Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair?

Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 10:35 #539763

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
nav dit topic van beauty: Gaan we wel of gaan we niet bij 7 Bft?

www.zeilersforum.nl/index.php/...an-we-niet-bij-7-bft

Beauty heeft het hier over het noordzeekanaal en zeilen met de motor stand-by

Op verschillende grotere en drukkere vaarwateren is het alleen toegestaan te zeilen als je een motor stand-by hebt.

Twee veelgebruikte interpretaties die ik er om me heen van hoor:

1. De motor is startklaar.
2. De motor is al gestart en draait in z'n vrij.

Maar wat motor stand-by precies inhoudt, wordt eigenlijk nergens beschreven.

Als startklaar inhoudt dat je de motor met 1 druk op de knop of 1 maal trekken/slingeren kunt starten dan is het voldoende dat je direct de motor kan starten bij calanmiteiten.

Voor een binnenboord motor of electrisch startende buitenboordmotor lijkt me dat niet echt een probleem... die start wel als je de knop in drukt. het kan alleen even duren.

maar bij een buitenboord motor die je aan moet trekken is dat iets lastiger. Zeker met een losse tank.

Een buitenboord motor moet op die wateren dan altijd in het water hangen en voorbereid zijn om te kunnen starten. oftewel je moet even goed de pompbal door gepompt hebben zodat de slangen en de vlotterkamer vol benzine zitten.

Iets wat normaal als je slangen en koppelingen goed dicht zijn de eerste 10 minuten wel op gaat,

maar zeker op warmere dagen niet door de verdamping van de benzine door je hoofdsproeier je venturi in waardoor de vlotternaald langzaam zakt en langzaan weer brandstof terug de tank in laat lopen en dus lucht je slangen in trekt via de hoofdsproeier

door de onderdruk op de brandstofslang gaat dat nog best rap als het eenmaal gestart is.

Dan kan je dus trekken tot je een ons weegt en de brandstofpomp van de motor je slangen en vlotterkamer weer vol benzine heeft gepompt tot hij start.

dat lijkt me dus niet geheel stand-by

Vanuit die logica is het dus slimmer om als interpretatie van de regel te zeggen dat alle motoren gewoon stationair draaiend bij moeten staan. Immers de tv staat ook niet stand-by als de hoofdschakelaar uit staat en zal echt niet reageren op de knop van je afstandsbediening.

Daarom draait wat mij betreft de motor (inboard en outboard) gewoon stationair als hij stand-by moet staan.

Of ga ik hier mee een brug te ver om te zeggen dat dit de enige correcte interpretatie is?
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 10:37 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 10:43 #539766

met een motor is het eenvoudig: hij start wel of hij start niet.
50% kans dus dat hij het doet :woohoo:

en dat is per keer starten, dus na 2 maal proberen is het al 75% kans :woohoo:

Na een keer of 5 zal hij het meestal wel doen.
Dus stationair laten meedraaien is overdreven.

NB een motor die na 5 keer nog niet start zal wel kapot zijn, dus daarmee kan je sowieso niet het water op....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 10:49 #539768

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Nee helaas baasklusje, Alleen wanneer het 100% zeker moet zijn dat de motor reageert als dit nodig is zonder andere handelingen te moeten doen kan je stand-by noemen

Dus met dit soort statistieken die afhankelijk zijn van factoren die je niet kan beinvloeden kunnen we niet tot een oplossing komen.

Met wat extra handelingen in de startprocedure zou je wel gelijk hebben. Maar dan is er volgens mij geen sprake meer van stand-by
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 10:52 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 10:54 #539770

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
zijn nog wel meer vragen over te stellen, als je met dikke wind voor de wind zeilt en even moet remmen....
neus in de wind en strijken doe je dan al snel aan de verkeerde kant van het vaarwater op t noordzeekanaal, ook zoiets vaags.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 10:57 #539771

een motor kan natuurlijk altijd uitvallen. Ook nadat ie een uur stationair heeft gedraaid. Terwijl als je m meteen uitzet hij net voordat ie in dezelfde storing gaat je nog kan redden.
dat weet je nooit.


Maar als ik vanuit zijkanaal C na een paar uur motoren met een nog warme motor het nzk op vaar, vind ik het zeker genoeg dat hij het na het starten meteen doet. en dus gaat hij uit, als het bezeild is.

Ik kan me wel voorstellen ( maar ik ben geen expert) dat je na een lange slingerende tocht op zee je de motor al wel op tijd start om te testen of alles nog werkt. ( dus vanuit een wat meer onzekere situatie )
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 10:59 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 10:58 #539772

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Zelf als de motor loopt ben je er niet 100% zeker van dat hij bvb niet meteen uitvalt als je gas probeert te geven.

Ik denk dat je gewoon moet kijken naar het beoogde doel van 'motor standby', namelijk dat je ten alle tijden kunt manoeuvreren of uitwijken voor wat dan ook. Als jij er gewoon voor zorgt dat je op tijd je motor gestart kunt hebben om een losgeslagen vrachtschip te ontwijken lijkt het me dat je voldoende standby bent. Die dingen zie je wel meer dan 5 seconden van te voren aankomen, dus hoeft je motor imo ook niet continu te lopen.
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 10:59 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 10:58 #539773

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
NZ kanaal vergelijkbaar met de Maasmond, deze quote van de site van het haven bedrijf: Het wordt afgeraden om de Maasmond onder zeil over te steken. Gebruik de motor of zorg er in ieder geval voor dat deze voor onmiddellijk gebruik gereed is

Dus voor je eigen veiligheid : motor aan dus. Er varen van die snelle Russische draagvleugelboten die op je fokje met 2 bft niet makkelijk kan ontwijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 10:59 #539774

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
HPV, ja precies, dat is ook een vreemde eend want je moet stuurboord houden daar en laveren mag niet.
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 11:01 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 11:22 #539784

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Bant schreef :
Zelf als de motor loopt ben je er niet 100% zeker van dat hij bvb niet meteen uitvalt als je gas probeert te geven.

als dat gebeurt heb je een te laag stationair toerental en vermoedelijk dus ook achterstallig onderhoud.

het stationair toerental is iets wat je bij een onderhoudsbeurt altijd controleerd en indien nodig bijstelt of de oorzaak er van uitzoekt (vuile sproeiers, vuile filters, enz enz.)

Maar ook kan je dit soort zaken gewoon preventief controleren, net als olie peilen. dan kom je niet voor verassingen te staan zo als je beschrijft en blijft de 100% intact. anders had je het op andere momenten al wel gemerkt.
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 11:29 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 11:28 #539788

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Mephisto schreef :
Bant schreef :
Zelf als de motor loopt ben je er niet 100% zeker van dat hij bvb niet meteen uitvalt als je gas probeert te geven.

als dat gebeurt heb je een te laag stationair toerental en vermoedelijk dus ook achterstallig onderhoud.

het stationair toerental is iets wat je bij een onderhoudsbeurt altijd controleerd en indien nodig bijstelt.

Punt was dat je sowieso geen 100% zekerheid hebt dat je motor het gaat/blijft doen. Als je je motor niet stationair hebt lopen is de kans dat je uiteindelijk geen lopende motor hebt als het nodig is misschien iets groter. Er staat echter nergens gespecificeerd wat de vereisten zijn, imo kun je dus rustig je motor uit hebben staan zolang je hem maar 'op tijd' kunt starten. De kans dat het zaakje het niet doet is er altijd, de vraag is wat je acceptabel vind.
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 11:30 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 11:30 #539789

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@HPV, nee hoor, tot een dikke bries gaat het grootzeil ook voor de wind naar beneden en als een opschieter nodig is moet 2 bootlengtes genoeg zijn, het NZK is echt wel breder. Gewoon een rondje door de wind maken en tegelijk je grootzeil laten vallen op de giek.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 11:32 #539791

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Stel nu eens dat de wetgever met stand-by bedoeld heeft een draaiende pruttel, waarom staat er dan niet simpelweg draaiend? Er is voor mij verschil tussen stationair draaiend en stand-by. Vandaar mijn interpretatie van stand-by namelijk .... is gereed / klaar om te starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 11:33 #539792

Snelle boten ( sneller dan 40 kmh dus ook die draagvleugelboten) moeten aan alle andere schepen voorrang verlenen.
Is hier al een keer naar voren gekomen:
www.zeilersforum.nl/index.php/...el-snel-schip#144011
Betekent dus ook dat je zelf koers en vaart moet behouden.

Ad
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 11:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 11:39 #539794

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
Mephisto schreef :
nav dit topic van beauty: Gaan we wel of gaan we niet bij 7 Bft?

www.zeilersforum.nl/index.php/...an-we-niet-bij-7-bft

Beauty heeft het hier over het noordzeekanaal en zeilen met de motor stand-by

Op verschillende grotere en drukkere vaarwateren is het alleen toegestaan te zeilen als je een motor stand-by hebt.

Twee veelgebruikte interpretaties die ik er om me heen van hoor:

1. De motor is startklaar.
2. De motor is al gestart en draait in z'n vrij.

Maar wat motor stand-by precies inhoudt, wordt eigenlijk nergens beschreven.

Als startklaar inhoudt dat je de motor met 1 druk op de knop of 1 maal trekken/slingeren kunt starten dan is het voldoende dat je direct de motor kan starten bij calanmiteiten.

Voor een binnenboord motor of electrisch startende buitenboordmotor lijkt me dat niet echt een probleem... die start wel als je de knop in drukt. het kan alleen even duren.

maar bij een buitenboord motor die je aan moet trekken is dat iets lastiger. Zeker met een losse tank.

Een buitenboord motor moet op die wateren dan altijd in het water hangen en voorbereid zijn om te kunnen starten. oftewel je moet even goed de pompbal door gepompt hebben zodat de slangen en de vlotterkamer vol benzine zitten.

Iets wat normaal als je slangen en koppelingen goed dicht zijn de eerste 10 minuten wel op gaat,

maar zeker op warmere dagen niet door de verdamping van de benzine door je hoofdsproeier je venturi in waardoor de vlotternaald langzaam zakt en langzaan weer brandstof terug de tank in laat lopen en dus lucht je slangen in trekt via de hoofdsproeier

door de onderdruk op de brandstofslang gaat dat nog best rap als het eenmaal gestart is.

Dan kan je dus trekken tot je een ons weegt en de brandstofpomp van de motor je slangen en vlotterkamer weer vol benzine heeft gepompt tot hij start.

dat lijkt me dus niet geheel stand-by

Vanuit die logica is het dus slimmer om als interpretatie van de regel te zeggen dat alle motoren gewoon stationair draaiend bij moeten staan. Immers de tv staat ook niet stand-by als de hoofdschakelaar uit staat en zal echt niet reageren op de knop van je afstandsbediening.

Daarom draait wat mij betreft de motor (inboard en outboard) gewoon stationair als hij stand-by moet staan.

Of ga ik hier mee een brug te ver om te zeggen dat dit de enige correcte interpretatie is?

volgens mij is het in dit draadje ook al eens behandeld: www.zeilersforum.nl/index.php/...90-juridisch-vraagje
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 11:46 #539798

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Sprokkie

OK, voor onmiddellijk gebruik moeten we dus lezen als "stand-by" en andersom , maar wat is dan gereed voor onmiddellijk gebruik? Direct te starten toch? Niet in zijn vrij meedraaiend neem ik aan.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 11:51 #539801

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
dat topic komt inderdaad ook uit dat de motor voor onmiddelijk gebruik klaar moet staan. maar geeft geen antwoord wat onmiddelijk gebruik oftewel stand-by is.

@Beauty, de van dale weet dat wel: Betekenis ' onmiddelijk '

on·mid·del·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)

1 rechtstreeks
2 zonder uitstel; dadelijk

Kortom stationair draaiend in zijn vrij

Ik denk dat we er zijn zo. tnx Sprokkie
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 11:54 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 12:00 #539804

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Motor stand-by betekent dat je die onmiddelijk kunt starten en gebruiken ter voortbeweging.
Of de bbm ook omhooggeklapt mag zitten? Als ik rechter was zou ik zeggen: nee.
Waar kan ik dat lezen over dat stand-by? In het binnenvaartpolitiereglement kan ik er niks over vinden.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 12:17 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 12:10 #539811

Mephisto schreef :

Kortom stationair draaiend in zijn vrij

Ik denk dat we er zijn zo. tnx Sprokkie

nou dan moet je ook nog schakelen , kost ook tijd.
dan toch maar schroef alvast in zijn achteruit mee laten draaien?
Muggeziften? ja dat zal wel. Maar die twee secondes die het kost om de motor te starten is dat ook..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 12:14 #539815

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
@roozenbos starten in zijn werk mag niet van het instructieboekje. dus ja je moet altijd schakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 12:15 #539816

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik ga het voorleggen bij toezicht en beheer bij havenbedrijf Amsterdam. Een verkeersleider overigens in het Rotterdamse (geen toezichthouder) die ik net sprak interpreteert het als niet stationair meedraaiend maar gewoon gebruiksklaar.

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 12:15 #539817

wat ik maar willen zeggen is dit: als het echt zo kritisch is dat je de motor moet laten pruttelen kan je beter het hele zeilen gewoon verbieden.
Dus iedereen gewoon op de motor.

Als er gezeild mag worden dan houdt het m.i. in dat er per definitie wat meer tijd nodig is om te reageren. Dat zullen de regelmakers ook weten. En dus is er best wel wat tijd beschikbaar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 12:19 #539820

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik houd het nog steeds op sleutel in het contact en brandstofkraan open. Standby is mijns inziens het kunnen gebruiken als de situatie dusdanig verandert dat op zeil niet meer veilig te varen valt. Dat betekent dus dat je indien je verantwoord schippert veel meer dan een split-second hebt om die motor aan te zetten. Je kijkt immers vooruit (en achteruit!) en anticipeert ruim van te voren op wat komen gaat. Buitenboord zou ik zelfs rustig boven water hebben als die met een enkele handeling het water in kan..

Maar de verzekeraar interpreteert het vast anders! ;-)
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 12:20 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 12:54 #539840

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
Het NZ kanaal is al gauw > 2 uur zeilen.
Nu ben ik niet van plan om mijn motor al die tijd op stationair te laten vervuilen, dus staat hij af tot ik hem nodig heb.
Wanneer de "regelnicht" het daar niet mee eens is? Jammer dan, ik zo mijn eigen regeltjes en die gaan voor alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 12:58 #539841

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
Op het Noordzeekanaal melden grote schepen het in- en uitvaren van havens en zijkanalen bij de verkeersdienst, dus als je netjes luistert op de marifoon weet je ook vaak al wat er gaat gebeuren, zodat je meer tijd hebt om je motor te starten als dat nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor Stand-by, is dat Startklaar of Stationair? 12 aug 2014 13:04 #539842

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
@ beauty: maar dan vaar je mooi verkeerde wal of niet uiterst stuurboordwal (ook weer zo'n mooie discussie) en dat mag niet, dus fout. Net zoals het niet "standby" hebben.
Niet bij elke boot kan je voor de winds strijken.

Hoe dan ook: Ook hier is goed kanaalmanschap van toepassing, stuurboordwal houden, uitluisteren en het spelletje meespelen, en de motor gewoon klaar om te starten als t nodig is. Dus geen afgesloten buitenwater kranen en zo, gewoon contact indrukken en starten. Motor is toch al warm omdat je door sluis of brug bent gekomen, tenminste dat verwacht ik...

Maar misschien zit daar ook weer zo'n soort Koos Spee of dergelijk. Was hij niet die heksenjacht op die leeeeevensgevaarlijke seinpistolen begonnen??
Laatst bewerkt: 12 aug 2014 13:05 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl