Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Epirb vs PLB

Epirb vs PLB 08 juli 2017 07:05 #850478

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
reuv schreef :
WADnWIND schreef :
Voordeel is wel dat de AIS-PLB door zeeschepen op zomaar 10 mijl gezien wordt op de ECDIS, dat heeft de EPIRB versie weer niet.

Ik ging uit van een vergelijkbaar "zichtcontact" als bij een handheld marifoon in het water, dus max 5NM.

Nu zal de VHF antenne bij zeeschepen hoger staan, maar vanuit het water 10NM?

Met een 3m antenne voor de AIS kon ik al geen schepen zien verder dan ca. 5NM (daarna is deze verplaatst naar de top v/d mast).

Zou dat komen doordat stemgeluid ingewikkelder is om te zetten in verstaanbare radiogolven en de digitale informatie minder gevoelig is voor ruis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 08 juli 2017 08:18 #850496

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
reuv schreef :
WADnWIND schreef :
Voordeel is wel dat de AIS-PLB door zeeschepen op zomaar 10 mijl gezien wordt op de ECDIS, dat heeft de EPIRB versie weer niet.

Ik ging uit van een vergelijkbaar "zichtcontact" als bij een handheld marifoon in het water, dus max 5NM.

Nu zal de VHF antenne bij zeeschepen hoger staan, maar vanuit het water 10NM?

Met een 3m antenne voor de AIS kon ik al geen schepen zien verder dan ca. 5NM (daarna is deze verplaatst naar de top v/d mast).

Bij en antenne hoogte van 25 meter op een koopvaardij schip is de radio horizon 11,14 mijl.
Bij 15 meter antenne hoogte is de radio horizon 8,63 mijl.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 juli 2017 08:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 08 juli 2017 08:27 #850500

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
koko schreef :

Zou dat komen doordat stemgeluid ingewikkelder is om te zetten in verstaanbare radiogolven en de digitale informatie minder gevoelig is voor ruis?

Maar dan anders....

In dit geval speelt de radio bandbreedte een rol. Dus de hoeveelheid radiofrequentie die het signaal op het frequentie spectrum in beslag neemt.
Bij spraak is dat rond de 15.000 Hz. (dus niet de audio bandbreedte of spectrum)
Digitaal is dat minder als 1500 Hz, dus 10x zo weinig. Dat houdt dan ook is dan een digitale ontvanger 10x zo gevoelig is als bij spraak, of, er 10x zo weinig zendvermogen nodig is voor het zelfde resultaat.

Daarom was telex over radio vroeger ook zo enorm robuust, dat was een bandbreedte van 500Hz.
Ook: hoe lager de communicatie snelheid, hoe robuuster, telex is maar 50Baud.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 juli 2017 08:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 08 juli 2017 19:31 #850633

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
@ WadnWind,

Zou je nog een keer willen uitleggen wat je hier precies schrijft. Ik lees dat een AIS MOB signaal ook opgepikt wordt via de satelliet en dat zou hem wat mij betreft de aantrekkelijkste optie maken. Je wordt dan vlakbij opgemerkt via de AIS en veraf via de satelliet.
AIS wordt door ongeveer 35 satellieten ontvangen op de wereld. Uit testen is gebleken dat van de 8 PLB uitzendingen per minuut er minimaal 2 door komen. één uitzending bevat alle gegevens al.
Die satelliet informatie kan gekocht worden, de kustwacht doet dat al.

Het enige dat de kustwacht nog moet leren is dat ze moeten reageren op een AIS-PLB nummer 970 / 972 / 974.
Op marine traffic kan je die satelliet info ook krijgen als een betaald account hebt, bij SIItech of vesseltracker etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 08 juli 2017 21:03 #850643

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Welke tekst begrijp je niet?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 09 juli 2017 01:42 #850670

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Ik dacht dat zo'n AIS ding alleen via VHF op korte afstand te ontvangen is, en dan een positie op de plotter geeft. Verder niets. Als je met zijn tweetjes bent en de plotter zit binnen verwacht ik daar niet zoveel van. Als via de satelliet ook alarm geslagen wordt zou hem dat voor mij veel aantrekkelijker maken. Maar ik snap niet hoe dat zou moeten werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 09 juli 2017 09:07 #850720

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Amazone schreef :
@ WadnWind,

Zou je nog een keer willen uitleggen wat je hier precies schrijft. Ik lees dat een AIS MOB signaal ook opgepikt wordt via de satelliet en dat zou hem wat mij betreft de aantrekkelijkste optie maken. Je wordt dan vlakbij opgemerkt via de AIS en veraf via de satelliet.
AIS wordt door ongeveer 35 satellieten ontvangen op de wereld. Uit testen is gebleken dat van de 8 PLB uitzendingen per minuut er minimaal 2 door komen. één uitzending bevat alle gegevens al.
Die satelliet informatie kan gekocht worden, de kustwacht doet dat al.
Ondanks dat de MOB AIS hoofdzakelijk horizontaal een signaal uitzend wordt dit toch door (35) satelieten opgepakt. De opgevangen signalen worden via een "abonnement" doorgegeven en de Kustwacht beschikt over die data.
Het enige dat de kustwacht nog moet leren is dat ze moeten reageren op een AIS-PLB nummer 970 / 972 / 974.
Op marine traffic kan je die satelliet info ook krijgen als een betaald account hebt, bij SIItech of vesseltracker etc.

Op de Agentschap Telecom site staat:
"Omdat het MOB-systeem niet compatibel is met het GMDSS vormen ze een directe zorg voor de Noordwest Europese opsporing -en reddingsorganisaties. Om deze reden wordt het gebruik van dit type MOB’s binnen Nederland niet toegestaan. In Europees verband wordt momenteel gezocht naar een manier om de knelpunten in relatie tot het GMDSS te verhelpen."

Dit betekent in de praktijk dat bij de US een noodbericht naar alle omliggende schepen wordt verzonden. In Nederland (Europa) wordt de MOB-AIS-functionaliteit beperkt zodat het alleen naar het eigen schip een noodbericht verstuurd. Zelfs als je onderdeks ligt te slapen wordt je wel wakker als je VHF alarm geeft, maar als je eigen schip dit niet ontvangt heb je dus alleen een passieve melding op AIS.

De omliggende schepen en de kustwacht zien de AIS-data wel, maar actie zal afhangen van hoe hiermee wordt omgegaan. Officieel hoeft men geen actie te ondernemen omdat er geen noodsignaal (conform GMDSS) is.

Ik gok dat dit wordt veroorzaakt door in een lacune in het protocol, waarbij het cancellen van een MOB AIS signaal niet goed is geregeld (praktijk leert dat PLB's vaker afgaan door verkeerd gebruik). Of men gaat er vanuit dat een noodsignaal dat niet globaal werkt niet geschikt is als noodsignaal en om die reden niet in GMDSS wordt opgenomen.

Of nog een 3e mogelijkheid: opname in GMDSS geeft een (morele) verplichting dit soort systemen in te voeren voor alle SOLAS-schepen. Zolang dit niet is afgedekt zal opname in GMDSS lastig zijn.
Laatst bewerkt: 09 juli 2017 09:18 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 11 juli 2017 16:51 #851492

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
De Spot is heel geschikt voor een zeilproject voor een bepaalde duur op groot water., vertrekkers voor een paar jaar enz.

Een Epirb wil je eigenlijk nooit gebruiken.

De Spot heeft een dubbel functie. Tracker en Alarm.
10 mensen steeds op de hoogte brengen van je voortgang (buiten AIS bereik) is heel prettig voor het huisfront.
Met de nieuwe generatie Spot kan je zelfs sms'sen mee versturen.
Er zitten Lithium batterijen in die het na 6 jaar nog steeds doen.
Gegarandeerd waterdicht tot 2 meter: op de man dragen kan.
Bij het abonnement zit een vergoedings regeling, die tot 100k een reddings actie ondersteunt.
Dat het alarm werkt heb ik ondervonden ... lees
www.magro-service.nl/bart.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 07:38 #851609

WADnWIND schreef :
Het grote verschil zit hem in:
- Zelfredzaam systeem of
- Niet zelfredzaam systeem

Ik heb daar al jaren geleden een levend informatie document over geschreven voor de industrie en reddingvest leveranciers.

Bijlage:

Bestandsnaam: PLB-inform...t-12.pdf
Bestandsgrootte:1,714 KB


of hier:

t.me/zeilersforum/19

Goed verhaal!! Dank. Voor ons is dit enorm relevant omdat we volgende jaar weer op pad gaan naar de Ria's en Azoern.

Voor mij is de belangrijskte vraag: Is er een geintegreerde PLB-AIS-DSC device in de maak?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 08:42 #851628

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Nu we het toch over de details hebben: Hoe zit dat bij een closed loop alarmering naar het eigen schip? www.easyais.com/en/easyrescue-pro/

Als ik mij goed herinner (maar daar in kan ik zeker fout zitten) kan ik met een klasse D DSC (Icom M603) geen ACK op een distress call doen. Hoe werkt dat dan met een distress call naar eigen schip?
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 09:19 #851656

WADnWIND schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik weet dat MMSI niet boot gebonden is in de zin dat het altijd bij dezelfde boot blijft, maar wat ik bedoel is dat als het noodsignaal uitgezonden wordt de ontvanger weet welke boot in nood is, en dus waar ze naar moeten zoeken.

Als je PLB signaal ontvangt kan het op een boot zijn (maar welke?) of iemand die in het water ligt, maar het zoeken toch iets lastiger.

Hoe ontvang jij een PLB? 121,5MHz en 406b kan je niet ontvangen aan boord.
Een DSC of AIS epirb ontvang je wel aan boord, en die hebben altijd een GPS ingebouwd.

Nee, dat weet ik. (ik heb mijn SRC :-) ).
Maar de SAR diensten wel en die waarschuwen andere boten in de buurt wel weer via Marifoon.

Ik ben me volledig bewust van het feit dat een EPRIB geen nabijgelegen boten waarschuwt en als je dus echt ver van de kust bent een AIS/DSC weer beter is in het bereiken van schepen in de buurt dus als die er zijn sneller hulp inroepen.

Alles heeft voor en nadelen..

Mijn redenering op dit moment, gezien mijn vaargebied (groter binnenwater en kustgebieden).
1) PLB met GPS voor situaties waarin je geen marifoon kan gebruiken (schip in een keer om, of ik overboord).
2) DSC marifoon voor alle andere situaties.

Als ik overboord ga kan mijn crew de kustwacht oproepen en die weten waar ik ben dan.

Blijf het probleem dat er iemand van mijn crew zonder PLB overboord kan gaan.
- Kinderen altijd aangelijnd zodra we op open water zijn.
- Mob functie van plotter altijd bij de hand

Ideaal gezien nog wat trackers erbij, maar goed.
Die OLAS app lijkt me ook wat, iemand ervaring mee? Geeft nog steeds niet iemands locatie natuurlijk, alleen de MOB event locatie. AIS tracker met GPS beter.. maar ook duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 12:56 #851741

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
WADnWIND schreef :
Ik heb daar al jaren geleden een levend informatie document over geschreven voor de industrie en reddingvest leveranciers.

Bijlage:

Bestandsnaam: PLB-inform...t-12.pdf
Bestandsgrootte:1,714 KB
Geweldig! Eindelijk eens een goed overzicht.
Voor mijn situatie (2 aan boord, grote binnenwateren en Noordzee) lijkt een MOB toestel met AIS en DSC het best.
Alleen jammer dat het geen deel uitmaakt van het GMDSS. En dat (in Nederland) alleen een selective call naar de eigen boot mogelijk is. In de meeste ander Europese landen kan je wel handmatig een all ships distress alert versturen, volgens de website van Ocean Signal.
Ik kan natuurlijk de boot in België inschrijven, bij het BIPT een vergunning vragen, nieuwe MMSI in de marifoon laten zetten... Wel een heel gedoe.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 13:40 #851758

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Mi Dushi schreef :
En dat (in Nederland) alleen een selective call naar de eigen boot mogelijk is.

workaround voor de Ocean Signal MOB1 :
via een zwitserse VPN contact maken met de ocean signal website en volgens zwitserse regels MMSI invoeren, dan staat ook 'all ships' meteen ingeschakeld

dit kan trouwens ook als hij al geprogrameerd is , MMSI kun je gewoon veranderen van de ene MMSI naar de andere MMSI aangezien ja van boot naar boot kunt met je eigen MOB1 en ieder schip z'n eigen MMSI heeft
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 16:52 #851807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Sailingcamelot schreef :
WADnWIND schreef :
Het grote verschil zit hem in:
- Zelfredzaam systeem of
- Niet zelfredzaam systeem

Ik heb daar al jaren geleden een levend informatie document over geschreven voor de industrie en reddingvest leveranciers.

Bijlage:

Bestandsnaam: PLB-inform...t-12.pdf
Bestandsgrootte:1,714 KB


of hier:

t.me/zeilersforum/19

Goed verhaal!! Dank. Voor ons is dit enorm relevant omdat we volgende jaar weer op pad gaan naar de Ria's en Azoern.

Voor mij is de belangrijskte vraag: Is er een geintegreerde PLB-AIS-DSC device in de maak?

Dit is een voorbeeld van een AIS-DSC baken dat al 2 jaar in de handel is en bij alle watersportzaken verkrijgbaar is:
oceansignal.com/products/mob1/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 16:57 #851811

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
ReneK schreef :
Mi Dushi schreef :
En dat (in Nederland) alleen een selective call naar de eigen boot mogelijk is.

workaround voor de Ocean Signal MOB1 :
via een zwitserse VPN contact maken met de ocean signal website en volgens zwitserse regels MMSI invoeren, dan staat ook 'all ships' meteen ingeschakeld

dit kan trouwens ook als hij al geprogrameerd is , MMSI kun je gewoon veranderen van de ene MMSI naar de andere MMSI aangezien ja van boot naar boot kunt met je eigen MOB1 en ieder schip z'n eigen MMSI heeft

Die creatieve workaround is niet zo zinvol.
De DSC call is juist bedoeld om de eigen bemanning direct met veel DSC herrie aan boord te alarmeren en uit zijn bed te krijgen. Daarna doet de AIS zijn werk, ook naar andere schepen.
Het heeft dus geen meerwaarde om er (creatief) een open loop van te maken, je bereikt n.l. nét zo veel en ver als je AIS. Een closed loop is dus voldoende en je valt er niemand mee lastig als het per ongeluk mis gaat met een spontaan opgeblazen vest o.i.d.

De DSC call zend geén positie mee, omdat de GPS nog effe bezig is met opstarten.

Open loop valt onder de catagorie "hebben-hebben" maar of je er wat aan hebt is dus de vraag?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 juli 2017 16:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 16:57 #851812

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
ReneK schreef :
via een zwitserse VPN contact maken met de ocean signal website en volgens zwitserse regels MMSI invoeren, dan staat ook 'all ships' meteen ingeschakeld

Ja maar, dan moet ik wel een VPN hebben! :blink:
Maar die heb ik gelukkig en ze hebben overal servers staan :) Dank voor de tip, had ik nooit aan gedacht. Dus het ding is niet zo slim om te zien dat het een Nederlands MMSI-nummer is en dan z'n instellingen aan te passen? Zal er zeker naar kijken als ik er zo een koop.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 17:00 #851813

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Lees mijn voorgaande post en de zin-onzin van een open loop.

je bereikt n.l. niks meer er mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 17:03 #851816

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
WADnWIND schreef :
Het heeft dus geen meerwaarde om er (creatief) een open loop van te maken, je bereikt n.l. nét zo veel en ver als je AIS. Een closed loop is dus voldoende en je valt er niemand mee lastig als het per ongeluk mis gaat met een spontaan opgeblazen vest o.i.d.

Mja, zit ook wat in. Al is het misschien ook wel handig als die herrie aan boord van die andere schepen ontstaat.
Zal er nog eens over nadenken.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 17:36 #851828

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :

Open loop valt onder de catagorie "hebben-hebben" maar of je er wat aan hebt is dus de vraag?

niet alle DSC MArifoons zijn compatible met de "Individual Distress Relay call" zoals de MOB1 die uitzend naar je eigen schip , mijn redenatie is/was "als ik all ships gebruik ontvangt mijn Simrad RS87 het ook , ook al is hij niet compatible en krijg je toch het alarm"
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 21:45 #851914

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Waaruit blijkt dat de marifoon fabrikant zijn huiswerk niet goed uitgevoerd heeft?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 21:48 #851916

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Mi Dushi schreef :
WADnWIND schreef :
Het heeft dus geen meerwaarde om er (creatief) een open loop van te maken, je bereikt n.l. nét zo veel en ver als je AIS. Een closed loop is dus voldoende en je valt er niemand mee lastig als het per ongeluk mis gaat met een spontaan opgeblazen vest o.i.d.

Mja, zit ook wat in. Al is het misschien ook wel handig als die herrie aan boord van die andere schepen ontstaat.
Zal er nog eens over nadenken.

In dat dsc alert zit dan nog geen positie, dus wat is het nut dat andere schepen het ontvangen.

DSC distress alerts zonder positie worden vaak direct weggedrukt omdat ze volstrekt zinloos zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 22:00 #851919

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
WADnWIND schreef :
Waaruit blijkt dat de marifoon fabrikant zijn huiswerk niet goed uitgevoerd heeft?

of de "Individual Distress Relay call" is pas later ingevoerd ? , het lijstje met compatible DSC VHF's staan alleen (vrij) nieuwe types in , de opvolger van de Simrad RS87 (de RS90) staat er wel in

anyway , dit is dus mijn oplossing om een oude(re) DSC marifoon toch alarm te laten geven en er zeker van te dat hij alarm geeft
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 12 juli 2017 22:03 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juli 2017 22:28 #851922

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
WADnWIND schreef :
DSC distress alerts zonder positie worden vaak direct weggedrukt omdat ze volstrekt zinloos zijn.

Nou ja, als ik een distress alert MOB zou ontvangen en ik zou op de plotter een AIS MOB zien, dan heb ik geen positie in het DSC-bericht nodig. Het DSC-alarm heeft er misschien toe geleid dat ik de MOB op het scherm heb gezien. Of zorgt een AIS MOB voor een alarm? Zou ik eens moeten nakijken.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 13 juli 2017 00:08 #851937

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Mi Dushi schreef :
WADnWIND schreef :
DSC distress alerts zonder positie worden vaak direct weggedrukt omdat ze volstrekt zinloos zijn.

Nou ja, als ik een distress alert MOB zou ontvangen en ik zou op de plotter een AIS MOB zien, dan heb ik geen positie in het DSC-bericht nodig. Het DSC-alarm heeft er misschien toe geleid dat ik de MOB op het scherm heb gezien. Of zorgt een AIS MOB voor een alarm? Zou ik eens moeten nakijken.

o.k., daar zit dan wel weer wat in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 13 juli 2017 07:15 #851974

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
ReneK schreef :
WADnWIND schreef :
Waaruit blijkt dat de marifoon fabrikant zijn huiswerk niet goed uitgevoerd heeft?

of de "Individual Distress Relay call" is pas later ingevoerd ? , het lijstje met compatible DSC VHF's staan alleen (vrij) nieuwe types in , de opvolger van de Simrad RS87 (de RS90) staat er wel in

anyway , dit is dus mijn oplossing om een oude(re) DSC marifoon toch alarm te laten geven en er zeker van te dat hij alarm geeft
Als ik zo kijk zijn veel VHF's als de ICOM en Standard Horizon van tot ca. 10 jaar oud opgenomen in de lijst, misschien niet de allergoedkoopste versies.

Maar wat ik me afvraag: "Individual Distress Relay Call", betekent dat niet dat het alarm van de MOB1 contact maakt met jouw VHF en dat deze de omliggende schepen wakker maakt?
Het is niet gezegd dat je zonder IDRC geen alarm binnenkrijgt. Misschien moet je eerst eens wat energie steken in dat uit te zoeken.

Ik ben het met WdW eens dat je vrijwel zeker overlast gaat veroorzaken en dat de kans op vals alarm groter is dan een echt alarm. Wat hij even niet vermeld is dat de aanpassing die jij doet in aanmerking komt voor de vermelding "VHF niet volgens de regels" van AT met het bijbehorende prijskaartje.

Als je geld over hebt voor zo'n gadget is volgens mij een modernere VHF installatie ook een optie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl