Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Met 7 meter het wad op

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:18 #838710

  • vatuhiva
  • vatuhiva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Goedemiddag,

Ik ben van plan om deze zomer het Wad op te gaan. Het is niet de eerste keer dat ik het op het Wad ben met een zeilboot maar wel voor het eerst op eigen kiel.

Nu is er de wereld aan tabellen betreffende vertrektijden en die houden uiteraard rekening met bepaalde vaarsnelheden, als deze al vermeld zijn is dat steeds rond de 5 knopen. Goed te doen voor al die zeilboten van een meter of 10 met 40 PK motor vermogen te veel. Maar ik met 5pk(inboard Albin o-11) en 7 meter ga dat niet redden. Met een vaarsnelheid door het water van 3.0 tot 3.5 knopen kan ik rekenen.

Zijn er mensen die ervaring hebben op het Wad met dit soort vaarsnelheden. Hoe plannen jullie tripjes over het wad. Ik wil het voor het eerste seizoen simpel houden; Harlingen - Terschelling en wat mij betreft de route die de veerboot vaart. Ik steek 70 centimeter en het is een kimkieler.
"To young men contemplating a voyage, I'd say go."
- Joshua Slocum
Laatst bewerkt: 29 mei 2017 09:43 door vatuhiva. Reden: Verkeerde info inboard motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:24 #838711

Ik ga altijd een uur eeerder dan de tabelletjes. Dan ben je voor de meute uit en heb je nog kans op een plekje.

Stroom is vreemd. Het strijkt snelheidsverschillen vlak. Snellere boten hebben aan het eind van de trip minder stroomvoordeel.

Heel veel vroeger weggaan met zulke snelheden heeft weinig zin. Een knoop stroom tegen is al 30% langzamer. Bij de pollendam is maar héél kort dood tij en is de stroom snel op gang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:29 #838712

Over wat soort boot gaat het? Want 6 pk (welke motor?) voor 7 meter is weliswaar aan de lage kant maar de meeste boten van 7 meter zou je daarmee toch wel op minimaal ca. 5 knopen door het water moeten krijgen.
Een 7 meter boot van bijv. 1,5 ton haalt zelfs meer met die 6 pk.
Verkeerde schroef misschien?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:34 #838714

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Mijn boot is vergelijkbaar met 7.70m en 7,5PK (42 jaar geleden dus nu ook nog maar 5PK denk ik)
Dat moteren zou ik me geen zorgen over maken en ik zou lekker gaan zeilen trouwens ;)

Wat Boarderbas schrijft, onderschrijf ik volmondig.
Als je met afgaand tij vertrekt uit Harlingen zou ik zeker met 5kn durven rekenen.
Ik ga net als Boarderbas graag een uurtje eerder om dezelfde reden.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 29 mei 2017 09:35 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:41 #838720

  • vatuhiva
  • vatuhiva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Het gaat om een Halcyon 23, er ligt een een albin O-11 die ik ook niet al te zwaar wil belasten. Dus de hele tocht naar Terschelling vol vermogen is geen optie. De albin heeft een vermogen van 5pk (net even opgezocht, is nog iets minder dan ik had verwacht) als die uit de fabriek komt. Motortje is nu 35 jaar oud dus zal ook wel wat verloren hebben.

Verder is er gekozen voor een ontwerp met 3 kielen. 2 kim kielen en de middelste kiel is bijna net zo diep. Dus ik heb ook een beetje meer weerstand.

Ik denk dat ik beladen, met bemanning rond de 1,5 tot 2 ton uitkom. Aan de schroef zal het niet liggen verwacht ik, zeilend kom ik een keer op 4.5 knoop uit en dan is het echt gebeurd. Dus ik denk gezien het aantal kielen dat ik mee mag slepen de rompsnelheid niet zo hoog ligt.

Kortom ik zal optimaal gebruik moeten maken van stroming en wind en dan moet ik er toch kunnen komen?
"To young men contemplating a voyage, I'd say go."
- Joshua Slocum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:45 #838722

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Begrijp ik nu goed dat je op de motor wil en niet zeilend?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:49 #838724

  • vatuhiva
  • vatuhiva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
@sloeGin

Het doel is absoluut zeilend, maar zelden is het gehele stuk goed bezeild. Volgens mij is het wijs om uit te gaan van een snelheid die je ten alle tijden (met normale wind) kan varen. Vandaar dat ik uitkom bij de motor. Het liefst gaat de plof bij Harlingen uit en onder de Brandaris weer aan natuurlijk.
"To young men contemplating a voyage, I'd say go."
- Joshua Slocum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:52 #838725

ALs het bezeild is is het vaak helemaal bexeild (bij matige wind). De wind volgt de stroom op het wad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:53 #838726

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ vatuhiva
Misschien wel leuk om over onze eerste Waddentocht te lezen met een 5,7 m bootje.
Zie de topic " waar het allemaal begon" en dan mijn bijdrage van 20 okt. 2015

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:55 #838727

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
Met een clever 23 met 6 pk bb reken ik op stukken met stroom mee met een gemiddelde van 6,5 knoop. Wel zeil ik het meeste en dan is 5 kn watersnelheid goed te doen.

Wat heel goed werkt: een tabel maken
Bv:
12.00 vertrek harlingen, hoog water, geen stroom. Snelheid 4 kn (wat je aangeeft)
13.00 u ben je dan vier mijl verder. 0.5 stroom mee, ksnelheid 4.5 knoop
14.00 u ben je 4.5 mijl verder, 1 knoop stroom mee, 5 knoop snelheid
Etc.

De stroomsnelheden haal je uit de stromingsatlas hp33

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 09:58 #838728

vatuhiva schreef :
Het gaat om een Halcyon 23, er ligt een een albin O-11 die ik ook niet al te zwaar wil belasten. Dus de hele tocht naar Terschelling vol vermogen is geen optie. De albin heeft een vermogen van 5pk (net even opgezocht, is nog iets minder dan ik had verwacht) als die uit de fabriek komt. Motortje is nu 35 jaar oud dus zal ook wel wat verloren hebben.

Verder is er gekozen voor een ontwerp met 3 kielen. 2 kim kielen en de middelste kiel is bijna net zo diep. Dus ik heb ook een beetje meer weerstand.

Ik denk dat ik beladen, met bemanning rond de 1,5 tot 2 ton uitkom. Aan de schroef zal het niet liggen verwacht ik, zeilend kom ik een keer op 4.5 knoop uit en dan is het echt gebeurd. Dus ik denk gezien het aantal kielen dat ik mee mag slepen de rompsnelheid niet zo hoog ligt.

Kortom ik zal optimaal gebruik moeten maken van stroming en wind en dan moet ik er toch kunnen komen?

Met die 5 pk moet die Halcyon nog steeds zeker 5 knopen halen , ook als hij 2 ton weegt.(sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3651)
De rompsnelheid van die Halcyon zal ca. 5,8 knopen zijn waarvoor e bij 2 ton en vlak water 8 pk nodig hebt.
Omdat de benodigde pk's met de snelheid tot de macht 2,43 omlaag gaat zul je met 5 pk nog 4,7-4,8 knopen kunnen halen.
Die 3,5 wijst er in ieder geval op dat er iets mis is.
En 4,5 knopen voor een zeilboot met een waterlijn van 5,7 meter is ook erg weinig. 21 M2 voor een boot van 1,5 ton is weliswaar niet erg veel maar je moet absoluut harder kunnen. Zeilen uitgezeild/versleten?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 10:10 #838732

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
boarderbas schreef :
Ik ga altijd een uur eeerder dan de tabelletjes. Dan ben je voor de meute uit en heb je nog kans op een plekje.

Het stereotiepe denken van de diepe kielschipper. Racen naar de haven van Vlieland of Terschelling om de anderen voor te zijn..

TS heeft een kimkieler met 70 cm diepgang. Het hele wad is zijn ligplaats en hij hoeft zich nergens zorgen over te maken.

TS moet er slechts voor zorgen dat hij een motor heeft waarmee hij de rompsnelheid kan halen. Niet met voorgekookte vertrektijden werken. Zelf nadenken.
Als je dat niet kan is het nog te vroeg voor het Wad.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 10:19 #838734

....en zo haalt iedreeen er uit wat hij wil..

het voorbeeld was natuurlijk om aan te geven dat je best een uurtje eerder weg kunt dan de aangegeven vertrektijden B)

Diepekielschippers houden van rust op het water en een plekje in de haven om de kleine niet over een vissersschip te hoeven zeulen.

Je kunt best wat afsteken natuurlijk met zo'n kimkieler, maar dat ga ik niet aanbevelen voor een eerste tocht. Daar waar de geul is stroomt het toch ook harder, dus netto is de opbrengst niet zo hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 10:20 #838735

he wat een saggerijn weer.
Hij vraagt t toch netjes?
Je zal toch een keer moeten beginnen op het wad. Je bent niet meteen ervaren.
Nu moet ie een nieuwe schroef, nieuwe zeilen en ook wegblijven omdat het nog te vroeg is..

Ik zou zeggen kijk hoe de wind is en de weersverwachting , op tijd ontspannen vertrekken en je komt er altijd wel. zij het wat vroeger, dan niet wat later. Oja, en om je heen kijken en genieten!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 10:30 #838736

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
lodewijk stegman schreef :
Niet met voorgekookte vertrektijden werken. Zelf nadenken.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Kan dit onderschrijven. Vorig jaar voor het eerst het wad op geweest zelf. Tevens daarvoor niet met anderen mee gevaren. Je tocht zelf plannen is erg leerzaam en vind ik persoonlijk ook een deel van het plezier van wadvaren!
Echt moeilijk is het niet, kost als je onervaren bent wellicht wat meer tijd dan iemand die er meer bedreven/ervaren in is.
Geeft een hoop voldoening en de vaardigheid geeft je ook vrijheid om niet alleen 'voorgerekende' routes te varen.
Laatst bewerkt: 29 mei 2017 10:31 door S Nauta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 10:34 #838738

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Maak vooral gebruik van de met gele boeien betonde 'fietspaden' naast de officiële betonning. Die liggen bij de Pollendam voor Harlingen (boei A t/m N), de Ballastplaat (bpei BS-A t/m BS-H) en de Pannenplaat/Grienderwaard (boei PG-A t/m PG-J). De nummering is oplopend vanaf zee gerekend. Voordeel is een kortere route, en je loopt de beroepsvaart grotendeels mis.

Naar Terschelling vaar je het best via het Schuitengat, met jouw diepgang van 70 cm geen probleem. Als je zorgt dat je op heenweg vanuit Harlingen rond LW West Terschelling bij de ingang van het Schuitengat bent. heb je overal stroom mee.

Houdt op maandagmorgen rekening met de vanuit Harlingen naar zee uitvarende Urker viskotters die hoge hekgolven veroorzaken. Op vrijdag komen ze volgas weer terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 10:34 #838739

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Wat Roozenboos zegt.

Gewoon de volle 4 á 5 uurtjes genieten.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 10:35 #838741

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
roozeboos schreef :
he wat een saggerijn weer.

Welk sjaggerijn? TS is al vaker op het wad geweest. Wat ie vooral moet leren is de mogelijkheden van zijn eigen boot uit te buiten. Hij moet zich vooral niet gaan richten op de vertrektijden die gericht zijn op hen die de karrepaden naar de eilanden volgen omdat ze niet anders kunnen.

Dat is wat ik TS duidelijk wilde maken.
Ik vermoed dat hij bewust voor een boot met die configuratie en diepgang heeft gekozen. Hij kan bij wijze van spreken met half tij in één rechte lijn van Harlingen naar Terschelling varen. Hij hoeft ook niet te wachten tot het HW is om vervolgens met afgaand water en de meute mee naar de eilanden te spoelen.
Laatst bewerkt: 29 mei 2017 10:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 10:49 #838744

  • vatuhiva
  • vatuhiva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Oke een hoop reacties, positief en negatief.

Nieuwe schroef ga ik maar even niet doen. Wordt echt wel een beetje aangerekend en over nagedacht door mensen die daar veel meer van snappen dan ik.

Nieuwe zeilen was ik al van plan. Uurtje eerder vertrekken en dat doen op een rustige dag. Ga toch eerst maar beginnen met Harlingen - Terschelling, het 'wad scharrelen' komt daarna misschien wel. Als ik mij ergens in ieder geval niet druk over maak is op tijd in Terschelling zijn voor een ligplaats. Tis 7 meter....

Bedankt allemaal voor de reacties
"To young men contemplating a voyage, I'd say go."
- Joshua Slocum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 10:51 #838747

Toch maar doen! Check in de zomervakantie waddenhavens.nl

Het komt regelmatig voor dat de havens écht vol zijn en je moet ankeren. Vleiland is überhaupt onbegonnen werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 11:11 #838758

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
vatuhiva schreef :
Oke een hoop reacties, positief en negatief.

Ga toch eerst maar beginnen met Harlingen - Terschelling, het 'wad scharrelen' komt daarna misschien wel. Als ik mij ergens in ieder geval niet druk over maak is op tijd in Terschelling zijn voor een ligplaats. Tis 7 meter....

Even op z'n positiefst: de meest veilige route van Harlingen naar Terschelling loopt via het Kimstergat en de Oostmeep. Je komt rond HW met 70 cm. met gemak door het Kimstergat. Als je anderhalf uur voor locaal HW uit Harlingen vertrekt heb je vrijwel het hele eind stroom mee. Niks te maken met het zeegat (wel als je via het Schuitengat gaat). Je moet wel door de Slenk, waar ook de veerboot vaart. Maar die is met jouw diepgang altijd te vermijden door desnoods even buiten de tonnen te gaan varen.

Met een bootje van 7 m. vind je in Terschelling inderdaad altijd wel een plek. Vaak kun je zelfs direct aan de steiger liggen omdat andere boten een gat hebben laten vallen dat te klein is voor alles dat groter is dan 7.00 m. En bijna alles is groter, tegenwoordig..

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 11:18 #838762

vatuhiva schreef :
Nieuwe schroef ga ik maar even niet doen. Wordt echt wel een beetje aangerekend en over nagedacht door mensen die daar veel meer van snappen dan ik.

Tegenwoordig inderdaad wel , hoewel ik daar ook wel eens aan twijfel als ik lees hoe vaak zeilers er achter komen met een verkeerde schroef te varen ( zie de talloze topics daarover). Maar zeker met die kleine Albins werd vaak een standaard schroef gekozen zonder naar het schip te kijken en er aan te (laten) rekenen.Bij buitenboordmotoren is dat vrijwel altijd het geval , hooguit kiest men voor een werkschroef maar ook dat is nooit de meest ideale.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 11:32 #838770

  • BJ23
  • BJ23's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Zo ben ik ook begonnen, in een Sailmaster 22 met 5 pk in een bun. Nu in een 23 voeter. Rekende toen (en nog steeds) met 4 á 4,5 (bij hele gunstige wind) kn per uur bij de planning en een half uurtje marge. Nooit spijt van gehad of reden gezien om dit aan te passen.

Harlingen naar Terschelling lijkt me een mooie eerste tocht. Gewoon goed voorbereiden, inclusief plan B. Bijvoorbeeld aan de hand van het boek van Jan Heuff of dat van Marianne van der Linden. Sowieso nuttig om aan boord te hebben. Laat je verder niet gekmaken. Tienduizenden zijn ons voor gegaan, al voelde ik me een hele stoere jongen toen ik voor hjet eerst Vlieland binnenvoer op eigen kiel.

Misschien kun je op de terugweg of ergens onder Terschelling je kimkielen benutten om droog te vallen...

Succes en vergeet vooral niet regelmatig achterom te kijken ipv allleen naar de volgende ton!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 11:38 #838773

BJ23 schreef :
Zo ben ik ook begonnen, kn per uur

Mmm, je zou bijna denken dat je nog steeds in dat beginstadium zit. :lol:
Knopen per uur is natuurlijk onzin. Het is of knopen of (zee)mijl per uur ( is hetzelfde) . Ik hoop dat je wel weet hoeveel één zeemijl is en waarom? :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met 7 meter het wad op 29 mei 2017 11:53 #838776

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Yellow Boat schreef :
BJ23 schreef :Zo ben ik ook begonnen, kn per uur
Mmm, je zou bijna denken dat je nog steeds in dat beginstadium zit. 
Knopen per uur is natuurlijk onzin. Het is of knopen of (zee)mijl per uur ( is hetzelfde) . Ik hoop dat je wel weet hoeveel één zeemijl is en waarom?

Ad.. leer je het nou nooit?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl