Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Angst om de marifoon te gebruiken?

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 18:23 #616298

Ik snap wel waar 3Noreen het over heeft. Binnen Nederland, en in grote mate ook in Duitsland en Belgie, is men gewend aan marifoonverkeer met en door jachten. Eenmaal daarbuiten zijn mijn ervaringen met gehoord worden en een knappe response terug krijgen toch heel wat minder goed.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 19:53 #616348

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Michieltje schreef :
Daar heb je zeker een punt. Het valt in ieder geval op dat jachten vaak uberhaupt niet uitluisteren op het juiste kanaal.

Het tegenovergestelde gebeurt jammer genoeg ook: op een blokkanaal reutelen dat je daar en daar gaat eten of vol stres een mayday er uit gooien en dan blijkt dat het jacht met motorstoring nog tussen jachhavensteigers drijft...
Het valt mij altijd weer op dat je vlak voor een VTS altijd in zo'n gebied zit dat je goed gebruik zou kunnen maken van dual watch. Ware het niet dat dat zo ongeveer verboden is in Nederland (als je moet overschakelen naar ATIS gaat dual watch immers uit).

En ja, als je het hebt over de charme van het marifoonverkeer:
Het is weer tijd voor "Luid en duidelijk, geen ATIS" (april, IJsselmeer).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:03 #616354

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nou je het zegt:
Wat wordt daar nou eigenlijk steeds mee bedoeld.? Wat voor gesprekken zijn dat, over luid en duidelijk geen ATIS. Op kanaal 1 van het Ijsselmeergebied.
?
Weet iemand dat toevallig.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:07 #616358

met alle respect, maar puur uit interesse, hoe heb jij je certificaat gehaald? :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 20:08 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:15 #616364

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hoezo?? Dat is al weer jaren geleden, weet ook niet ALLES precies meer. Ik weet wel dat ik weinig fouten had in het examen.

Je hoort op kanaal 1 heel vaak gelul over 'luid en duidelijk , geen ATIS'. Wat er aan vooraf gaat, het schip wat de post roept, hoor je niet, omdat het nooit doorgezonden wordt op kan 1. Ik weet hoe DAT op zich weer zit. Duplex kanaal etc ,etc.. Verschillende frequenties ,enzovoort.

Maar ik vraag mij dus af waar dat gelul over luid en duidelijk geen ATIS, steeds over gaat. Het is niet af en toe, nee, 25 keer op een dag ,schat ik. Althans, ik hoor niet anders wanneer ik op het Ijsselmeer vaar. Of het is stil, of het gaat over ATIS, of het weerbericht.

Vragen er soms 10 tallen schepen, steeds, of ze wel ATIS meezenden? Neem me niet kwalijk, maar ik zou even niet weten waarover die kreet steeds gaat. Kan er even niets bij bedenken.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 20:22 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:16 #616365

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
wie zegt dat hij een certificaat heeft?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:17 #616367

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
@flytour
is dit (weer) een IQ test?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:19 #616369

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Kanaal 1 wordt vaak gevraagd om een marifoontest, vooral aan het begin van het seizoen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:19 #616370

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3262
Het jacht in kwestie vraagt dan om een test, Fly-tour. Je hoort ook wel (hopelijk vaker): "Luid & duidelijk, ATIS zichtbaar".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:23 #616372

=centrale meldpost IJsselmeer hier zeiljacht Noor PH4145 met een testoproep over.

Maar dat hoor je alleen als je in de buurt vaart....

Jij hoort wel hun antwoord...iets van PH4145 Atis zichtbaar luid en duidelijk over.

Core business van VHF 1 is het beantwoorden van de testoproepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:23 #616373

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Oke, dat zal het dan wel zijn. Inweze heel logisch natuurlijk.
In september, na de laatste Goulash, was het ook al redelijk vaak te horen..

Tja, je moet er maar net even aan denken. Ik begon er bijna grijze haren van te krijgen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 20:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:24 #616374

Bij "Centrale meldpost IJsselmeer" werkt de ATIS decoder niet volgens mij, althans ik hoor vaker "geen ATIS" dan "ATIS zichtbaar".

"Actuele wind Lelystad" sensor lijkt ook nog steeds niet gerepareerd. Wat voor IQ's werken daar en wat kosten die? Is die post 24h, 4 shift systeem!? Die testjes zijn natuurlijk prima te automatiseren zals Skype dat ook doet met een testoproep...

Veel voegt die "meldpost" niet toe naar mijn mening. Wat zou er te "melden" moeten zijn eigenlijk?
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 20:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:25 #616376

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Een radiotest kun je beter in Scheveningen doen ... zeuren ze nooit over je ATIS :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:30 #616379

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
sy helios schreef :
wie zegt dat hij een certificaat heeft?
Ik.
Anders kan ik onmogelijk een marifoon werkend krijgen in mijn boot. :whistle:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 14 apr 2015 20:33 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:39 #616383

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Nutteloze gesprekken???
Sluis Nijkerk, drukke dag midden in de zomer, er wordt voortdurend met een volle kolk heen en weer geschut.
"Sluis Nijkerk, sluis Nijkerk hier jacht x"
"Jacht x zegt u het maar"
"Wij zijn met een konvooi van de knmc onderweg en willen graag een schutting aanvragen"
"Waar bevindt u zich? "
"Ten zuiden van uw sluis tussen al die andere jachten.....
" Wel mevrouw, u kunt gewoon aansluiten. We schutten steeds heen en weer"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 20:50 #616392

sja , ik roep Haarlem nog wel eens rond negen uur bij de eerste schutting. Weet je in ieder geval hoe het gaat lopen. Maar ik vind het altijd een beetje vervelend om de brugwachter te storen daarmee.
Maar goed dan weet ze tenminste dat ik er lig te wachten.

Maar ze zijn altijd netjes en geduldig. Aan het eind van het seizoen moet je toch gestoord worden van al die jachtjes in Haarlem als brugwachter..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 14 apr 2015 22:29 #616443

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
delaat72 schreef :
Maar inderdaad ik had ook een drempeltje om de PTT knop in te drukken.
Gelukkig over de angst heen en maak er momenteel veel gebruik van.

Dag 1:
Mandersluis hier zeilboot Mara.
Mara hier mandersluis.
Goedendag ik zou graag van binnen naar buiten willen.
De sluis staat op automatische bediening, daar kan ik niets aan veranderen.
Oke jammer dankjewel.

Dag 2:
Mandersluis hier zeilboot Mara.
Mara hier mandersluis.
Goedendag ik zou graag van binnen naar buiten willen maar het licht springt net op rood.
Ohw dan zet ik hem even op groen.
Super bedankt en fijne dag.

Dus het moraal van het verhaal soms scheelt je het een kwartier wachten en de keren dat het "niet" gaat denk je bij je zelf .....(waarschijnlijk de vervolg cursus niet gevolgd :side: )

Nu is de Manders'sluis een geval apart, vind ik. Als ie daadwerkelijk schut, dan kan het handig zijn om je te melden maar meestal hoeft dat niet eens, je ziet de beweging al komen als je aan komt varen. En als ie niet draait maar open staat zie je dat ook. Of je dan voor de lichtjes wilt wachten is geheel aan jou, maar ik ben er wat flexibeler in geworden dan ik oorspronkelijk was. Kwestie van goed kijken naar wat er aan komt (meestal niets).

De marifoonangst ben ik trouwens ondertussen wel kwijt, maar ik heb er wel last van gehad. Blijft een raar gevoel om iets de ether in te slingeren en maar te hopen dat de juiste persoon je hoort en nog wil reageren ook. Maar mijn angst is definitief weg nadat ik afgelopen zomer me aanmeldde bij Oostende, om de haven in te schutten. Volgens de Reeds moet je je melden voor je de sluis in kunt. We varen de havenkom in, er liggen 5+ jachten, maar geen marifoonverkeer. Ik begin met aanmelden:
Sluis Oostende, hier L'avalanche.
L'avalanche, zegt u het maar.
Goedemiddag, we willen graag het Mercatordok bezoeken voor een dag of 3.
L'avalanche, wilt u lengte en breedte van het schip geven en de naam spellen?
Lima, Alpha, Victor, Alpha, Lima, Alpha, November, Charlie, Hotel, Echo over
Eh... nog eens alstublieft?

(repeat 3 x)

Om er vervolgens achter te komen dat ze de scheepsnaam nog steeds verkeerd gespeld hadden :D

Blijkbaar was de rest van de schepen nog niet aangemeld want die kwamen er meteen achteraan of zelfs doorheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 15 apr 2015 07:10 #616483

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
hahaha zo ben ik die angst ook kwijtgeraakt ! :-)
bij ons was het aan jachthaven linkeroever.
Zeiljacht quo vadis, kan u dat even spellen aub! "nog een keer aub"

andere leuke anekdote van datzelfde jaar.
ander schip roept de haven op, maar je kan in linkeroever enkel binnen rond hoogwater en dan mogen eerst alle boten buiten, en dan alle boten binnen, komt door de drempel.
Een jacht roept op om binnen te mogen
zeiljacht: "ik wil wel een plekje waar ik zo kan invaren, want mijn boegschroef is kapot"
havenmeester: "en dat wil zeggen dat ge enkel vooruit en achteruit kunt varen ofzo?"
zeiljacht: *doodse stilte*

toch ook in belgie een beetje zien wat je zegt op de marifoon :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 15 apr 2015 07:33 #616488

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tja. Soms is het wat overbodig om te melden bij bepaalde sluizen. Ik betrap mijzelf er nogal eens op dat ik de sluis roep, terwijl hij aan mijn kant uitvaart en het toch niet zo druk is, en ik net zo goed zo kan invaren zoals iemand dat doet die geen marifoon heeft.

Ook kan het vaak juist wel zijn nut hebben om te roepen. Zo voorkwam ik ,toen ik op de nieuwe meer zat met mijn boot op 300 meter van de sluis, dat deze al weer naar binnen toe ging schutten met een paar bootjes. Omdat ik de sluis Opriep, wachtte de sluismeester nog even totdat ik er ook in lag , anders had ik voor een dichte deur gelegen met nog iemand achter mij. Het was in de avond. Scheelt allemaal een hoop onnodig gewacht. Wel zo economisch ook.

Zeker niet overbodig ,een marifoon op een jacht.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 apr 2015 07:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 15 apr 2015 14:02 #616594

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 15 apr 2015 14:04 #616596

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
Marifoons en jachies? Hou op alsjeblieft.

In mijn sluismeesters tijd heb ik op marifoongebied het nodige meegemaakt met dat volk, niet te Kort!
Zelfs vóór we marifoon op de sluis hadden was het al prijs.

Ik zit lekker buiten met mijn stoel op het balkonnetje in de zon, wanneer er aan de beneden kant, een motorboot komt aanvaren.
Ik ga naar binnen om op de knoppen te drukken - ja zeker, ambtenaren verrichten zo nu en dan nog wel eens werkzaamheden - en een rood-groentje te geven.
Nog voor dat ding bij de sluis is zijn de deuren al half open.
Dat de man niet wacht op enkel groen?
Ach, hij is de eerste niet en zal ook wel miet de laatste zijn en wanneer er geen uitvaart is zeg ik er, zeker met dit mooie weer, niets van.
Ik stop de deuren en laat ze weer sluiten.
Nog voor ik de rinketten kan opentrekken, komt een rood aangelopen figuur de trap opgestormd en begint gelijk hoog van de toren te blazen.
'En waarom geef je godverdomme geen antwoord als je geroepen wordt?'
Nu kan ik hem wel meteen op zijn nummer zetten maar ik heb al zo'n vermoeden van wat er komen gaat.
'Geroepen meneer? ik heb niets gehoord.'
'Ja, omdat je met je luie reet buiten in het zonnetje zat en geen zin had om op te staan, ik heb verdomme al vanaf Ilpendam lopen roepen maar lauw sjoege!'
'Meneer, ik heb echt niets gehoord, dus hoe kan ik dan sjoege geven?'
'Niets gehoord, niets gehoord? Op welk kanaal zit jullie verdomme dan?'
'Op het Noord-Hollands kanaal meneer.'
'Nee, op welk marifoonkanaal zit je?'
'Marifoon meneer? Welke marifoon, ziet u een marifoon hier?'
'Wel verd...'
'Ho maatje, als je nog één keer tegen me vloekt lazer ik je in één keer de trap af, nog een prettige dag verder.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 15 apr 2015 15:02 #616605

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ach ja rood en groen. Vaar je door rood voor de brug helemaal open is :niet goed. Wacht je op groen tot de brug helemaal open is OOK niet goed.

Het blijft altijd weer gokken, of even vragen over de marifoon wat de brugwachter wil, maar ja dan moet je maar weer afwachten of het gewenst is.

Sluis bij Nijkerk, 5 boten in de kolk en de brug open, komt mevrouw met rood hoofd haar hok uitrennen met de opmerking of het te moeilijk voor ons was om door te varen. Vijf schippers wijzen vragen naar het rode licht voor de brug.

Koekenbakkers kom je overal tegen.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 15 apr 2015 16:01 #616624

Houtrib, zeiljacht Free Bird.
Free Bird zegt u het eens.
Wij komen van het Markermeer, bakboord- of stuurboordsluis?
Neemt u de bakboordsluis.
Bakboord, begrepen.

Op 10m afstand gaat de deur van de bakboordsluis voor onze neus dicht.....

Houtrib hier de Free Bird, u zei toch bakboord?
Uh, oh ja? Nou dan doe ik hem wel weer open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 15 apr 2015 16:17 #616635

Een zeer donkere nacht, 20 knoopjes bakstagwind, 30 mijl uit de kust van Baffin Island, druk bezig om kleine ijsbergjes te ontwijken en alleen op wacht: Een autoritaire en kortaffe stem in Amerikaans-Militaire stijl schalt uit de luidsprekers:

Vessel sailing in such and such position, heading such and such a course, at such and such a speed, this is canadian warship seven-zero-zero, this is canadian warship seven-zero-zero, this is canadian warship seven-zero-zero, identify yourself immidiately! I repeat: Vessel sailing in such and such position, heading such and such a course, at such and such a speed, this is canadian warship seven-zero-zero, this is canadian warship seven-zero-zero, this is canadian warship seven-zero-zero, identify yourself immidiately!

Canadian warship seven-zero-zero, this is sailing vessel 'Bagheera' (beide 3x natuurlijk :whistle: ) We fit your description.

Sailing Vessel Bagheera, Canadian warship seven-zero-zero, what is your country of registration?
en zo nog tig vragen. de laatste vraag was: wanneer arrivieerd u op de plaats van bestemming (toen nog ruim 1500 mijl weg), zonder aarzelen antwoord ik: 27 September 1300 uur (of iets van die strekking).
Alles zeer kortaf en op een militair schreeuwerige manier zoals ikd at alleen nog maar in films gezien had.
Toen hij vroeg of ik nog vragen had vroeg ik hem of hij de ijssituatie in het zuiden kende, daar kwam hij immers vandaan. Het was een poosje stil, en een zeer vriendelijk antwoord kwam eruit: exacte situatie weten we niet, maar dit is het pad dat we gevolgd hebben en daar en daar waren wat patches en de rest was vrij van ijs. Ik denk dat het dezelfde persoon was, maar een komplete omslag in attitude toen het erop leek dat er een mens aan de andere kant van de hoorn zat ipv een machine ofzo.

Apart volk die Noord Amerikaanse militairen...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 15 apr 2015 16:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Angst om de marifoon te gebruiken? 15 apr 2015 17:18 #616657

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
Ja Erik, de marine, van welke nationaliteit dan ook, is altijd een verhaal apart.
Zelfs toen er weinig marifoons op de koopvaardijvloot aanwezig waren en zowat geen een op de kustvaart, wilden de jongens van de Ben Nie Bang Vloot graag allerlei inlichtingen van je hebben.
De ondervraging ging dan per Aldisslamp.


De “MARIE SOPHIE”.






In negentienvierenzestig, voer ik als volmatroos op de “Marie Sophie”.
De “Marie Sophie”, was een oud bootje waar niet te veel apparatuur op zat en wat erop zat was niet zo best.
Het kompas, hoewel niet al te zuiver, was zowat het enige dat het deed.
Een radar of VHF was moderne nieuwlichterij en voor ons niet weggelegd.
Een autopilot was er natuurlijk ook niet, dus was het sturen op het handje zes uur aan een ruk tweemaal per etmaal.
Nu hadden we één ding wat modern was, namelijk een krukje voor de roerganger.
Nu hoor ik je al zeggen dat dit wel meer voor kwam, maar hier was meer aan de hand dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
Dit krukje had een wek functie voor roergangers die in slaap vielen .
Van de vier poten was er een afgebroken, wat tot gevolg had dat je met kruk en al tegen het kaartenkamerschot moest leunen met een voet op het dek om niet om te sodemieteren, wat dus subiet gebeurde als je in slaap viel.
Al met een béétje zeegang was het niet mogelijk om te blijven zitten, maar ook dan was het raadzaam om wakker te blijven.
Het stuur systeem werkte dan namelijk in twee richtingen, het stuurrad bewoog het roer heen en weer, maar op zijn beurt liet het roer het rad rondvliegen.
Dit heeft mij eens in een keer van achter het roer tot bij de bakboords deur laten vliegen met mijn kop vooruit zonder dat ik een voet aan dek kreeg.
De kunst was om met slecht weer niet te sturen, maar het heen en weer vliegende wiel af te remmen als het de meest gunstige stand bereikt had.
Probeerde je wel te sturen dan werd je doodmoe en maakte grote kans op een gratis vliegreisje.

Nee, dan die ouwe, die wentelde zich in luxe!
Die had een voorstoel uit een VW kever plat op dek in de kaartenkamer staan waar hij direct om zes uur ‘s morgens zijn wacht in begon en niet voor achten wakker werd.

Op een mooie ochtend bij de schotse eilanden onderweg van Mistley naar een of andere whisky stokerij op Isley terwijl die ouwe weer in zijn VW zit ‘je kent de weg onderhand wel en als je dat vuurtje dwars hebt ga je maar … voorliggen, snurk'
Langzaam wordt het licht en ver vooruit zie ik een of ander raar schip op tegenkoers.
Even later bij daglicht, zie ik dat het een groot oorlogsschip is en herken het als de “Ruijter” of de “Zeven Provinciën”
Zij liggen stil, maar wij ploffen met wel zeven en een halve mijl langzaam dichterbij.
Dan begint die kruiser te knipogen met zijn seinlamp, zo groot en fel dat de zon zich er bijna voor terug in zee laat zakken.
Je moet niet denken dat ze daar van opgeven weten, .- .- .-.- .-.- of wel AA AA AA .
Wat in morse zoveel wil zeggen als “ indien het u toevallig zo uitkomt en het niet te veel moeite is wil ik graag een ouwehoerenpraatje met u maken”.
Ondertussen zijn we minder dan een mijl van die “ben nie bang boot” verwijderd en gaat het oproepen fanatiek door.
Nu wordt het tijd om heiligschennis te plegen en die ouwe te porren.
“Kap…. Kap…KAP!!”
“He, watte, ja wat is er”
“Dat oorlogsschip daar vooruit is al een tijdje aan het aan het oproepen met de lamp”.
Die ouwe komt een beetje omhoog uit zijn hobbezakken houding, recht zijn rug nog iets verder en kan net door het raam van de kaartenkamer naar voren kijken.
Met een zucht laat onze gezagvoerder zich weer terugzakken en mompelt “dat gaat me veel te snel, kan ik toch niet volgen” en snurkt verder.
Ondertussen blijft het oproepen doorgaan en passeer ik ze op ca. honderd meter zonder met de vlag te groeten (die dag en nacht in top hangt en duidelijk voor ze te zien is) maar ja, ik heb maar één paar handen en niet veel respect voor de marine.


Albert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl