Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Varen in een TSS

Varen in een TSS 17 aug 2017 13:30 #863076

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Als ik het logistiek voor elkaar krijg wil ik volgende maand eens kijken of ik Helgoland aan kan doen.

Nu zit ik me af te vragen of er wat tegen is om in de TSS die kant op te varen in plaats van een paar mijl dichter bij de eilanden..

De voordelen die ik hierin zie zijn het ontbreken van tegenliggers, met name in de vorm van vaak onvoorspelbare vissersschepen.

Nadeel is natuurlijk dat dit de snelweg van de 'grote jongens' is, echter stuurboord houdend in de TSS en AIS aan zouden risico's daarin mogelijk sterk inperken..

Mis ik iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 13:57 #863085

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Bedenk wel dat je achterop komend verkeer hebt dat vier keer zo snel gaat als jij.....

Je gaat een beetje fietsen op de snelweg zeg maar....

Ik voel me daar niet zo lekker bij....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 14:09 #863088

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
BvA voorschrift 10 j.
(j). A vessel of less than 20 metres in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven
vessel following a traffic lane.
Ofwel ook als je in een TSS (mee)vaart mag je de vaart daar niet hinderen. En de duitsers hebben een eigen interpretaie van deze regel: Als jacht mag je niet in een TSS komen. punt. Dus ook niet om te kruisen.
Voor Helgoland blijft er eigenlijk maar 1 optie open, door de inshore traffic zone, en bij Wangeroog linksaf.
In Nederland al het TSS oversteken en dan oost gaat niet omdat dit verderop is volgebouwd met windmolen parken.
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 14:12 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 14:13 #863089

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Precies. Conform de COLREG's mag je schepen die de TSS volgen niet hinderen; de snelheid aanpassen of uitwijken voor jou valt daar ook onder. Nu valt dat in de praktijk allemaal wel mee, maar ik zou er niet voor kiezen. Bedenk ook dat het overige verkeer in de TSS verwacht dat jachten buiten de TSS blijven. Wat je wint doordat je geen onvoorspelbaar bewegende vissers tegenkomt, verlies je doordat je voortdurend op je hoede moet zijn voor oplopers.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 14:17 #863090

Hoewel het niet verboden lijkt te zijn, zou ik me er niet prettig bij voelen.

Colreg regel 10.j zegt:
A vessel of less than 20 m in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane

Deze regel gaat niet expliciet over het kruisen van TSS volgende schepen. "Impede" betekent o.a. "hinderen". Dat doe je volgens mij wel, indien elk koopvaardijschip wat jou met je (niet constante) 5 knopen oploopt voor je uit moet wijken. Verder zou ik mij niet lekker voelen, zelfs niet met AIS transponder en geoefende VHF vaardigheden.

PS: gekruisd met vorige posts!
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 14:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 14:20 #863091

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
stadjer schreef :
Als ik het logistiek voor elkaar krijg wil ik volgende maand eens kijken of ik Helgoland aan kan doen.

Nu zit ik me af te vragen of er wat tegen is om in de TSS die kant op te varen in plaats van een paar mijl dichter bij de eilanden..

De voordelen die ik hierin zie zijn het ontbreken van tegenliggers, met name in de vorm van vaak onvoorspelbare vissersschepen.

Nadeel is natuurlijk dat dit de snelweg van de 'grote jongens' is, echter stuurboord houdend in de TSS en AIS aan zouden risico's daarin mogelijk sterk inperken..

Mis ik iets?

Denk het wel, misschien wat meer lezen over TSS in zijn algemeenheid en specifiek die in de DB. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 14:45 #863100

rooiedirk schreef :
BvA voorschrift 10 j. en bij Wangeroog linksaf.

Beter gezegd , 1,5 mijl Oost van de TG9/Weser2 koers naar 13 graden.
Pas op , net ten zuiden daarvan ligt een ankergebied waar vaak veel erg grote schepen liggen. Laat je daar niet door van de wijs brengen, ze hebben altijd keurig een ankerbal op het voorschip gezet . AIS is natuurlijk nog beter.
Ad
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 14:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 15:08 #863114

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
stadjer schreef :
Als ik het logistiek voor elkaar krijg wil ik volgende maand eens kijken of ik Helgoland aan kan doen.

