Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TKN zelfstudie, tips en vragen

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 18:32 #807267

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
En wat te doen als windrichting zodanig is dat je door een foutere koers véél sneller aan de overkant bent?
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 18:33 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 19:03 #807276

Het is allemaal vastgelegd in de Colregs door de IMO.
Rule 10 c:
A vessel shall, so far as practicable, avoid crossing
traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a
heading as nearly as practicable at right angles to
the general direction of traffic flow.

Duidelijker kan het toch niet?

Zelfs ankeren in een een verkeersscheidingsstelsel is niet verboden.
Rule 10 h:
A vessel not using a traffic separation scheme
shall avoid it by as wide a margin as is practicable.
Dus als je niet van de scheepvaart routes gebruik maakt, dan dien je ze zo veel als mogelijk te vermijden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 19:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 19:05 #807277

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
pcies, en heading is heading!

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 19:42 #807293

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
@La Mavare: in de vraagstelling stond duidelijk dat de kruisende boot op de motor vaart.

Het al dan niet sneller aan de overkant zijn is geen criterium voor de wetgever, althans dat staat nergens.

Maar om het plaatje van CeesS nog even wat verder te verduidelijken:



Stel, de TSS baan is precies 10NM breed. Je vaart exact 5 kn door het water. De stroom is 2 kn west. In situatie A vaar je de stroom dood, dus je heading is NNO. De resulterende vector is dan 4,58 kn. De af te leggen weg is 10 NM, dus je doet er 10/4,58=2,18h over, dus ongeveer 2 uur en 11 minuten.

In situatie B compenseer je niet voor stroom, heading is N. Je vaart weer exact 5 kn door het water. De resulterende vector is dan 5,39 kn. De af te leggen weg is echter ook langer, namelijk 2 x 5,39 = 10,77 NM. Je doet daar 10,77/5,39=2 uur over. Ergo, ca. 11 minuten sneller dan situatie A.

Verder vergeten, dit is louter theorie en bij het kruisen van een TSS volstrekt onbelangrijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 22:31 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 20:00 #807304

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
Misschien helpt onderstaand plaatje om te begrijpen dat je qua grondkoers schuin overstekend onder invloed van de dwarsstroom eerder aan de overkant van een shipping lane bent. Kwestie van vectoren. In geval B is de resulterende snelheid loodrecht op de shipping lane lager dan in geval A

Dat is inderdaad een helder tekeningetje. Helderder dan wat La Mavare eerst liet zien. Maar mijn conclusie blijft dezelfde. De vraag is hier ook niet: wanneer vaar je sneller over de grond, maar hoe kom je het snelst over de TSS?

Dit maakt niet duidelijk dat je bij niet compenseren van de stroom eerder aan de andere kant van de TSS bent. Bij niet compenseren vaar je inderdaad sneller, maar de af te leggen afstand is groter, omdat je schuin oversteekt. Het zal duidelijk zijn dat de rechte oversteek (wel compenseren voor stroom) in afstand korter is. Het verlies in snelheid over de grond zal naar mijn idee worden goedgemaakt door de kleinere afstand..

Ok, we gaan even rekenen.

V = 6 knopen, stroom = 2 knopen dwars, afstand te overbruggen is 3 mijl.
Niet opsturen: 3:6= 30 minuten, maar wel 1 mijl dwars verzet
wel opsturen: 3:5= 36 minuten, geen verzet
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 20:04 #807307

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Sunday schreef :
En wat te doen als windrichting zodanig is dat je door een foutere koers véél sneller aan de overkant bent?

Als je daardoor meer dan 200 van de correcte koers afwijkt, ben je in overtreding.
Maar in de case vaar je op de motor, dus dat speelt hier niet.

Zou je zeilend meer moeten afwijken dan aangegeven, dan wordt je geacht de motor aan te zetten of een andere route te kiezen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 20:10 #807311

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
La Mavare schreef :
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
Misschien helpt onderstaand plaatje om te begrijpen dat je qua grondkoers schuin overstekend onder invloed van de dwarsstroom eerder aan de overkant van een shipping lane bent. Kwestie van vectoren. In geval B is de resulterende snelheid loodrecht op de shipping lane lager dan in geval A

Dat is inderdaad een helder tekeningetje. Helderder dan wat La Mavare eerst liet zien. Maar mijn conclusie blijft dezelfde. De vraag is hier ook niet: wanneer vaar je sneller over de grond, maar hoe kom je het snelst over de TSS?

Dit maakt niet duidelijk dat je bij niet compenseren van de stroom eerder aan de andere kant van de TSS bent. Bij niet compenseren vaar je inderdaad sneller, maar de af te leggen afstand is groter, omdat je schuin oversteekt. Het zal duidelijk zijn dat de rechte oversteek (wel compenseren voor stroom) in afstand korter is. Het verlies in snelheid over de grond zal naar mijn idee worden goedgemaakt door de kleinere afstand..

Ok, we gaan even rekenen.

V = 6 knopen, stroom = 2 knopen dwars, afstand te overbruggen is 3 mijl.
Niet opsturen: 3:6= 30 minuten, maar wel 1 mijl dwars verzet
wel opsturen: 3:5= 36 minuten, geen verzet

Wat voor het kruisen van de TSS volgens de regelgever belangrijk is. Hoe sneller jij als niet TSS vaartuig uit de TSS bent hoe beter.
Dus niet opsturen, en volgens de regels gewoon dwars op de TSS richting gaan.
Indien een aanvaringsrisico bestaat, snelheid minderen. (En uitluisteren op het juiste VHF kanaal.
Maar dat stond niet in de opgave van de TKN proefvraag. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 20:15 #807314

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
ilCigno schreef :
...
Verder vergeten, dit is louter theorie en bij het kruisen van een TSS volstrekt onbelangrijk.

Niet bij onze buren, die delen prenten uit.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 20:20 #807318

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
La Mavare schreef :
Ok, we gaan even rekenen.

V = 6 knopen, stroom = 2 knopen dwars, afstand te overbruggen is 3 mijl.
Niet opsturen: 3:6= 30 minuten, maar wel 1 mijl dwars verzet
wel opsturen: 3:5= 36 minuten, geen verzet

Nope, wel opsturen kost in jouw voorbeeld 32 minuten, geen 36. De resulterende vector is 5,66kn. Weg is 3NM / 5,66 = 0,53 uur is ongeveer 32 minuten. Maar dat terzijde.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 20:31 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 20:37 #807326

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ilCigno schreef :
Het al dan niet sneller aan de overkant zijn is geen criterium voor de wetgever, althans dat staat nergens.

Het staat nergens maar kan wel degelijk de gedachte achter de haakse kompaskoers zijn. Ik denk dat het zelfs een belangrijke reden ìs. Naast de door Arjaan genoemde duidelijkheid naar schepen die het TSS volgen.

ilCigno schreef :
Maar om het plaatje van CeesS nog even wat verder te verduidelijken:


Prima schets om de snellere oversteek bij niet voor stroom compenseren te illustreren. Iedereen die TKN doet zal vertrouwd zijn met het gebruik van vectoren.

ilCigno schreef :
Verder vergeten, dit is louter theorie en bij het kruisen van een TSS volstrekt onbelangrijk.

Nee, niet vergeten. Is wel belangrijk en duidelijk nog niet bij iedereen bekend (of begrepen).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 feb 2017 08:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 21:00 #807336

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
een vraag voor Steg
komt dit uit de boeken of uit de praktijk wat je allemaal schrijft? :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 21:00 #807337

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik meld me hier zodra ik een rechtzaak aan m'n broek heb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 21:47 #807348

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Sunday schreef :
Ik meld me hier zodra ik een rechtzaak aan m'n broek heb

Goed, doen. Met je transponder ben je makkelijk te plotten door de Kustwacht.
En zet je die uit dan ben je een makkelijk doelwit voor de grote jongens.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 21:47 #807349

La Mavare schreef :
Zou je zeilend meer moeten afwijken dan aangegeven, dan wordt je geacht de motor aan te zetten of een andere route te kiezen.
Waar dat vandaan komt weet ik niet, maar zo is het niet in de Colregs vastgelegd. Daar word gesproken over "zo haaks als mogelijk". Bij een zeilboot zou dat dus best 45 graden mogen zijn.
Zolang het wettelijk niet verplicht is om een motor in je boot te hebben kunnen ze je ook niet verplichten om een motor te gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 21:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 21:48 #807350

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
@ilCogno ik denk dat je een westgaande stroom bedoelt ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 21:53 #807351

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
sy helios schreef :
een vraag voor Steg
komt dit uit de boeken of uit de praktijk wat je allemaal schrijft? :whistle:
lodewijk stegman schreef :
... Het goeie van TKN en Vaarbewijs II is dat ze je leren wat er werkelijk met de boot gebeurt. Zonder dat zouden er nog meer koekenbakkers zich zeeman kunnen voelen, terwijl ze niet verder komen dan op een schermpje kijken en zich verder nergens van bewust zijn.
Ik heb al in de jaren '80 het boekje 'Ik navigeer' van Gerard Kuipers gekocht, dat was destijds het officiële leerboek voor TKN.
Als je daarnaast nog 'Zeezeilen' van W.P. Koolhaas (dat overigens in de tochtbeschrijvingen voor het grootste deel gaat over zeilen op IJsselmeer en Zeeuwse stromen; pas aan het eind komen we op zee) tot je neemt, dan heb je alle theoretische kennis voor verantwoord varen op ruim water wel onder de knop, plus wat ervaring van anderen.
Het boek van Coolhaas is ook zo aardig omdat het laat zien dat je ervaring moet opbouwen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 22:07 #807355

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Erikdejong schreef :
La Mavare schreef :
Zou je zeilend meer moeten afwijken dan aangegeven, dan wordt je geacht de motor aan te zetten of een andere route te kiezen.
Waar dat vandaan komt weet ik niet, maar zo is het niet in de Colregs vastgelegd. Daar word gesproken over "zo haaks als mogelijk". Bij een zeilboot zou dat dus best 45 graden mogen zijn.
Zolang het wettelijk niet verplicht is om een motor in je boot te hebben kunnen ze je ook niet verplichten om een motor te gebruiken.

Dat weet ik wel, ga er van uit dat er jurisprudentie over is. Of zouden de auteurs het hebben verzonnen?


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 22:10 #807356

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik denk eerlijk gezegd dat ook deze auteurs maar weer iets praktisch klinkend zelf verzonnen hebben ja
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 22:17 #807357

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Gregor schreef :
@ilCogno ik denk dat je een westgaande stroom bedoelt ;)

IlCogno is de alwetende, maar zo heet hij niet.

Wind komt uit het NZWO, stroom gaat naar NZWO. Dus jij weet het beter.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 22:34 #807359

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Ja, idd, ik heb het gecorrigeerd. Ik zit daar wel eens mee te hannesen.

groet, ilCigno (met een i :) )
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 22:35 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 22:41 #807360

La Mavare schreef :
Dat weet ik wel, ga er van uit dat er jurisprudentie over is. Of zouden de auteurs het hebben verzonnen?
Getolereerd staat er in het artikeltje, maar door wie? De Duitsers die zo streng zijn? Geen idee.
Wat ik wel weet is dat ieder land waar wij mee te maken hebben de IMO als maritieme wetgever heeft erkend. Dus de COLREGS zijn ongewijzigd van toepassing. Daar staat niets in over die vermeende 20 graden, dus is het niet van toepassing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 feb 2017 22:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 22:52 #807362

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
ilCigno schreef :
Ja, idd, ik heb het gecorrigeerd. Ik zit daar wel eens mee te hannesen.

groet, ilCigno (met een i :) )
herkenbaar ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 08 feb 2017 23:45 #807365

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
lodewijk stegman schreef :
Aan de andere kant, als jij het niet uit kan leggen; wie dan wel?

Wij kennen hier een spreekwoord:"1 zot kan meer vragen stellen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden"

Morgen scan ik de tekening uit de cursus in waaruit blijkt dat met de stroom meedrijven en dus meer afstand maken je toch op dat traject 2 uur vroeger aan de overkant brengt. Dat is ook de reden waarom de Engelse methode van crossing werd verkozen boven de Franse. Het was sneller en goedkoper.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 09 feb 2017 00:00 #807366

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
ilCigno schreef :
groet, ilCigno (met een i :) )

Gelukkig maakte hij er geen IlCorno van. :laugh:
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 09 feb 2017 00:01 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TKN zelfstudie, tips en vragen 09 feb 2017 03:17 #807373

Bij meer dan 22 gr meesturen tov haaks sturen toon je je heklicht. Dat kan zeer verwarrend zijn - buiten een TSS zou je dan zelfs geen kruisend verkeer meer zijn maar zou je opgelopen worden. Niet doen dus: het kan verwarring geven bij het schip dat jou probeert te identificeren adv je verlichting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl