De ene MOB is inderdaad niet gelijk aan de andere. Maar het is wel goed om er even goed bij stil te staan.
Op de koopvaardij vaar ik vaak met stagaires. Een van de dingen die ik ze op het hart druk, is om één keer per dag een situatie te verzinnen die actie vereist en niet standaard uit het boekje komt. En deze situatie dan goed overdenken. Dit kan dus zijn een schip dat voor je moet uitwijken maar niet doet, een MOB, een blackout, een mayday die binnenkomt, etc, maakt niet uit.
Maar na een aantal jaar ga je merken dat je voor bijna iedere mogelijkheid gelijk in aktie kan komen omdat je het nadenken erover al eens gedaan hebt
.
En oefenen ja. Zit die reddingsboei niet met een vreemde knoop vast? Moest je die MOB knop op de GPS nu 1 of 3 seconden ingedrukt houden, en kan je die knop blindelings vinden of moet je eerst je bril zoeken? Zelfde voor DSC alarm. Ook de al genoemde alle lijnen aan dek voordat je de motor start zijn dingen waar je met oefenen achter komt.
En bij een MOB oefening, niet met alle hens, maar met minimaal een man minder
. En niet vergeten ook eens te oefenen zonder dat je erzelf 'bij' bent.
Een van de MOB oefeningen die ik wel eens doe (verplicht 1 per maand) bestaaat uit het maken van een papieren prop ter grootte van een mensen hoofd die dan te water gaat. En dan draaien en proberen terug te vinden.
Is vooral erg nuttig om iedereen ervan te overtuigen dat de kans klein is om terug gevonden te worden, als er niets is dat beter zichtbaar is als een hoofd.
Met andere woorden, hoe groot is de kans op een MOB nu werkelijk?
Gelukkig nog maar 1 echte meegemaakt.