Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: MOB prioriteiten lijstje

MOB prioriteiten lijstje 25 juni 2017 18:55 #846722

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Allereerst de boei gooien
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 25 juni 2017 19:01 #846725

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Of joon......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 25 juni 2017 19:12 #846732

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Heb het bij de hand gehad. Solo zeiler ging overboord en eij pikten hem op. Was in de wedstrijd dus lagen we allemaal dicht bij elkaar. Avhteraf contact gehad met de kustwacht voor evaluatie.
Eerste prio is mayday op 16. Zelfs als je alles onder controle lijkt te hebben. Achtergrond is dat de hulpdiensten aanrij en daarna nog aanvaartijd nodig hebben. Terwijl jij ligt te kloten zijn zij dan tenminste onderweg. Als je na een kwartier ontdekt dat het niet lukt loop je die tijd alvast achter als je niet bent begonnen met een mayday.

Hier het verslag
zeilersforum.nl/index.php/foru...-rescue?limitstart=0
Laatst bewerkt: 25 juni 2017 19:14 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 25 juni 2017 19:22 #846736

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
koko schreef :
Eerste prio is mayday op 16. Zelfs als je alles onder controle lijkt te hebben. Achtergrond is dat de hulpdiensten aanrij en daarna nog aanvaartijd nodig hebben. Terwijl jij ligt te kloten zijn zij dan tenminste onderweg. Als je na een kwartier ontdekt dat het niet lukt loop je die tijd alvast achter als je niet bent begonnen met een mayday.

Hier het verslag
zeilersforum.nl/index.php/foru...-rescue?limitstart=0

Koko, je verhaal is duidelijk. Wij hebben rond 2009 een zeer tragische redding gehad, waarbij de hulpdiensten pas ná een mislukte reddingspoging gealarmeerd werden. Tragische fout dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 06:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 25 juni 2017 22:18 #846781

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
1e prio lijkt mij veiligheid van bemanning (zonder de MOB want die drijft ergens rond) en schip.
2e prio positie (MOB-knop kaartplotter/GPS en via de marifoon met DSC).
3e prio alarm (dus daarmee ook de positie doorsturen). Wat wil je doorgeven als je geen positie hebt? (niet alle schepen hebben DSC)
4e prio markeren van de drenkeling dus een spoor van boeien achterlaten als je niet direct kunt omkeren vanwege de zeilen, vanwege hulp inroepen of om wat voor reden dan ook.

In de praktijk moet zo snel mogelijk de joon overboord en alarm geslagen worden (incl positie). Dus helemaal shorthanded wordt bovenstaande een uitdaging (en dan hebben we het nog niet over de MOB weer aan boord krijgen).

Lampjes op elk vest vind ik zeker goed (in verhouding weinig investering en veel nut), zaken als een MOB AIS valt voor mij in de categorie "gadgets": duur en beperkt bruikbaar, die zullen bij mij niet standaard op elk vest zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 04:51 #846791

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
reuv schreef :
1e prio lijkt mij veiligheid van bemanning (zonder de MOB want die drijft ergens rond) en schip.
2e prio positie (MOB-knop kaartplotter/GPS en via de marifoon met DSC).
3e prio alarm (dus daarmee ook de positie doorsturen). Wat wil je doorgeven als je geen positie hebt? (niet alle schepen hebben DSC)
4e prio markeren van de drenkeling dus een spoor van boeien achterlaten als je niet direct kunt omkeren vanwege de zeilen, vanwege hulp inroepen of om wat voor reden dan ook.

In de praktijk moet zo snel mogelijk de joon overboord en alarm geslagen worden (incl positie). Dus helemaal shorthanded wordt bovenstaande een uitdaging (en dan hebben we het nog niet over de MOB weer aan boord krijgen).

Lampjes op elk vest vind ik zeker goed (in verhouding weinig investering en veel nut), zaken als een MOB AIS valt voor mij in de categorie "gadgets": duur en beperkt bruikbaar, die zullen bij mij niet standaard op elk vest zitten.

Dat spoor neerleggen is leuk, maar een boot kan je altijd stil leggen. Dat is juist prio, want dat ziet de drenkeling ook en stelt hem of haar enigzins gerust.
Dus dat spoor is echt zinloos. Daarbij zou het altijd weg drijven.
Heel eenvoudig:
Een herkenningsteken gooien, boot stil leggen, noodsignaal zenden en zorgen dat je als de sodemieter bij de drenkeling komt.
In geval met meer bemanning, kan dit allemaal tegelijk en verandert boot stil leggen in omdraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 06:46 #846805

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Alle tijd die je verspeelt vóórdat je een hulpdienst roept is verloren tijd.
Dat is exact zo met reanimatie, éérst hulp roepen, dán reanimeren. Andersom lukt niet meer en val je zelf dood neer als er geen hulp komt.

Een reddingsmiddel/boei na gooien prima, maar zo min mogelijk eerst prutsen met knopjes als je adrenaline in je kruin zit, eerst de DSC knop! Uiteraard GPS verbonden). Dan weet de kustwacht en andere schepen in de buurt exact waar het is.
Het is niet voor niks dat sinds 2005 of 2010 MOB een Distress en mayday is, voor die tijd was het slechts een panpan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 09:20 #846861

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
zaken als een MOB AIS valt voor mij in de categorie "gadgets": duur en beperkt bruikbaar, die zullen bij mij niet standaard op elk vest zitten

Duur, dat klopt nog wel. Maar waarom beperkt bruikbaar?

Afgelopen zaterdag was open dag op de duitse reddingsboot Alfried Krupp op Borkum. In een gesprekje bracht de schipper naar voren dat een AIS SART op het moment de beste garantie geeft een drenkeling snel terug te vinden in het bijzonder snachts of in slecht weer.

Bij een beperkte bemanning van 1,5 of 2 personen wordt de taken voor de achterblijver aanzienlijk vereenvoudigd door het alarmeren van de hulpdiensten en schepen in de omgeving via DSC of kanaal 16.

Als ik zie dat bijna alle zeegaande jachten tegenwoordig AIS hebben, dan verwacht ik (na een aanloopperiode van een paar jaar) dat de AIS SART een populair opsporingsmiddel gaat worden.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 19:31 #846989

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
WADnWIND schreef :
Alle tijd die je verspeelt vóórdat je een hulpdienst roept is verloren tijd.
Dat is exact zo met reanimatie, éérst hulp roepen, dán reanimeren. Andersom lukt niet meer en val je zelf dood neer als er geen hulp komt.

Een reddingsmiddel/boei na gooien prima, maar zo min mogelijk eerst prutsen met knopjes als je adrenaline in je kruin zit, eerst de DSC knop! Uiteraard GPS verbonden). Dan weet de kustwacht en andere schepen in de buurt exact waar het is.
Het is niet voor niks dat sinds 2005 of 2010 MOB een Distress en mayday is, voor die tijd was het slechts een panpan.
Op het IJsselmeer of Waddenzee ok, maar als je op zee zit met in de wijde omtrek niemand in de buurt, zal de redding toch van het eigen schip moeten komen. Het lijkt mij zaak om dan als eerste er voor te zorgen dat je de MOB niet uit het zicht verliest.
Of zie ik dat verkeerd?
Afhankelijk van het aantal opvarenden kun je natuurlijk ook een aantal dingen tegelijkertijd doen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 20:00 #846999

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Jedre heeft een punt, je wil zo dicht mogelijk bij de MOB blijven, maar de boot stilleggen is niet altijd de beste optie. Zo dichtbij mogelijk blijven is onderdeel van elke MOB maneuvre en de boot stilleggen geeft _vaak_ de nodige rust om veilig de rest te kunnen afhandelen. Dat is niet in geringe mate afhankelijk van hoeveel man aan dek (over) zijn en hoeveel man binnen 2 minuten aan dek aanwezig kan zijn.

WdW heeft een ook een punt, de mayday moet er zo snel mogelijk uit.

PVO heeft ook een punt, in sommige gevallen wil je niet wachten op redding van buitenaf.
Daarom dat ik mijn prio's niet altijd in volgorde van belangrijkheid afhandel, maar ook kijk naar hoeveel tijd ik verlies. Boot stilleggen en complete bemanning wekken blijft een optie. Dan wil je zeker weten dat de mayday eruit is en dat in elk geval 1 joon dichtbij de MOB ligt.

