Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair?

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 13:10 #539845

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Landschap, zeeschap, kampioenschap, kanaalmanschap... :S
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 13:12 #539847

Faran schreef :
Landschap, zeeschap, kampioenschap, kanaalmanschap... :S

en Standbymanschap.

www.google.nl/webhp?sourceid=c...nd%20by%20your%20man
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 13:15 #539848

hoeraworpmanschap.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 13:15 #539849

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Dat Standbymanschap zal ik dit weekeinde eens proberen bij het NK Flits :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 13:20 #539850

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
of mensschap om de dames niet tegen het fraaigekapte hoofd te stoten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 13:29 #539853

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
De term 'klaar voor onmiddelijk gebruik' betekent gewoon dat het apparaat gebruiksklaar moet zijn: de tank voorzien van voldoende brandstof, brandstof- en koelwaterkranen open, een evt. bbm gemonteerd op de motorsteun (dus niet i.v.m. gunstigere gewichtsverdeling op de kajuitvloer...), de tank aangekoppeld etc. Simpele, logische dingen dus... Zo'n binnenvaartschip, tanker of coaster komt echt niet plotseling uit het struikgewas schieten, die zie je echt wel aan komen. Bij elk zijkanaal of haven-in- of uitgang even extra opletten, dan hoeft dat apparaat echt niet de hele dag te pruttelen. Ik zet 'm in ieder geval op het NZK altijd uit (d.w.z. het contact staat aan, één druk op de knop en hij loopt).
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 13:30 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 13:31 #539854

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ HPV

Als zeilen mag, mag voor de wind zeilen ook, en mag een opschieter maken aan SB wal ook! Zo'n opschieter zegt niet dat je niet zo ver mogelijk SB wal blijft. Maar zoals gezegd, de vraag ligt voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 14:43 #539871

Wat "klaar voor onmiddelijk gebruik" of "standby" betekent, daar komen we hier volgens mij niet uit. De wetgever heeft dat simpelweg niet helder omschreven en dat laat ruimte voor verschillende interpretaties.

Eigenlijk kun je dit alleen maar achteraf constateren. En dat is ook wat waarschijnlijk zal gebeuren door de autoriteiten als er stront aan de knikker is. Als er zich een aanvaring of andere calamiteit voordoet en het blijkt dat je de motor niet op tijd hebt kunnen starten, dan zit je fout.
Je moet de motor immers gereed hebben voor onmiddelijk gebruik, ongeacht hoe je dat doet...

Groet, Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 15:14 #539879

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
Het lijkt mij dat je je motor klaar moet hebben om onmiddelijk te starten.
Als je je motor stationair moet laten meedraaien, dan moet je ook je kegel zetten, en je voorrang als zeilend schip opgeven.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn, of misschien toch wel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 15:17 #539883

Tony2920 schreef :
Als je je motor stationair moet laten meedraaien, dan moet je ook je kegel zetten,

niet als hij in zijn vrij staat.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 15:47 #539895

uhm ja goeie dit, maar als ik even denk aan een apparaat wat stanby staat, betekent inderdaad dat alles zover is dat 1 druk op de knop het gene doet wat hij moet doen.

Althans zo als ik er even over nadenk, maar ja zoals Baasklusje al zei hierboven, motor kan ook stationair draaien in de vrij…hmmmmm is ook een vorm van stand-by, hendel 1 klik naar voren of achteren en de aandrijving werkt wel met 1 handeling.

Tjaaa lekkere wetgever, bedacht door de grootste afdeling: zoek het lekker uit (afd. ZHLU) , vertellen wij achteraf wel waarom het niet goed was….. :silly: :silly: :silly:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 15:55 #539899

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik geloof dat jullie het vraagstuk nu ook helemaal door hebben Smooth Operator en Jeroen-Pion.
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 15:57 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 16:54 #539921

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
Baasklusje schreef :
Tony2920 schreef :
Als je je motor stationair moet laten meedraaien, dan moet je ook je kegel zetten,

niet als hij in zijn vrij staat.

Ook als hij in zijn vrij staat !
Vanaf de motor draait ben je een werktuiglijk voortbewogen vaartuig.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 17:04 #539928

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
een motor kan ook bijdraaien enkel om stroom te genereren (generator) of als noodprocedure (veiligheidsmiddel) waar de wet in dit geval op aan lijkt te dringen.

op dat moment dient hij dus niet om de boot voort te bewegen, daar heb je op dat moment namelijk gewoon de zeilen voor.

het is op dat moment strikt genomen een door de wind voortbewogen vaartuig door middel van zeilen en dus geen werktuiglijk voortbewogen vaartuig.
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 17:26 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 17:09 #539930

Mephisto schreef :
Ik geloof dat jullie het vraagstuk nu ook helemaal door hebben Smooth Operator en Jeroen-Pion.
???
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 17:22 #539932

  • Nebulae
  • Nebulae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 226
We zijn gisteren terug gekomen vanuit Antwerpen op de Westerschelde. Ik heb de motor daar soms stationair bij gehad. Sommige stukken waren net niet bezeild. Er lagen daar ook ergens 2 binnenvaarders midden midden in de vaargeul te wachten totdat ze de sluis binnen konden, terwijl de sluis leegstroomde met tig andere binnenvaarders. I.c.m. verkeer uit de andere richting leverde dat een heel onoverzichtelijke situatie op.

Ook vlak voor Doel was het heel druk met grote schepen, terwijl je bij Bath eigenlijk niet de bocht omkwam, i.v.m. lager wal en wind.

Wat ik maar wil zeggen is dat de motor standby houden voor mij ruim uit te leggen is. Als ik de ruimte heb, en goed kan zeilen laat ik de motor uit en start hem zodra nodig. Maar soms kan het nodig zijn om de motor stationair te laten mee draaien. Het hangt helemaal van de situatie ter plekke af.
Groeten,

John
http://www.zwetsviool.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 17:32 #539938

Mephisto schreef :
een motor kan ook bijdraaien enkel om stroom te genereren (generator) of als noodprocedure (veiligheidsmiddel) waar de wet in dit geval op aan lijkt te dringen
< waar de wet in dit geval op aan lijkt te sturen > lijkt mij nogal een eigen interpretatie.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 17:49 #539940

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Nebulae schreef :
We zijn gisteren terug gekomen vanuit Antwerpen op de Westerschelde. Ik heb de motor daar soms stationair bij gehad. Sommige stukken waren net niet bezeild. Er lagen daar ook ergens 2 binnenvaarders midden midden in de vaargeul te wachten totdat ze de sluis binnen konden, terwijl de sluis leegstroomde met tig andere binnenvaarders. I.c.m. verkeer uit de andere richting leverde dat een heel onoverzichtelijke situatie op.

Ook vlak voor Doel was het heel druk met grote schepen, terwijl je bij Bath eigenlijk niet de bocht omkwam, i.v.m. lager wal en wind.

Wat ik maar wil zeggen is dat de motor standby houden voor mij ruim uit te leggen is. Als ik de ruimte heb, en goed kan zeilen laat ik de motor uit en start hem zodra nodig. Maar soms kan het nodig zijn om de motor stationair te laten mee draaien. Het hangt helemaal van de situatie ter plekke af.

Volgens mij laat je hier zien wat goed zeemanschap inhoudt: de situatie wordt zo onoverzichtelijk dat het draaiend hebben van de motor een zekerheidstelling is die verantwoord doorvaren mogelijk maakt.
Na de onoverzichtelijke situatie de motor uit zetten en weer startklaar voor de volgende onoverzichtelijke situatie lijkt mij prima.

Standby of startklaar, thats the question.

Zelf hou ik het op startklaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 17:49 #539941

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
klopt noballast, want ik kan er in combinatie met het van dale woordenboek niks anders meer van maken
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 17:50 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 18:48 #539959

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7635
koko schreef :
Nebulae schreef :
We zijn gisteren terug gekomen vanuit Antwerpen op de Westerschelde. Ik heb de motor daar soms stationair bij gehad. Sommige stukken waren net niet bezeild. Er lagen daar ook ergens 2 binnenvaarders midden midden in de vaargeul te wachten totdat ze de sluis binnen konden, terwijl de sluis leegstroomde met tig andere binnenvaarders. I.c.m. verkeer uit de andere richting leverde dat een heel onoverzichtelijke situatie op.

Ook vlak voor Doel was het heel druk met grote schepen, terwijl je bij Bath eigenlijk niet de bocht omkwam, i.v.m. lager wal en wind.

Wat ik maar wil zeggen is dat de motor standby houden voor mij ruim uit te leggen is. Als ik de ruimte heb, en goed kan zeilen laat ik de motor uit en start hem zodra nodig. Maar soms kan het nodig zijn om de motor stationair te laten mee draaien. Het hangt helemaal van de situatie ter plekke af.

Volgens mij laat je hier zien wat goed zeemanschap inhoudt: de situatie wordt zo onoverzichtelijk dat het draaiend hebben van de motor een zekerheidstelling is die verantwoord doorvaren mogelijk maakt.
Na de onoverzichtelijke situatie de motor uit zetten en weer startklaar voor de volgende onoverzichtelijke situatie lijkt mij prima.

Standby of startklaar, thats the question.

Zelf hou ik het op startklaar.

+1
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 19:06 #539972

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
uiteindelijk maakt het eigenlijk niet uit wat je er onder verstaat als ik VVD-Kamerlid Charlie Aptroot moet geloven.

hij stelt in een interview met Trouw uit 2008 het volgende:
‘De Burger hoeft zich niet aan onduidelijke wetten te houden’
3. Uw stelregel is dus: als de overheid haar zaakjes niet voor elkaar heeft, hoef je als burger niet te luisteren?

„Ja, of als de wetten elkaar tegenspreken. Je kunt je nu eenmaal niet houden aan tegenstrijdige of onduidelijke regels. Je wil niet weten hoe vaak ik dat tegenkom. Ik ken een verhaal van een ondernemer die van de brandweer een extra nooduitgang moest maken. En wel één die naar buiten toe opent, want als je zaak vol is en de deur opent naar binnen toe, heb je alsnog een probleem. Die deur zou echter grenzen aan een stoep, dus de gemeente zei dat de deur naar binnen toe moest openen, want stel je voor dat iemand die deur in zijn gezicht zou krijgen. Vervolgens wilde de ondernemer een schuifdeur maken maar dat mocht niet van de arbeidsinspectie. En de gemeente vertelde hem later dat hij überhaupt geen deur mocht maken omdat het pand een monument was. Ja, dan zeg ik: pas maar.”
Misschien is dat gewoon de beste methode om met dit soort vraagstukken om te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 19:31 #539980

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Spijtig genoeg (of juist gelukkig) is het door de scheiding der machten niet aan volksvertegenwoordigers om te bepalen welke wetten al dan niet door de burgers moeten gerespecteerd worden. Dat doet de rechter.
Ik weet niet hoeveel van jullie in vroeger tijden de cursus voor het stuurbrevet (vaarbewijs in NL) gevolgd hebben maar ik herinner me daaruit nog goed dat motor stand by wil zeggen dat de motor startklaar moet zijn. Als de motor draait, of hij nu in neutraal staat dan wel in voor- of achteruit, ben je een motorboot en geen zeilschip meer. Een motorboot wordt ook niet plotseling een drijvend object op het moment dat hij zijn keerkoppeling in neutraal zet. Maw, als de voor voortstuwing bedoelde motor draait tijdens het zeilen, ben je verplicht de driehoek met punt omlaag te voeren, ook als die motor enkel draait om stroom te maken. Dit geldt niet voor ontbrandingsmotoren die enkel een generator aandrijven en niet voor de voortstuwing van je schip dienen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 19:44 #539984

In de procesindustrie worden kritische apparaten vaak in paartjes ontworpen. Zo bestaat een pompfunctie dan uit twee parallele pompen (handig als er eentje uit zou vallen of in onderhoud is).

Er is dan een "duty" pomp (die draait) en een "standby" pomp (die is startklaar).

Voor mij betekent "standby" dan ook "startklaar". Als je letterlijk na het woord "standby" kijkt, staat er dan niet gewoon "staat klaar"? Net zoals een tv die standby staat en wacht op een signaaltje van de afstandsbediening om in bedrijf te komen?
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 20:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 19:58 #539994

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vipe6 schreef :
Ik weet niet hoeveel van jullie in vroeger tijden de cursus voor het stuurbrevet (vaarbewijs in NL) gevolgd hebben Maw, als de voor voortstuwing bedoelde motor draait tijdens het zeilen, ben je verplicht de driehoek met punt omlaag te voeren, ook als die motor enkel draait om stroom te maken.

Nee dus, alleen als deze daadwerkelijk gebruikt wordt voor de voortstuwing. In Nederland. ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 21:11 #540051

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ik heb de vraag ook eens bij de Politie neergelegd:
BPR vraag omtrent motor stand by op bepaalde vaarwegen

Naar aanleiding van het BPR heb ik een vraag over de regels, namelijk over het stand-by hebben van een motor wanneer er op water als het Noordzeekanaal of Prinses Margrietkanaal gezeild wordt.

Wordt er met stand-by een motor die startklaar is in een noodsituatie bedoelt?

Of bedoelen ze een motor die stationair/niet in zijn werkstand aan staat en hierdoor dus direct in te zetten is in een noodsituatie?

Indien het om een motor die startklaar is, wat verstaat het BPR dan onder startklaar?

En in geval van een buitenboordmotor, mag deze dan omhoog geklapt staan?

Deze vraag is naar aanleiding van deze vraag op het zeilersforum: www.zeilersforum.nl/index.php/...tklaar-of-stationair

Alvast bedankt voor duidelijkheid scheppen in deze zaak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl