Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Medisch probleem; wat zou jij doen.

Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 09:54 #477821

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5259
Ik sprak in de winterberging een schipper die bewust (te) klein water voor zijn boot gaat varen na hartproblemen. Zeeuwse wateren vielen af.
Dat zette me aan het denken, ben je op kleiner water sneller geholpen dan op groot?
En wat doe ik bij zo'n probleem?
De volgende hypothetische gebeurtenis:
Oosterschelde Met 35-40 voeter, rolzeilen, stuurautomaat, marifoon enz. 4-5 bft, west, opkomend water komend van Witte Tonnen Vlije naar Keeten met twee bemanningsleden. Veel beroepsvaart, veel jachten. Je bemanningsleden wordt onwel in de kuip en ligt op de bank, je bent geen dokter maar duidelijk is dat er hulp moet komen je denkt zelfs met spoed. Wat doe je en vooral wat heeft voorrang. Wat kan je zelf doen om hulp en evacuatie te bespoedigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 10:04 #477822

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
naar de dichts bijzijnde haven varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 10:12 #477824

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Eerst 112bellen zodat ze een ambulance kunnen sturen naar die dichtstbijzijnde haven. Gebruik ook de app van het Rode Kruis die geeft advies voor EHBO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 10:14 #477826

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Lijkt me niet ingewikkeld: gewoon op blokkanaal 68 pan pan pan 3x en dan om advies dan wel hulp vragen.
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 10:15 #477828

Ber schreef :
naar de dichts bijzijnde haven varen

Uiteraard , maar altijd als eerste een PanPan Medical of DSC Urgency Call met de marifoon zenden.
Je zou zelfs een Distress Call kunnen zenden hoewel dat eigenlijk alleen bij "man over boord" hoort.
Hoewel , je kunt immers vaststellen dat je "disabled" ;) bent als het overgebleven bemanningslid minder zeilvaardigheden heeft.
Dan krijg je waarschijnlijk ook hulp van sschepen in de buurt of zelfs de KNRM en bij Pan Pan Medical eventueel hulp van een dienstdoend arts van de radio medische dienst.
Lees je hier meer over:
www.knrm.nl/_sitefiles/file/fo...M%20RMD%20folder.pdf

Ik heb zoiets al eens bij de hand gehad toen een van de bemanningsleden bijna flauw viel maar niet meer op de benen kon komen.
Binnen 10 minuten lag er een Rijkswaterstaat boot vlakbij(was toeval;lig in de buurt) maar we hadden meteen contact met de vuurtoren van Schier . De RWS boot adviseerde om zout water te drinken en het hoofd te koelen.
het was nl ontzettend heet weer (35 graden of zo).
En binnen 20 minuten was het probleem zo goed als over over. Al die tijd bleef die RWS boot in de buurt.

Geeft wel weer eens aan hoe belangrijk een marifoon is.
Ad
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 10:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 10:26 #477832

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6239
ik zou de knrm oproepen via de marifoon als er een station in de buurt is
die gasten plukken je bemanningsleden van boord,en regelen een ambulance
voor dat jij bij de volgende boei bent, liggen je zieken al in de ambu
en waarschijnlijk kan je nog wel een opstapper meekrijgen ook
ton

ik heb zo'n aktie op het IJsselmeer ooit over de marifoon gehoord
een man met ernstige benauwdheid op de borst
na de eerst oproep was de knrm er met een kwartier
(bleek die boot met slachtoffer 300 meter bij me vandaan te liggen, wist ik niet, ik heb mijn gps nooit aanstaan)
de man werd van boord gehaald en 10 minuten later lag hij in de ambu

waarom oproepen via het blokkanaal? doe je toch zelf op 16?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 11:06 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 10:38 #477839

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ten eerste een EHBO diploma, zodat je weet hoe te handelen.
Probeer rustig te blijven.

Hierna een marifoon oproep officieel:

vlag: ik heb medische hulp nodig (W) Medisch advies op binnenwater: VHF 10 of blokkanaal
Pan pan medico, pan pan medico, pan pan medico
Alle schepen, alle schepen, alle schepen
Hier is Scheepsnaam, Scheepsnaam, Scheepsnaam
Pan, pan , hier is Scheepsnaam,
-aard ongeval………. positie ………….
Verzoek om medische assistentie.
E.v.t. geluidssein: medische hulp 4 x kort gevolgd door 1 x lang.

vlag: ik heb medische hulp nodig (W) Medisch advies op ruim water: Waddenzee, IJsselmeer, Randmeren en Delta: VHF 16
Kustwachtcentrum Den Helder, Kustwachtcentrum Den Helder, Kustwachtcentrum Den Helder
Hier is Scheepsnaam, Scheepsnaam, Scheepsnaam
-aard ongeval………. positie ………….
Verzoek om medische advies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 10:41 #477841