Laten we wel wezen, een MOB leer je niet van een forum-draadje, dat is good-old oefenen-oefenen-oefenen. En reageren op de voorhanden situatie die extra beperkingen kan stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 20:13 #847003

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Oefenen, das een goeie, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik dat eigenlijk nog nooit heb gedaan....
Maar ik vaar al zo ongeveer heel mijn leven, zo'n 40 jaar dus, maar afgezien dat mijn vriendin ooit eens bij het instappen van het roeibootje er aan de andere kant weer uit rolde en m'n zoontje van 3 het steiger afliep heb ik nog nooit een MOB meegemaakt.
Is dit regel of geluk?

Met andere woorden, hoe groot is de kans op een MOB nu werkelijk?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 20:27 #847007

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Zeilzin schreef :
zaken als een MOB AIS valt voor mij in de categorie "gadgets": duur en beperkt bruikbaar, die zullen bij mij niet standaard op elk vest zitten

Duur, dat klopt nog wel. Maar waarom beperkt bruikbaar?

Op een of andere manier heb ik bij marifoon en DSC gebruik altijd de indruk dat dit (minimaal) 20 jaar oude techniek betreft waarbij gebruik zoveel mogelijk wordt ontmoedigt. Zo ook bij de MOB AIS.

Als DSC-marifoons zich iets verder ontwikkeld hebben hoop ik dat een functie om bij activeren van de DSC-knop _en_ een active MOB-AIS meteen (dus zonder x seconden vertraging) een SAR-melding geactiveerd wordt met positie van schip en de MOB. Als het schip in die gevallen kan worden gebruikt als relay (of store/forward) dan wordt de MOB AIS naar mijn mijn opinie nuttig. Voor zover ik weet is die functie in Europa geblokkeerd om valse MOB meldingen te voorkomen

Als je short-handed zeilt heb je nu als enige voordeel een alarm aan boord van je eigen schip als de 2e persoon overboord valt. Vanaf 300 euro per vest...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 20:42 #847013

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
PvO schreef :
Met andere woorden, hoe groot is de kans op een MOB nu werkelijk?

Als ik zelf ga zeilen leg ik een (1) reddingsvest + lifeline aan dek/in de kuip, zelfs bij 3BF. Ik wil niet in de situatie zitten dat je naar voren moet en je niet kan zekeren.(Ervaring leert dat naar binnen gaan voor een vest soms teveel moeite is en dat mensen even snel naar voren gaan zonder. En voor alle reefhandelingen aan het grootzeil moet ik naar de mast.)

Voorkomen dat je overboord gaat heeft voor mij altijd de voorkeur, maar ondertussen hangt de achterkant van mijn boot vol met MOB-zooi. De watersportjuwelier zal er blij mee zijn.
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 20:50 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 20:46 #847014

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
De ene MOB is inderdaad niet gelijk aan de andere. Maar het is wel goed om er even goed bij stil te staan.
Op de koopvaardij vaar ik vaak met stagaires. Een van de dingen die ik ze op het hart druk, is om één keer per dag een situatie te verzinnen die actie vereist en niet standaard uit het boekje komt. En deze situatie dan goed overdenken. Dit kan dus zijn een schip dat voor je moet uitwijken maar niet doet, een MOB, een blackout, een mayday die binnenkomt, etc, maakt niet uit.
Maar na een aantal jaar ga je merken dat je voor bijna iedere mogelijkheid gelijk in aktie kan komen omdat je het nadenken erover al eens gedaan hebt :).

En oefenen ja. Zit die reddingsboei niet met een vreemde knoop vast? Moest je die MOB knop op de GPS nu 1 of 3 seconden ingedrukt houden, en kan je die knop blindelings vinden of moet je eerst je bril zoeken? Zelfde voor DSC alarm. Ook de al genoemde alle lijnen aan dek voordat je de motor start zijn dingen waar je met oefenen achter komt.
En bij een MOB oefening, niet met alle hens, maar met minimaal een man minder :) . En niet vergeten ook eens te oefenen zonder dat je erzelf 'bij' bent.

Een van de MOB oefeningen die ik wel eens doe (verplicht 1 per maand) bestaaat uit het maken van een papieren prop ter grootte van een mensen hoofd die dan te water gaat. En dan draaien en proberen terug te vinden. :ohmy: Is vooral erg nuttig om iedereen ervan te overtuigen dat de kans klein is om terug gevonden te worden, als er niets is dat beter zichtbaar is als een hoofd.
Met andere woorden, hoe groot is de kans op een MOB nu werkelijk?
Gelukkig nog maar 1 echte meegemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 20:49 #847015

Als je solo zeilt schijnen er nog wat zeilers te zijn die een lijntje achter de boot aan slepen via een blokje 90gr op de helmstok , lijntje pakken en de boot zou weer terug moeten komen, of het werkt geen idee , wil het wel eens uitproberen , al is het alleen al om te weten werkt het of niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 20:52 #847018

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Jeroen-pion schreef :
Als je solo zeilt schijnen er nog wat zeilers te zijn die een lijntje achter de boot aan slepen via een blokje 90gr op de helmstok , lijntje pakken en de boot zou weer terug moeten komen, of het werkt geen idee , wil het wel eens uitproberen , al is het alleen al om te weten werkt het of niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als het niet werkt kun je dit hier alleen niet meer melden...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 21:01 #847024

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Jeroen-pion schreef :
Als je solo zeilt schijnen er nog wat zeilers te zijn die een lijntje achter de boot aan slepen via een blokje 90gr op de helmstok , lijntje pakken en de boot zou weer terug moeten komen, of het werkt geen idee , wil het wel eens uitproberen , al is het alleen al om te weten werkt het of niet

Moet je vooral doen op IJsselmeer of Wadden. Als je de lijn niet in je eigen schroef krijgt heb je wel een andere boot beet :evil:

(6knopen = 11km/h = 40m/s: 100 meter lijn en je hebt 2.5 seconden om het touw te grijpen.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 21:11 #847027

reuv schreef :
Jeroen-pion schreef :
Als je solo zeilt schijnen er nog wat zeilers te zijn die een lijntje achter de boot aan slepen via een blokje 90gr op de helmstok , lijntje pakken en de boot zou weer terug moeten komen, of het werkt geen idee , wil het wel eens uitproberen , al is het alleen al om te weten werkt het of niet

Moet je vooral doen op IJsselmeer of Wadden. Als je de lijn niet in je eigen schroef krijgt heb je wel een andere boot beet :evil:

(6knopen = 11km/h = 40m/s: 100 meter lijn en je hebt 2.5 seconden om het touw te grijpen.)


Wauw jij hebt een wel hele snelle boot hahaha 40m/s zelfs nog wel

11kmh : 3,6=3,03 m/s

100 meter lijn , Naja je kunt zelfs nog even op je rug naar de wolken kijken

Ik vraag me af of het werkt, maar het schoot me even te binnen door dit draadje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB prioriteiten lijstje 26 juni 2017 21:16 #847028

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Mentaal inprenten (verzin een situatie en los die in je hoofd op) werkt erg goed idd. Ik doe het vaak, bijvoorbeeld op de fiets naar huis. Gewoon even de straatnaam waar je fietst spellen met het navo alfabet, of een gelikte mayday er uit gooien. Of je bemanning instrueren enz enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 27 juni 2017 06:46 #847051

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Jeroen-pion schreef :
reuv schreef :
Jeroen-pion schreef :
Als je solo zeilt schijnen er nog wat zeilers te zijn die een lijntje achter de boot aan slepen via een blokje 90gr op de helmstok , lijntje pakken en de boot zou weer terug moeten komen, of het werkt geen idee , wil het wel eens uitproberen , al is het alleen al om te weten werkt het of niet

Moet je vooral doen op IJsselmeer of Wadden. Als je de lijn niet in je eigen schroef krijgt heb je wel een andere boot beet :evil:

(6knopen = 11km/h = 40m/s: 100 meter lijn en je hebt 2.5 seconden om het touw te grijpen.)


Wauw jij hebt een wel hele snelle boot hahaha 40m/s zelfs nog wel

11kmh : 3,6=3,03 m/s

De rekenfout was in dit geval wel erg duidelijk: 100m lijn => 30 seconden.

Als je overboord valt in het gangboord moet je nadat je je hoofd boven water steekt en je je georienteerd hebt minimaal 2m in de goede richting zwemmen. Laten we er vanuitgaan dat je met de boot meevalt, dus dat de boot pas van je wegvaart als je het water raakt.

Ik gok dat je de eerste 50 meter lijn zeker mist, ook in een duidelijke oefensituatie als je bewust in het water springt.

Blijft over dat je veel kans hebt op schade en een kleine kans op redding door die lijn in de Nederlandse wateren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 27 juni 2017 07:56 #847067

Zwem
Kijk, Wijs aan overige bemanning
Fok weg, grootschootstrak
Zwemtrap uit
En ernaar toe

Dit uiteraard als de mob bij bewustzijn is.
Ik heb regelmatig even overboord gesprongen gedurende de zeilinstructie zomers. Kijken of ze me konden oppikken.. uiteraard wel als ik vertrouwen in me studentjes had.

(Niet erg als je het les gaf in Griekenland met watertemp van 28gr)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 27 juni 2017 08:29 #847072

Bij de sea survival cursus is de eerste aangeleerde prio een bemanningslid aanwijzen die zijn ogen niet van de drenkeling haalt en hem aan blijft wijzen.

Bovenstaande is niet fout hoor, maar al in kleine golfslag ben je zomaar de drenkeling "kwijt"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 27 juni 2017 08:51 #847080

Ik had een boei klaar hangen met een lange drijvende lijn, een fender met een gewichtje aan het lijntje overboord gegooid, daarna de boei, oploeven, een rondje om de fender en terug naar de boei.

Een paar keer geprobeerd, nooit echt nodig geweest.
De eerste keer moest ik toch nog achter de fender aan, dat was de reden dat een paar grote moeren er aan kwamen als gewichtje.

Op een dag was het spulletje verdwenen, iemand anders is er nu gelukkig mee.
Het is nooit opnieuw geplaatst, slordig. Maar meestentijds vaar ik langere reizen alleen, dan is het toch onbruikbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 27 juni 2017 08:53 #847081

Ik las toevallig gisteren een onderzoek over rampsituaties (meer brand, instorting, vliegtuigcrash etc..) waar ze via simulaties bekeken wat de beste strategie is voor een groep en daaruit bleek heel duidelijk dat 'save yourself first' het beste eindresultaat had, ook voor de mensen die in nood waren. In bijna alle situaties blijkt dat mensen die de heldhaftig worden en andere willen redden door zichzelf in gevaar brengen een slechte invloed hebben op de overall uitkomst. Dit voelt egoistisch maar is het dus eigenlijk niet.

In een vliegtuig zeggen ze dus niet voor niks: eerst je eigen zuurstofmasker op en dan pas andere helpen. Als je een kind in ademnood naast je hebt is dat niet simpel natuurlijk..

Nu, een MOB is natuurlijk een ander verhaal omdat er in principe maar 1 persoon in gevaar is maar het is denk ik zeer belangrijk dat wat je ook doet dat je geen anderen in gevaar brengt en ook eerst goed aan de veiligheid van de rest denkt.

In paniek een gijp maken en nog een MOG of een hoofdwond verminderd de kansen van de MOB aanzienlijk.. Of slecht aangelijnd naar voren om Genua naar beneden te halen en uitglijden, etc, of bemanning uit de kajuit roepen om te helpen en die nemen in de paniek niet de tijd hun reddingsvest aan te trekken...

Lijkt een open deur misschien maar dat geld voor veel dingen op de lijst in feite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MOB prioriteiten lijstje 27 juni 2017 08:57 #847082

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik ben fan van de Quick-stop: nergens aan zitten en gelijk de boot overstag gooien. Je komt dan een soort van bij te liggen dichtbij de drenkeling. Vanuit die situatie kan je vervolgens rustig verder werken aan het oppikken van de MOB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl