Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wanneer KNRM

Wanneer KNRM 05 aug 2015 21:19 #649229

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
www.knrm.nl/waar-wij-zijn/redd...-periode--64a5b0b1ac

Vandaag viel tijdens het hijsen van de zeilen in Medemblik de motor uit. Waarschijnlijk een brandstofprobleem. Ons plan was om naar Stavoren te varen echter hebben we besloten om naar Enkhuizen te zeilen ivm de wind. In de havenkom hebben we een mede-zeiler om een sleepte gevraagd en zo hebben we goed aan de meldsteiger kunnen aanleggen.

30 minuten na ons sleepte de KNRM een in Lemmer gehuurde boot binnen. Deze mensen hebben de KNRM geactiveerd voor een niet werkende schroef waardoor 8 mensen erop uit moesten om de gehuurde boot binnen te halen. Nadien hebben we met de heren van de KNRM gesproken en die gaven aan dat de minimaalst bezetting per boot 4 is. Dit ivm de opstapper en achterblijvers. Een aantal waren alweer terug naar het werk...

Nu ben ik wel benieuwd wanneer een ieder de KNRM zou activeren. Waarschijnlijk is hierover al veer gesproken maar het blijft een actueel iets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 04:35 #649270

  • Roel81
  • Roel81's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
Enkel als er levensbedreigende situaties zijn/ kunnen ontstaan. Mensen die bij het minste of geringste (lees: motorstoring) dusdanig in paniek raken dat ze de KNRM bellen horen niet op groot water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 07:07 #649287

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Enkhuizen binnenvaren op de zeilen worden de meeste haven- en sluismeesters niet blij van. Je mag niet laveren en hoe verder je binnenvaart hoe minder marge je hebt voor fouten. Als het dan nog een beetje druk is EN niemand helpt je (lees: je vaart tussen een kudde huurboten), waar laat je dan je anker vallen?

Als je de KNRM niet wil inschakelen zou ik zelf even kijken wat de beste ankerplek is en contact opnemen met de havenmeester (kanaal v/d haven of telefoon). Waarschijnlijk vaart de KNRM dan alsnog uit op verzoek van de havenmeester. Maar dan zonder hoge PRIO en waarschijnlijk hooguit 1 boot.

In dit geval had je waarschijnlijk even moeten wachten tot ze toch langs kwamen varen. Het is tenslotte het seizoen :whistle:

PS
Ooit eens verteld door een spreker van de KNRM dat ze liever hebben dat je vroeg meld. Het voorbeeld was een motorstoring bij aanvaren van Lauwersoog. Als je dan bij Schier een berichtje uitstuurt is het (1) een lage PRIO en (2) heeft de KNRM de keus om direct uit te varen of later (in de nacht?).

En voor kans op serieuze schade aan materiaal mag je de KNRM gewoon inroepen.
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 07:16 door reuv. Reden: Redenatie spreker KNRM teogevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 07:40 #649299

Ik vindt de zelfredzaamheid van zeilers onder de maat als je op een mooie dag de KNRM nodig hebt om binnen te komen. De jachthaven van Enkhuizen heeft een ruime kom waar je prima op een punje fok naar binnen kunt komen en je anker kan laten vallen.
Even de havenmeester bellen en hij sleept je met zijn rubberbootje naar een box.
De KNRM is de wegenwacht niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 08:02 #649305

Ach die lui moeten ook oefenen niet waar :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 08:07 #649309

De R in knRm, staat toch voor Redden...zonder motor hoef je niet gered te worden, het is tenslotte een zeilboot. Ik heb ook een keer een gebroken morsekabel gehad en ben Scharendijke binnengezeild..ja je mag de haven niet in zeilen...maar ik ga niet een hoop gasten bellen die van hun werk moeten komen, de rib naar de haven moeten rijden en dan nog het hele grevelingenmeer moeten overvaren puur voor een sleepje..

net als er zat schepen aan de grond lopen op de Grevelingen en de KNRM ervoor bellen...je kunt ook rustig zelf proberen los te komen en als dat niet lukt komt er altijd nog wel een andere boot langs die je een sleepje kan geven,

ik heb ook regelmatig me zeilen laten zakken om iemand los te trekken..als iedereen elkaar nu eens een beetje helpt..ookal is het ongemak, want je zeilt zelf zo lekker...hoeft de knrm misschien maar enkele keren per maand uit te varen ipv tientallen keren per dag..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 08:17 #649312

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Op de kaartentafels van huurboten uit Lemmer ligt een briefje dat je bij problemen de knrm moet bellen, en absoluut geen hulp van een berger mag accepteren, dat is voor eigen rekening
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 08:30 #649320

Helaas is de behulpzaamheid binnen de zeilwereld zo klein dat de KNRM het water dun vaart. Een tijdje terug ging er in de KMJC nog een zeiler door het lint omdat de KNRM met veel stuurmanskunst in de drukke jachthaven een gesleept jacht langszij manoeuvreerde. Meneer vond het belachelijk dat het juist naast hem moest liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 09:32 #649340

JRomkes schreef :
Op de kaartentafels van huurboten uit Lemmer ligt een briefje dat je bij problemen de knrm moet bellen, en absoluut geen hulp van een berger mag accepteren, dat is voor eigen rekening

Nou, dan hoop ik maar dat die verhuurfirma een flinke donatie maakt aan de KNRM, anders zijn ze toch wel een beetje aan het parasiteren...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 10:22 #649356

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Er bestaat natuurlijk ook zoiets als een wegenwacht op het water. Dan meestal berger genoemd. Die bedrijven zijn gespecialiseerd in slepen en repareren. Net als bij afslepen op de weg kun je dit gewoon bij je verzekering opgeven. Deze bedrijven luisteren de marifoon uit op kanaal 16, zijn 24/7 telefonisch bereikbaar en kunnen ook via de kustwacht opgeroepen kunnen worden.
Waterhulpdienst huizen
Lima delta Edam en Enkhuizen
Post Urk
Bos lauwersmeer en oostwad
Noordgat Terschelling
Er zijn er nog meer, maar daar kan ik zo snel niet op komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 10:42 #649360

ja maar daarover hoor je van die indianenverhalen. dat het allemaal erg duur wordt dus als je niet vantevoren wat afspreekt.

Als er echt zoiets zou zijn als een wegenwacht op t water, met dezelfde werkwijze dan zou ik direct lid worden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 11:02 #649367

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Die indianen verhalen....
Tarieven zijn opgesteld in overleg met de verzekering. De verzekering vind dit redelijke tarieven en zullen deze ook voor u betalen. De bedragen zijn voor mensen die nooit met dit soort dingen te maken hebben misschien onverwacht hoog. Het zijn echter eel marktconforme tarieven. Hulpverlening is nu eenmaal een bedrijfstak met weinig factutabe uren. Het tarief van een bergingstruck op de snelweg is ook niet te vergelijken met een vrachtwagen die12 uur per dag facturabel is.
De beste manier om een goed beeld van deze bedrijven te krijgen is eens een praatje met die mannen te maken. Op drukke dagen varen zij vaak standby rond en hebben dan tijd genoeg om eens uit te leggen hoe het allemaal in zijn werk gaat. Ik zou zeggen spreek ze eens aan als je ze tegen komt. Het zijn ook gewoon mensen en zeker geen piraten die jeje boot afhandig maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 11:12 #649373

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3315
geen piraten !!!

www.nu.nl/binnenland/3847347/s...rmeer-grimmiger.html

als ze mobiele telefoons gaan saboteren...


Bij ons iemand op de haven, mast overboord, voor dat rr erg in had liep er al iemand van die zogenaamde hulpdienst op zijn schip, hij heeft ze echt 4 tot 5 keer moeten sommeren zijn schip te verlaten, die piraat maar roepen, we kunnen toch helpen, we kunnen toch helpen...

Wel een tip van mij,
check je verzekering polis niet alle verzekeringen dekken hulp van die aasgieren zonder toestemming van de verzekering zelf.
Dit overkwam iemand anders bij ons op de haven, de berger riep het is geen probleem allemaal verzekerings werk, de verzekering wees naar de polisvoorwaarden dat hij contact had moeten opnemen en toestemming voor die hulpdienst moest krijgen voor dat ze dat bedrag gingen vergoeden.
einde van het verhaal voor een paar minuten werk na afdingen en onderhandelen 2500 euro lichter...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 11:13 #649374

Elke oproep is toch niet perse een verzekering kwestie?
ik kan me voorstellen dat een niet startende motor door een lege tank gewoon zelf door de zeiler betaald moet worden.

Een wegenwacht te water zou dan een oplossing zijn!

Misschien wat voor JesseJohn!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 11:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 11:22 #649377

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
De KNRM wordt naast redder ook wegenwacht: www.zeilersforum.nl/index.php/...en-en-betaald-slepen

Lijkt mij op zich niet verkeerd. Ik zou liever de KNRM betalen.

Overigens kan ik me van jongensboeken nog herinneren dat bergen altijd al een hard vak is geweest en commercial aggressief. Op z'n minst stoken ze geen vuren meer om schepen het strand op te lokken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 12:43 #649396

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6750
roozeboos schreef :
ja maar daarover hoor je van die indianenverhalen. dat het allemaal erg duur wordt dus als je niet vantevoren wat afspreekt.
Ik heb ze wel eens langzij gehad, maar ze weigerden een prijs te noemen. Dat degradeert ze voor mij tot cowboys.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 13:51 #649404

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Wanneer KNRM, als je jezelf als watersporter of een mede watersporter bedreigd voelt in je voortbestaan dan roep je VHF 16 aan of belt 0900111.
Je bent dan in contact met het kustwachtcentrum, zij stellen een paar vragen en kunnen adviseren even een ankertje te gooien bijvoorbeeld.
Als de stem van de melder dan een beetje trillend doorkomt maw men is in kennelijke nood, dan alarmeert het KWC de KNRM.
Dat zijn zij (KWC) op dat moment verplicht, dat is zo afgesproken.
Ook de KNRM vaart dan, zolang de eigen veiligheid redelijkerwijs is gewaarborgt, en dat kan lang aan.

Waar de grens ligt van zelfredzaamheid dat is voor iedere watersporter verschillend.
De een bij een lege accu de ander bij een half volgelopen boot, dat doet er eigenlijk niet toe.
Zeggen dat zo iemand niet op het water thuis hoort, het zij zo, de persoon zit er wel en is hulpbehoevend.
Varen dus voor de KNRM, daar staat de club voor.

Dat er ook een berger rond scharrelt en mee luistert, dat is zijn zaak.
Niemand heeft gezegd dat ie met een slecht facturabel bootje daar moet gaan dobberen, zijn eigen keus, prima, maar niet zeuren.

Dat neemt niet weg dat ook bergers zo nu en dan goed werk verrichten.
Wat echt beter moet bij bergers is duidelijke afspraken ook met verzekeringen, kom meteen met een prijsopgave en maak er een aantal vaste tariefen van.
Helderheid naar de klant en niet achteraf met gekke prijzen komen omdat je maar eene klant had die dag.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 14:48 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 15:14 #649432

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ron b schreef :
Waar de grens ligt van zelfredzaamheid dat is voor iedere watersporter verschillend.
De een bij een lege accu de ander bij een half volgelopen boot, dat doet er eigenlijk niet toe.
Zeggen dat zo iemand niet op het water thuis hoort, het zij zo, de persoon zit er wel en is hulpbehoevend.
Ik zeg: Mensen pas het water op laten als ze meerdere jaren zeilervaring hebben!! :laugh:
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 17:03 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 15:21 #649435

ron b schreef :
Wanneer KNRM, als je jezelf als watersporter of een mede watersporter bedreigd voelt in je voortbestaan dan roep je VHF 16 aan of belt 0900111.

het is nautisch natuurlijk weer niet verantwoord om te bellen, maar het grote voordeel is dat de berger-piraten dan niet meeluisteren en alleen de KNRM komt.

Ook leuk: de KNRM-app voor aaifoon en Android. Met een grote rode knop voor alarm, ongetwijfeld inclusief GPS-positie.
Als je 3G of 4G bereik hebt zeg ik: 0900-0111 !

Is ook lekker duplex, en niet zo ingewikkeld als een marifoon. Een kind kan de was doen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 15:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 15:35 #649448

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Als je een berger opbelt en vraagt wat een sleep van a naar b kost zal hij zonder meer een prijs kunnen noemen. Als hetschip in nood is heeft de berger wettelijk recht op hulploon. Dit is afhankelijk van de omstandigheden en de ernst van de zaak. Met andere woorden een berging bij windkracht. 2 aan hogerwal brengt voor de berger minder op dan dezelfde actie bij windkracht 8 aan lagerwal.
Wat los slepen betreft is het voor een berger ook moeilijk een prijs vooraf vast te stellen;
-lukt het met een schip, of moet er een tweede sleper komen.
-is het schip misschien ook lek geraakt waardoor er ook gepompt moet worden
- moet er misschien zelfs een extra pomp gebracht worden
Ditt soort onvoorspelbare dingen maken het werken met vaste prijzen lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 15:49 #649455

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Maar om even terug te komen op de vraag van de ts.
Als er een leven in gevaar is marifoon, bel en vuurpijl ik iedereen die maar zou kunnen helpen:mede watersporters, knrm, rws, beroepsvaart etc.
Als er sprake is van ongemak zonder levensgevaar kan een mede watersporter of berger mij ook prima helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 15:58 #649463

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Rikken schreef :
Als je een berger opbelt en vraagt wat een sleep van a naar b kost zal hij zonder meer een prijs kunnen noemen. Als hetschip in nood is heeft de berger wettelijk recht op hulploon. Dit is afhankelijk van de omstandigheden en de ernst van de zaak. Met andere woorden een berging bij windkracht. 2 aan hogerwal brengt voor de berger minder op dan dezelfde actie bij windkracht 8 aan lagerwal.
Wat los slepen betreft is het voor een berger ook moeilijk een prijs vooraf vast te stellen;
-lukt het met een schip, of moet er een tweede sleper komen.
-is het schip misschien ook lek geraakt waardoor er ook gepompt moet worden
- moet er misschien zelfs een extra pomp gebracht worden
Ditt soort onvoorspelbare dingen maken het werken met vaste prijzen lastig.

Nou zij we op de goede weg.
Je noemt al een aantal factoren op, aan vrijwel elke van deze service,s is een prijs te hangen.
Dat hoeft niet ter plaatse.
Nee gewoon via een openbaar te maken tarieven lijst.

Verbinding maken tot 4 Bft €...... enz
Assistentie 2e boot €.......
Pompen en drijvende houden €...... per 15 min.
Toeslag lagerwal €.......
Korting hogerwal ;) €.......

Op deze manier kan elke schipper zien wat in nood raken uiteindelijk kost.

Dit soort lijstjes bestaan natuurlijk wel maar niet voor een ieder inzichtelijk.
Vereist ook een samenwerkings verband met landelijk opererende conculega,s

Maar feitelijk hebben jij of ik ook recht op hulp loon als we een mede watersporter uit de shit helpen, dus wie of wat is een berger, zeg het maar.

Er is dus nog wel wat werk te verzetten, zo niet dan blijft het opportunistisch cowboy werk.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 16:08 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 16:03 #649468

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Als er sprake is van ongemak zonder levensgevaar kan een mede watersporter of berger mij ook prima helpen.

Maar dat bedoel ik, iedereen voelt zoiets anders en is van te voren niet te bepalen.

Voorbeeld, open motorbootje, sap op.
Geen levensgevaar, opvarende is misschien wel diabetes patient, een flinke regenbui er over heen, onderkoeling, geen medicatie, situatie kan binnen het uur wel levens bedreigend worden.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 16:04 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 16:17 #649472

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
roozeboos schreef :
ja maar daarover hoor je van die indianenverhalen. dat het allemaal erg duur wordt dus als je niet vantevoren wat afspreekt.

Als er echt zoiets zou zijn als een wegenwacht op t water, met dezelfde werkwijze dan zou ik direct lid worden.

Van Chris begrijp ik het :evil: maar toch sluit ik me bij hem aan. B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 16:22 #649480

ron b schreef :
Als er sprake is van ongemak zonder levensgevaar kan een mede watersporter of berger mij ook prima helpen.

Maar dat bedoel ik, iedereen voelt zoiets anders en is van te voren niet te bepalen.

Voorbeeld, open motorbootje, sap op.
Geen levensgevaar, opvarende is misschien wel diabetes patient, een flinke regenbui er over heen, onderkoeling, geen medicatie, situatie kan binnen het uur wel levens bedreigend worden.

Dat is precies de reden dat de Kustwacht altijd de KNRM zal alarmeren als er bij hun een melding binnen komt: het zekere voor het onzekere. Mocht er ook een berger ter plaatse komen dan is het aan de schipper van het jacht om te bepalen van wie hij de hulp/sleep accepteert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl