Rikken schreef :
Als je een berger opbelt en vraagt wat een sleep van a naar b kost zal hij zonder meer een prijs kunnen noemen. Als hetschip in nood is heeft de berger wettelijk recht op hulploon. Dit is afhankelijk van de omstandigheden en de ernst van de zaak. Met andere woorden een berging bij windkracht. 2 aan hogerwal brengt voor de berger minder op dan dezelfde actie bij windkracht 8 aan lagerwal.
Wat los slepen betreft is het voor een berger ook moeilijk een prijs vooraf vast te stellen;
-lukt het met een schip, of moet er een tweede sleper komen.
-is het schip misschien ook lek geraakt waardoor er ook gepompt moet worden
- moet er misschien zelfs een extra pomp gebracht worden
Ditt soort onvoorspelbare dingen maken het werken met vaste prijzen lastig.
Nou zij we op de goede weg.
Je noemt al een aantal factoren op, aan vrijwel elke van deze service,s is een prijs te hangen.
Dat hoeft niet ter plaatse.
Nee gewoon via een openbaar te maken tarieven lijst.
Verbinding maken tot 4 Bft €...... enz
Assistentie 2e boot €.......
Pompen en drijvende houden €...... per 15 min.
Toeslag lagerwal €.......
Korting hogerwal
€.......
Op deze manier kan elke schipper zien wat in nood raken uiteindelijk kost.
Dit soort lijstjes bestaan natuurlijk wel maar niet voor een ieder inzichtelijk.
Vereist ook een samenwerkings verband met landelijk opererende conculega,s
Maar feitelijk hebben jij of ik ook recht op hulp loon als we een mede watersporter uit de shit helpen, dus wie of wat is een berger, zeg het maar.
Er is dus nog wel wat werk te verzetten, zo niet dan blijft het opportunistisch cowboy werk.