WADnWIND schreef :
Menno schreef :
Joshua Slocum schreef :
Vergeet niet dat het BAV door Nederland geratificeerd is en, net als het BPR, een integraal onderdeel is van onze scheepvaarverkeerstwet.
Zie artikel 19, 21 en 23 van die wet. In onder andere deze artikelen verklaard Nederland zich ondergeschikt aan het BAV hetgeen betekend dat het BPR alleen maar een verfijning en/of uitbreiding mag zijn van het BAV maar niet strijd mag zijn met het BAV. Dat een rechter lak zou hebben aan het BAV zuig je dus uit je duim.
Dat het BPR een verfijning moet zijn van het BVA is onzin, in die verdragen staat niks over de regels op binnenwater, het BVA gaat over de regels op zee. Het BPR mag dus strijdig zijn met het BVA
Precies, een Nederlandse rechter zal altijd oordelen naar het Nederlandse BPR als het een situatie was op BPR wateren. Niemand zal daar een BVA bij betrekken, laat staan in het Engels.
Behalve als het BPR te kort schiet, dan moet de rechter de scheepvaartverkeerswet er bij halen. En daar staat klip en klaar in dat wij (Nederland) het BVA erkennen en onze wetten en regels er aan zullen voldoen.
In het BVA staat dat alleen de Engelse tekst rechtsgeldig is. Dat zien we tegenwoordig wel vaker, bijvoorbeeld bij alle Europese richtlijnen (=wet). Er zijn uiteraard Nederlandse vertalingen beschikbaar maar bij onduidelijkheden moeten we naar de Engelse tekst kijken. De huidige generatie rechters heeft weinig moeite met de Engelse taal, net als vele andere beroepsgroepen zoals bijvoorbeeld elektronica techneuten.
Wij (Nederland) kunnen dus niet zo maar beslissen, via het BPR, dat we voortaan allemaal bakboordswal zullen houden. Dat is namelijk strijdig met het BVA. Wel mogen we bijvoorbeeld onderscheid maken tussen grote en kleine schepen. Het BVA zegt daar niets over, het is een aanvulling/uitbreiding die niet in strijd is met het BVA.
Het kan best zijn dat ik de plank mis sla, maar leg dan ook even uit hoe het wel in elkaar steekt, dus niet wat je vind of denkt. Neem even de moeite om de scheepvaartverkeerswet te lezen. Het BPR is namelijk geen wet maar een reglement dat zijn rechtsgeldigheid ontleend aan de scheepvaartverkeerswet (
artikel 4 en het
vaststrellingsbesluit BPR).