Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken?

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 22 aug 2014 10:12 #544102

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18712
lodewijk stegman schreef :
De vraag waar je zelf op kookt is trouwens nog niet beantwoord..

Oh, ik kook op gas, zo'n kleine groene fles. Nooit problemen gehad daarmee. Mijn kachel draait trouwens ook op hetzelfde gas.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 22 aug 2014 10:28 #544109

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 19323
roozeboos schreef :
lodewijk stegman schreef :
De vraag waar je zelf op kookt is trouwens nog niet beantwoord..

Oh, ik kook op gas, zo'n kleine groene fles. Nooit problemen gehad daarmee. Mijn kachel draait trouwens ook op hetzelfde gas.
Mijn vertrouwen in je objectiviteit stijgt met elke pots.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 22 aug 2014 17:49 #544294

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Proost, ik ben het niet met je eens. Spiritusbranders vullen is veilig. Niet te vol en wat je morst direct verwijderen.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 22 aug 2014 18:40 #544319

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10689
Je bevestigd al wat ik schreef. Morsen is per definitie onveilig. Dat je het direct opruimt is punt 2.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 22 aug 2014 18:45 #544322

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17555
Proost schreef :
Off topic
Het bijvullen van kooktoestellen zie ik als onveilig handelen vergeleken met de gasfleswissel. Zorgend dat de gasinstallatie correct is, moet je alleen kranen dichtzetten om de flessen te verwisselen. Middeltjes overgieten of kleine gasbusjes ergens onder schroeven, mij niet gezien.

Klinkt een beetje als wat de boer niet kent...

Net als dat jou gas voor elkaar is, laat iedere spiritus koker eerst alles afkoelen alvorens buiten te vullen, of vooraf vullen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 22 aug 2014 18:47 #544326

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7293
Vast geen spiritus geweest
wel brand
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 31 aug 2014 19:07 #547246

We kunnen er weer eentje bijschrijven:

Sluiting door schavielen van de kabel van startaccu naar startmotor, daardoor oververhitting van de shunt, eerst smeulen (wat ruik ik toch, de uitlaat), daarna beginnend brandje, paar centimeter van accu weggesmolten, geblust met een schuimblusser.

Oorzaak dus: Elektrisch

Dat brengt ons op:

Koken 10
Motor 8
spiritus 5
Elektrisch 6
Lamp 2
klussen 2
Gas 3
"het forum is er dankzij de leden EN de moderatoren"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 27 okt 2014 17:32 #564559

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
keuken, charterschip in australie waar ik werkte.
de theedoek was door de zeegang van zijn (hoge) plekje gevallen, schuin tegen de pan die op het vuur stond. De kok was even weg, iets uit de vrieskist halen. De schipper zag rook, en besloot de hele gally een goed door te spoelen met de dekwaspomp

De schade was een ontslagen kok, en een verlate lunch
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 27 okt 2014 17:49 #564568

Ik heb deze zomer ook een (mini) brandje aanboord gehad.
Een van mijn opstappers heeft ons spiritus toestel bijgevuld, maar wat gemorst rondom de vulopening. Daardoor ontstond er een secundaire vlam in het binnenste van het kooktoestel, dat werd nog eens versterkt door dat het toestel altijd vaststaat als het buiten gebruik is, en de persoon in kwestie vergeten was om het los te maken.

Ik had de keuze om het te laten branden omdat het binnen in het metalen toestel zat, maar ik wist niet hoelang het zou duren voordat de brandstof op zou zijn. Ik heb toen dus besloten om de brandblusser te pakken en een hele korte stoot met blusmiddel erop los te laten. Dat werkte afdoende.
Daarna goed schoonmaken en alles kon zo weer gebruikt worden als het gebruikt hoort te worden.

Op een andere boot heb ik eens meegemaakt dat een brandstofleiding naar een van de verstuivers doorgeschavield was door een slecht geplaatste klem. Die veroorzaakte stevige rookontwikkeling die je makkelijk voor brand aan zou kunnen zien (maar het feitelijk nog niet was). Door de motor af te zetten en de boel goed te ventileren hebben we dat euvel van een lontje ontdaan. Door een rubberen sleeve over de beschadigde leiding te zetten met een slangklem aan beide kanten hebben we de tocht af kunnen maken zonder verdere problemen. Uiteraard wel heel vaak even je kop in de motorkamer steken of er niet toch iets fout gaat terwijl je met een noodreparatie vaart.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 27 okt 2014 17:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 27 okt 2014 17:52 #564570

  • Goforith
  • Goforith's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
20 jaar geleden aan boord van een Domp 740 de kuipafvoer vervangen. Tijdens het lassen een spetter gevallen onderin het motorruim, alwaar vet lag van de waterdicht afgeperste schroefas. Vet plopt onmiddellijk in een vriendelijk brandje met rustige blauwe likkende vlammetjes.

Schuimblusser gepakt die natuurlijk in de aanslag stond tijdens het lassen en......aan de prijs van zo'n ding gedacht. Toch eerst maar wat water onderin gooien en kijken wat er gebeurd. DOM...vetbrand blussen met water......maar het was onmiddellijk uit en geen enkel probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 27 okt 2014 21:04 #564699

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6252
Goforith schreef :
20 jaar geleden aan boord van een Domp 740 de kuipafvoer vervangen. Tijdens het lassen een spetter gevallen onderin het motorruim, alwaar vet lag van de waterdicht afgeperste schroefas. Vet plopt onmiddellijk in een vriendelijk brandje met rustige blauwe likkende vlammetjes.

Schuimblusser gepakt die natuurlijk in de aanslag stond tijdens het lassen en......aan de prijs van zo'n ding gedacht. Toch eerst maar wat water onderin gooien en kijken wat er gebeurd. DOM...vetbrand blussen met water......maar het was onmiddellijk uit en geen enkel probleem.

Ach Dom ? Hangt van het soort water af.
Wij blussen alle vetbranden met water,
ja met water !
Maar dan wel heel sterk vernevelt, en in grote hoeveelheden.
Sluit de zuurstof en en koelt. Maar je moet wel de ruimte, de juiste waterdruk en de juiste spuitmonden hebben. Anders is schuim of poeder effectiever en veiliger.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 10:44 #564916

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5210
Ik heb zelfs het veiligste fornuis in brand gekregen.
Betrof een petroleum fornuis waarvan de toevoer leiding naar de brander niet goed vast zat.
Tijdens het koken schoot deze los, normaal is er niets aan de hand omdat petroleum eerst moet vergassen wil het ontbranden. Helaas spoot het lek precies over de hete brander met als gevolg een flinke tijdelijke fik met veel stinkende rook. Door de aanvoer leiding direct dicht te zetten was het vuur ook bijna direct verdwenen. Had ik dit niet gedaan was de boot zeker afgefakkeld.
Na een goede poetsbeurt en de koppeling goed te hebben vastgezet kon er weer gekookt worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 10:46 #564917

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5050
Noorderzon schreef :
1 keer brandje in de kombuis: Pan met eten op het fornuis in de fik. Er stond een papegaai in diezelfde kombuis die meestal wel van zich liet horen. Op een gegeven moment werd het stil en dat viel op. De hele kombuis zwart van de rook. Dat vontie niet leuk meer. Deken over het euvel, flink luchten en soppen maar.

Hoe was t met de papegaai daarna?

Maar serieus:

Het lijstje zou 2 kolommen moeten hebben:
Onvoorzcihtig handelen, technisch falen/knullige installaties.

Wel interessant dit. Komt toch nog vaker voor dan ik zou denken.
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 10:48 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 11:09 #564930

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10689
Bij een iets lekkende koppeling van een brandstofleiding wel eens een vlammetje gezien. Natte lap er omheen en vlammetje was uit. Koppeling goed aandraaien en doorgaan met waar je mee bezig was. Leiding was vernieuwd maar niet goed aangedraaid bij montage. Kan gebeuren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 11:16 #564931

Proost schreef :
Leiding was vernieuwd maar niet goed aangedraaid bij montage. Kan gebeuren.

Nee , dat zou juist niet moeten kunnen!
Na dit soort klussen hoort een leiding altijd afgeperst te worden.
En dat geldt niet alleen voor gas , zelfs voor water.
Ad
ps. Dit als hint voor degene die ook aan dit soort klussen beginnen.
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 11:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 11:56 #564942

Ware het niet dat je de leidingen van een primus brander niet af kunt persen, tenminste niet met een druk die hoger is als de werkdruk van het fornuis.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 12:28 #564956

Erikdejong schreef :
Ware het niet dat je de leidingen van een primus brander niet af kunt persen, tenminste niet met een druk die hoger is als de werkdruk van het fornuis.

Leg eens uit waarom niet?
Uiteraard kun je de brander zelf moeilijk afpersen , dat snap ik.
Maar het ging mij hier om het afpersen van een leiding na het vervangen daarvan.
Ad
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 12:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 12:38 #564962

Ik zie geen mogelijkheid om die leiding onder meer als 3 bar druk te zetten (dat is de maximale werkdruk bij een Primus brander), de leidingen zijn zo kort en voorgebogendat ze maar op 1 manier gemonteerd kunnen worden. Vergelijk het met de brandstofleidingen van een diesel motor tussen de verstuivers en de brandstofpomp. Als die eenmaal gemonteerd zijn kun je die ook niet op gemakkelijke wijze onder druk zetten om de verbindingen te testen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 16:15 #565024

bij ons was de leiding van de oliedruk meter gesprongen en was de hete olie over het motorblok aan het spuiten(en branden)
later bleek dat het geen hogedrukslang was maar een dieselslang met een stalen mantel eromheen

pantaleimon.wordpress.com/2009...-mislukt-motorbrand/

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 16:33 #565032

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10689
Yellow Boat schreef :
Proost schreef :
Leiding was vernieuwd maar niet goed aangedraaid bij montage. Kan gebeuren.

Nee , dat zou juist niet moeten kunnen!
Na dit soort klussen hoort een leiding altijd afgeperst te worden.
En dat geldt niet alleen voor gas , zelfs voor water.
Ad
ps. Dit als hint voor degene die ook aan dit soort klussen beginnen.

Dit gebeurde niet in een jachie, maar op een echte ;) boot. Als je nu ziet hoe iets zou moeten gaan, 50 jaar geleden deed men niet moeilijk. Leidinkje kapot, kon je zelf wel repareren. Gauw weer draaien en in de haast niet goed genoeg vast. Komt natuurlijk ook niet verder dan de machinekamer zoiets. Behalve nu dan, maar het is verjaard zullen we maar zeggen.

Niet alles gaat zoals voorgeschreven wordt. In sommige gevallen is dat ook niet mogelijk. Dan moet je laten we zeggen een beetje talent hebben. :laugh:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 28 okt 2014 22:15 #565205

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
lodewijk stegman schreef :
Delphi32 schreef :
Ik krijg de indruk dat er meer spiritus-problemen dan gas-problemen zijn. Dat strookt niet helemaal met de algemene opinie dat spiritus veiliger is dan gas, en dat zit me niet lekker. Hoe zit het nou echt?
Ja, dat valt mij ook op.
"De algemene opinie" is uiteindelijk ook maar wat een aantal talking heads hier beweren.

Maar goed. Ik wil de discussie gas/spiritus niet opnieuw starten. Ook niet nu de eerste gelovige alweer met de dooddoener "gasproblemen kunnen het niet navertellen" op de proppen komt.

--
stegman

PS. Ik wil niet kinderachtig doen. In deze draad zit ook een aantal gasproblemen. Wat ook blijkt is trouwens dat vrijwel alle tot nu toe geschetste problemen voortkomen uit eigen onachtzaamheid. Eigenlijk is de boodschap dus vooral: je kan niet voorzichtig genoeg zijn met zowel gas als spiritus.
Overigens valt wel op dat TS wel gasproblemen turft, maar geen spiritusproblemen. Die worden verstopt onder de noemer "koken". Waar kook je zelf op. Roozeboos?

Het verschil in veiligheid van spiritus t.o.v. gas is dat bij en fout met een gasinstallatie je hele boot in een klap kan exploderen en met spiritus er een klein brandje ontstaat.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 16 dec 2014 08:45 #580145

Nou ja, bovenstaande is natuurlijk niet helemaal waar.
Waar het bij een plofkans om draait is in hoeverre een stof in de aanwezige lucht (= 21% zuurstof) is uitgedampt, waarmee dan wel of niet een ontplofbaar mengsel is ontstaan. Daarom klappen benzineboten totaal uit elkaar en dieselboten niet.
Dit mengsel is zowel met gas als met vloeistoffen te krijgen. De enige waarschuwing is de meur OF een geinstalleerde melder (voor de slimmeren onder ons).
Ik heb ze nog wel geblust, de opvarenden uit het water kunnen plukken (beetje verbrand en zonder wenkbrauwen)en de boten onherstelbaar.

Bij mij is 40 jaar geleden een doek tegen een droge uitlaat gekomen, die voor een vuurtje onder de vloer heeft gezorgd. Snel gevonden en met water gedoofd. Oma over de rooie, dat dan weer wel.... :whistle:

Groet, Martin
Zeilen is waarschijnlijk de mooiste manier van ontstressen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 16 dec 2014 09:19 #580154

Martin Vijz. schreef :
Nou ja, bovenstaande is natuurlijk niet helemaal waar.
Waar het bij een plofkans om draait is in hoeverre een stof in de aanwezige lucht (= 21% zuurstof) is uitgedampt, waarmee dan wel of niet een ontplofbaar mengsel is ontstaan. Daarom klappen benzineboten totaal uit elkaar en dieselboten niet.
Dit mengsel is zowel met gas als met vloeistoffen te krijgen. De enige waarschuwing is de meur OF een geinstalleerde melder (voor de slimmeren onder ons).

Groet, Martin

Vloeistof kan alleen voor ontploffingen zorgen als er bij de gegeven temperatuur genoeg kan verdampen ofwel in gasvorm over kan gaan.
In beide gevallen heb je dus een mengsel van een brandbaar gas ( wat meestal damp wordt genoemd maar precies hetzelfde is, butagas is in de tank immers ook vloeibaar) met lucht.
Wat wel ook kan exploderen is fijn stof in lucht zoals bijv. graanstof of meel waarmee vooral vroeger veel ongevallen zijn gebeurd.
Explosie kan dan alleen optreden bij een concentratie die tussen de beide explosiegrenzen ligt ( LEL en UEL)
Bij butagas bijv. tussen ,5 en 8,5 % (volume%).Teveel gas in de lucht knalt dus ook niet .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 16 dec 2014 13:19 #580217

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Twee elektrische, één houtkachel brand.

Ik had nieuwe lagers in de alternator van de dieselmotor gezet. Bij de montage van de alternator heb ik één moertje vergeten aandraaien. Dat van de positief.
We zijn aan het dieselen en ik ruik verbrand plastic. De alternator laadde ongeveer 25 A en de vonken door de losse verbinding hebben de dikke kabel aan het gloeien gebracht. De messing terminal op de diodebrug was weg gesmolten.
Diesel gestopt, gloeiende kabel afgeknipt, veldregeling op nul en verder naar de haven.
Ik heb sedert 2000 geen alternator regelaar meer. Regel zelf bij middel van een paar schakelaars, twee lampjes en een wasmachine rheostaat de veldspanning. Voldoet prima, is de meest intelligente regeling die ik ken vooropgesteld dat ik het niet vergeet. ( Is me één keer gebeurd )

Tweede electrische brand : Jaren terug eens een vlakscherm lcd TV gekocht. Zelden gebruikt, de 12 Volt voedingskabel uit geplugd. Na jaren is het opgerolde voedingskabeltje waar nog spanning op zat bros geworden, heeft interne kortsluiting gemaakt, draadje gloeide en rookte erg.
Ik heb een gigantische gok, rook van buiten dat er iets smeulde. Afgeschakeld, klaar.

We hadden een “Chef” op bezoek. Logeert op hotel maar kookt iedere avond een sterrenmenu op onze twee gaspitjes en de houtkachel.
Chef en m´n vrouw hadden konijn ingekocht. Weten zij veel dat alleen al het uitspreken van het woord ongeluk brengt aan boord van een boot. Tijdens de kooksessie werd het konijn eerst hard aangebraden op de houtkachel. Dus die werd roodgloeiend gestookt door mijn vrouw, Ik zat zoals het hoort commentaar te geven en de wijn voor te proeven.
De dag voordien hadden we storm gehad en ik had de anti rammel touwtjes van de schoorsteen een beetje aangespannen. Daardoor raakte de binnenste schoorsteenpijp net het 4 centimeter dikke hout van het kajuitdak. Plots bromt de kok “ wasda, isda goe? Trookt. “ ( Hij is Zeeuws dus niet te verstaan ) Het kajuitdak bestaat uit 18 mm pitch pine, dan 12 mm multiplex en er bovenop 12 mm teak. Het multiplex smeulde. Ik heb de kok opdracht gegeven om buiten emmers zeewater over de schoorsteendoorvoer te kiepen, heb zelf met een citroenspuitflesje eerst de kachel gedoofd, dan de schoorsteen gekoeld, pijp getrokken en een beetje water in de schoorsteendoorvoer gespoten.
Het voornaamste was ik niet vergeten. Vóór ik de kachel bluste heb ik het konijn op een gaspit gezet. Het werd heerlijk, Konijn met pruimen en bruin bier.
Overigens, De eerste brand door de kachel in 26 jaar intensief gebruik. Schade eigenlijk nul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 16 dec 2014 15:04 #580246

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
1 keer basis voor brand op eigen boot, een keer getuige geweest.

Misschien al door een ander genoemd: In haven van Enkhuizen getuige geweest, als ik het goed heb begrepen door technisch probleem bij petroleum kooktoestel.
Onthutsend hoe snel dat van "vlammen" in BRAND! veranderd.
Door doortastende omstanders geblust met slang uit de omgeving.
KNRM met klein bootje kreeg de pomp niet aan de praat.

Op eigen boot bleek tijdens eerste minitochtje na winterstalling dat de connectoren van de voltmeter niet getaped waren na losnemen. Gevolg: sluiting, oververhitting van de draden, gevolgd door smelten van de isolatie.

Afgezien van brandplekje op de huid geen blijvende schade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl