Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Epirb vs PLB

Epirb vs PLB 13 juli 2017 08:30 #851995

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
reuv schreef :
Ik ben het met WdW eens dat je vrijwel zeker overlast gaat veroorzaken en dat de kans op vals alarm groter is dan een echt alarm.

hoe is de kans groter op vals alarm ? die dingen zitten in de reddingsvesten en gaan af als het reddingsvest opengaat , niet eerder .

en vwb de 'overlast' , dat hangt helemaal van je vaargebied af (ie hoeveel andere schepen zijn er in de buurt en waar vaar je) en waarom zou een zwitser (en andere landen) wel een 'all ship's mogen uitsturen en ik niet ? door een regeltje van een organisatie in een land waar ik niet vaar ?
reuv schreef :
Wat hij even niet vermeld is dat de aanpassing die jij doet in aanmerking komt voor de vermelding "VHF niet volgens de regels" van AT met het bijbehorende prijskaartje.



ik denk dat het AT helemaal geen ene malle moer kan schelen dat ik midden op de Med of tussen de canarische eilanden en de carib een 'all ships' uitstuurt ? verder voldoet mijn Simrad RS87 aan alle gestelde eisen dus zal het wel meevallen met "VHF niet volgens de regels" van AT met het bijbehorende prijskaartje."
reuv schreef :
Als je geld over hebt voor zo'n gadget is volgens mij een modernere VHF installatie ook een optie...

heb ik over nagedacht , maar deze oplossing was goedkoper en makkelijker



www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 13 juli 2017 08:31 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 13 juli 2017 09:23 #852029

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
WADnWIND schreef :
ReneK schreef :
workaround voor de Ocean Signal MOB1: via een zwitserse VPN contact maken met de ocean signal website en volgens zwitserse regels MMSI invoeren, dan staat ook 'all ships' meteen ingeschakeld

dit kan trouwens ook als hij al geprogrameerd is , MMSI kun je gewoon veranderen van de ene MMSI naar de andere MMSI aangezien ja van boot naar boot kunt met je eigen MOB1 en ieder schip z'n eigen MMSI heeft
[....]
De DSC call zend geén positie mee, omdat de GPS nog effe bezig is met opstarten.
Ik heb mijn MOB1 geprogrammeerd via de Zwitserse route. Als ik in het water lig is het maar de vraag of er bemanning overblijft die kan reageren op de Individual DSC call, ik vaar nogal eens solo. Een All Ships Distress Alert is dan toch echt zinvol, al was het maar omdat er nog altijd veel jachten zijn die wel een DSC marifoon hebben, maar geen AIS.

Wat betreft het meezenden van de positie, dat kan je zien. Als de MOB1 automatisch zijn AIS en Individual call begint uit te zenden geeft de kleur van de LED aan of er een GPS fix is: rood zolang dat niet het geval is, groen bij een fix. De All Ships verzenden moet je altijd handmatig activeren (de ON knop 5 seconden ingedrukt houden), dus je kunt eenvoudig wachten met verzenden totdat de LED groen geworden is. Dan weet je zeker dat de All Ships Distress Alert ook je positie bevat.

Omdat je de handleiding van de MOB1 waarschijnlijk niet bij de hand hebt als je in het water ligt ben ik nog van plan om er een sticker op te plakken: LED GROEN > ON 5sec > ALL SHIPS DISTRESS
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 13 juli 2017 15:54 #852139

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
reuv schreef :
Maar wat ik me afvraag: "Individual Distress Relay Call", betekent dat niet dat het alarm van de MOB1 contact maakt met jouw VHF en dat deze de omliggende schepen wakker maakt?

Inderdaad: niet.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 13 juli 2017 15:55 #852140

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
ReneK schreef :
reuv schreef :
Ik ben het met WdW eens dat je vrijwel zeker overlast gaat veroorzaken en dat de kans op vals alarm groter is dan een echt alarm.

hoe is de kans groter op vals alarm ? die dingen zitten in de reddingsvesten en gaan af als het reddingsvest opengaat , niet eerder .

Ik heb in mijn leven al zeker 5-6x een spontaan opgeblazen vest gehad. Dan zou dus ook elke keer de PLB afgaan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 13 juli 2017 15:59 #852142

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
ilCigno schreef :
Ik heb mijn MOB1 geprogrammeerd via de Zwitserse route. Als ik in het water lig is het maar de vraag of er bemanning overblijft die kan reageren op de Individual DSC call, ik vaar nogal eens solo. Een All Ships Distress Alert is dan toch echt zinvol, al was het maar omdat er nog altijd veel jachten zijn die wel een DSC marifoon hebben, maar geen AIS.

Wat betreft het meezenden van de positie, dat kan je zien. Als de MOB1 automatisch zijn AIS en Individual call begint uit te zenden geeft de kleur van de LED aan of er een GPS fix is: rood zolang dat niet het geval is, groen bij een fix. De All Ships verzenden moet je altijd handmatig activeren (de ON knop 5 seconden ingedrukt houden), dus je kunt eenvoudig wachten met verzenden totdat de LED groen geworden is. Dan weet je zeker dat de All Ships Distress Alert ook je positie bevat.

Omdat je de handleiding van de MOB1 waarschijnlijk niet bij de hand hebt als je in het water ligt ben ik nog van plan om er een sticker op te plakken: LED GROEN > ON 5sec > ALL SHIPS DISTRESS

Kennelijk heb je mijn PDF document nog niet gelezen?
Een solo zeiler heeft niets aan een zelfredzaam systeem zoals een DSC-AIS PLB, simpelweg om de reden die je aangeeft dat er niemand aan boord is.

Solo zeilers doen er dus altijd goed aan op een 406PLB te gebruiken of een spot. Dit is dus geen zelfredzaamsysteem en hulp moet van buitenaf komen.

Toch handig om eerst het document te lezen, dan maak je een meer overwogen keuze en reactie.....

Helaas, helaas zijn er nog geen 406-AIS PLB's...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 juli 2017 15:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 13 juli 2017 20:29 #852240

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
ilCigno schreef :
Wat betreft het meezenden van de positie, dat kan je zien. Als de MOB1 automatisch zijn AIS en Individual call begint uit te zenden geeft de kleur van de LED aan of er een GPS fix is: rood zolang dat niet het geval is, groen bij een fix. De All Ships verzenden moet je altijd handmatig activeren (de ON knop 5 seconden ingedrukt houden), dus je kunt eenvoudig wachten met verzenden totdat de LED groen geworden is. Dan weet je zeker dat de All Ships Distress Alert ook je positie bevat.

Ik leer weer bij.

Ik vaar ook nu en dan solo, voorlopig alleen op de Delta, maar in de toekomst mogelijk ook op zee. Dus zie ik wel wat in die All Ships Distress Alert. Maar ik wil graag ook AIS. Dus DCS-AIS + Zwitserse optie lijkt een goed compromis.

Dat dit waarschijnlijk illegaal is (in Nederland) is een krachtig argument contra voor een brave burger als ik. Maar het maximaliseren van de overlevingskansen van mij en mijn vrouw weegt denk ik zwaarder. Ik heb ook jarenlang rondgefietst met rode knipperlichtjes toen dat nog verboden was. Nooit een boete gehad.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 13 juli 2017 20:30 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 13 juli 2017 21:42 #852270

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
WADnWIND schreef :
Toch handig om eerst het document te lezen, dan maak je een meer overwogen keuze en reactie....
Maak je geen zorgen, mijn keuze is zeer weloverwogen en jouw (overigens prima) pdf bevat vrijwel niets wat ik nog niet wist dankzij dit forum.

Ik vaar net zo vaak solo als met bemanning, dus ik heb een keuze gemaakt tussen een SAT-PLB of een AIS-DSC PLB. Beide in mijn vest proppen vind ik te veel, te zwaar, te duur en te overdone. Gezien mijn vaargebied (Delta, zuidelijke Noordzee) is het waarschijnlijk dat een VHF (DSC of AIS) signaal vrij snel wordt opgepikt door schepen en/of kustwacht. Bij solozeilen draag ik ook nog een handheld op de man, dus op korte afstand is ook nog spraak mogelijk. Dit, in combinatie met de zelfredzaamheid als er bemanning aan boord is, maakt de MOB1 voor mij de beste keuze.

Zou ik een solo tocht gaan maken naar meer afgelegen streken dan kan er altijd nog een SAT-PLB aangeschaft worden. Helaas ligt dit vanwege mijn diabetes niet direct in het verschiet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 11 juni 2018 19:22 #951021

Voor de leuk en in het kader van de zelf rijdende auto vraag ik me als Solo zeiler af: is er al een koppeling mogelijk tussen bijv. een DCS alert en de stuur automaat? Bijv. na alarm schip in de wind leggen? (In het kader van zelfredzaamheid).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 11 juni 2018 20:54 #951051

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Interessante vraag. Zou natuurlijk technisch wel moeten kunnen, maar alleen als de marifoon zo'n alert ook via NMEA (o.i.d.) uitzendt en de stuurautomaat het implementeert.

Een interessantere vraag is of je dit wel wilt. Je moet heel zeker weten dat het alert van je eigen schip / bemanning is, en deze functie uit kunnen zetten als je niet solo vaart. En zelfs dan bij nader inzien misschien niet zo'n betrouwbaar idee. (Je partner valt overboord, PLB gaat af, DSC alarm gaat af en de stuurautomaat vaart eigenhandig over je partner heen of tegen een strekdam aan ...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 11 juni 2018 21:16 #951055

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Grappig... de vraag wordt gesteld ivm het solo zeilen en je reactie gaat vooral over de partner ;)

Maar volgens mij is er al eens een draadje over die vraag geweest. Hadden Noreen en Roos daar niet wat ideeën over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juni 2018 04:42 #951070

Was inderdaad meer bedoelt voor solo op groter open water en solo varen. En als je er dan afkukeld komt die strekdam zonder ingrijpen ook mogelijk vanzelf (net als de neus id wind waarschijnlijk ;).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juni 2018 05:50 #951085

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
35-50Kn wind, 3-10 meter golfhoogte, denk jij dat je boot automatisch terug komt?
Hoe kom je aan boord?

Flauwekul dus. Overboord vallen is tenslotte streng verboden!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 juni 2018 05:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juni 2018 06:47 #951099

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
WADnWIND schreef :
ilCigno schreef :
Ik heb mijn MOB1 geprogrammeerd via de Zwitserse route. Als ik in het water lig is het maar de vraag of er bemanning overblijft die kan reageren op de Individual DSC call, ik vaar nogal eens solo. Een All Ships Distress Alert is dan toch echt zinvol, al was het maar omdat er nog altijd veel jachten zijn die wel een DSC marifoon hebben, maar geen AIS.

Wat betreft het meezenden van de positie, dat kan je zien. Als de MOB1 automatisch zijn AIS en Individual call begint uit te zenden geeft de kleur van de LED aan of er een GPS fix is: rood zolang dat niet het geval is, groen bij een fix. De All Ships verzenden moet je altijd handmatig activeren (de ON knop 5 seconden ingedrukt houden), dus je kunt eenvoudig wachten met verzenden totdat de LED groen geworden is. Dan weet je zeker dat de All Ships Distress Alert ook je positie bevat.

Omdat je de handleiding van de MOB1 waarschijnlijk niet bij de hand hebt als je in het water ligt ben ik nog van plan om er een sticker op te plakken: LED GROEN > ON 5sec > ALL SHIPS DISTRESS

Kennelijk heb je mijn PDF document nog niet gelezen?
Een solo zeiler heeft niets aan een zelfredzaam systeem zoals een DSC-AIS PLB, simpelweg om de reden die je aangeeft dat er niemand aan boord is.

Solo zeilers doen er dus altijd goed aan op een 406PLB te gebruiken of een spot. Dit is dus geen zelfredzaamsysteem en hulp moet van buitenaf komen.

Toch handig om eerst het document te lezen, dan maak je een meer overwogen keuze en reactie.....

Helaas, helaas zijn er nog geen 406-AIS PLB's...

Wat ik ook niet goed snap: als je een PLB hebt voor t solo varen, waarom je die daar dan niet compromisloos op uitkiest.

In mijn reddingsvest zit om die reden sinds dit jaar een 406PLB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 12 juni 2018 06:47 #951100

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
WADnWIND schreef :
35-50Kn wind, 3-10 meter golfhoogte, denk jij dat je boot automatisch terug komt?
Hoe kom je aan boord?

Flauwekul dus. Overboord vallen is tenslotte streng verboden!

Er staat bijna zeker de doodstraf op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl