Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe mis kan het gaan

Re: Hoe mis kan het gaan 14 juli 2014 20:56 #532714

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
HPV schreef :
De nachtmerrie hebben ze overleefd, lessen zijn geleerd en een zeewaardiger bemanning zal de volgende keer van wal steken.

Ouders zullen in ieder geval niet meer snel aan boord stappen,
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 14 juli 2014 21:42 #532734

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
First of all: indrukwekkend.

Op de site van Ilona en Frans zie ik een hele paragraaf staan met evaluatie van hoe het gebeurd is en wat er verkeerd is gegaan. Ze zijn bereid om kritisch te kijken naar het hele verhaal en dat is in mijn ogen respectabel.

Als forumleden op dit verhaal reageren door zich voor te stellen wat ze anders zouden hebben gedaan, of welke keuzes Frans en Ilona beter hadden kunnen maken, dan hoeft dat niet meteen gezien te worden als 'afbranden'. Soms lijkt het wat stuurlui-wal-geschrijf, dat zal ik zeker beamen. Maar ik zie er nog geen kwade zin in.

Ik denk dat zo'n Captain Hindsight-reactie eigenlijk een poging is om een indringend verhaal dat schuurt met de illusie van zorgeloos zeilend zwerven, een plek te geven. Een bezweringformule.

En los van dat al, zie ik een bewonderenswaardig stel dat in zware omstandigheden het hoofd koel leek te houden en het er eigenlijk vreselijk goed van af heeft gebracht. Diep respect!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 14 juli 2014 23:40 #532760

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
... dat er in iedere afgesloten ruimte van een boot een bilge-alarm hoort.
Tja ik als maasamateur kan daar weinig over zeggen. Hebben jullie allemaal overal zo'n alarm?
Het belangrijkst is dat iedereen relatief ongeschonden weer op het droge is beland.
Succes met de reparatie en op naar het volgende avontuur!
;)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 03:54 #532765

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat met de "beste stuurlui" opmerkingen gerefereerd wordt aan mijn post.

Dan heb je duidelijk niet goed gelezen.

Ik probeer aan te geven wat wij niet goed hadden gedaan en wat wij geleerd hebben van onze situatie met een ton water aan boord. Het is geen enkel verwijt naar Frans en Ilona en zoals ik al gezegd heb hebben zij het probleem erg goed aangepakt met de middelen voorhanden.

En snelheid in je boot houden belangrijker dan pompen? Euh, nee. De snelheid houdt vanzelf op als je niet zorgt dat het water uit je boot komt.... Wij waren 155 mijl van de dichtsbijzijnde haven in windkracht 7-8. Snelheid was geen probleem, een sleepje vragen wel.... Ik denk niet dat veel anderen hier dat meegemaakt hebben.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 05:17 #532771

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Kapiteinmomo schreef :
opleider CWO

Opkruisen in een geul van anderhalve boot breed en begrensd door rotsen, volgens de folder wordt dat al behandeld in les 1 van cwo basis?

Ofwel, "hoe ervaren is de schipper" is idd een kort door de bocht uitspraak.

Er was misschien veel minder gebeurd met meer ervaring maar je kan niet meten hoeveel ervaring nodig is voor je dit soort avonturen kan aangaan.

Geen enkele hoeveelheid cursus of ervaring kan je behoeden voor ernstige situaties die soms uit het niets kunnen ontstaan.

Anders is niet gaan de enige optie die overblijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 06:15 #532774

JazzyO schreef :
En snelheid in je boot houden belangrijker dan pompen? Euh, nee. De snelheid houdt vanzelf op als je niet zorgt dat het water uit je boot komt.... Wij waren 155 mijl van de dichtsbijzijnde haven in windkracht 7-8. Snelheid was geen probleem, een sleepje vragen wel.... Ik denk niet dat veel anderen hier dat meegemaakt hebben.
Onno

Mijn opmerking over snelheid was ook niet voor jouw bedoeld Onno. Meer algemeen dat snelheid de boot manoeuvreerbaar en stabieler houd. Zeker als je in de buurt van de kust ligt moet niet stil gaan liggen zonder vermogen.

Wat het opkruisen naar de haven betreft zou de Omweg dat waarschijnlijk ook niet gehaald hebben, gezien de configuratie van het zeilplan en onderwaterschip. Om in dit geval snel te kunnen kruissen heb je een kleine fok(kotter, Hi aspec) nodig en zeker geen dubbele kiel.

