Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe mis kan het gaan

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:23 #532971

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
FransV schreef :

Ik ben de laatste die er boos om zal worden. Oordelen vind ik pas interessant als ze komen van mensen die weten waarover ze praten, en tot die categorie lijk jij niet te behoren.

Ben blij dat je zelf reageert, ik ben moeilijk in een categorie te plaatsen, en waarom zou dat moeten.
Goed lees dat je (verkeers?) vlieger bent, en op een bepaalde manier anders moet denken dan het reguliere scheepsvolk.

Het is bewezen dat deze denkwijze nou niet bepaald succes heeft gehad,
het is nogal wat in om in het zicht van de haven te verongelukken.

Vond het nogal een stap om dit bericht met alle in and outs te publiceren, moet je ook tegen kritiek kunnen.

Ongevallen zowel scheeps en luchtvaart hebben mijn intense interesse,
domweg omdat daar veel van te leren valt.

Daar doe ik mijn voordeel mee, heb veel geleerd van dit draadje
ook hoe je het niet moet doen

Frans ik heb niets tegen jouw, het is een vreselijk gebeurtenis waar gelukkig geen slachtoffers zijn gevallen, had zo kunnen gebeuren.

Maar dat vele forumleden allerlei complimenten gaan geven is niet relevant aangaande dit ongeluk, dat weet jij ook.

Succes en behouden vaart
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 18:49 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:26 #532973

...... naar mijn mening heeft de schipper zeer logisch en goed gehandeld. Er zijn besluiten genomen, elk besluit met het doel om verandering in de situatie te brengen. Al de internetlezertjes moeten eens de onderzoeken op na lezen hoeveel mensen in panieksituaties dichtklappen en passief hun lot afwachten. Conclusie de schipper is uit het juiste hou gesneden.

De oorzaak van de ramp ligt puur juridisch: de opgeroepen berger heeft alleen recht op bergingsloon als hij als eerste aan boord is. Hij suggereerd dat hij er al bijna is, tevens weerhoudt hij de schipper ervan om zijn recht uit te oefenen hulp dichterbij te zoeken (de marina) of wellicht een toevallig ander schip. Zijn advies is op het kanaal te blijven , en dus niet via andere kanalen hulp te zoeken met als risico dat de 1e berger te laat komt. De berger adviseert en geeft verkeerde informatie om het als 1e aankomen te maximaliseren voor hemzelf.

Dan wordt het helemaal triest: om het moment dat de berger bij aankomst ziet dat er gevaar is voor de bemanning is hij juridisch verplicht om te helpen, echter heeft hij geen recht meer op loon. Sla de nationale en internationale wetgeving er maar op na. Hij doorziet zijn fout en slaat gelijk alarm op basis van " bemanning in levensgevaar" waardoor er gered wordt door de heli.

Helaas heb ik op dit vlak onder andere in Portugal (Sines) maar ook op het Markermeer rare acties gezien en heb me er met een advocaat juridisch in moeten verdiepen. De markermeer berger presteerde het zelfs om valsheid i geschrifte te plegen windje 2-3 was in 1 keer windje 5-6 om recht te hebben op loon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:31 #532977

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Kapiteinmomo schreef :
het is nogal wat in om in het zicht van de haven te verongelukken.

Vind het nogal meevallen; bij de kust gaat het stukken makkelijker dan midden op de oceaan ...
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 19:57 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:34 #532980

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
Petje af voor het op deze manier omgaan met, verwerken van, en delen van jullie tegenslagen, Chapeau M'sieur. Iedereen kan er van leren..

Ik hoop dat het verder allemaal een aanloop zal blijken naar een verbeterde start..

Mooie quote van het net;

" it reminds me of the old aviation adage that can surely be applied to sailing "The superior pilot is one who uses his superior knowledge and judgment to avoid situations requiring the use of his superior skill!"

B)
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:46 #532984

Dank voor het delen van het verhaal, valt een hoop uit te leren.

Opknappen die boot, desnoods wat minder fraai als het met geld niet helemaal past. Je hebt nu vertrouwen in het schip, kan mooi de nodige verbeteringen doorvoeren en kent straks alles als je broekzak. Prima om mee op pad te gaan dan.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 18:52 #532986

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Opvallend de mijlen vreters reageren niet. Ik zeg alleen wat fout gegegaan is weet ik niet, cummulatie van factoren. Maar er is iets goed fout gegaan dat is duidelijk..... leer hiervan

Cees, Maranhão, Brazilië
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 19:11 #532996

  • Einder
  • Einder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
erg jammer van de gebeurtenis !
het is altijd makkelijk te oordelen als je er niet bij bent geweest.
we wensen jullie een nieuwe kans en een behouden vaart.
Ton en Churly sv Einder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 19:54 #533017

het is een mooie case voor in het boek Normal Accidents.
Een keten van gebeurtenissen, door close coupling en complex interactions.

voor wie dat boek niet kent: http://www.amazon.com/Normal-Accidents-Living-High-Risk-Technologies/dp/0691004129/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1405453994&sr=8-1&keywords=normal+accidents

vele nautische voorbeelden, een heel hoofdstuk over 'radar-assisted collisions'
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 juli 2014 19:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 15 juli 2014 21:20 #533041

  • Nikisa
  • Nikisa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Vraagje, oproep op havenfrequentie terwijl je toch echt in dreigende nood bent?
Hebben ze daar geen kanaal 16?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 16 juli 2014 06:19 #533074

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Nee, meestal luisteren havens alleen uit op hun eigen werkkanaal. Waarom zouden ze ook?

Het is aan de kustwacht om SAR of bergers te organiseren. De ksustwacht heeft normaalgesproken 100% dekking langs de kust op kanaal 16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 16 juli 2014 07:08 #533080

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
JazzyO schreef :

Ik ben mij ook niet bewust dat stroomgegevens op mijn Raymarine e125/e7 plotters afgebeeld kunnen worden, heb het nog nergens kunnen vinden.

Onno

Zoek op je navionics kaart (ook gold) de tekens (T) voor getijde gegevens en (C) voor stroming.
Als je hier op klikt krijg je eenvoudige grafieken van de getijden/stromingen.

Eric.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 16 juli 2014 07:46 #533085

Moki schreef :
JazzyO schreef :

Ik ben mij ook niet bewust dat stroomgegevens op mijn Raymarine e125/e7 plotters afgebeeld kunnen worden, heb het nog nergens kunnen vinden.

Onno

Zoek op je navionics kaart (ook gold) de tekens (T) voor getijde gegevens en (C) voor stroming.
Als je hier op klikt krijg je eenvoudige grafieken van de getijden/stromingen.

Eric.

Dit lijkt een leuke feature maar geldt slechts voor globale stromingen verder op zee. "Local knowledge" zul je echt van een local of goede almanak moeten leren, zeker detailstromingen rondom haveningangen etc. Voor getijden kan het wel handig zijn, zo heeft Navionics zelfs referenties stroomopwaards op getijdenrivieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 16 juli 2014 08:17 #533092

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Laat ik voorop stellen dat de besluitvaardigheid van Frans en Ilona een dikke plus verdient. Dat niet alle besluiten de beste waren, doet daar niets aan af. Wat beter kon is al gezegd: doorvaren met de wind mee naar Las Galetas en ondertussen het lek proberen te stoppen.

Afgelopen winter heb ik als stuurman op de Alex voor het eerst rond de Canarische eilanden gevaren. Bij de dagwacht (om 04.00 uur) nam ik het schip meestal dobberend over van mijn voorganger en bij de platvoetwacht (om 16.00 uur) stond er een stijve bries. De Canary Current was vrij constant.

Wat in dit draadje wat onderbelicht is, is wat er in algemene zin bij dit soort kusten gebeurt. Onderstaand een plaatje met stroomgegevens. Overdag komt daar nog een zeewindje bij, 's nachts een landwindje.
Ook niet vergeten dat elke verstoring in de zeebodem tot draaikolken (eddies) leidt van soms honderden meters doorsnee.

Bijlage Tenerifecurrentandwind.jpg niet gevonden

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 16 juli 2014 10:36 #533126

  • TTS
  • TTS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Wat een woestenij zeg.

Bijlage TenerifeSud.jpg niet gevonden



Fijn dat jullie er allemaal levend uit zijn gekomen.

Als onervaren zeiler heb ik al schrik voor het Grevelingenmeer :-)

Laat je door het haantjesgedrag en het EGO theater hier niet uit het veld slaan.

Ik lees dat jullie het hoofd behoorlijk koel hebben gehouden en elke keuze is een compromis. Dus is er altijd wat op aan te merken. Energieverspilling om daar dan ellenlang op in te gaan en helemaal om daar ruzie over te maken.

Begrip, ondersteuning, een hart onder de riem. Dat zijn zaken die jullie er weer bovenop kunnen brengen.
Mirror 62265
Laatst bewerkt: 16 juli 2014 10:38 door TTS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 16 juli 2014 13:44 #533155

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Nachtvlinder schreef :
Moki schreef :
Zoek op je navionics kaart (ook gold) de tekens (T) voor getijde gegevens en (C) voor stroming.
Als je hier op klikt krijg je eenvoudige grafieken van de getijden/stromingen.

Eric.

Dit lijkt een leuke feature maar geldt slechts voor globale stromingen verder op zee. "Local knowledge" zul je echt van een local of goede almanak moeten leren, zeker detailstromingen rondom haveningangen etc. Voor getijden kan het wel handig zijn, zo heeft Navionics zelfs referenties stroomopwaards op getijdenrivieren.

Bedankt voor de tips - ik zal het gaan proberen. I.i.g. is het handig om een idee te krijgen, maar ik ben het met Nachtvlinder eens dat het geen vervanging lijkt voor een goed navigatieplan.

Onno
Laatst bewerkt: 16 juli 2014 13:45 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 18 juli 2014 16:04 #533668

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
WADnWIND schreef :
Ik vind het vooral moedig hoe ze er onder gebleven zijn en hoe ze hun verhaal doen, met gevolg en conclusie.
Dat vind ik ook en het goed om te hebben het ook hier te posten. Je weet dat je wat over je heen krijgt, maar daar wordt je alleen maar sterker van. En anderen ook.

Wij hebben daar ook gelegen. Inderdaad een erg smalle en lastige invaart onder zeil. Ook op dit stuk kan de acceleratiezone flink te keer gaan. Wij hadden hier de volle laag vanaf de zuidpunt van Tenerife tot de aanloop. Gezien de foto's viel het op dit stuk gelukkig nog mee. Wat voor handen zijnde stroom gegevens betreft, die zijn hier echt minimaal. De pilots spreken over algemeenheden en zeker deze lokale situaties zullen hier niet in staan.

Respect voor de bemanning! En heel veel succes met het herstel (en dan bedoel ik ook de boot) want dit gaat je niet in de koude kleren zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 19 juli 2014 09:34 #533768

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Sterk dat de bemanning zich hierdoor (en door de nu nog verder ontmoedigde ouders) niet uit het veld laat slaan.

Jammer dat sommigen denken dat je zo'n jacht 'even' door een anderhalve boot breed zigzag-geultje opkruist de haven in - met twee ton water in de motorruimte die 'm een heel stuk logger maakt. Mijns inziens kan zelfs de beste walkapitein dat schudden. En wat doe je als halverwege het geultje, het water binnen inmiddels zo hoog staat dat-ie helemaal niet meer door de wind te krijgen is? Lig je direct op de rotsen.

Nee, buiten wachten op een sleepje die "er bijna is" is dan helemaal zo gek nog niet.

Natuurlijk zijn er dingen te bedenken die anders hadden gekund, maar dat is te makkelijk achteraf. Bv. het zonder meer sluiten van alle afsluiters in de motorruimte nadat de motor dienst weigerde en water aangetroffen werd in de machinekamer.

Ik zou zelf iets verder gaan dan een bilge alarm per compartiment; liever een automatische bilgepomp mét alarm. Handlenspompen zijn prima als laatste redmiddel, maar vroeg gewaarschuwd worden mét handen vrij om een lek te zoeken lijkt me in zo'n situatie (meer) goud waard.
Laatst bewerkt: 19 juli 2014 09:39 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe mis kan het gaan 20 juli 2014 09:09 #533888

  • Sobat
  • Sobat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Frans en Ilona, iedere beslissing waarbij je aan het eind van de dag de boerenkool met worst niet via een slangetje krijgt toegediend, is een goede beslissing!

Veel succes

Sjoerd
Volksboot 480
Neptun 22
Beneteau First 30
Rondje(gelopen op)Helgoland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl