Goed dat je je vraag stelt!
Je hebt al over veel nagedacht.
Ik vul eigenlijk alleen maar wat aan. er zijn al veel wijze dingen gezegd over het zeegat, plan B etc.
Bootje vast in Makkum? Of je vaart vast naar Harlingen en je vrouw komt daarheen, of je zet haar daar op de trein en vaart zelf verder.
Mocht je via Verversgat --Zuidoostrak/Molengat---Inschot gaan: Zoek even de wadvaarders dieptestaat op:https://www.nautin.nl/wb/pages/getij.php
Op de Excel versie kan je de diepte van je boot invoeren en wordt er heel veel duidelijk.
Getij:
getij.rws.nl/getij_locaties.cfm?taal=nl
Er is de app van Quicktide in de playstore of de iphone store (ongeveer €5)voor passeren van bv. zuidoostrak of fransche gaatje, getrijden, droogvallen, etc.
Ook voor PC beschikbaar: zie nautin:
nautin.nl/
Zeeweer heeft een app met getijdegegeven, stroomatlas (die van de HP33)en weerberichten.
Stroomatlas: kan je ook uit een oude HP33 scheuren.
Weer:
Poosje van te voren gaan volgen is wat ik altijd doe.
-Kortweer is ook een optie via internet:
www.nautin.nl/kortweer/2.0/
-Knmi via internet, ook marifoonbericht
-Gribfiles kunnen handig zijn: Zygrib/Windguru/windfinder
(
www.zygrib.org/ ;
old.windguru.cz/int/index.php?sc=48267&sty=m_favo ;
www.windfinder.com/forecast/st...anloophaven-vlieland ; ook als app)
Geschreven info:
Vaarwijzer Waddenzee van Jan Heuff
Varen op de Waddenzee- van Marianne van der Linden
Kaart:
Hydrografische dienst: 1811 = papieren kaart Waddenzee West, met stukje Noordzee om buitenom naar bv. texel te gaan.
NV Verlag NV Atlas NL2. Papieren kaart met elektronisch ekaart voor op computer, ipad etc. Papieren kaart in boekje: meer bladeren, minder overzicht, wel gedetailleerd.
Oriëntatie
GPS is niet podig, plotter of elektronische kaart ook niet. Misschien wel handig,maar niet strikt noodzakelijk.
Wel het bijhouden van de betonning die je passeert.
Je vaart op stroom, dus ook achterom naar de lijn van de betonning kijken, anders kan je op de koffie komen.
Enne...
wat weet je allemaal nog van vroeger?
Schip: Dufour 29: kan 'ie droogvallen? Niet iets voor de eerste keer natuurlijk en zeker niet als je maar zo kort hebt
Ankergerij: ankerboei en neuringlijn gebruik ik niet op het Wad.
Tijdstip varen:
Het mooist is om het zo uit te kienen dat je bij de kentering van de stroom de Vliesloot invaart. Of wanneer je besluit om naar Terschelling te gaan bij invaart Schuitengat.
Op de sites van de waddenhavens kan je ook kijken naar de advies vertrektijden. Dat is soms best handig;) Niet voor de hardcore tijberekenaars natuurlijk.
Haven: is er plek???
De haven van Vlieland is vaak vol. iets om rekening mee te houden!
Zie sites van de waddenhavens:
www.waddenhavens.nl/index.php?...ew=default&Itemid=13
En verder:
Je hebt het over een tocht van uit mijn hoofd 22 mijl.
Al genoemd: wind tegen stroom vermijden in het zeegat vanaf zeg 4B.
Al genoemd: afgezien van de zeegaten is het op het Wad prettig varen met wind.
Als je luiken en ramen goed sluiten en je zelflozende kuip werkt moet je boot er tegen kunnen. Wel belangrijk dat je motor onderhoud heeft gehad en je filters schoon zijn (brandstoffilters en wierpot), maar dat geldt op het IJsselmeer net zo goed.
Ook het probleem van prut/bacteriegroei etc in je dieseltank is er een die algemeen geldt.
Verder: een volle dieseltank is altijd handig.
Maar op Vlie kan je gewoon diesel en benzine halen hoor: in de buurt van het havengebouw de dijk over en daar is een onbemand tankstation. Met bankpas en jerrycan gewapend kan je daar uit de voeten.
Niet vergeten: Muntjes van €0,50 voor de doucheliefhebbers.
Niet vergeten: goed om je heen kijken
Onder andere voor: betonning, ander scheepvaartverkeer, maar ook voor weer, prachtige zandbanken, vogels, zeehondjes en bruinvissen.
Veel plezier!