har.vogel schreef :
MMSI is niet een bootgebonden nummer. Ik heb 18 verschillende boten gehad en maar 1 MMSI nummer.Bij verkoop van de boot hou je gewoon je eigen MMSI....
Dat ligt aan de station identity (onderdeel man de MMSI). Er zijn persoonsgebonden MMSI's bijvoorbeeld in een AIS-SART waarvan de MMSI fabrikant gebonden is en in principe ook door de fabrikant beheerd wordt, vaak in samenwerking met een nationale organisatie. Maar er zijn ook station identities die door een nationale autoriteit beheerd worden, en via hen ook internationaal door de ITU. Die laatste groep van MMSI's is in principe schip gebonden en vind je in je Marifoon en je EPIRB. Dat de AT, in tegenstelling tot haar voorganger de RCD, niet gehinderd wordt door technische detail kennis, heeft er toe geleid dat het in Nederland nog al een zooitje is geworden.
Vrienden van me uit de USA krijgen altijd een nieuwe MMSI als ze een nieuwe boot kopen. Daar moeten alle boten geregistreerd worden tot een kleine kano aan toe, en de MMSI is net als het brandmerk onderdeel van die boot registratie. Het is daar absoluut niet mogelijk de MMSI mee te nemen naar een andere boot. De meeste landen hebben een vergelijkbaar beleid. Nederland is het buitenbeentje.
Zelf ben ik het slachtoffer van het Nederlandse wanbeleid. De MMSI van mijn boot is kennelijk eerder gebruikt geweest op een andere boot. De huidige eigenaar van die boot heeft een nieuwe MMSI maar kan dat kennelijk niet in zijn apparatuur inbrengen. Mijn MMSI is nu dus ook twee maal zichtbaar op bijvoorbeeld Marine Traffic. De gedachte was dat als je je boot verkoopt je ook de apparatuur er bij verkoopt, dus alles blijft bij elkaar. Vergelijk het MMSI met het kenteken van je auto, dat blijft ook bij de auto als je hem verkoopt. Dat jij je MMSI meeneemt is internationaal gezien eerder een uitzondering dan dat het regel is. Helaas is de website van de AT niet zo ingericht dat je makkelijk je MMSI kunt overdragen en een nieuwe aanvragen. Kennelijk behandelen ze de MMSI hetzelfde als een call sign. Een call sign is wel persoonlijk en is verbonden aan jou zendlicentie en niet met de boot.
En nog even OT:
Het bovenstaand impliceert ook dat een in Engeland gekochte AIS-SART in Engeland geregistreerd wordt. Als je daarmee in NL overboord valt moeten de SART organisaties eerst in Engeland gaan uitzoeken wie of wat je bent. Met een EPIRB hoeft dat niet, die is internationaal bekend en de gegevens zijn direct beschikbaar. Ik heb geen idee hoe efficiënt die procedure is.
Behalve de gegarandeerde minimale operationele werkduur, die van een EPIRB veel groter is, is een in Nederland gekochte en in Nederland gebruikte PLB dus net zo goed als een EPIRB. In het buitenland werkt een in Nederland geregistreerde PLB ook maar met obstakels voor de SART diensten.
Er is een Engelstalige Wiki die e.e.a. uitlegt hoewel een aantal details nog ontbreken, maar als je de links in die wiki volgt kom je daar wel uit.