Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken?

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 17 dec 2014 13:04 #580550

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
In 1987 tijdens het varen van de steenbank richting roompotsluis ,plots witte rook door de vloer van de motorruimte ,achteraf bleek het te gaan om een lekkende leiding van een verstuiver die de elektrische installatie bespoot en daar een kortsluiting veroorzaakte met kabelbrand tot gevolg.
Geblust met schuimblusser en veilig binnen gekomen met een doekje rond de lekkende verstuiverleiding ,stonk achteraf wel vreselijk naar diesel aan boord ,opgeruimd en pakjes koffie opengesneden voor een nachtje ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 18 dec 2014 08:46 #580775

Ik bleek op mijn Mitsubishi diesel 5 seconden te moeten voorgloeien en deed dit 10 seconden. Tot ik op een dag de complete motor-bedrading plus voorgloei-relais verpulverd aantrof. Ook veel roet in de motorruimte. Ik denk dat het relais is blijven kleven en er zat toen geen zekering tussen. Lucky boy want....etc. Tevens heb ik rond 1985 op de Middellandse zee tijdens een nachtelijke vaart een motorbrand gehad op een polyester zeilschip doordat het koelsysteem achteraf lek bleek. 3 Man te kooi et moi aan het roer. God wat brand polyester snel. 2 Poederblussers doch moeilijk op de tast te vinden in de rook en ze bleken ook niets uit te kunnen richten. Oplossing was een in zeewater gedompelde slaapzak. Ik ben Jurgen nog dankbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 18 dec 2014 09:36 #580790

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10689
Poederblussers, weg ermee. Het poeder klinkt in en moet regelmatig "opgeschud" worden. Doe je dit niet,laat 'm dan periodiek keuren. Anders is ie niet betrouwbaar als blusmiddel. Daarnaast zijn er voor aan boord beter geschikte blussers zoals de door archibalt genoemde natgemaakte slaapzakken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 18 dec 2014 11:17 #580827

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17539
Happydart schreef :
In 1987 tijdens het varen van de steenbank richting roompotsluis ,plots witte rook door de vloer van de motorruimte ,achteraf bleek het te gaan om een lekkende leiding van een verstuiver die de elektrische installatie bespoot en daar een kortsluiting veroorzaakte met kabelbrand tot gevolg.
Geblust met schuimblusser en veilig binnen gekomen met een doekje rond de lekkende verstuiverleiding ,stonk achteraf wel vreselijk naar diesel aan boord ,opgeruimd en pakjes koffie opengesneden voor een nachtje ...

Dat hadden wij dus in 1982 op een houten kotter op zee...............
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 18 dec 2014 11:53 #580830

archibald schreef :
Ik bleek op mijn Mitsubishi diesel 5 seconden te moeten voorgloeien en deed dit 10 seconden. Tot ik op een dag de complete motor-bedrading plus voorgloei-relais verpulverd aantrof. Ook veel roet in de motorruimte. Ik denk dat het relais is blijven kleven en er zat toen geen zekering tussen. Lucky boy want....etc. Tevens heb ik rond 1985 op de Middellandse zee tijdens een nachtelijke vaart een motorbrand gehad op een polyester zeilschip doordat het koelsysteem achteraf lek bleek. 3 Man te kooi et moi aan het roer. God wat brand polyester snel. 2 Poederblussers doch moeilijk op de tast te vinden in de rook en ze bleken ook niets uit te kunnen richten. Oplossing was een in zeewater gedompelde slaapzak. Ik ben Jurgen nog dankbaar.

Zit er op die Vetus motoren nu dan wel een zekering tussen?
Volgens mij zit er alleen een zekering in de stuurleiding(eigenlijk in de voeding van het startslot)naar het gloeirelais , tenminste bij mijn Vetus van 2003.
De voeding van de gloeibougies loopt vanaf de pluskabel van de startmotor direct naar de gloeibougies.
Ik kan me trouwens amper voorstellen dat de kabel verkoolt ook al blijft het relais blijft hangen , dan zou die draad veel te dun moeten zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 27 jan 2015 09:53 #591015

It Paradyske schreef :
We kunnen er weer eentje bijschrijven:

Sluiting door schavielen van de kabel van startaccu naar startmotor, daardoor oververhitting van de shunt, eerst smeulen (wat ruik ik toch, de uitlaat), daarna beginnend brandje, paar centimeter van accu weggesmolten, geblust met een schuimblusser.

Oorzaak dus: Elektrisch

Dat brengt ons op:

Koken 10
Motor 8
spiritus 5
Elektrisch 6
Lamp 2
klussen 2
Gas 3

Mag deze erbij?

www.kovanleeuwen.nl/wp/2015/26...uitgebrand-ijmuiden/
Dat brengt ons op:

Koken 11
Motor 8
spiritus 5
Elektrisch 6
Lamp 2
klussen 2
Petroleum 1
Gas 3
"het forum is er dankzij de leden EN de moderatoren"
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 09:54 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 27 jan 2015 10:01 #591020

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17783
Interessante cijfers, alleen lastig dat de getallen over oorzaak van de branden door de getallen van brandstof heen staan. Misschien dat het met behulp van dit topic nog uitgesplitst kan worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 13 sept 2020 09:03 #1205821

Ik mis eigenlijk de misschien wel belangrijkste nog........
de mens in de vorm van menselijke fouten en nalatigheden :ohmy:
Geldt natuurlijk niet alleen voor brand .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 13 sept 2020 11:08 #1205872

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5199
Brand aan boord van mijn schip:

Ik had op mijn Contessa32 een mooie Taylors petroleum kookstel met oven. Deze had ik het jaar ervoor helemaal voor een prikkie gekocht en deze helemaal netjes opgeknapt, alles losgehad en opnieuw gepolijst, nieuwe/ andere branders en een koperen petroleum leiding gesoldeerd.
Het was echt een mooi fornuis geworden en misstond zeker niet in ons combuis. Mijn vrouw vond het wel wat gedoe met alcolhol aansteken, op druk brengen en langzaam de knop omzetten zodat de petroleum kon vergassen op de voorverhitte brander. Ondanks het gedoe dat ding veel gebruikt en het was veilig natuurlijk, geen gassen die kunnen zakken etc. Echter op een dag toen mijn vrouw een flinke maaltijd aan het bereiden was met alle pitten en oven aan vond mijn soldering het warm genoeg en vloeide uit, met als gevolg dat de petroleum welke onder flinke druk stond een mooie uitweg vond en daarbij meerder hete oppervlakte tegenkwam waarbij petroleumgas vormde. Tegen die tijd stond mijn vrouw al buiten en ondanks het hele fornuis in lichterlaaie stond kon ik nog net bij de drukventiel, deze opengezet en een branddeken over het fornuis gegooid welke direct een einde maakte aan het plaatselijke inferno. Het hele plafond in de boot was zwart van het roet en we zijn 2 dagen beziggeweest om schoon te maken. Na een half jaar was de brandlucht wel weg -of we waren er gewent aan geraakt. Ik heb de leiding opnieuw met hardsoldeer gesoldeerd en daarna verkocht. Mijn ega had er geen vertrouwen meer in en vomd dat aansteken toch maar zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 13 sept 2020 21:45 #1206082

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
Onze gezellige Engelse vriend aan de steiger hoopte te vertrekken met zijn motorschip voor een fijne vakantie. Na nog geen twee mijl kreeg hij brand achter het schakelpaneel. Bleek later kortsluiting te zijn. Hij heeft het koelbloedig opgelost maar de vakantie was voorbij.

Overigens werkt mijn vrouw voor een veiligheidsregio. Er zijn waarschijnlijk wel gegevens van incidenten met brand en boten. Ik zal het eens vragen.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl