Joop66 schreef :
Dat element stoort me ook in deze discussie, over regels, over etc. Het maakt geen klap uit wat de ANDER had MOETEN doen. Het gaat erom wat IK had KUNNEN doen. Ik ben de enige die mij kan beinvloeden. Mezelf is ook het enige wat ik kan beïnvloeden.
Goede insteek.
Joop66 schreef :
Maar misschien is dit mijn behoefte aan een pragmatische oplossing. En dat kan kloppen: ik wil de regels kennen, maar daarna interesseren me die eigenlijk niks meer. Haarkloverij (wat is wel of geen zeeschip, meldplicht, uitluisterplicht, het verplicht houden van uitkijk), ja je moet t weten, maar daarna telt maar 1 ding:
kan ik t navertellen?
Hier wat mij betreft wel een aandachtspuntje: het naar eigen goeddunken afwijken van de regels kan gevaarlijke situaties opleveren, bijvoorbeeld als je als 'stand on vessel' geen koers en vaart houdt omdat je bang bent dat de ander je niet ziet of geen rekening met je houdt. De schipper van het jacht denkt dat hij/zij een veilig heenkomen zoekt maar creëert door het afwijken van de afgesproken regels een onvoorspelbaar vaargedrag waardoor het voor iedereen lastiger wordt om te anticiperen. De kans op aanvaringen wordt dan alleen maar groter.
De oplossing ligt m.i. in communiceren, wat in de beroepsvaart ook veel (niet altijd) gebeurt. Dan
weet je of de ander je gezien heeft en kan je - indien nodig - in overleg handelen. Schepen in de omgeving weten dan ook wat er gaat gebeuren.
Watersporters denken naar mijn idee te vaak dat ze een - soms ingebeeld - probleem in hun eentje wel even op kunnen lossen. Ook hier op het forum hoor je nogal eens de mening: 'als ik de ander maar kan zien, dan ga ik het gevaar wel uit de weg'. Deze schippers realiseren zich blijkbaar niet dat als iedereen zo zou denken hun eigen 'veiligheidssysteem' totaal niet werkt.
Kortom, er is een reden waarom er goed over (internationale) regels op het water is nagedacht. Om diezelfde reden houden grote schepen - zoals je zelf ook opmerkt - wel degelijk rekening met kleine schepen en jachten en maak jij terecht gebruik van de communicatiemiddelen aan boord.