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5259
Mooi rap wat antwoorden. Gezien de drukte zou ik eerst kan 68 melden wat er aan de hand is en zeil minderen motor aan naar Noorden varen uit de drukte. Dan overleggen of hulp inderdaad uit westen komt en vervolgens die koers volgen. Zonder zeil tegen wind en stroom? Schip herkenbaar maken extra vlag, schitterlicht, vlaggestok in giek steken of zo en dat melden aan komende hulp. Punt is dat je alleen weinig voor slachtoffer kan doen tot je dit geregeld hebt. Toch denk ik dat snelle hulp in veel (niet alle) gevallen prioriteit heeft boven (leken)hulp aan slachtoffer zelf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 10:46 #477844

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5259
Kan 68 is Wemeldinge, verkeerscentrale zij zullen Knrm waarschuwen, voordeel van hen is dat zij ook de beroepsvaart zullen waarschuwen als ze zien dat het fout gaat. als iemand "gewoon" aan de grond zit en dat meldt is Jan er in notime (Berger met rib)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 11:15 #477850

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mag ik aannemen dat Den Helder ook ingeseind wordt?. Alleen via DH Rescue is er toch medische assistentie te verkrijgen als het nodig meen ik.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 11:17 #477851

dehler schreef :
Ten eerste een EHBO diploma, zodat je weet hoe te handelen.

Uiteraard , maar als je vaak iemand aan boord hebt die een verhoogd risico heeft; wat te denken van een AED?
Die zijn er al voor ruim onder de €1000 .
Wel eerst een cursusje doen uiteraard maar dat kan mooi samen met de EHBO.
Eigenlijk is zo'n ding voor grotere zeereizen een must.
Tenslotte is een radar duurder.

En oproepen doe je altijd op kanaal 16 en op binnenwater op kanaal 10.
Daarna uiteraard overschakelen op een werkkanaal.
Maar beter is een DSC oproep.
Beide (DSC en/of 16 of 10) worden door alle vaste stations ( en als het goed is eigenlijk door iedereen :huh: ) uitgeluisterd.
Maar ja , veel zeilers doen dat niet omdat ze vinden dat er teveel wordt "geouwehoerd" . :angry:
Hier wordt het nut ervan weer eens aangetoond.
Ad
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 11:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 12:25 #477865

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Het voorgestelde protocol van Dehler is theoretisch natuurlijk helemaal juist. Al kost het opzoeken van de juiste seinvlag, het geven van geluidsignalen én en oproepen de marifoon wel veel tijd. En betwijfel is of er veel schippers in de buurt zijn die én op afstand die seinvlag of het geluidsein herkennen. En zo ze het al herkennen hebben ze natuurlijk ook geen arts aan boord.

Op de geschetste locatie werkt de verkeersbegeleiding uitstekend. Op de eerste oproep zal Post Wemeldingen reageren, ook als het geen pan pan is. Geeft je positie en je diepgang door en Wemeldingen kan direct aangeven wat de dichtstbijzijnde haven is die kan worden aangelopen. Zij hebben ook gegevens over tij en stroming paraat en kunnen dus zonder iets op te zoeken aangegeven welke haven het snelste te bereiken is. Bij een beetje hoogwater is dat Stavernisse. Geen paniek maar rustig marifoon contact met de verkeerspost ter plaatse lijkt mijn de meest praktische oplossing.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 12:27 door Solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 13:06 #477870

Verkeerspost oproepen zal best gaan maar de enige juiste procedure bij noodsituaties (en dat is dit overduidelijk) is gewoon kanaal 16 ( of , binnen kanaal 10) .Hebben we dat niet geleerd bij de marifooncursus?
Overigens zul je mogelijk dan net zo goed de verkeerspost kunnen krijgen hoor.
Alleen is het nadeel van de verkeerspost dat je wel het juiste kanaal moet weten.
Kanaal 16 (of binnen 10) wordt gewoon te allen tijde zowel door verkeersposten , de KNRM , kustwacht enz. en als het goed is ook door alle schepen uitgeluisterd.

Nog beter en sneller (alleen uiteraard niet op binnenwater) is en blijft een GMDSS Urgency oproep.
Dat koleregeluid hoort echt iedereen met een DSC marifoon gegarandeerd. :ohmy: Ben me er al een paar keer rot aan geschrokken. :evil:
Daar komt nog bij dat een GMDSS oproep bij de ontvangers wordt opgeslagen zodat ze je altijd terug kunnen vinden i.t.t bij een slechte spraakverbinding.

Al die andere zicht en geluidsignalen kunnen uiteraard ook wel (als je geen marifoon hebt bijv. of geen antwoord krijgt) maar zijn toch echt een beetje uit de tijd en duren ook nog eens veeeel langer tot je uiteindelijk contact krijgt.
Trouwens , was er niet ook nog dat beroemde "brandende olievat"? Maar ja , dan moet je wel een stalen schip hebben. :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 13:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 13:46 #477873

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Vlag en geluidssignalen? Dan zou ik voor de zekerheid ook meteen zorgen voor: Een zeildoekse slaapzak. Een paar broodjes lood. Een natievlag. Een bijbeltje en een fles jenever.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 13:56 #477877

sja, ik hoorde gisteren nog van iemand die in een bos aan het wandelen was, en daar inmekaar zakte.
Het duurde 35 minuten voor er een ambu bij was, door allerlei wegen die afgesloten waren door slagbomen en paaltjes enzo.
Dat krijgt nog wel een staartje.
Maar soms heb je gewoon de pech om op de verkeerde plek op de verkeerde tijd te zijn.

Dus ja, via marifoon hulp regelen. Eventueel met advies nog wat proberen te doen. De extra handicap is de tijd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 14:01 #477881

Dat geklooi met DSC en GMDSS en dergelijke zou ik achterwege laten. Dat zijn van die snufjes die alleen hier op ZF nog leven is mijn gevoel. In de beroepsvaart worden alarmen soms bijna automatisch weggedrukt: die rotherrie. En al helemaal die vaak niets zeggende alarmen van de DSC.

Ik zou als ik hulp nodig heb een gezagdragend iemand in duidelijke taal uitleggen dat er hulp nodig is en waar precies. En ik zou graag zeker willen weten dat men mij begrijpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 17:49 #477980

Noorderzon, het verbaast me dat er schippers zijn die zomaar een DSC alarm wegdrukken.
Neem aan dat men zich eerst overtuigd of het alarm wordt opgevolgd door een ander station, en of jezelf hulp kunt bieden.
gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 18:01 #477986

Noorderzon schreef :
In de beroepsvaart worden alarmen soms bijna automatisch weggedrukt: die rotherrie. En al helemaal die vaak niets zeggende alarmen van de DSC.

mee eens... bemanning wakker en de schrik in je lijf..
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 18:02 door de-verleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 18:20 #477996

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
johanwillemb schreef :
Noorderzon, het verbaast me dat er schippers zijn die zomaar een DSC alarm wegdrukken.
Neem aan dat men zich eerst overtuigd of het alarm wordt opgevolgd door een ander station, en of jezelf hulp kunt bieden.
gr Johan
Wegdrukken doe je sowieso, opvolgen van een DSC alarmering kun je als schipper niet. Uieraard hoor je daarna wel te kijken of je toevallig in de buurt bent en assistentie kunt bieden,
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 18:31 #478000

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Als je het even kan voorkomen bel dan geen 112 maar gebruik de marifoon. Bij 112 snappen ze niets van schepen.
Afgelopen zomer lag ik op het Lauwersmeer lekker voor anker bij de STGR20. Ik doe iets heel stoms (in de nacht)en maak een nog stommere val en wordt even later weer wakker met vreselijke rugpijn en hoofdpijn. Dus ik weet te gaan zitten op de bank maar naar de marifoon gaan was onmogelijk. Dat ding had net zo goed op de maan kunnen staan. Ik wist toen nog niet dat ik mijn rug had gebroken. Ik kan mijn wenkbrouw half over mijn oog zien hangen en denk dat klopt niet dus dan maar om hulp roepen.

Met de telefoon 112 gebeld. De dame aan de lijn wil weten waar ik ben. Dus ik vertel mijn locatie.
"is dat een huis adres?"
"Nee ik lig vooranker met mijn boot bij ton ..."
"Dus u bent nog aan het varen?"
"Nee ik lig vooranker met mijn boot bij ton ..."
"Oh heeft u dan een adres voor mij?"
"Ik lig voor anker dus ik heb alleen een positie"
En dit gaat nog even door tot ik boos wordt.
"Nou u hoeft niet boos te worden hoor"
"Nee ik heb pijn en ik heb hulp nodig daarom bel ik u"
"Oh ja ...."
...
Nee dit is geen geintje zo ging het echt.

Uiteindelijk is er een rib van de brandweer gekomen. En ze hebben toen bedacht dat ik niet in hun bootje mee kon en hebben het schip toen naar Zoutkamp gevaren. Die Crew was wel goed en hadden bv ook door dat die motor op mijn schip niet vol gas gevaren moet worden (MD3B uit 1973).
Nu staat het alarm nummer van de KNRM ook prominenter in mijn telefoon.

Op de lijst van klussen staat een tweede antenne in de mast voor de binnen marifoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 19:01 #478012

Wat ik zou doen? Het oplossen ;)
Hoe?
Mijn vrouw en ik hebben beide een zeer uitgebreide EHBO opleiding vanwege de aard van onze tochtjes. Ook hebben we een zeer uitgebreide scheepsapotheek van "seamedic" een engelse arts die kisten samensteld voor zeegaande jachten en afhankelijk van hoe ver je van de bewoonde wereld weggaat heb je 1, 2 of 3 kisten. In princiepe kunnen we een operatie uitvoeren aanboord. Of ik daar zelf toe in staat zou zijn betwijfel ik, maar ik hoop dat nooit uit te hoeven vinden.

Uiteraard hebben we de oproep frequenties als mede telefoonnummers van diverse radiomedische diensten direct voor het grijpen zodat die ons door problemen heen kunnen praten via de satphone of de SSB radio.
Tevens vragen we een beknopt medisch dossier van onze opstappers (in een verzegelde envelop indien ze dat wensen). Als er iets fout gaat met een opstapper die buitenbewustzijn raakt, dan hebben we in iedergeval belangrijke gegevens overzichtelijk bij de hand.

Behalve een gebroken vinger en uitdroging door zeeziekte gelukkig nog nooit wat aan de hand gehad (ik hoop dat het zo blijft)

Ik vind dit een serieuze aangelegenheid en verantwoordelijkheid van de schipper waar niet voldoende zeilers bij stil staan. Want zelfs op het ijsselmeer kan medische hulp wel eens een uurtje op zich laten wachten. Wij gaan er volledig vanuit dat hulp niet in de eeste week voorhanden is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 19:44 #478031

johanwillemb schreef :
Noorderzon, het verbaast me dat er schippers zijn die zomaar een DSC alarm wegdrukken.
Neem aan dat men zich eerst overtuigd of het alarm wordt opgevolgd door een ander station, en of jezelf hulp kunt bieden.
gr Johan
Er zijn tegenwoordig zoveel alarmen te beluisteren op de brug van een koopvaardijschip dat de tendens onder officieren is de rust in de tent een beetje terug te krijgen: machinekamer, tank niveaus, brandalarm, bilge (1 van de zoveel), satcom, navtex, wachtalarm!, CPA (radar en Ais), gps, en nog veel meer. De ene maakt nog meer herrie dan de andere.
En dan die DSC nog eens: toen het net verplicht werd speelden de noord Europese stations ermee wat resulteerde in irritant veel weg te drukken alarmen, toen werd het in noord Europa gemeen goed en werd je in zuidelijkere wateren met allerlei DSC geluidjes overspoelt, de ene een nog valser alarm dan de ander. Nu iedereen de onzin ervan inziet, wordt het weer iets rustiger over die DSC.
Er zijn dus zoveel alarmen dat er niet meer zoveel op wordt gedaan: als er echt iets is hoor je dat toch snel genoeg in gewone uitgesproken woorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 21:11 #478065

Erikdejong schreef :
Ik vind dit een serieuze aangelegenheid en verantwoordelijkheid van de schipper waar niet voldoende zeilers bij stil staan. Want zelfs op het ijsselmeer kan medische hulp wel eens een uurtje op zich laten wachten. Wij gaan er volledig vanuit dat hulp niet in de eeste week voorhanden is.
Het wordt pas een verantwoordelijkheid als je zoals jij met vreemde passagiers naar afgelegen plaatsen vaart. Dat ligt mijns inziens iets genuanceerder wanneer je bijvoorbeeld met je partner in Noord Europa zeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 21:20 #478066

Ik vind dat je een dergelijke verplichting tegenover iedere opvarende hebt, of dat nu je schoonmoeder is of iemand die jou meer dan 1000 euro per week betaald om mee te mogen.
Als je op de gemiddelde boot meer dan een doosje pleisters en wat paracetamol kan vinden is het veel.
Het is niet voor niets dat je voor een RYA cursus ook verplicht een geldig EHBO certificaat dient te hebben om uberhaubt in aanmerking te komen voor een "diploma".
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 jan 2014 21:28 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Medisch probleem; wat zou jij doen. 19 jan 2014 21:40 #478069

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Erikdejong schreef :
Het is niet voor niets dat je voor een RYA cursus ook verplicht een geldig EHBO certificaat dient te hebben om uberhaubt in aanmerking te komen voor een "diploma".
Dat is inderdaad goed. Wel jammer dat het niveau van de 1-daagse cursus weinig voorstelt vergeleken bij de veel meer omvattende nederlandse EHBO (die door de RYA niet erkend wordt).
Maar ook de nederlandse EHBO doet weinig meer dan het hoogstnoodzakelijke tot er een arts arriveert. Zelfredzaamheid is er niet bij.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl