Sloe Gin schreef :
Joop66 schreef :
Ik vind t iedere keer weer verrassend hoeveel medewerking je als jaggie krijgt.
Van een dikke container bak bij de Maasmond, die me voorliet,
Van de ferry tussen Breskens en Vlissingen, die nog een rondje draaide omdat ik de haven in wilde,
Van een of andere rus in de TSS, die zn koers een tikkie verlegde,
Van een zandspuiter bij IJmuiden,
Van een binnenschipper die zijn collega aansprak omdattie mij aan t negeren/jennen was,
En nog een paar meer.
Dus ja, ik meld mij als ik t niet ZEKER weet.
Heb je een reputatie Joop dat schepen van dat formaat je zo graag ontwijken?
Blijkbaar.
Maar, en ook hier komt de biker weer om de hoek, "kijken of het gaat" is wat anders dan "zien dat het gaat". In mijn eerste lesboek over motorrijden stond een regel die heel veel indruk gemaakt heeft. En die gaat ook over ons in onze eierschaaltjes: De motorrijder die gelijk heeft, ligt op t kerkhof.
Dat element stoort me ook in deze discussie, over regels, over etc. Het maakt geen klap uit wat de ANDER had MOETEN doen. Het gaat erom wat IK had KUNNEN doen. Ik ben de enige die mij kan beinvloeden. Mezelf is ook het enige wat ik kan beinvloeden.
Maar misschien is dit mijn behoefte aan een pragmatische oplossing. En dat kan kloppen: ik wil de regels kennen, maar daarna interesseren me die eigenlijk niks meer. Haarkloverij (wat is wel of geen zeeschip, meldplicht, uitluisterplicht, het verplicht houden van uitkijk), ja je moet t weten, maar daarna telt maar 1 ding:
kan ik t navertellen?
Mooie post Joop.