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 07:48 #532793

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Kapiteinmomo schreef :
Brassman schreef :
Maar jij weet ongetwijfeld waar de Klepel hangt...

Klopt maar Pieter Sail is al aardig onderweg

Groet
Jaap
opleider CWO

Welke indruk moet deze handtekening opwekken? Dat je de beste bent en daarom gelijk hebt?
Vwb mijn mening sluit ik me bij Whitemagic aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 07:50 #532796

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
OOOO schreef :
Kapiteinmomo schreef :
opleider CWO

Opkruisen in een geul van anderhalve boot breed en begrensd door rotsen, volgens de folder wordt dat al behandeld in les 1 van cwo basis?

Ofwel, "hoe ervaren is de schipper" is idd een kort door de bocht uitspraak.

Er was misschien veel minder gebeurd met meer ervaring maar je kan niet meten hoeveel ervaring nodig is voor je dit soort avonturen kan aangaan.

Geen enkele hoeveelheid cursus of ervaring kan je behoeden voor ernstige situaties die soms uit het niets kunnen ontstaan.

Anders is niet gaan de enige optie die overblijft.


Je kan het beter schrijven dan ik!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 08:11 #532804

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Delphi32 schreef :

Als forumleden op dit verhaal reageren door zich voor te stellen wat ze anders zouden hebben gedaan, of welke keuzes Frans en Ilona beter hadden kunnen maken, dan hoeft dat niet meteen gezien te worden als 'afbranden'. Soms lijkt het wat stuurlui-wal-geschrijf, dat zal ik zeker beamen. Maar ik zie er nog geen kwade zin in.

Precies, schreef het al eerder voor iedereen een leerproces.
Schipper van het rampjacht geeft ook aan dat hij weinig ervaring heeft.

Bij deze gebeurtenis is het belangrijk om prioriteiten te stellen, hetgeen de schipper in eerste instantie heeft gedaan.

Opmerkelijk dat het een jutterseiland is, hele goede beslissing om je gestrande boot zelf maar te bewaken.

Succes met de reparatie.

O, ja opleider CWO, dat briefje heb ik gekregen omdat ik eigenaar was van een zeilschool, idd. staan dit soort situaties natuurlijk niet in het boekje hoe leer ik zeilen :)

Er is trouwens genoeg lectuur aangaande het pareren van noodsituaties aan boord van jachten.

Over een tijdje ga ik mee als crew naar Spanje, ontbraken toch wat zaken aan boord van dit jacht die neem ik zelf mee.
Met dit verhaal (hoe mis kan het gaan) ga ik zeker een aantal zaken controleren op dit jacht, heeft dit verslag toch zeker toegevoegde waarde!!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 08:14 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 09:17 #532822

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8196
Als ik even terug ga naar het verhaal:

De "fouten" die ik zie zijn de volgende:

1: Jacht niet goed genoeg kennen, en daardoor niet de oorzaak van de lekkage snel kunnen vinden. Maar ja, je jacht kennen doe je door tijd en dit soort ervaringen die hopelijk dan minder rampzalig aflopen. Wie van ons heeft niet zichzelf vervloekend wel eens de plee droog gedweild?

2: De keuze niet de haven terug in te zeilen kan ik alleen maar onderschrijven. Ze wisten van zichzelf dat ze daar de kennis en ervaring niet voor hadden. Dus niet doen. Achteraf had dit waarschijnlijk minder ellende opgeleverd. Maar dat is echt de koe in zijn kont kijken.

3: Fok strijken als dat nog niet echt nodig is. Dit is een echte fout. Ook ingegeven door te weinig ervaring/kennis van balans en trim. Maar je houdt ALTIJD je voortstuwing tot er een alternatief is.

4: Ze zijn niet toch op zoek gegaan naar de lekkage. Hoe klote die klus ook is, hij is essentieel. Zo'n pijpje van 6mm komt een enorme bak water uit, maar is ook goed af te stoppen. Maar daar hebben ze naar mijn idee echt een kans laten liggen. Maar ja, wat doe je? Ouders aan boord, schrik in je lijf, etc? Maar als je boot lekt, dan MOET dat stoppen.

Met de afwikkeling en de berging: alle lof! Ook om onder de omstandigheden de goede moed er in te houden. Super toffe lui! Ik hoop meer van ze te lezen. Zeker nu Bram en Vivian er mee op zijn gehouden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 09:33 #532825

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
5:

Geen kennis van stroming rond het eiland, veel te laat reageren op het naderen van de lagerwal, dat zijn ernstige navigatiefouten.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:03 #532833

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8196
Inderdaad: die ook nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:14 #532834

waarbij jullie dan aannemen dat deze kennis zomaar beschikbaar is?
Zou dit in een almanak staan? als ik het verhaal zo lees zijn er al heel wat meer schepen vergaan daar. Of ze zijn allemaal zo dom, of je kan het gewoon niet weten..
als ze het niet hadden kunnen weten is het ook geen fout.

Van speculaties krijg ik altijd weer vlekken in mn nek.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:15 #532835

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
wat mij eigenlijk opviel,

dat de persoon in de haven niet reageerd op een mayday oproep, daar kan ik toch echt niet bij..


Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:17 #532838

die staan zeker op het havenkanaal
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:22 #532839

Kapiteinmomo schreef :
Met dit verhaal (hoe mis kan het gaan) ga ik zeker een aantal zaken controleren op dit jacht, heeft dit verslag toch zeker toegevoegde waarde!!

kijk even goed of er geen 6mm plastic tuutjes door de huid steken, bij de watermaker bijvoorbeeld...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:26 #532841

  • FransV
  • FransV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties. Op een aantal dingen wil ik wel even reageren.

1) Dat we weinig ervaring hebben daar komen we ronduit voor uit. Er worden maar weinig mensen met ervaring geboren dus voor iedereen geldt dat ie toch een keer de zee op moet met weinig ervaring. Je hoopt dat je dan niet direct de lastigste dingen voor je kiezen krijgt zodat je je ervaring rustig kunt opbouwen. Helaas kregen wij echter tijdens deze trip te maken met teveel ongebruikelijke "uitdagingen" waar we wat ons betrof nog niet aan toe waren. Op dit forum zullen er ongetwijfeld mensen zitten met meer ervaring en die betere keuzes gemaakt zouden kunnen hebben.

2) Naar mijn gevoel is de grootste fout die we gemaakt hebben dat we teveel vertrouwen hadden in SAR. Ik wil niet teveel naar anderen wijzen, maar ik ging er min of meer van uit dat een noodoproep op 16 zou resulteren in hulp vanuit de haven en niet vanaf de andere kant van het eiland. Verder vind ik dat je een crew niet moet wijsmaken dat je er bijna bent, tenzij dat echt zo is. En dat je ze niet moet verbieden om nogmaals op het havenkanaal om een sleepje te verzoeken.

3) De haven binnenvaren onder zeil was, zoals eerder al gezegd, voor ons geen optie. Dat er profs op dit forum zitten die het wel zouden hebben gekund neem ik voor waarheid aan, maar voor ONS was het geen optie.

4) Over dat zeil laten staan daar ben ik het achteraf helemaal mee eens. De ongelukkige samenloop van omstandigheden was dat dit toevallig nou net de eerste keer was dat we het systeem om het zeil netjes te bergen niet meer hadden en dat de tot dusver gevolgde procedure door tegen de wind in te motoren niet meer mogelijk was. Gebrek aan ervaring inderdaad waar we op deze trip iets aan hadden willen doen, maar dan wel liever zonder een kuub water aan boord. Enfin we wisten niet hoe lang het zou duren om het zeil op die manier neer te laten dus toen SAR zei dat ze er bijna waren leek ons TOEN dat het een goed idee zou zijn om dit obstakel uit de weg te ruimen.

5) Onderzoeken waar het lek vandaan kwam was inderdaad mijn eerste ingeving, en als we midden op de oceaan hadden gezeten had ik er ook geen moment over getwijfeld. Maar als je vlak voor een haven ligt dan is het ook wel een beetje bizar om daar veel tijd en moeite in te gaan stoppen in plaats van te gaan organiseren dat er hulp van buitenaf komt.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat als we ooit in Nederland hetzelfde zouden meemaken, dat we pal voor de ingang van een haven uitgebreid op lekkenjacht gaan in plaats van ons te focussen op het verkrijgen van hulp, dat we terwijl de aangeboden hulp aangeeft er bijna te zijn we gewoon niets doen en onder vol tuig door blijven stomen, etc. dat er dan een zelfde soort discussie zou ontstaan maar dan met tegenovergestelde argumenten.

Achteraf zien wij ook wel wat we allemaal anders hadden kunnen doen, met de kennis die we nu hebben. Ook voor ons lijkt het nu allemaal heel simpel.

Nogmaals dank voor alle reacties en natuurlijk ook voor het meedenken. Wij leren ervan, en wellicht zijn er anderen die met dit verhaal ook weer hun voordeel kunnen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:30 #532842

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :

Van speculaties krijg ik altijd weer vlekken in mn nek.

Daar zijn zalfjes voor verkrijgbaar in de ZF toko :whistle:

Natuurlijk zijn er pilots voor dat gebied, ook geeft je plotter info over stroomsnelheid en richting.

@ Baasklusje

Reken maar!,
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:35 #532845

Nou van mij krijg je alle respect hoor, Frans. Naar mijn idee hebben jij en je partner het allemaal rustig en beheerst bekeken, beslissingen genomen over de op dat moment naar jou idee beste oplossing. Zelfs nog tussendoor het plan aangepast.

Ik wil nog wel eens zien wie dat allemaal ook zo rationeel hadden opgelost. ( met ook nog de ouders erbij)

Achteraf kijk je een koe in zn gat, en was de hele lekkerij niet opgetreden.

Ook respect voor het jezelf zo open en bloot op te stellen met dit verhaal op dit forum. Er zijn altijd weer mede forummers die nogal harde conclusies trekken en veroordelen, terwijl ze zelf nog nooit zoiets meegemaakt hebben.


Ik hoop voor je dat je boot weer helemaal hersteld kan worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 10:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:38 #532846

@FransV. Dank dat je dit met ons hebt willen delen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:39 #532847

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13620
sterkte met de afwikkeling, maar zo te zien is de boel nog te redden.

niet besproken, maar er was geen optie om het schip nabij ergens op het strand te schuiven?
dat plaatje van Maps geeft denk ik alleen rotskust weer.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 10:41 #532848

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Hartelijk dank voor je antwoord Frans, het is duidelijk.
Nogmaals jullie ervaring zet voor veel schippers de boel weer op scherp.

Veel succes met de reparatie en je verdere zeilerscarrière
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 11:03 #532852

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
sy helios schreef :
niet besproken, maar er was geen optie om het schip nabij ergens op het strand te schuiven?

Ik kan me 100% voorstellen dat je er niet aan denkt, maar een paar mijl naar het westen (met de wind mee dus), is een haven (Las Galletas) die achter een kaap verschuilt ligt. Minder golven, minder wind, grote havenopening, en een zandstrandje. Je had daar halve wind zo in kunnen steken. Enfin, dat is weer achteraf.

Ik denk dat het probleem is dat we in Nederland niet gewend zijn aan stroom, vooral langs een kust of in zelfs in een haven. In Lagos zijn er al een paar mensen in de afgelopen weken tegen een boot gevaren (waaronder, is mij net verteld, die van mij) en hebben daar schade berokkend. Ik heb zelf ook zeer onelegant mijn boot aangelegd - met 25 knopen wind en twee knoop stroom valt het niet mee om netjes in je boxje te komen - mij lukte dat nog wel maar toen 1 landvast niet goed klaar lag werd het een zootje. Je hebt dan gewoon geen tijd, en als je daar niet mee opgroeit kan het je danig verrassen. Het is zaak, veel meer dan bij een stuk IJsselmeerzeilen, je goed voor te bereiden. Ken je vluchthavens, ken de stroming, weet hoe het getij staat en hoe het gaat veranderen tijdens je zeiltocht, weet of je dezelfde haven nog wel inkomt als de wind schift en/of toeneemt etc.. Wees ook bedacht op windschaduw - je kunt je lelijk verkijken op hoeveel wind er staat als je haventje in de luwte ligt (en dat is meestal het geval).


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 11:19 #532856

  • FransV
  • FransV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Nee het was geen optie om het schip ergens op het strand te schuiven, ten eerste omdat het helemaal niet onze intentie was om uberhaupt ergens aan land te gaan en verder omdat er nauwelijks stranden zijn op een dergelijk vulkanisch eiland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 11:24 #532858

  • FransV
  • FransV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
We wisten wel dat er een haven in Las Galletas is maar daar waren we nog nooit geweest. We hadden niet voor niets mayday geroepen dus vanaf dat moment was het voor ons gewoon wachten op de toegezegde hulp en hadden we het idee dat het niet verstandig zou zijn om op eigen houtje zonder motor en met 20 knopen tegenwind een ons onbekende haven proberen binnen te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl