2014 19:14 #478617

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Yellow Boat schreef :
Een blokkanaal is in principe geen noodkanaal.
En aangezien er lang niet overal een blokgebied is blijft kanaal 10 het aangewezen oproep/luister kanaal.
Maar uiteraard kun je in een blokgebied ook het blokkanaal oproepen.
Bovendien luistert een blokpost (net als trouwens alle beroepsvaartuigen moeten) altijd uit op blokkanaal en oproep/nood kanaal 10.
En omdat dual scan nu eenmaal niet mag moet een beroepsvaartuig ( en dus ook de blokpost) ook twee marifoons hebben.


Ad
Helaas. En verkeerspost luisterd niet per definitie uit op vhf10 en 16. Ik kom dagelijks op een verkeers post en ben bij een redelijk aantal verkeersposten op visite geweest. Slechts een erg klein deel hiervan ( volgens mij alleen terschelling) luistert uit op 10 en 16. Verkeersposten handelen alleen het verkeer op de blokkanalen af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 21 jan 2014 19:34 #478633

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
CMO schreef :
Yellow Boat schreef :
Een blokkanaal is in principe geen noodkanaal.
En aangezien er lang niet overal een blokgebied is blijft kanaal 10 het aangewezen oproep/luister kanaal.
Maar uiteraard kun je in een blokgebied ook het blokkanaal oproepen.
Bovendien luistert een blokpost (net als trouwens alle beroepsvaartuigen moeten) altijd uit op blokkanaal en oproep/nood kanaal 10.
En omdat dual scan nu eenmaal niet mag moet een beroepsvaartuig ( en dus ook de blokpost) ook twee marifoons hebben.


Ad
Helaas. En verkeerspost luisterd niet per definitie uit op vhf10 en 16. Ik kom dagelijks op een verkeers post en ben bij een redelijk aantal verkeersposten op visite geweest. Slechts een erg klein deel hiervan ( volgens mij alleen terschelling) luistert uit op 10 en 16. Verkeersposten handelen alleen het verkeer op de blokkanalen af.

Dus als ik het goed begrijp, bij noodgevallen eerst even roepen op het blokkanaal en dan je melding doen op kanaal 10.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 21 jan 2014 19:54 #478640

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
De kustwacht luistert ook niet uit op VHF 10
www.kustwacht.nl/nl/contact.html

Afhankelijk waar je vaart zou ik VHF 16 gebruiken of het blokkanaal. VHF 10 gebruikje als er geen blokkannaal is. je komt dan (Hopelijk) in contact met andere schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 21 jan 2014 20:02 #478642

Voor alle hulpdiensten is de positie waar de melder zich bevindt essentieel om zo snel mogelijk hulp te kunnen bieden. In het genoemde geval van het bos is dat probleem bij onze regio onderkend en hebben we (brandweer) voor alle natuurgebieden kaarten met begaanbare wegen, herkenbare punten, ingangen etc. waar ook de ambu en politie gebruik van kunnen maken. We zijn ook met waterkaarten bezig, maar dat is plan B. (Voor duikteams, oppervlakteredding, brandweerboten, etc).

Op het (open) water is het in deze casus een rampenoefening, waarbij meerdere factoren (dat maakt het een ramp) ervoor zorgen dat een goede oplossing niet of moeilijk te vinden is. Paniek ligt dan altijd op de loer en is een verbazend slechte raadgever. OEFENEN, net als bij MOB, kan hierbij levens redden. Hoe vaak hoor je niet over de marifoon noodoproepen, waarbij mensen niet eens weten waar ze zijn?
Snelle assistentie zoeken in de directe omgeving (andere schepen in de buurt) is misschien wel de beste optie, dmv van een rooksignaal, je grootzeil vieren en/of marifoon. Tegelijk alarmeren van de kustwacht geeft je de beste kaarten. Je krijgt dan handjes voor het schip, je bemanningsleden en je slachtoffer.
Groet, Martin
Zeilen is waarschijnlijk de mooiste manier van ontstressen!
Laatst bewerkt: 21 jan 2014 20:34 door Martin Vijz..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 21 jan 2014 21:21 #478665

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Ik verbaas mij werkelijk over de vele nét-niet en onzin bericht hier.
Op de ruime binnen wateren en kustwateren is het nog steeds effectief op kan-16 een spoed oproep (pan-pan)en spoed bericht. Er komt dan vanzelf na korte tijd een KNRM redding boot. Als het ver weg is og zo uitkomt krijg je een SAR heli boven je hoofd. In de SAR heli zit een verpleger.

Als een reddingboot komt is er vaak al ambulance personeel mee, en anders kan iedere redder reanimeren en mét AED.

Op het wad of ijsselmeer kan een ambulance er niet bij en zelf varen duurt véél te lang.

Op de binnen wateren helpt roepen op kan.10 helemaal niets!!! Er bestaat geen noodverkeer op binnenwater, je moet gewoon 112 bellen, dan is de ambulance het snelst op een afgesproken plaats.

Op ijsselmeer en wad kan je ook 112 bellen en vertel dan direct dat je belt vanaf een schip, je wordt dan ook direct doorverbonden met de kustwacht.

Je kan de kustwacht ook altijd direct bellen 0900-0111

Dit jaar waren er al 14 van dit soort gevallen op ons KNRM station in Enkhuizen. en neemt waarschijnlijk alleen maar toe.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 jan 2014 21:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 22 jan 2014 06:37 #478705

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Helemaal duidelijk!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 24 jan 2014 01:13 #479329

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
WADnWIND...

Wat dat 112 bellen is het niet waar dat je direct wordt doorverbonden met de kust wacht. Ik heb, toen ik ze belde, ze dat aangedrongen. En ze wisten van toeten nog blazen. Ik heb er keer op keer op aangedrongen dat de kustwacht of de KNRM raad zou weten met de situatie. En ze wist niet eens dat ie organisaties bestonden.
Het kan natuurlijk dat ik een echte landrot aan de lijn had. Maar als ik de KNRM te pakken had gekregen was ik met een kwartier van dat schip af geweest.

Het nood nummer van de kustwacht zit nu ook in mijn telefoon. Maar ik durf het niet bij favorieten te zetten omdat die soms ook perongeluk worden gedraaid.

Maar het allemaal heel mooi bedacht enzo en als je thuis achter de computer zit kan iedereen mooi van wal steken. Maar probeer het maar eenz mooi te doen als je een echt geval hebt en ja kan niet meer lopen. En je bent alleen op dat schip. Probeer dan maar eens je hoofd er helemaal zuiver bij te houden.
Zelfs al heb je alleen maar je arm op een ongelukkige manier gebroken. Kan je dan voldoende je hoofd er bij houden. Vooral als je vooral die breuk niet mooi stil kan houden en je bij elke golf sterretjes ziet?

Ik heb binnen en buiten een marifoon, een AIS SART. De nodige fakkels in mijn zeilpak en overlevings pak. En een handmarifoon. En daarnaast een uitgebreide EHBO kist. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en zo'n schip zit vol met kleine hoekjes.
Maar toch blijf ik varen.
Ach vroeger gingen we met een 8 meter lange zeeschouw de Oostzee over. Zonder gps en ook geen marifoon. Maarja toen was ik ook nog maar een ukkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 24 jan 2014 05:58 #479336

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
jelbert schreef :
WADnWIND...

Wat dat 112 bellen is het niet waar dat je direct wordt doorverbonden met de kust wacht. Ik heb, toen ik ze belde, ze dat aangedrongen. En ze wisten van toeten nog blazen. Ik heb er keer op keer op aangedrongen dat de kustwacht of de KNRM raad zou weten met de situatie. En ze wist niet eens dat ie organisaties bestonden.
Het kan natuurlijk dat ik een echte landrot aan de lijn had. Maar als ik de KNRM te pakken had gekregen was ik met een kwartier van dat schip af geweest.

Het nood nummer van de kustwacht zit nu ook in mijn telefoon. Maar ik durf het niet bij favorieten te zetten omdat die soms ook perongeluk worden gedraaid.

Maar het allemaal heel mooi bedacht enzo en als je thuis achter de computer zit kan iedereen mooi van wal steken. Maar probeer het maar eenz mooi te doen als je een echt geval hebt en ja kan niet meer lopen. En je bent alleen op dat schip. Probeer dan maar eens je hoofd er helemaal zuiver bij te houden.
Zelfs al heb je alleen maar je arm op een ongelukkige manier gebroken. Kan je dan voldoende je hoofd er bij houden. Vooral als je vooral die breuk niet mooi stil kan houden en je bij elke golf sterretjes ziet?

Ik heb binnen en buiten een marifoon, een AIS SART. De nodige fakkels in mijn zeilpak en overlevings pak. En een handmarifoon. En daarnaast een uitgebreide EHBO kist. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en zo'n schip zit vol met kleine hoekjes.
Maar toch blijf ik varen.
Ach vroeger gingen we met een 8 meter lange zeeschouw de Oostzee over. Zonder gps en ook geen marifoon. Maarja toen was ik ook nog maar een ukkie.

Nu gingen wij zelf nog wel naar de Ooostzee op zonder GPS etc., maar dat was vroeger.

Al deze eerdere genoemde procedures zijn beschreven in overheidsprotocollen. Ik weet niet hoelang geleden jouw ervaring is, maar via 112 naar de kustwacht is standaard procedure als het op het water is. Er zijn je vele mensen op die wijze voor gegaan.
DE KNRM heeft zelf geen noodnummer, maar vaak wordt via het informatie nummer door verwezen naar het nummer van het betreffende boothuis. Schip in nood vraagt dus b.v. om KNRM Enkhuizen en krijgt tel-nummers van boothuis Enkhuizen. Daar is nooit iemand 'zomaar', dus staat dat weer doorgeschakeld naar de dienst doende schipper die dan alarm slaat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 24 jan 2014 06:36 #479340

Zoals al gezegd niet Mayday maar Pan Pan dus.
Mayday mag alleen gebruikt worden als het volledige schip in gevaar is, dus als je dreigt te zinken, brand aan boord, etc.
Beetje theoretisch waarschijnlijk want je wordt sowiezo wel geholpen maar in theorie als jij een Pan Pan uitzend en tegelijk geeft een ander schip Mayday dan zal de Mayday voorrang krijgen.

Zo heb ik het toch begrepen van mijn SRC cursus..?


schakel488 schreef :
Waterblok schreef :
Ik sprak in de winterberging een schipper die bewust (te) klein water voor zijn boot gaat varen na hartproblemen. Zeeuwse wateren vielen af.
Dat zette me aan het denken, ben je op kleiner water sneller geholpen dan op groot?
En wat doe ik bij zo'n probleem?
De volgende hypothetische gebeurtenis:
Oosterschelde Met 35-40 voeter, rolzeilen, stuurautomaat, marifoon enz. 4-5 bft, west, opkomend water komend van Witte Tonnen Vlije naar Keeten met twee bemanningsleden. Veel beroepsvaart, veel jachten. Je bemanningsleden wordt onwel in de kuip en ligt op de bank, je bent geen dokter maar duidelijk is dat er hulp moet komen je denkt zelfs met spoed. Wat doe je en vooral wat heeft voorrang. Wat kan je zelf doen om hulp en evacuatie te bespoedigen?
Dit was de originele vraag. Ik denk dat noodkanaal wel van toepassing is.
Op binnenwater Kanaal 10

Mayday Mayday Mayday
This is .... (naam schip)
Positie .... (kaartcoordinaten)
Aard van dodelijke bedreiging..... (in dit geval hartklachten en rest van de bemanning ziek)

Toch?

Bijlage 220px-Maritime_VHF_Sailor_RT144.JPG niet gevonden



Bijlage schakel_2014-01-21-2.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl