Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Angst om de marifoon te gebruiken?

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 11:11 #616198

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Michieltje schreef :
Nee hoor het is "uit" als je geen antwoord meer terug hoeft te krijgen en dus " over" als je nog wel een antwoord terug verwacht. Staat dus helemaal los van een officiële instantie of niet.
Ik weet het verschil tussen 'uit' en 'over' wel, maar er is mij ooit verteld dat het goed gebruik is (dus geen officiële regel, maar meer de etiquette) om bij een gesprek met een officiële instantie (bij een gesprek tussen twee schippers geldt dit uiteraard niet) die instantie te laten bepalen wanneer het gesprek 'uit' is.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 11:15 #616200

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5019
Mij valt op dat na communicatie met verkeerspost brug of sluis het jacht vaak antwoord met uit waar ik stand by zal zeggen, immers vaak heb je gecommuniceerd over kanaal waarop je al dan niet verplicht blijft uitluisteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 11:21 #616202

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Waterblok schreef :
Mij valt op dat na communicatie met verkeerspost brug of sluis het jacht vaak antwoord met uit waar ik stand by zal zeggen, immers vaak heb je gecommuniceerd over kanaal waarop je al dan niet verplicht blijft uitluisteren.

Precies mijn punt!
Ik blijf uitluisteren en wil dit ook aan de brug/sluis/VC en andere schepen kenbaar maken. Ik 'uit' dus niet, maar sluit vaak af met 'bedankt' of 'begrepen' (ja daar is hij weer :blink: ) met eventueel de toevoeging 'standby'. Dat laatste met toevoeging van het kanaal eigenlijk alleen bij het aanroepen en afsluiten op zee naar een ander schip.
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 11:25 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 11:27 #616203

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
BASISWOORDEN en INDICATOREN:
Door gebruik te maken van indicatoren worden berichten korter en duidelijker. Er wordt, voordat de tekst
begint, reeds duidelijk gemaakt welk soort tekst er zal volgen ! Iemand die de gebruikte taal niet volledig
beheerst kan aan de hand van een indicator min of meer de bedoeling bepalen. Vervolgens zijn er nog een
aantal basiswoorden in gebruik waarmee kort en duidelijk een bedoeling wordt aangegeven. Een aantal van
deze engelse woorden worden ook in het nederlands gebruikt.
Voorbeelden Basiswoorden :
STAND-BY ( blijven uitluisteren en wachten op vervolgbericht)
CORRECT ( juist, exact )
NEGATIEF ( ontkennend )
POSITIEF ( bevestigend )
VERKEERD, WRONG
LEES TERUG, READ BACK
SLUITEN, CLOSE-DOWN ( einde uitzending, ik schakel het toestel uit, of schakel naar
een andere frequentie )
OVER ( einde bericht, ik wacht op antwoord )
UIT, OUT ( einde bericht, geen antwoord vereist )
WILCO, ( I Will Comply) ( bericht begrepen, het verzoek wordt uitgevoerd )
HERHAAL, REPEAT ( verzoek om uw bericht te herhalen )
CORRECTIE, CORRECTION ( vorig bericht negeren, verbeterd bericht volgt )
ATTENTIE (2x) ATTENTION ( bij dreigend gevaar, dringende waarschuwing )
BEGREPEN, UNDERSTOOD
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 11:49 #616212

Waterblok schreef :
Mij valt op dat na communicatie met verkeerspost brug of sluis het jacht vaak antwoord met uit waar ik stand by zal zeggen, immers vaak heb je gecommuniceerd over kanaal waarop je al dan niet verplicht blijft uitluisteren.

Met "uit" geef je niet aan dat je de verbinding sluit, dan gebruik je eventueel "sluiten" of zeg je dat je over op een ander kanaal gaat. Met "uit" is het gewoon einde bericht en verwacht je geen antwoord. Je blijft dan verder gewoon uitluisteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 12:19 #616219

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Smooth Operator schreef :
Ik heb er zelf minder last van, maar ik zie twee belangrijke redenen waarom mede-zeilers last zouden kunnen hebben van marifoon-angst:

De manier waarop de communicatie gaat is in de praktijk vaak heel anders dan je voor je certificaat hebt geleerd. Een voorbeeld:
- Sluis Stavoren voor de Dolfijn.
- Dolfijn, Johan Frisosluis.
- Ja, goedemiddag, we willen graag een schuttinkje van binnen naar buiten
- Ik heb er nog even wat in liggen, maar bij de volgende schutting kunt u mee
- Dank je wel.

Dat klinkt toch wat anders dan: "Johan Frisosluis, Johan Frisosluis, hier de Dolfijn PE1234, over"
Aan de ene kant wil je het graag goed doen, volgens de regels, maar aan de andere kant wil je geen flater slaan door de ietwat potsierlijke officiële procedures te volgen. Kwestie van goed luisteren hoe het in de praktijk gaat, je neemt het vanzelf een beetje over.

Exact. over het algemeen is men kort en bondig. Er wordt ook zelden "over" gezegd. De gesprekpartner hoort wanneer je de spreeksleutel loslaat, omdat de squelch de ruis wegknijpt en er een duidelijke stilte valt. Je voorbeeld van een formele aanpak is nog te simpel eigenlijk. Volgens het boekje moet je aan het begin van een oproep alles drie keer herhalen. Nou, dat doet helemaal niemand, natuurlijk.
En de tweede reden is de manier waarop je soms als jachtje afgeblaft wordt bij bruggen en sluizen (of er wordt helemaal niet gereageerd). Alsof het streng verboden is om de hoogedele ambtenaren met je geneuzel lastig te vallen.. Zie andere posts hier. Dan twijfel je de volgende keer toch of je je nu wel of niet moet melden.

Bij sommige sluizen is men inderdaad niet gediend van veel marifoonverkeer met de watersport. Speciaal op plekken waar separate jachtensluizen zijn en/of waar een bord "sport" je al bij voorbaat naar een bepaalde kolk stuurt, heeft men het idee dat het zo wel duidelijk genoeg is (wat in essentie ook zo is, natuurlijk), en wil men z'n aandacht volledig op de beroepsvaart kunnen richten (ook niet helemaal onbegrijpelijk).
Als je bijvoorbeeld moederziel alleen voor de Volkerak jachtensluis komt (komt wel eens voor, als je vroeg bent) dan wordt je geacht om op de meldknop op de steiger te drukken, als je de aandacht wilt. Een oproep via de marifoon wordt niet gewaardeerd.

Maar verder valt het best mee met jargon of onwillige sluiswachters/verkeersleiders. Hier rond Dordrecht worden ook wel locaties genoemd waarmee je even op de hoogte moet zijn, wil je snappen waar men het over heeft. "Bij Nobel" betekent bijvoorbeeld in de buurt van het winkelschip van Nobel, dat hier ergens langs de wal ligt. Maar als je jezelf aan dergelijke dingen moet gaan ergeren dan kun je wel thuis blijven.
Jezelf en je positie melden bij Post Dordrecht of Post Heerjansdam wordt zeer gewaardeerd, zoals hier al eerder werd aangegeven door Solo, bijvoorbeeld.
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 13:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 12:31 #616220

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
In het zuiden (Rotterdam, Dordt) zijn ze over het algemeen wel wat vriendelijker ja.

Het beste is gewoon om zoveel mogelijk 'af te kijken' (luisteren) van de beroepsvaart, wanneer je nog niet ervaren bent met lullen over de marifoon. Kort en bondig, vooral niet zoals in het boekje, want dat staat zo onprofessioneel en zo jachtjes-achtig.

Zondag voer ik in Leimuiden en kon ik op kan 18 horen wat er in Boskoop en Waddinxveen gezegd werd. Het was een aantal keren niet om aan te horen: Hefbrug Boskoop, Hefbrug Boskoop, zeiljacht Anna, over. Neen, gewoon 'Boskoop', zeiljacht Anna, En dan wachten op antwoord.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 12:39 #616221

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12571
en bij de Houtrib; "Helios luistert"
en daarna de hilarische verwarring dat ze denken dat je een binnenvaarder ben.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 12:49 #616224

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Heel evident dat je eerst het jargon moet beheersen voordat je mee mag doen. Lijkt de speelplaats wel van mijn lagere school wel.
Opvallend is dat de Britse Coast Guard bijna altijd het "over" protocol bezigt. En een contact steevast eindigt met over and out, standing bye on channel ..
Waarom je hier ten lande een veiligheids protocol moet leren om dat vervolgens direct af te leren in de praktijk is me een raadsel.
Het ons kent ons gevoel is klaarblijkelijk belangrijker dan veiligheid.
Persoonlijk heb ik namelijk geen enkele schaamte om als jacht over het water te gaan.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 12:56 #616226

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
In de UK is het radio protocol, wat strikter... Maar is het ook gewoon om de brugwachter/sluismeester te bedanken voor zijn diensten.

Iets anders, mocht een binnenvaartschip niet op je oproep reageren. En je vaart toevallig in een blokgebied.... Vraag dan gewoon de VC, wat het schip van plan is.
Gaan ze gewoon het schip oproepen en na dat gesprek vertellen ze je precies wat je al gehoord had via de marifoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 12:57 #616227

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Moki schreef :
In de UK is het radio protocol, wat strikter... Maar is het ook gewoon om de brugwachter/sluismeester te bedanken voor zijn diensten.

Iets anders, mocht een binnenvaartschip niet op je oproep reageren. En je vaart toevallig in een blokgebied.... Vraag dan gewoon de VC, wat het schip van plan is.
Gaan ze gewoon het schip oproepen en na dat gesprek vertellen ze je precies wat je al gehoord had via de marifoon.

Inderdaad. Ik hoor dat regelmatig gebeuren rondom Dordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 13:17 #616234

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
3Noreen schreef :
Heel evident dat je eerst het jargon moet beheersen voordat je mee mag doen. Lijkt de speelplaats wel van mijn lagere school wel.
Opvallend is dat de Britse Coast Guard bijna altijd het "over" protocol bezigt. En een contact steevast eindigt met over and out, standing bye on channel ..
Waarom je hier ten lande een veiligheids protocol moet leren om dat vervolgens direct af te leren in de praktijk is me een raadsel.
Het ons kent ons gevoel is klaarblijkelijk belangrijker dan veiligheid.
Persoonlijk heb ik namelijk geen enkele schaamte om als jacht over het water te gaan.

Met "ons kent ons" heeft het niet zoveel te maken.
Het beknopte taalgebruik en het jargon komen voort uit een behoefte de spreektijd zo kort mogelijk te houden. Zeker op plekken waar veel scheepvaart is heeft niemand behoefte aan lange verhalen. In de tijd dat jij driemaal "Post Dordrecht" zegt en daarna nog drie keer je eigen scheepsnaam noemt, kan niemand anders zich op dat kanaal melden. Daar is de veiligheid niet mee gediend.
Termen als "stuurboord-stuurboord", "opvaart", "afvaart" en "beneden de brug" kunnen jargon zijn: als je in Nederland van hetzelfde vaarwater gebruik maakt als de beroepsvaart en met de marifoon wilt communiceren, dan dien je die terminologie te begrijpen. Er zit niks anders op.
Dat er bepaalde locaties worden genoemd die je niet kent kan voorkomen, maar is dat iets om je aan te ergeren? Komt dat in de Britse wateren nooit voor?

De Britse Coastguard zal misschien wat vriendelijker en beleefder zijn. Maar 's lands wijs 's lands eer. Ook de Nederlandse burger is meestal wat gebekter (onbeschofter) dan de gemiddelde Brit. Dat weerspiegelt zich in het marifoonverkeer, misschien. Ik vind de gemiddelde verkeersleider en brug- of sluiswachter in Nederland niet onbeleefder dan de gemiddelde Nederlandse burger.
Post Dordrecht is op hun rustige kanaal (71) best bereid om even een korte marifoontest met me te doen, bijvoorbeeld.

"Het ons kent ons gevoel is klaarblijkelijk belangrijker dan veiligheid", schrijf je. Hoe zou je in dat verband het maar helemaal uitzetten van de marifoon in Nederlandse wateren willen waarderen?
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 13:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 13:27 #616237

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Evaluationcopy schreef :
Hoe roepen jullie zo'n vrachtschip op zee eigenlijk op als je de naam niet weet? Vragen naar het schip op een bepaalde locatie op de kaart ofzo? (Als je geen AIS hebt natuurlijk)
Je kan het proberen, maar de kans dat het juiste schip reageert is vrij klein. Tenzij je al erg dicht bij elkaar bent en er weinig andere schepen in de buurt zijn: "Freighter with red hull steaming south-West near .... buoy, this is yacht il Cigno, 2 miles on your port bow". Maar of ze daar op reageren in de tijd dat iedereen AIS heeft?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 13:31 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 13:47 #616240

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
lodewijk stegman schreef :
Het beknopte taalgebruik en het jargon komen voort uit een behoefte de spreektijd zo kort mogelijk te houden.

Zo hebben we het hier juridisch wettelijk niet met elkaar geregeld. Maar misschien is het net zo iets als dat de betekenis van een oranje stoplicht veranderd schijnt te zijn van remmen zodat je zeker weet dat je niet door rood rijd naar gas geven zodat het verkeer vlot doorloopt.
lodewijk stegman schreef :
Hoe zou je in dat verband het maar helemaal uitzetten van de marifoon in Nederlandse wateren willen waarderen?

Ik heb mijn marifoon niet uit staan. Meestal als ik in nl vaar heb ik geen marifoon aan boord. De hand set met bediening is dan namelijk niet aan boord. Volgens mijn weten is het niet verplicht een jacht met een marifoon uit te rusten.
Mocht ik wel een marifoon aan boord hebben zou ik namelijk een luister plicht hebben.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 13:54 #616242

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8638
ilCigno schreef :
Evaluationcopy schreef :
Hoe roepen jullie zo'n vrachtschip op zee eigenlijk op als je de naam niet weet? Vragen naar het schip op een bepaalde locatie op de kaart ofzo? (Als je geen AIS hebt natuurlijk)
Je kan het proberen, maar de kans dat het juiste schip reageert is vrij klein. Tenzij je al erg dicht bij elkaar bent en er weinig andere schepen in de buurt zijn: "Freighter with red hull steaming south-West near .... buoy, this is yacht il Cigno, 2 miles on your port bow". Maar of ze daar op reageren in de tijd dat iedereen AIS heeft?

Op open zee:
Motorvessel (naam) in position near buoy x / Lat and Lon, heading SW,(3x) korte pauze, for sailing yacht Il Cigno in position 2 miles on port bow, heading NW.
Gebruikelijke reactie: Station calling motorvessel (naam)

Dus eerst positie, dan koers.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 14:29 #616246

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
3Noreen schreef :
lodewijk stegman schreef :
Het beknopte taalgebruik en het jargon komen voort uit een behoefte de spreektijd zo kort mogelijk te houden.

Zo hebben we het hier juridisch wettelijk niet met elkaar geregeld. Maar misschien is het net zo iets als dat de betekenis van een oranje stoplicht veranderd schijnt te zijn van remmen zodat je zeker weet dat je niet door rood rijd naar gas geven zodat het verkeer vlot doorloopt.

Ik dacht een paar redelijke argumenten en redenen te hebben gegeven waarom het marifoonverkeer op de binnenwateren werkt zoals het werkt. Want het werkt, over het algemeen. Het is iets dat zich in de praktijk heeft gevormd, dus het kan ook bijna niet anders dan dat het werkt. Ik kan er ook niks aan doen. En ik kan er goed mee leven. Sorry, hoor.

Dat je jezelf nu terugtrekt op puur juridische argumenten is opvallend. Je hebt jezelf hier tot nu toe niet laten zien als iemand met een voorliefde voor juridiseren. Maar dit terzijde.
lodewijk stegman schreef :
Hoe zou je in dat verband het maar helemaal uitzetten van de marifoon in Nederlandse wateren willen waarderen?

Ik heb mijn marifoon niet uit staan. Meestal als ik in nl vaar heb ik geen marifoon aan boord. De hand set met bediening is dan namelijk niet aan boord. Volgens mijn weten is het niet verplicht een jacht met een marifoon uit te rusten.
Mocht ik wel een marifoon aan boord hebben zou ik namelijk een luister plicht hebben.

Weer het juridische argument. Dat je zo sjaggerijnig kan zijn over een paar narrige verkeersleiders dat je er vrijwillig voor kiest om maar helemaal geen marifoon aan boord te hebben is wel een beetje zorgwekkend.
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 14:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 14:55 #616249

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
lodewijk stegman schreef :
Ik dacht een paar redelijk argumenten en redenen te hebben gegeven waarom het marifoonverkeer op de binnenwateren werkt zoals het werkt. Want het werkt, over het algemeen. Het is iets dat zich in de praktijk heeft gevormd, dus het kan ook bijna niet anders dan dat het werkt. Ik kan er ook niks aan doen. En ik kan er goed mee leven. Sorry, hoor.

Dat je jezelf nu terugtrekt op puur juridische argumenten is opvallend. Je hebt jezelf hier tot nu toe niet laten zien als iemand met een voorliefde voor juridiseren. maar dit terzijde.

Dit hele draadje heeft zijn bestaan te danken aan dat het klaarblijkelijk voor jachten NIET werkt. Als je als jacht niet van het juiste jargon bedient wordt je uitgesloten van communicatie.

Mijn marifoon is om 2 redenen voor een groot deel van het jaar niet aan boord. Voornamelijk zodat hij niet door ongenode gasten bij mijn afwezigheid "geleend" kan worden. Verder heeft het voor een jacht op het IJsselmeer niet veel toegevoegde waarde.

Verder ben ik een voorstander om je aan de wet te houden. Veel van mijn bijdrages zijn juist op dit punt vrij duidelijk. Waar het meestal om draait is de uitleg van de wet. Iets waar ik extreem gevoelig voor ben is het overtreden van het artikel in de grondwet dat stelt dat voor de wet iedereen gelijk is. Vooral uitleg over regels hoe beroepsvaart en pleziervaart t.o.v. elkaar zich moeten gedragen schuurt hierop snel. Er is geen enkele reden om op dit onderscheid alleen te stellen dat marifoongebruik van beroepsvaart belangrijker zou zijn dat van pleziervaart.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 15:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 15:34 #616254

3Noreen schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ik dacht een paar redelijk argumenten en redenen te hebben gegeven waarom het marifoonverkeer op de binnenwateren werkt zoals het werkt. Want het werkt, over het algemeen. Het is iets dat zich in de praktijk heeft gevormd, dus het kan ook bijna niet anders dan dat het werkt. Ik kan er ook niks aan doen. En ik kan er goed mee leven. Sorry, hoor.

Dat je jezelf nu terugtrekt op puur juridische argumenten is opvallend. Je hebt jezelf hier tot nu toe niet laten zien als iemand met een voorliefde voor juridiseren. maar dit terzijde.

Dit hele draadje heeft zijn bestaan te danken aan dat het klaarblijkelijk voor jachten NIET werkt. Als je als jacht niet van het juiste jargon bedient wordt je uitgesloten van communicatie.

Er is geen enkele reden om op dit onderscheid alleen te stellen dat marifoongebruik van beroepsvaart belangrijker zou zijn dat van pleziervaart.

Dat het niet voor jachten werkt is jou eigen interpretatie: er is al door diverse FL aangegeven dat zij de marifoon zonder problemen gebruiken.

Dat marifoon voor beroepsvaart belangrijker is is in zekere zin wel zeker legitiem: er is immers in de wet opgenomen dat beroepsvaart een MELD en uitluisterplicht heeft en pleziervaart alleen een uitluisterplicht.
Neemt niet weg dat jachten ook hun marifoon mogen gebruiken en zeker als ze kort en bondig communiceren gewoon antwoord zullen krijgen. Geen antwoord krijgen wil niet altijd zeggen dat je gediscrimineerd wordt als jacht; ook beroepsvaart krijgt niet altijd gelijk antwoord om wat voor reden dan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 15:49 #616258

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
3Noreen schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ik dacht een paar redelijk argumenten en redenen te hebben gegeven waarom het marifoonverkeer op de binnenwateren werkt zoals het werkt. Want het werkt, over het algemeen. Het is iets dat zich in de praktijk heeft gevormd, dus het kan ook bijna niet anders dan dat het werkt. Ik kan er ook niks aan doen. En ik kan er goed mee leven. Sorry, hoor.

Dat je jezelf nu terugtrekt op puur juridische argumenten is opvallend. Je hebt jezelf hier tot nu toe niet laten zien als iemand met een voorliefde voor juridiseren. maar dit terzijde.

Dit hele draadje heeft zijn bestaan te danken aan dat het klaarblijkelijk voor jachten NIET werkt. Als je als jacht niet van het juiste jargon bedient wordt je uitgesloten van communicatie.

Nou, het draadje begon over "marifoonangst" in het algemeen en niet zo specifiek over angst voor jargon of "uitgesloten worden van communicatie". Dat idee komt eigenlijk vooral uit jouw koker. Je projecteert dus nogal.

Ik denk dat het marifoonverkeer voor de meeste jachten wèl werkt.
Ik denk niet dat jachten worden uitgesloten van communicatie. Zeker niet door verkeersleiders of brugwachters. Dat men bij sommige grote sluizen met druk beroepsverkeer geen behoefte heeft aan praatjes met jachten vind ik te billijken. Dat beroepsschippers vervelend kunnen doen tegen jachten is ook een feit, maar dat doen ze niet alleen over de marifoon. En dat is ook nog niet eens onbegrijpelijk, omdat er veel koekenbakkers onder de watersporters zitten. Het over één kam scheren van een bevolkingsgroep door een andere is overal ter wereld een bekend fenomeen.
Het beste lijkt me niet mee te doen met dat denken in vooroordelen en waar je het kan opbrengen mee te gaan met de flow.

Bij het marifoonverkeer in Nederland betekent dat kort, kernachtig en helder. Daarbij hoef je helemaal niet te verloochenen dat je op een jacht zit. Ik meld mezelf ook altijd als "jacht Wadloper". Nooit gemerkt dat dit verschil maakte in de behandeling die ik kreeg.

Mijn marifoon is om 2 redenen voor een groot deel van het jaar niet aan boord. Voornamelijk zodat hij niet door ongenode gasten bij mijn afwezigheid "geleend" kan worden. Verder heeft het voor een jacht op het IJsselmeer niet veel toegevoegde waarde.

Als jij dat vindt; prima..
Verder ben ik een voorstander om je aan de wet te houden. Veel van mijn bijdrages zijn juist op dit punt vrij duidelijk. Waar het meestal om draait is de uitleg van de wet. Iets waar ik extreem gevoelig voor ben is het overtreden van het artikel in de grondwet dat stelt dat voor de wet iedereen gelijk is. Vooral uitleg over regels hoe beroepsvaart en pleziervaart t.o.v. elkaar zich moeten gedragen schuurt hierop snel. Er is geen enkele reden om op dit onderscheid alleen te stellen dat marifoongebruik van beroepsvaart belangrijker zou zijn dat van pleziervaart.

Dat laatste heb ik niet beweerd. Het is in de praktijk ook niet zo. De enige concrete voorbeelden zijn een paar grote sluizen waar jachten en beroepsvaart consequent gescheiden worden gehouden en waar het ook meestal erg druk is met beroepsvaart èn jachten. Dat men daar minder aandacht heeft voor jachten kan ik billijken, zoals ik al schreef. De jachtensluis wordt voor de voet op gevuld; met de beroepsschepen is het veel meer passen en meten en een boem is ook veel meer ho dan bij een jachtje van een paar ton.

Om dat verschil in behandeling dan meteen te kwalificeren als "het overtreden van de grondwet" vind ik nogal een grote greep.

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom je het zo'n punt vindt. Ik heb helemaal niet het gevoel een ondergeschoven kindje te zijn, als jachtschipper. Maar misschien ben ik wel afgestompt door al dat rondvaren op binnenwater..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 16:06 #616260

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6055
delaat72 schreef :
Dan hadden wij een andere sluizenwipper denk ik. :whistle:

Die was inderdaad niet vriendelijk en dat kwam waarschijnlijk doordat wij het marifoonkanaal van de sluis niet konden vinden/aflezen op dat moment. Misschien toch even meenemen in de tochtvoorbereiding dit jaar :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 16:10 #616261

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3080
Palomine schreef :
delaat72 schreef :
Dan hadden wij een andere sluizenwipper denk ik. :whistle:

Die was inderdaad niet vriendelijk en dat kwam waarschijnlijk doordat wij het marifoonkanaal van de sluis niet konden vinden/aflezen op dat moment. Misschien toch even meenemen in de tochtvoorbereiding dit jaar :whistle:

Staat op jouw lijstje toch??
Of we moeten aankomen met hoogwater dan zien we dat bord wel. We weten nu waar we moeten zoeken :whistle:
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 16:18 #616269

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3080
Maar inderdaad ik had ook een drempeltje om de PTT knop in te drukken.
Gelukkig over de angst heen en maak er momenteel veel gebruik van.

Dag 1:
Mandersluis hier zeilboot Mara.
Mara hier mandersluis.
Goedendag ik zou graag van binnen naar buiten willen.
De sluis staat op automatische bediening, daar kan ik niets aan veranderen.
Oke jammer dankjewel.

Dag 2:
Mandersluis hier zeilboot Mara.
Mara hier mandersluis.
Goedendag ik zou graag van binnen naar buiten willen maar het licht springt net op rood.
Ohw dan zet ik hem even op groen.
Super bedankt en fijne dag.

Dus het moraal van het verhaal soms scheelt je het een kwartier wachten en de keren dat het "niet" gaat denk je bij je zelf .....(waarschijnlijk de vervolg cursus niet gevolgd :side: )
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 17:02 #616277

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6055
delaat72 schreef :
Staat op jouw lijstje toch??
Of we moeten aankomen met hoogwater dan zien we dat bord wel. We weten nu waar we moeten zoeken :whistle:

Ik vind het prima als je gaat delegeren, bedankt voor de heldere instructie :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 17:59 #616294

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5019
Lig vroeg in de ochtend bij sluis IJmuiden om naar zee te gaan. Meerdere jachten hadden daar overnacht.
Men heeft ongeveer gelijke planning waarschijnlijk vanwege getijde.
Schippers worden wakker zetten marifoon aan en roepen direct sluis op: hoe laat wordt er geschut?
In kwartier tijd tien schepen zelfde vraag.
Marifoon aan zetten en tijdje luisteren bespaart een hoop onnodige communicatie.
Je hoeft je bepaald geen zorgen te maken dat je ongemeld niet mee zou kunnen schutten daar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 18:20 #616297

De lengte van dit topic lijkt wel een afspiegeling van de lengte van het gemiddelde radio verkeer door "jachies" :lol: .

Misschien dit boek maar eens aanschaffen?

Overigens, na een conversatie met een VC of grote vaart schip, wens ik ze altijd een goede wacht en meld vervolgens, compleet overbodig, dat ik standby ben op kanaal XX :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl