nav dit topic van beauty: Gaan we wel of gaan we niet bij 7 Bft?
www.zeilersforum.nl/index.php/...an-we-niet-bij-7-bft
Beauty heeft het hier over het noordzeekanaal en zeilen met de motor stand-by
Op verschillende grotere en drukkere vaarwateren is het alleen toegestaan te zeilen als je een motor stand-by hebt.
Twee veelgebruikte interpretaties die ik er om me heen van hoor:
1. De motor is startklaar.
2. De motor is al gestart en draait in z'n vrij.
Maar wat motor stand-by precies inhoudt, wordt eigenlijk nergens beschreven.
Als startklaar inhoudt dat je de motor met 1 druk op de knop of 1 maal trekken/slingeren kunt starten dan is het voldoende dat je direct de motor kan starten bij calanmiteiten.
Voor een binnenboord motor of electrisch startende buitenboordmotor lijkt me dat niet echt een probleem... die start wel als je de knop in drukt. het kan alleen even duren.
maar bij een buitenboord motor die je aan moet trekken is dat iets lastiger. Zeker met een losse tank.
Een buitenboord motor moet op die wateren dan altijd in het water hangen en voorbereid zijn om te kunnen starten. oftewel je moet even goed de pompbal door gepompt hebben zodat de slangen en de vlotterkamer vol benzine zitten.
Iets wat normaal als je slangen en koppelingen goed dicht zijn de eerste 10 minuten wel op gaat,
maar zeker op warmere dagen niet door de verdamping van de benzine door je hoofdsproeier je venturi in waardoor de vlotternaald langzaam zakt en langzaan weer brandstof terug de tank in laat lopen en dus lucht je slangen in trekt via de hoofdsproeier
door de onderdruk op de brandstofslang gaat dat nog best rap als het eenmaal gestart is.
Dan kan je dus trekken tot je een ons weegt en de brandstofpomp van de motor je slangen en vlotterkamer weer vol benzine heeft gepompt tot hij start.
dat lijkt me dus niet geheel stand-by
Vanuit die logica is het dus slimmer om als interpretatie van de regel te zeggen dat alle motoren gewoon stationair draaiend bij moeten staan. Immers de tv staat ook niet stand-by als de hoofdschakelaar uit staat en zal echt niet reageren op de knop van je afstandsbediening.
Daarom draait wat mij betreft de motor (inboard en outboard) gewoon stationair als hij stand-by moet staan.
Of ga ik hier mee een brug te ver om te zeggen dat dit de enige correcte interpretatie is?