Nu zit ik me af te vragen of er wat tegen is om in de TSS die kant op te varen in plaats van een paar mijl dichter bij de eilanden..

De voordelen die ik hierin zie zijn het ontbreken van tegenliggers, met name in de vorm van vaak onvoorspelbare vissersschepen.

Nadeel is natuurlijk dat dit de snelweg van de 'grote jongens' is, echter stuurboord houdend in de TSS en AIS aan zouden risico's daarin mogelijk sterk inperken..

Mis ik iets?

Over het al dan niet varen binnen de TSS is al het nodige gezegd.

Ik heb zelf één keer de rit van Terschelling naar Helgoland gemaakt op de boot van iemand anders met een bemanning van twee personen, waarbij een wachtsysteem van 2 uur op 2 uur af aanhielden. Ik heb dus niet alles gezien wat er in de kustzone in onze buurt kwam. Veel was het echter niet. We hebben ruwweg de 10 m. dieptelijn op de kaart aangehouden.
Als je van plan bent singlehanded te gaan en ook om korte tukjes te doen tijdens de tocht, dan zou ik er in ieder geval voor zorgen wakker te zijn als je de zeegaten tussen de eilanden passeert. Buiten die plekken is het in mijn ervaring op de 10 m.-lijn tamelijk rustig.

Wil je meer rust, dan kun je overwegen de TSS over te steken en ten N. daarvan richting Helgoland koersen. Heb je vlak bij Helgoland echter nog wel de complicatie dat je de TSS 'Jade Approach' ook nog moet kruisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 15:30 #863122

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Dank voor de reacties, vraag me ondertussen af wat een zeiljacht van 20m moet, die mag niet inshore en ook de TSS niet in?

De lane is 2,5 nm breed, als ik stuurboord zou houden blijft er 2 mijl over, meer dan voldoende om zonder significante uitwijkmaneuvres te kunnen passeren.

Waar kan ik de Duitse regels vinden? Kom alleen deze www.bsh.de/de/Schifffahrt/Spor.../SeeschStrO_engl.pdf tegen waar ik zo op het eerste gezicht niets kan vinden.

Heb deze route inmiddels al meerdere keren gevaren, dwz via de inshore en vooral 's nachts is de visserij (soms letterlijk, lees geen AIS) moeilijk te volgen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 15:42 #863127

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
Wil je meer rust, dan kun je overwegen de TSS over te steken en ten N. daarvan richting Helgoland koersen. Heb je vlak bij Helgoland echter nog wel de complicatie dat je de TSS 'Jade Approach' ook nog moet kruisen.
Slecht plan :)

Daar is geen doorkomen aan. Dan moet je dus ook de noordelijke route oversteken en dan pas oost gaan. Maar dat is wel heel ver om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 15:47 #863130

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
@Peter
wat moet je bij die Duitsers?
ga toch lekker naar UK :woohoo:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 15:48 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 15:54 #863133

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Heb de vraag maar bij de BSH neergelegd, benieuwd of er een reactie komt..

Helgoland is en blijft leuk en misschien flink wat niet-rode diesel in de tanks gooien om de wel-rode diesel wat te verdunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 15:54 #863134

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
rooiedirk schreef :
Wil je meer rust, dan kun je overwegen de TSS over te steken en ten N. daarvan richting Helgoland koersen. Heb je vlak bij Helgoland echter nog wel de complicatie dat je de TSS 'Jade Approach' ook nog moet kruisen.Slecht plan.
Daar is geen doorkomen aan. Dan moet je dus ook de noordelijke route oversteken en dan pas oost gaan. Maar dat is wel heel ver om.

Sorry hoor.. Het ziet er op Navionics iets minder ondoordringbaar uit.
En zo'n kaartbeeld is weer geen reclame voor de Oesenc-kaarten en OpenCPN..

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 15:59 #863137

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Misschien gezellig in de middenberm gaan varen? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 15:59 #863138

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
Sorry hoor.. Het ziet er op Navionics iets minder ondoordringbaar uit.
En zo'n kaartbeeld is weer geen reclame voor de Oesenc-kaarten en OpenCPN..
Even express gedaan :) Maar zo beter?

Alemaal windparken of windparken in aanbouw. Maar je mag er niet varen :(
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 16:03 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 17:08 #863148

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
rooiedirk schreef :
Sorry hoor.. Het ziet er op Navionics iets minder ondoordringbaar uit.
En zo'n kaartbeeld is weer geen reclame voor de Oesenc-kaarten en OpenCPN..
Even express gedaan :) Maar zo beter?

Prima. Je moet mensen altijd de best mogelijk indruk van die Oesenc kaarten geven. Dat zijn ze wel waard.
Alemaal windparken of windparken in aanbouw. Maar je mag er niet varen :(

Dat is me duidelijk. Maar juist nu je de zaak goed schaalt is ook te zien dat parallel varen aan de onderste TSS, op een halve mijl ten N. ervan, je keurig netjes buiten de door de gele verbodstonnen afgebakende gebied houdt.
Waarbij mij overigens niet duidelijk is of die tonnen met een geel kruis als topteken ook de begrenzing van de windparken vormen. Er liggen daar namelijk ook nogal wat cardinalen die ook die functie zouden kunnen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 17:09 #863149

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
De Duitsers willen zelfs dat je aan de buitenzijde op minimaal 1 mijl blijft. Zelfs daar mag je niet komen. Bij mij op de kaart zwart gemaakt (papier) met een doodshoofd erin. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 17:23 #863159

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
stadjer schreef :
Als ik het logistiek voor elkaar krijg wil ik volgende maand eens kijken of ik Helgoland aan kan doen.

Nu zit ik me af te vragen of er wat tegen is om in de TSS die kant op te varen in plaats van een paar mijl dichter bij de eilanden..

De voordelen die ik hierin zie zijn het ontbreken van tegenliggers, met name in de vorm van vaak onvoorspelbare vissersschepen.

Nadeel is natuurlijk dat dit de snelweg van de 'grote jongens' is, echter stuurboord houdend in de TSS en AIS aan zouden risico's daarin mogelijk sterk inperken..

Mis ik iets?
wat je denk ik mist is een vaarbewijs....

denk dat wel is gezegd welke regels van toepassing zijn. Het staat je natuurlijk vrij je eigen plan te trekken; bellen in de auto mag ook niet en wordt ook gedaan.

Veilige tocht gewenst.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 17:26 #863162

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
Peter, die rode gasolie is wel verleidelijk qua prijs maar is nadat je een keer of wat wit hebt gebunkerd nog steeds, bij controle, aantoonbaar aanwezig, dus niet aan beginnen want je krijgt een boete waar je niet blij van wordt.

Wat betreft het varen op het "fietspad"in de TSS.
Hoe goed is je "Amtliches Deutz" en hoe goed kan je bankrekening een behoorlijke deuk verdragen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 17:33 #863166

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Beauty schreef :
De Duitsers willen zelfs dat je aan de buitenzijde op minimaal 1 mijl blijft. Zelfs daar mag je niet komen. Bij mij op de kaart zwart gemaakt (papier) met een doodshoofd erin. :laugh:

Het blijft een merkwaardig volk.
In de omgang uitermate correct, tot bloedens toe, denk ik wel eens.
Afgelopen zaterdag reden wij vanuit Sleeswijk-Holstein naar Nederland, via Hamburg en Bremen. Op de heenweg hadden we al gemerkt dat er op diverse plaatsen groot onderhoud aan de weg was, wat op meerdere plekken tot flinke files leidde.
Op de terugweg bleek de Autobahn net NO van Bremen "vanwege werkzamheden" te zijn teruggebracht van 3 naar 1 baan. En dat op een dag waarop er niet helemaal onverwachts, vermoed ik, een flink aanbod van vakantieverkeer was.
Jammer genoeg zette ik net iets te laat de locale radiozender op. Ik stond al ruim een uur in een file, die bewoog met een tempo dat een stuk lager lag dan een wandeltempo (het merendeel van de tijd stonden we gewoon stil), toen ik hoorde dat de verwachtte wachttijd 3 uur was. Gemeld op een toon alsof dit volstrekt normaal was.
In Nederland zou je dan de nodige ongeregeldheden hebben gezien, vermoed ik. De Duitsers lieten het echter gelaten over zich heen komen. Er werd nog niet eens getoeterd.
Je vraagt je wel af wie zoiets verzint op een dergelijke dag. Op diverse van de Baustelles werd namelijk helemaal niet gewerkt op zaterdag. Op de plek waar dat wèl het geval is doet men dan zoiets.

Maar goed. Je moet dat ook niet meer willen; op vakantie met een auto. Een boot is veel rustgevender. Dat blijkt steeds weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 17:40 #863173

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Ik ga een Engels schip kopen, dus ga er van uit dat de afgelopen jaren (ook) rode diesel getankt is.. Zal nog eens navraag doen hoe dat precies werkt.. Schip is vaarbewijsplichtig in NL. Dat papiertje heb ik al jaren, gaat mij hier om interpretatie van de regels..

Mijn Duits is matig, zeker de geschreven variant, maar mijn Nederlands en Engels zijn prima :-)

In de praktijk zal ik het niet gaan doen, maar de vraag blijft staan: is het legaal om met de richting mee in een TSS te varen met een zeiljacht korter dan 20m? Hoe wijkt Duitsland af en waar staat dat?
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 17:42 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 18:09 #863193

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
(ii). so far as practicable keep clear of a traffic separation line or separation zone;

Rule 10 Colregs

Duitsers vertalen dat naar

Um eine eindeutige Lage hinsichtlich der Ausweichpflichten zu schaffen, muss ein Fahrzeug, das en Verkehrstrennungsgebiet nicht benutzt, vond diesem einen großen Abstand halten

Waar je letterlijk de regels kan lezen dat je er alleen niet in mag, zien de Duitsers dat als je moet er duidelijk vrij van blijven. Dit om situaties te voorkomen dat je op aanvaringskoers precies op het randje van de TSS overstag gaat en hierdoor verwarring veroorzaakt.

Die 1 mijl zoek ik niet voor je op lukt vast wel met Google, staat vast ook ergens bij het Schiffahrtsambt Emden waar dit gebied onder valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 19:59 #863235

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Ik ben nog zoekende op Google, schiet niet echt op met vinden helaas..

De vertaling die je noemt is interessant, ik zou het systeem juist wel gebruiken, dus misschien niet de vluchtstrook gebruiken maar de "rechter vaarbaan"..

Kom deze wel tegen:

"Ein Fahrzeug von weniger als 20 Meter Länge und Segelfahrzeuge dürfen die sichere Durchfahrt eines Maschinenfahrzeugs auf dem Einbahnweg nicht behindern, d. h. innerhalb eines Verkehrstrennungsgebietes sind diese Fahrzeuge allen anderen Maschinenfahrzeugen ausweichpflichtig."

En dit..

Laatst bewerkt: 17 aug 2017 20:36 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 20:46 #863246

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Geen idee wat je er te zoeken hebt het is ongeveer zo als Austraulische roadtrains die je met 200 voor bij komen, en jij met 80 vooruit sukkelt, weg wezen een TSS is geen plek voor een jachtje. En zoveel vissers heb je niet in de 12 mijls zone.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen in een TSS 17 aug 2017 20:54 #863250

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Roadtrains zijn niet zo heel ingewikkeld, gewoon even het zand in zodat de roadtrain op de enige asfaltrijstrook kan blijven.. Er zijn meestal aan beide kanten 3 rijstroken in het zand beschikbaar.. Desondanks imposante gevaartes.

TSS is breed genoeg en er zijn ook geen rijstroken die geasfalteerd zijn..

Vraag is niet (meer) of ik er wat te zoeken heb maar of ik mag varen en zo nee waar ik dat kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl