vatuhiva schreef :
Het gaat om een Halcyon 23, er ligt een een albin O-11 die ik ook niet al te zwaar wil belasten. Dus de hele tocht naar Terschelling vol vermogen is geen optie. De albin heeft een vermogen van 5pk (net even opgezocht, is nog iets minder dan ik had verwacht) als die uit de fabriek komt. Motortje is nu 35 jaar oud dus zal ook wel wat verloren hebben.
Verder is er gekozen voor een ontwerp met 3 kielen. 2 kim kielen en de middelste kiel is bijna net zo diep. Dus ik heb ook een beetje meer weerstand.
Ik denk dat ik beladen, met bemanning rond de 1,5 tot 2 ton uitkom. Aan de schroef zal het niet liggen verwacht ik, zeilend kom ik een keer op 4.5 knoop uit en dan is het echt gebeurd. Dus ik denk gezien het aantal kielen dat ik mee mag slepen de rompsnelheid niet zo hoog ligt.
Kortom ik zal optimaal gebruik moeten maken van stroming en wind en dan moet ik er toch kunnen komen?
Met die 5 pk moet die Halcyon nog steeds zeker 5 knopen halen , ook als hij 2 ton weegt.(
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3651)
De rompsnelheid van die Halcyon zal ca. 5,8 knopen zijn waarvoor e bij 2 ton en vlak water 8 pk nodig hebt.
Omdat de benodigde pk's met de snelheid tot de macht 2,43 omlaag gaat zul je met 5 pk nog 4,7-4,8 knopen kunnen halen.
Die 3,5 wijst er in ieder geval op dat er iets mis is.
En 4,5 knopen voor een zeilboot met een waterlijn van 5,7 meter is ook erg weinig. 21 M2 voor een boot van 1,5 ton is weliswaar niet erg veel maar je moet absoluut harder kunnen. Zeilen uitgezeild/versleten?
Ad